• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 250 mln zł na Trasę Słowackiego

Maciej Naskręt
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Duże koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą zamroziły wiele gdańskich inwestycji, możliwe, ze tylko na chwilę. Duże koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą zamroziły wiele gdańskich inwestycji, możliwe, ze tylko na chwilę.

Będzie więcej pieniędzy w budżecie Gdańska na inwestycje, bo rząd zwiększył o 250 mln zł dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego.



Taką informację przywiózł do Gdańska minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomir Nowak, który wziął udział w uroczystości oddania do ruchu fragmentu Trasy Sucharskiego. Przywiózł ze sobą aneks do umowy na budowę Trasy Słowackiego, na podstawie którego zwiększona zostanie wartość dofinansowania tego projektu o 250 mln złotych, do 1 mld 154 mln zł, czyli do 85 proc. jego wartości.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przesunęło tę inwestycję z listy rezerwowej na listę podstawową. Do tej pory dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło 900 mln zł. Koszt całego projektu wynosi 1 mld 420 mln zł.

W inwestycji na budowę Trasy Słowackiego, której inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, brakowało ponad 280 mln zł, głównie za sprawą wyników przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Przypomnijmy: pod koniec kwietnia 2011 r. okazało się, że wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego pochłonie 885 mln zł, a nie jak się wcześniej spodziewano - nieco ponad 500 mln zł.

By zapewnić finansowanie inwestycji drogowej, radni zdecydowali o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakładała też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje.

Na razie nie udało nam się ustalić, czy pieniądze pochodzące z dofinansowania Trasy Słowackiego trafią na spłatę zobowiązań budżetowych, czy zostaną zapisane na odłożone przez władze miasta inwestycje.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego - inwestor miejska spółka GIK.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin zakończenia robót: 10 grudnia 2012 r. - niezagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin zakończenia robót: 4 grudnia r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (196) ponad 10 zablokowanych

  • Czy my zawsze musimy czekać na piątek aż n. będzie jechał do mamusi...?

    • 3 3

  • a Słupsk nie dostał 800 tysięcy (1)

    na uruchomienie połączenia kolejowego Słupsk -Ustka.
    A tak poza tym min. Nowak planuje zamknąć kilkanaście tysięcy km linii kolejowych. Wszystko w temacie

    • 16 13

    • zle zrobil to fakt. ja calym sercem jestem za koleja lokalna, chociazby dzialajaca tylko w sezonie, ale najpierw niech wyremontuja glowne szlaki a dopiero pozniej lokalne. jezeli podniesie sie jakosc uslug na glownych trasach to kolej jest nawet w stanie przyniesc zysk, ktory moze sluzyc wlasnie rozwojowi polaczen lokalnych. i wtedy to ma rece i nogi a takie gaszenie "pozarow" na dluzsza mete sie nie sprawdza. kolej to fantastczny wynalazek i nalezy bezwzglednie przywracac dawne polaczenia ale stopniowo i rozsadnie. polaczenie slupsk- ustka to piekna trasa i szkoda jej i mam nadzieje ze niedlugo znow bedzie nia mozna jezdzic.

      • 3 0

  • no (1)

    A co tam w miescie Gdynia slychac ile tam piniedzy zgromadzili na inwestycje, a moze ktos chory czy cos, jakis komunikat?

    • 6 4

    • nie umiesz czytac?

      gdybys umial czytac , - to zapewne zrozumialbys,ze w gdansku zgromadzili za malo - musial Nowak z pomoca przyjezdzac ratowac gdanska biede co to na tunel nie ma.... i musi ciac miejski budzet.

      • 2 2

  • A Gdynia zostaje w tyle.... (2)

    W komunikacji miejskiej zastój i coraz gorsza jakość świadczenia usług, brak nowych dróg, zero rozwoju. Trzymam kciuki za Gdańsk! Brawo!

    • 6 7

    • dlaczego w Gdansku tak POrazajaco SMIERDZI?

      bez skoku na kase z budzetu Gdansk wygladalby jak Wyspa Spichrzow. Toz wy gdanskie dziady ta Slowackiego budujecie ze 40 lat .... i gdyby nie dotacja z budzetu dalej byscie kolejne 40 budowali.
      To bezczelne preferowanie Gdanska kosztem innych jeszcze sie przeciwko wam obroci.....

      • 2 4

    • a jak tam port service?

      • 1 1

  • Żaden sukces tylko weryfikacja rzeczywistości. (6)

    Urzędnicy nawet Ci z W-wy łudzili się że nagle uda się wybudować tunel po Martwą Wisłą o wiele taniej. Rzeczywistość pokazała że pomylili się tylko o min. 390 mln zł. Zaczęła się gorączka i zrzucanie odpowiedzialności i wpadli na pomysł aby zabrać komuś tak aby te brakujące pieniądze się znalazły, stąd taki trik w księgowości.

    • 72 40

    • To miejscy urzednicy policzyli duzo mniej (1)

      To miejscy urzednicy wyśnili sobie ze tunel bedzie kosztował 500 milionow,prezydent przyklepal,dobrze ze nie przysniło im sie ze ktos go wybuduje za darmo

      • 13 5

      • miejscy czyli PO i Budyń

        żeby swoim przetargi ustawić

        • 5 3

    • wszedzie mozna taniej tylko w POlsce drogo z pelna klapa (1)

      Schemat był ten sam, wygrywa firma A zleca większość prac firmie wydmuszce B ta zleca prace małym podwykonawcom. Firma B bierze kasę od firmy A i zamiast płacić podwykonawcom "inwestuje" w POwiazane przedsięwzięcia. Dochodzi do niewypłacalności firmy B i upadają podwykonawcy i sama firma B, a pieniądze wyparowaly. Wtedy przyjeżdża zbawiciel i z naszych PO-datków daje następna kasę

      • 23 9

      • nic dodac nic ujac tak sie walsnie dzieje ale oszolomy dalej sie ciesza jak slysza o pieniadzach z nieba

        • 12 5

    • Umiesz czytać ? Raczej nie .

      ...wpadli na pomysł aby zabrać komuś tak aby te brakujące pieniądze się znalazły, stąd taki trik w księgowości... Jest wyraźnie napisane, że te pieniądze pochodzą z listy rezerwowej.

      • 9 6

    • wstępne kosztorysy są bardzo orientacyjne - nic niezwykłego

      • 7 3

  • dlaczego w Gdansku smierdzi coraz bardziej? (2)

    przekazywanie pieniedzy z budzetu centralnego do Gdanska to skrajna niegospodarnosc - vide smrod w calym miescie z zmodernizowanego kosztem 400 mln PLN gdanskiego smieciowiska....
    tym miastem rzadza idioci, ktorzy kazde pieniadze potrafia utopic bez sensu....

    • 14 9

    • nie bez sensu ale we własnej kieszeni czyli bardzo z sensem

      • 2 0

    • ale smród jest gratis

      tylko za śmieci będziemy płacić 500% więcej

      • 5 3

  • 20 lat temu (5)

    za 1,7mld zbudowano by wszystkie autostrady.
    A od awsu po PO, ta kwota starcza na 10km.
    Kuźwa co za kosmos.

    • 9 9

    • a (4)

      ty zglos sie do "polaka" to ci wytlumaczy jak sie blokuje autostrade co niemcom mogla zagrozic.

      • 0 0

      • a (3)

        sorki blad mialem na mysli PANA JARKA KACZYNSKIEGO i jego ministra polakA nomen omen.

        • 2 0

        • i (2)

          no polaka po raz 3

          • 0 0

          • a (1)

            system nie pozwala mi napisac nazwiska ministra rzadu Pana Jarka soki, AAAALe On sie nazywa POLACZEK

            • 1 0

            • a

              jaki chroniony?

              • 0 0

  • ta

    dobrze, idźcie narzekać na onet narzekacze

    • 6 2

  • Wyobraźcie sobie... (2)

    Jak PiSiorów musi skręcać. Oni, poza peronem we Włoszczowej niczego nie zbudowali !

    • 26 22

    • przynajmniej rządzili tak jak było ich stać, a takie POieby tylko zadłużają ten kraj który utonie szybciej niż titanic i grecja. Już gospodarka hamuje dwu cyfrowo. Pośmiejemy się za rok o ile będę miał z kim się śmiać.

      • 3 5

    • Kryśka umyj się, idziesz do lekarza!!!

      • 11 8

  • Piękny przykład (1)

    Zamiast ukarać za realizowanie inwestycji bez finansowania to jeszcze nagradzają. Zaraz namnożą sie inne przykłady. Burmistrz Rumi sam zacznie budowę OPAT, a Lębork trasę Lęborską. Brak pieniędzy jest bez znaczenia. Takie przesłanie od Ministra

    • 7 9

    • dokladnie - biedakow z Gdanska stac tylko na 15% kosztow inwestycji

      teraz naciagaja budzet na pozostale 85%.... dziady proszalne z gdanska

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane