• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższa podróż Pendolino do stolicy. Tradycyjny skład wolniejszy o 6 minut

Maciej Naskręt
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych. Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych.

Im bliżej uruchomienia regularnych kursów pociągów Pendolino z Trójmiasta do Warszawy, tym bardziej wydłuża się szacowany czas przejazdu. Na początku - w grudniu 2014 r. - podróż ma trwać 3 godziny. Na skrócenie czasów przejazdu Pendolino do 2 godzin i 40 minut trzeba będzie poczekać dodatkowy rok, do końca 2015 r.



Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino. Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino.
Pod koniec tego roku z Trójmiasta do Krakowa i Katowic, przez Warszawę, pojadą pierwsze składy pasażerskie pod nazwą EIC Premium. Połączenie ze stolicą mają obsługiwać pociągi Pendolino. Spółka PKP Intercity na ich kupno wydała 400 mln euro.

Od połowy ubiegłego roku nowe pociągi dostarczane są polskiemu przewoźnikowi. Czwarte Pendolino przyjechało do kraju 23 grudnia. Z fabryki Alstomu w Savigliano pociąg trafił prosto na warszawski Grochów, gdzie odbywa testy. Jak podaje PKP Intercity, piąty pociąg czeka we Włoszech na odbiór techniczny. Ma dotrzeć do Polski jeszcze w styczniu. W sumie ma być ich 20.

Czy sam skład Pendolino przyciągnie nowych pasażerów na kolei?

Pociąg z Trójmiasta do Warszawy Centralnej miał pokonywać ten dystans w czasie 2 godzin i 40 minut. Skład będzie zatrzymywać się m.in. w Warszawie Wschodniej, Iławie, Malborku i Tczewie.

Jednak dziennikarze miesięcznika "Rynek Kolejowy" na początku tego roku dotarli do wewnętrznych dokumentów PKP Intercity, w których podawane są już inne czasy połączeń składów Pendolino na tej trasie. Mają one wynieść od 2 godzin 46 minut (wariant optymistyczny) przez 3 godziny (wariant realistyczny) do 3 godzin i 10 minut (wariant pesymistyczny).

Dla porównania: tę samą trasę klasyczny pociąg PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę EP09 lub Husarz, bez zatrzymywania, pokona w 3 godziny i 6 minut. Różnica minimalna, w jednym przypadku nawet na korzyść klasycznego pociągu.

Jak to możliwe?

- Podawane przez nas czasy przejazdów są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Pociągi kategorii EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 - 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach do 230 km/h - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik spółki PKP Intercity.

Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.

- Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino - do Poznania, Berlina, ale nie do Trójmiasta. Stąd porównanie jest nieadekwatne - tłumaczy Szopowska.

Na wydłużenie czasów przejazdu wpływa też... sposób finansowania składów. Kupując Pendolino PKP Intercity skorzystała z pomocy regionalnej przyznawanej przez Unię Europejską. Przyznając taką pomoc komisja Europejska wymaga, by skorzystało z niej jak najwięcej osób. Stąd też nowe pociągi muszą zatrzymywać się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Tczew, Malbork i Iława. A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu.

Rezygnacja z postojów na stacjach pośrednich spowodowałaby utratę dofinansowania. - Narazilibyśmy się ponadto na protesty ze strony samorządowców poszczególnych miast. Im również zależy, by nowy skład zatrzymywał się właśnie w ich miejscowościach - mówi Szopowska.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pociągi Pendolino będą jeździć po Polsce przez co najmniej 30 lat. Po początkowym okresie, w którym nie będą one mogły pokazać wszystkich swoich możliwości, będą eksploatowane w sposób w pełni wykorzystujący ich zalety.

Zobacz Pendolino od środka

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • polskie tory a sprawa pendolino

    A tak na marginesie, to zdaje się, że polskie pociągi jeżdżą teraz wolniej głównie przez problem torów... Wszędzie, gdzie bym nie jechała, to zawsze jakiś remont torów jest po drodze... Jeśli tory są do d... to żaden, nawet najlepszy pociąg nie pojedzie po nich szybko.

    • 0 0

  • Rzecznik szopowska (1)

    Powinna zanim cos przekarze prasie dobrze sie poinformowac a pan naskręt sprawdzic czy mówi prawdę.( juz mu kiedyś to wypomniałem).
    husarze codziennie przyjeżdzaja do trójmiasta , wystarczy pójsc na dworzec i popatrzeć , a dlaczego te składy ktore juz sa w kraju nie zarabiaja na siebie? Do grudnia daleko a ich utrzymanie kosztuje...

    • 1 0

    • problem nie jest z torami tylko z politykami, prezesami i zwiazkowacami
      wszyscy oni wspolpracuja ze sobą w szlachetnym dziele nic nie robienia i zycia za ukradzione nam pieniądze

      • 0 0

  • Tak, rewitalizacja to właściwe określenie dla polskiej infrastruktury kolejowej

    problem w tym, że rewitalizacja powoduje tylko, że coś lepiej wygląda, a jak wynika z artykułu - działać nie koniecznie będzie lepiej. W 3h z groszami jechałem Kaszubem we wczesnych latach 90-tych. Ot kurna postęp.

    • 5 0

  • Pendolino a WOSP

    Jest to druzgocace porownanie. Ale gdyby decydenci zamiast wloskiej zabawki nabyli normalny i dostosowany dla Polski tabor - z samej roznicy zakupu wynioslby kwote wielokrotnie przekaczajaca 22 letnie zbiorki Owsiaka........ plus wiele lat nadchodzacych kwest

    • 3 0

  • PESA z BYdgoszczy

    a nasza polska bydgoska PESA jest i lepsza,szybsza a takze 4 razy tansza od wlocha??kto mial w tym interes??"zegarmistrz" z gdanska

    • 6 1

  • Żeby to pendolino się przyjęło potrzebne będą jakieś fajne akcje promocyjne, np. Trójmiasto jedzie zwiedzić Warszawę. I do tego dzieci w weekend jadą za darmo. Tak tylko piszę, poniosło mnie.

    • 1 0

  • (10)

    Zrozumcie, że ta cała nagonka, że po odpowiada za problemy na kolei to kolejne pisowskie lanie wody. Tak naprawdę modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i jest ona nie do zrealizowania do końca w sześć lat a tyle rządzi rząd po- psl. Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. Pociągi pendolino, lokomotywy husarz czy składy flirt stadlera i elf pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł pis zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. Ci pisowscy kolesie do dzis zasiadaja w tych spółkach córkach, bo pis tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. Pisowski senator kogut jest tego dobrym przykładem. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania wieloletnie. Dobrym przykładem jest linia z warszawy do gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, dlaczego?!!! Otóż cała linia e-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów pis i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w anglii przebudowa 27km autostrady m1 w uk od węzła luton do m25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd po- psl rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów pendolino trafi na polskie tory za rok. Spółka pkp podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z gdyni do warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do katowic i krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. Prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. Na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego pkp kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że rząd rp nic nie robi w strawie kolei. Poza tym pis w czasie rządów mając władzę nic dla kolei nie zrobił!!!
    pozdrawiam.

    • 3 11

    • Aleś się ciulu namęczył pisząc takie durnoty. (6)

      Coś to śmierdzi synalkiem tuskomatoła.

      • 5 3

      • (5)

        Czy zwróciliście uwagę, że wypowiedzi zwolenników piss-u( chodzi mi o angielskie znaczenie tego słowa) przepełnione są skrajnym prymitywizmem dresiarską tchórzliwą nienawiścią, jest to bełkot składający się głównie z powierzchownych inwektyw nieodnoszących się tematu? Żaden forumowicz związany emocjonalnie (lub- częściej- służbowo - zapłatą za posty) z pis-em nie stara się analizować problemu, nie czyta wypowiedzi, do której się odnosi. Widać tu brak umiejętności myślenia, zmysłu analitycznego.... Prymitywne, chamskie odzywki, groźby, pustka intelektualna, płytkie refleksje (o ile są).... Słowem żenada i niedouczenie. Przykre...

        • 3 5

        • (4)

          chcesz analitycznie? to masz mimo ze pisu nienawidze tylko troszke mniej jak po.

          -przeplacone ,,przetargi''
          -co chwila afery (hazardowa,zegarki,autostrady,graś,stoczniowa...)
          -likwidacja armii na skutek celowych zlych decyzji.
          -niszczenie suwerennosci kraju poprzez ustawy dopuszczajace sluzby obcych panstw do dzialania na terytorium Polski (ustawa o sluzbach,wywiad,posiedzenia sejmu w izraelu)
          -MSZ dzialajacy na szkode kraju (smolensk,poddancze deklaracje wobec niemiec/usa)

          Masz analitycznie mlody demokrato i zawrzyj gebe bo straciles najlepsza okazje aby milczec zamiast kompromitowac siebie i swojego wodza.

          • 5 2

          • Pozwolę sobie się z Tobą nie zgodzić.. (3)

            Ten rząd zawsze radził sobie doskonale ale dopiero konfrontacja z ogólnoświatowym kryzysem oraz z klęskami powodzi i tragedią smoleńską pokazała Jego fachowość i kompetencje. Tzw. crisis menagement jest mocną stroną rządu PO i PSL. Widać jednak wyraźnie że sukcesy Polski nie wszystkim są na rękę. Właśnie dlatego jest dziś czas aby Polacy .ci którzy nie są zaślepieni medialną i polityczną nagonką wyrazili solidarność i poparcie dla rządu Pana Premiera Donalda Tuska. Łatwo jest popierać Platformę Obywatelską gdy patrzy się na zieloną Polskę na tle czerwonej Europy. Nasze, Polaków serca były z Platformą Obywatelską gdy kamaryla Kaczyńskiego, Leppera i Giertycha demolowała Nasz Kraj. Bądźmy z Polską i dzisiaj gdy powstała nowa koalicja łącząca ksenofobię i zacofanie moherowej ciemnoty grupy skupionej koło Jarosława K. oraz ludzi którym zawłaszczone przez pis media wdrukowały w podświadomość nieprawdziwy obraz dzisiejszej Polski, Polski która dzięki Rządowi PO-PSL jest cała w budowie. Ojciec R. ze swoją prymitywną, godną Urbana propagandą Radio, Rzeczpospolita wraz z plugawym Uwarzam Rze (czy jakoś tak) oraz Pospieszalski i jego filmy z podstawionymi aktorami i funkcjonariuszami pisu płaczącymi do kamery są tej manipulacji znakomitym przykładem .Pamiętajmy jednak ,że mamy opozycję która jedyny sens swojego istnienia widzi w walce z PO a więc z Polską. Polacy to widzą i pisowi pomóc może TYLKO wykreowanie fałszywego, czarnego obrazu PO a więc i dzisiejszej Polski przez jadowite sączenie kłamstw i plugawych półprawd. My, Polacy wiemy, że oszustwem jest kreowanie wizji Jarosława K. jako polityka propaństwowego, Wiemy doskonale, że ten człowiek jest absolutnie niereformowalny i przy pierwszej okazji będzie próbował narzucić udręczonej przez niego i pis Polsce swoją pokręconą wizję IV RP haków i podsłuchów .pis nie ma żadnego innego programu, nie jest w stanie zabiegać o normalne poparcie w normalny sposób. Jedną nadzieją pisu jest trumna Lecha K. jako wyborcza trampolina, granie kłamstwami i fałszywym obrazem dzisiejszej Polski .Nie dajmy się omamić bo długie lata będziemy płakać !

            • 3 2

            • (1)

              ach te czerwone pająki i ich pseudointelektualny belkot uzupełniony obelgami i nienawiscią do chrzescijan

              • 1 1

              • Dokładnie. Pozdrawiam!

                • 0 2

            • doskonale to sobie radzą polacy na zmywaku za granicą, albo w kraju za 1200zł po 7 latach rządów nieudaczników

              Gdzie słuzba zdrowia, autostrady, gdzie gaz łupkowy, reforma zusu, mlody demokrato pajacu? Piana na ustach i łeb wysmarowany wazeliną żeby dobrze w d...upy wchodzić- to kwintesencja mlodych demokratów

              • 1 1

    • ...do szkoły synu. Poduczyć się języka polskiego.

      • 0 0

    • Właśnie cały w tym problem, że nie łagodzono łuków

      i na północnej części odcinki szybkie (maks 200) nie będą długie i będzie trzeba często zwalniać a potem przyspieszac. 2:30 z Warszawy do Gdyni nigdy nie będzie bo planują 2:40 do Gdańska. Jak uważasz, ze nie warto płacić za wychylne bo to da tylko 12 minut to treba było kupić tańsze pociagi na 190km/h bo róznica na całej trasie Gdańsk-Kraków dla prędkości 190 a 220 to własnie 11 minut.

      • 0 0

    • grafoman włazidupa ze swoimi przemyśleniami godnymi peowca

      • 0 0

  • Wywalone pieniądze na włoszczyznę...

    Czy był sens kupować włoskie pociągi 4 x drożej skoro mogą pojechać na niewielu szlakach? Pesy są niewiele wolniejsze, całkiem komfortowe i przede wszystkim nasze tj. produkowane w PL a można było kupić 4 x tyle składów Pesy.
    Gdzie było CBA gdy podpierali przetargi? Bo taki przetarg musiał być podpierany....

    • 4 1

  • Kiedy dobiorą się do kupujących ten pitolino ?

    Który debil, chosztapler , bandyta podpisał się pod zakupem tego szajsu ? Kiedy skrócą ta kapuścianą głowę i wytrząsa s****zione srebrniki. Moge wykonać wyrok.

    • 2 0

  • Za tyle miljonów 6 minet zaledwie szybciej? No kogoś pogięło i to zdrowo.

    A wiecie czemu p i e...o l i n o wciąż jeździ, nie stoi? Bo się boją graficiarzy i raice, bo on z gdyni a tu ma garaż p i e ...o l i n o.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane