• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 250 mln zł na Trasę Słowackiego

Maciej Naskręt
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Duże koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą zamroziły wiele gdańskich inwestycji, możliwe, ze tylko na chwilę. Duże koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą zamroziły wiele gdańskich inwestycji, możliwe, ze tylko na chwilę.

Będzie więcej pieniędzy w budżecie Gdańska na inwestycje, bo rząd zwiększył o 250 mln zł dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego.



Taką informację przywiózł do Gdańska minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomir Nowak, który wziął udział w uroczystości oddania do ruchu fragmentu Trasy Sucharskiego. Przywiózł ze sobą aneks do umowy na budowę Trasy Słowackiego, na podstawie którego zwiększona zostanie wartość dofinansowania tego projektu o 250 mln złotych, do 1 mld 154 mln zł, czyli do 85 proc. jego wartości.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przesunęło tę inwestycję z listy rezerwowej na listę podstawową. Do tej pory dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło 900 mln zł. Koszt całego projektu wynosi 1 mld 420 mln zł.

W inwestycji na budowę Trasy Słowackiego, której inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, brakowało ponad 280 mln zł, głównie za sprawą wyników przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Przypomnijmy: pod koniec kwietnia 2011 r. okazało się, że wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego pochłonie 885 mln zł, a nie jak się wcześniej spodziewano - nieco ponad 500 mln zł.

By zapewnić finansowanie inwestycji drogowej, radni zdecydowali o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakładała też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje.

Na razie nie udało nam się ustalić, czy pieniądze pochodzące z dofinansowania Trasy Słowackiego trafią na spłatę zobowiązań budżetowych, czy zostaną zapisane na odłożone przez władze miasta inwestycje.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego - inwestor miejska spółka GIK.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin zakończenia robót: 10 grudnia 2012 r. - niezagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin zakończenia robót: 4 grudnia r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (196) ponad 10 zablokowanych

  • zrozumcie betonki, że Gdynia nie dostaje kasy bo w Gdyni nie rządzi lewactwo z PO

    ciekawe jak długo jeszcze POciagniecie żyjąc na kredyt?

    • 14 11

  • jeszcze?

    Ile jeszcze kasy wydadzą na ten bubel ja się pytam?

    • 10 7

  • co się nie robi dla koleów

    by im żyło się lepiej. A wszyscy i tak muszą za to zapalacie!

    • 8 6

  • Ujadają z bezsilności mohery i śledzie

    • 13 13

  • (2)

    A OPAT ma Nowak w nosie,chociaż bardziej potrzebna niż inne drogi w Trójmieście.Niedawno zabrano Słupskowi na obwodnicę z powodu jakichś pierdół,dołożono do TUNELU pod Martwą Wisłą.Ładnie mówił Nowak na symbolicznym przekazaniu dofinansowania z ministerstwa,że to dla Pomorza.Tak się składa,że wszystko co dla Pomorza dostaje Gdańsk.Jestem przekonany,że w następnej kolejności dostanie pieniążki na budowę tunelu Karnowski z PO.A OPAT czeka na władze,które wreszcie dostrzegą największy problem Pomorza.

    • 10 12

    • Ale kasy..

      Toc to najdroższy projekt o jakim słyszałem - 1 420 mld zł, toc to ponad bilion złoty.
      Proszę o sprostowanie kwoty ogólnej projektu.

      • 2 2

    • OPAT istnieje na w tzw. planach

      Gdzie projekt, gdzie projekty wykonawcze, gdzie studia oddziaływania, jak wykupy ziemi i nieruchomości ??? Daleko w polu, no ale bić pianę można.

      • 5 0

  • Budżet Gdańska na 2013 przewiduje 842 mln na inwestycje.

    A tu nagle min. Nowak daje Gdańskowi 250 mln, czyli prawie 1/3 budżetu na inwestycje. Ktoś chyba łata sobie dziury i braki funduszy w kasie miejskiej kontaktami i znajomościami po linii partyjnej, bo jak inaczej wytłumaczyć taki gest.

    • 12 11

  • Bogatsi o dotychczasowe sukcesy w branży autostradowej i znani w świecie z szybkich kolei, poczynimy następne kroki w stronę rozwoju sieci połączeń w Polsce. Szkoda, że na mapie.

    • 8 3

  • Wiesz co robi ten Tunel?

    On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Tunel na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym Tunelem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest Tunel społeczny.
    - Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 29 10

  • Robin

    Prawdziwy Robin Hood z tego Nowaczka. Bogatym zabrać, biedniutkiemu Gdańskowi dodać.I takim sposobem mamy najdroższy kilometr drogi w Europie. Nawet drążenie tuneli we Włoszech , Austrii ich nie przebije. Brawo!

    • 15 17

  • Te dodatkowe pięniądze to chyba z podwyżek za śmieci. hahahaha

    • 34 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane