• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kartuz kolejką?

mt
8 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
SKM podjęła decyzję o zakupie używanych niemieckich autobusów szynowych i chce za ich pomocą reaktywować połączenie Gdynia - Kartuzy mimo sceptycyzmu Urzędu Marszałkowskiego, który koordynuje transport regionalny w województwie

O powrocie pociągów do Kartuz mówi się od początku roku. Głównym problemem jest odbudowa rozjazdów w miejscowości Nowy Glincz koło Żukowa, w której krzyżują się linie Gdynia - Kościerzyna i Pruszcz Gdański Kartuzy. Ta druga jest obecnie czynna tylko dla ruchu towarowego. Dzięki rozjazdom możliwe byłoby korzystanie z najkrótszej trasy przez Dzierżążno, a nie tak jak przez ostatnie piętnaście lat przez Somonino. To właśnie konieczność jazdy na około przez Somonino, gdzie pociąg musiał zmieniać kierunek jazdy, była powodem niskiej frekwencji w pociągach.

- Decyzja o zakupie autobusów szynowych już zapadła - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej. Obecnie trwają ustalenia z władzami powiatu kartuskiego.

Tymczasem Urząd Marszałkowski, który finansuje przewozy regionalne i powinien koordynować przygotowania tej inicjatywy, uważa, że próby uruchamiania zamkniętego połączenia, w sytuacji gdy trwa walka o utrzymanie wszystkich pociągów w obecnym rozkładzie, jest nie na miejscu.

- SKM nie będzie po tej trasie jeździć za darmo, a nam brakuje pieniędzy na bieżące potrzeby - mówi Eugeniusz Manikowski, który zajmuje się w urzędzie transportem kolejowym. - Uważam, że na to wszystko trzeba czasu - pociąg w Kartuzach pojawi się ponownie najwcześniej za dwa lata - dodaje Manikowski.

SKM nie podziela pesymizmu urzędu. - To połączenie nie będzie przynosiło dużych strat, tym bardziej że będzie obsługiwane tylko ekonomicznymi szynobusami - odpowiada Wróblewski. Poza tym SKM oczekuje, że urząd dotacje obecnie przyznawane przewoźnikom autobusowym na tej trasie przerzuci na kolej.
Gazeta Wyborczamt

Opinie (106)

  • ups, przedobrzyłem - trzy składy w jedną stronę - dalej wystarczy.

    • 0 0

  • W końcu dobry pomysł. Spełni sie marzenie miłośników kolejnictwa i nie tylko...
    Gdyby nie monopolistyczne praktyki PKP, która nie potrafi dobrze zarządzać już dawno temu prywatni przewoźnicy weszliby na rynek.
    Oby te połączenie przywrócić jak najszybciej, bo zbieracze złomu nie próżnują.
    Co do połączenia Pruszcz-Kartuzy jest to nierealne. Fragmentami zdjęte tory i przejazd przez karajową 1.
    Ale dobrze że coś sie ruszyło. Słyszy się o reaktywacji kolei na Żuławach. super.
    Przydałby sie pociąg (szynobus) z Gdańska do Kościerzyny. PKS jedzie ok. 1,5 godz. W takim samym miejwięcej czasie zmieściłby się pociąg relacji Gdańsk - Kościerzyna przez Pruszcz-Starogard-Skarszewy-Liniewo. Warto to przemyśleć.

    • 0 0

  • Gyrekcja SKM to chyba ludzie ktorzy nim zdecyduja się na jakąs inicjatywe przeprowadzaja pewien rachunek ekonomiczny.
    Zakladam,że bedzie on zakladal,że oplaty za uzytkowanie torow nie rozloza całego przedsięwzięcia jak to dzieje się z linia do Ilawy gdzie bandyckie stawki PKP za toey a własciwie ich uzytkowanie sprawiaja,że caly interes idzie w łep.
    PKP woli pozamykac linie niz modyfikowac tabor tak jak to robi SKM. A gdy konkurencja wchodzi na ich(PKP) podworko a wlasciwie torowisko to chory podzial regionalny powoduje nieoplacalnośc takich jak SKM chcę zamierzeń.
    Widzialbym dogorywający twor jakim sa PKP Przewozy Regionalne na śmietniku normalnej konkurencji przewozowej.

    • 0 0

  • siole

    A może podział PKP na drobne spółki miał właśnie na celu zniszczenie koleji ? Lobby motoryzacyjne przy wsparciu społecznym z wyjątkiem paru entuzjastówi ludzi dojeżdżających do W-wy już zaciera rączki

    • 0 0

  • kolej tak

    SUPER JESTEM ZA NAWET Z GDYNI BYŁOBY NAWET LEPIEJ JESTEM ZAWSZE ZA KAŻDA JESZCZE JEDNĄ DODANĄ LINIĄ KOMUNIKACYJNĄ CZY TO KOLEJ CZY TRAMWAJ CZY AUTOBUS

    • 0 0

  • Kartuzy - Pruszcz - Gdańsk

    POWINNI TEŻ REKATYWOWAĆ POŁĄCZENIE PRUSZCZ GDAŃSKI - KARTUZY, I WTEDY BEZPOŚREDNIE POCIĄGI Z GDAŃSKA DO KARTUZ PUSCIĆ. ZAMIAST TYCH BLOKUJACYCH DROGI ŚMIERDZĄCYCH AUTOSANÓW Z PKS.

    • 0 0

  • A Polska to taki dziwny kraj...

    ...chyba tylko tutaj i nigdzie indziej na świecie rozbiera się linie kolejowe: w trakcie demontażu jest właśnie odcinek Krokowa- Swarzewo. Ehh, gdzie ja żyję...

    • 0 0

  • PKP

    No coz mamy to co mamy ,PKP nie od dzisiaj zachowuje sie jak pies ogrodnika, pewnie sami juz liczyli ,ze jak doprowadza do ruiny nie uzywane szlaki kolejowe to zezlomuja tory za niezla kase i w ten sposob zarobione pieniadze beda mogli rozpierniczyc w sobie znany sposob... a tu prosze jakies SKM chce im popsuc taki misterny plan...jestem ciekaw kto bedzie szybszy SKM,PKP,czy przypadkowi zlomiarze...

    • 0 0

  • Do Antypoluityk

    PKP to teraz spolki spoleczki i mnóstwo innych dupsow z ktorych kazdy chce wyciągnąć ile da sie kasy nim to wszystko na pysk padnie.
    SKMK jest tez spolka PKP albowiem z tabor zostaly wydzielone wagony baza na Cisowej oraz dworce podmiejskie
    I chyba na złośc SKM oraz WKD z zaczynaja zarabiac.
    Reszta oprocz Cargo PKP to dojne krowy dla Prezesow i Wiceprezesow oraz Rad Nadzorczych.
    Czy Wiesz że np Dworce to inna spoka,tory inna Trakca elektryczna inna o torowiskach juz nie wspomne.
    Dlatego opisywalem,że za okres kilku miesiecy SKM musi zaplacic za uzytkowanie torow na odcinku Gdynia Iława prawie 4 mln PLN.
    Toz to zlodziejstwo w bialy dzień a gdy zrezygnuje z tej lini to dostana g...o a nie kase(PKP oczywiście.
    Sama idea Przewozow regionalnych to jest efemeryda.O ile pamiętam PKP regionalne domagaja sie na przyszły ro 80 mln doplaty do przewozów podczas gdy Marszałek Województwa jest w stanie dać 35.
    Zakladam,że za te kase to SKM i inne jeszcze (nie będące w strukturach PKP)spolo przwiozłyby ludzi z pocalowaniem reki

    • 0 0

  • siole

    Ale czy jakakolwiek zmiana struktur wewnątrz PKP coś poprawi w Polsce (poza Trójmiastem i Warszawą)? Czy linie lokalne pozdychałyby niezależnie od tego czy to będzie PKP (jak kiedyś) czy PKP Przewozy Regionalne ? O ile mi wiadomo to takiego rozdrobnienia koleji jak w Polsce nie ma nawet w Wlk. Brytanii.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane