• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Szymon Zięba
16 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Jesienią tego roku SKM planuje ogłosić przetarg na 10 nowych pociągów. Szacowana wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. W tej chwili trwają rozmowy PKP i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na temat długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego i jest kluczowa dla inwestycji.



Czym najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Nowe pociągi - według szacunków - powinny pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Przypomnijmy: mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację czy miejsca na rowery. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Powodzenie tego zakupu zależy jednak w dużej mierze od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej umowy przewozowej. Taka umowa pozwoli ubiegać się SKM o środki na wkład własny.

Ładowarki USB w SKM. Pasażerowie są zadowoleni



- Czekamy na wyniki kontroli dokumentacji przetargowej prowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nasi dominujący współwłaściciele, czyli PKP SA i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, prowadzą rozmowy w sprawie długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego, niezbędnego do sfinalizowania zakupu przez PKP SKM w Trójmieście 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Spółka realizuje także działania mające na celu ewentualne pozyskanie z innych źródeł środków na wkład własny. Przedstawiciel przewoźnika nie udziela na razie bardziej szczegółowych informacji na temat wspomnianych ruchów.

- Szacujemy, że pierwsze pojazdy powinny się u nas pojawić na przełomie 2022 i 2023 r. Ostatni spodziewamy się otrzymać w połowie 2023 r. - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych



Na liniach PKM używanych jest także 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Kilkuletnie szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Rozkład jazdy SKM w Trójmieście



Przewoźnik posiada dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • (2)

    "Spółka realizuje także działania mające na celu ewentualne pozyskanie z innych źródeł środków na wkład własny. Przedstawiciel przewoźnika nie udziela na razie bardziej szczegółowych informacji na temat wspomnianych ruchów."

    Czy mamy przez to rozumieć, ze szykuje się kolejna podwyżka?:P

    • 20 3

    • wkład własny!! (1)

      Przecież tak właśnie SKM uzasadniało poprzednią podwyżkę cen biletów.....

      • 4 0

      • Czyli już nazbierało... A nie.... Podwyżki płac były

        • 3 0

  • A to będę sklady (1)

    Elektryczne czy spalinowe?

    • 10 5

    • "Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych"

      • 4 1

  • (1)

    PKP czy SKM czy WKM to tam czas zatrzymał się w miejscu.Dziwne myślenie tych ludzi nie ma rozwoju nie ma wymiany taboru a jeżeli już jest to o 15 lat za późno.Tam nikomu nic się nie chce PRL tylko remonty malowanie itd

    • 16 2

    • na remontach zarobią...

      ....Naczelnik napraw SKM + pewnie prezes SKM, dlatego to się tak kręci od wielu lat

      • 1 0

  • (3)

    "Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów". brawo wy, czyli zmniejszy się ilość kursów xD

    • 18 9

    • (1)

      Jeden nowy pojazd ma odpowiadać długości dwóch starych, które są łączone w składy.

      • 5 3

      • Niby tak, tylko częstotliwość 2 razy mniejsza..

        • 3 1

    • Tym bardziej, ze przewidywana elektryfikacja PKM zwiekszy potrzeby.

      Oraz glosno wyrazane potrzeby rozwoju sieci polaczen na polnocy i poludniu Trojmiasta, obiecanie kolei do Bytowa, potrzeby zachodniej rubiezy czy Nadwisla pokazuja, ze te 10 skladow z "wycofaniem" 20 (przekazaniem do Regio?!) to "plastrek" na raka.
      Ale zawsze cos, zarzad SKM dociagnie do emerytury..

      • 9 1

  • (2)

    bardzo proszę o zmianę koloru kolejki skm na bardziej wesoły bo ten to załamka

    • 9 12

    • Modrak od początku był modrakiem.

      • 4 2

    • Popieram!!!!!!!!!!!

      Zmienić te badziewne kolory na jakies normalne, jest XXI wiek!!!!!!
      Np. srebrne z niebieskim paskiem

      • 0 4

  • Tu nie chodzi o nowe składy, a długość umowy z pkp. pkp obieca wszystko, za najlepiej dożywotnią umowę. A potem będą ruchy pozorowane, czyli brak jakichkolwiek zmian, gdyż nie będzie żadnej konkurencji na torach... W Warszawie czy Krakowie już dawno jeżdżą kolejki na miarę XXI w. i nie ma problemów związanych np. z wysokością i odległością peronu od skladu...

    • 20 1

  • (1)

    zamiast skm lepiej podpisać umowę np z db

    • 19 5

    • już to ćwiczono w kujawsko-pomorskiem

      bez spektakularnych efektów.

      • 4 3

  • A po co mają je kupować? Niech wezmą w leasing albo wynajmą. Chętnego do takiego finansowania łatwiej znajdą a i z wymianą taboru później pójdzie łatwiej.

    • 5 6

  • (1)

    Jako, że spółka PKP ponosi zyski z działalności SKM, to też powinna być móc dokapitalizować spółkę aby ona mogła lepiej funkcjonować. Trójmiasto nie może być trzymane zakładnikiem przez tą firmę.

    • 9 2

    • pole do popisu dla samorządu

      aby zmotywować podmiot, którego sa jedynym (!) klientem...

      • 3 0

  • Matematyka (4)

    Jak to jest, że 10 sztuk będzie w stanie obsłużyć ruch, który na chwilę obecną obslugiwany jest przez 20 składów. Kolejne cięcia

    • 18 3

    • Jj (2)

      Kolego pociąg i jeżdżą w podwójnej trakcji o długości około 130m te które mają być kupione to prawie 150m więc teraz może zrozumiesz dlaczego 10 zastąpi 20

      • 2 5

      • Ale miejsc siedzących bedzie pewnie 70% co w 2 en57

        • 10 2

      • Częstotliwość się zmniejszy

        10 za 20

        • 1 2

    • Jeżeli wskaźnik gotowości technicznej obecnego taboru

      wynosi mniej niż z 50% (tylko połowa z tych 20 nadaje się w danym momencie do jazdy) to 10 składów pociągnie (nomen omen).

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane