• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowy tor kolejowy między Osową i Gdynią Główną

ms
11 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny. Trzeci tor między Gdynią i Osową jest potrzebny, ale sytuację pasażerów kolei na Pomorzu radykalnie zmieni dopiero elektryfikacja i budowa drugiego toru kolejowego do Kościerzyny.

Skorzysta na nim port w Gdyni, a także pasażerowie PKM i pociągów regionalnych - dzięki budowie trzeciego toru pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Główną, na tę trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów: zarówno towarowych, jak i osobowych.



Czy jeździsz po Pomorzu koleją?

Firma PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli właściciel znakomitej większości torów kolejowych w Polsce (wyjątkiem są m.in. linia PKM oraz linia, po której jeżdżą pociągi SKM z Gdańska do Gdyni) podpisała umowę z firmami inżynierskimi Egis Poland oraz WYG International. Mają one zaprojektować budowę dodatkowego toru na odcinku Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - Gdynia Wielki Kack - Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni oraz pełnić nadzór autorski nad inwestycją.

Sprawniej pojedziemy z Gdyni do Kartuz i Kościerzyny



Dodatkowy - trzeci - tor oraz zaplanowana już wcześniej elektryfikacja tego odcinka (sam projekt elektryfikacji odcinka z Trójmiasta do Bydgoszczy pochłonie 92 mln zł) poprawią przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to lepiej pogodzić duży ruch pociągów aglomeracyjnych z Gdyni Głównej do Gdańska Osowej oraz ruch regionalny do Kartuz i Kościerzyny z ruchem towarowym. W efekcie pociągi pojadą szybciej i sprawniej.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Sęk w tym, że z Osowy na południe, w kierunku Kościerzyny, cały czas prowadzi tylko jeden tor kolejowy. Ma to się zmienić za 5 lat. Jesienią 2017 roku przedstawiciele PKP PLK oraz Egis Poland podpisali umowę na opracowanie dokumentacji dotyczącej elektryfikacji i budowy dodatkowego toru między Kościerzyną i Gdynią. Budowa ma ruszyć w 2020 roku i potrwać trzy lata. Ministerialni urzędnicy zapowiadają, że w 2023 roku 150-kilometrowa linia kolejowa Gdynia-Bydgoszcz będzie dwutorowa (a miejscami nawet trzytorowa) i zelektryfikowana.

Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny. Wstępna wizja pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w roku 2025. Wariant maksymalny.
Szczegółowy zakres prac dotyczących odcinka Gdynia - Osowa określi dokumentacja projektowa. Wartość jej opracowania to 8 mln zł. Projekt ma być gotowy do połowy 2019 roku. Powstaje on w ramach zadania "Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229". Jest on częścią większego programu inwestycyjnego realizowanego w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I". PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.
ms

Opinie (119)

  • Czemu pociąg z Kartuz tylko do Sierakowic, a nie do Lemborga? (5)

    18 lat temu pociąg jeździł po całej trasie. Kartuzy - Prokowo - Garcz - Reskowo - Miechucino - Mojusz - Sierakowice - Kamienica Królewska - Niepoczołowice - Linia Zakrzewo - Kętrzyno - Nawcz - Rozłazino - Lębork

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_229

    • 7 1

    • pamiętam tam pociągi lata 90 (2)

      Potencjał krajobrazowy tej linii jest niesamowity ,wiele podróżowałem w tych okolicach za dzieciaka. Można by tą linię reaktywować a mają to robić ale w całości do Lęborka i do Łeby( odcinek Lębork-Łeba jest chyba aktywny) i pociąg z Gdańska do Łeby przez Kaszuby. W sezonie ta linia miałaby branie

      • 2 0

      • rail.phototrans.eu/14,122032,0,FabLok_101D_.html

        "Istniały dwie możliwości. Jedną z nich był przejazd przez Trójmiasto - Gdańsk, Sopot, Gdynię i Wejherowo. Drugą, atrakcyjniejszą stanowiła dłuższa trasa przez Kartuzy i Sierakowice. Przesiadka w Pruszczu Gdańskim przynosiła same nowości. Pociąg złożony z dwóch, może trzech wagonów, prowadzony przez zieloną lokomotywę spalinową, z charakterystyczną, pomarańczową literą „V”. Przejazd przez Kolbudy, otoczony lasem most w Rutkach, oraz niewielkie kaszubskie miejscowości położone wśród pagórków i jezior. Za Kartuzami coraz częściej pasażerowie używali ciekawego, nieco innego języka, który mógłby wskazywać, na chwilowo znaleźliśmy się w innej rzeczywistości. Miechucino, Sierakowice, Linia Zakrzewo… Po kilku godzinach spędzonych w oknie wagonu, kończyła się dłuższa niż zwykle podróż."

        rail.phototrans.eu/14,24719,0,FabLok_101D_SP42_161.html

        http://rail.phototrans.eu/14,122032,0,FabLok_101D_.html

        • 1 0

      • Na youtube jest film nagrany kamerą VHS.

        "Pociągi na linii Somonino-Kartuzy-Lębork"

        • 1 0

    • Dlatego że PGR- owcy rozkradli tory. Na Kaszubach wszystko zostało, na Ziemiach Odzyskanych nic. Dla złodziejstwa linii kolejowej odbudować nie ma sensu.

      • 0 0

    • Do luksemburka

      • 1 0

  • Polska skrajną niegospodarność i brak planowania!

    System sieci kolejowej w Polsce był od lat dewastowany za przyzwoleniem kolejnych ministrów odpowiedzialnych za kolej. W roku 1989 mieliśmy ok. 26 tys. km linii kolejowych zarządzanych przez pkp. obecnie sieć kolejowa Polski zarządzana przez pkp plk liczy ok. 18 tys. km.

    8 tysięcy kilometrów linii bezpowrotnie przestało istnieć, a kolejnych 2 tysięcy właściwie już nie ma!

    Brawo PKP Polskie Linie Kolejowe SA! Zniszczyliście więcej niż Sowieci w 1945 roku!

    • 4 0

  • Jest tylko mały problem (1)

    W większości te pociągi jeżdżą puste.
    Marnotrawstwo pieniędzy i miejsca.

    • 1 5

    • pociągi osobowe czasem tak

      towarowe nie.
      A to jest trasa (201) towarowa.
      Mrzonki samorządu o rozwoju sieci kolejowej, choć słuszne co do zasady, są nietrafione i należy je traktować jedynie jako przedwyborczą sciemę.

      • 0 0

  • budowa linii 201 trwała 10 lat

    od wstępnych planów w 1920 do otwarcia w 1930.
    Zobaczymy ile będzie trwał remont...

    • 4 0

  • dlaczego nie planuje się przesiadek?

    I skomunikowanych wahadeł?
    To znacznie ułatwia planowanie i utrzymanie taktu pomiędzy główną linią i bocznymi. Ile pociągów można puścić z Tczewa do Gdyni przez Osową?
    Ile osób będzie wysiadać z pociągu z Gdańska zbaczającego na Pogórze? Najszybsza komunikacja z Pogórzem jest z pominięciem Chylonii - wzdłuż Wiśniewskiego. Wariant przez Chylonię wymaga wiaduktów na Hutniczej i Puckiej aby zachować sensowny rozkład i nie ingerować w ruch drogowy.

    W odróżnieniu od autobusów, przesiadki (sensowne) pomiędzy pociągami mają uzasadnienie...

    Więc ładny malunek tras ale wiele w nim bezsensów i chciejstw. Pan Świlski nadal niewiele rozumie... No ale idą wybory...

    A, i jeszcze... Do kogo będzie należał trzeci tor?

    • 1 2

  • dlaczego nic z Pruszcza?

    To dobre połączenie do obsługi południowego Gdańska.
    No i początek klimatycznej linii do Sierakowic i Lęborka.

    • 3 1

  • i co z tego jak nie ma pieniędzy na nic, na nowe pociągi, kursy, przystanki itd

    Marszałek się nawet nie dogadał do dziś z PKP w sprawie oddzielnego, wydzielonego peronu i torów we Wrzeszczu, co jakimś tam byłoby rozwiązaniem (tymczasowym) jak wszystkie prawie kursy się kończą tam, a nie w Gdańsku Głównym, gdzie dwa perony SKM świecą pustkami od paru lat, szkoda pisać, jedni warci drugich...

    • 7 1

  • szczurek kiedy PKM na północ Gdyni?!? (5)

    • 92 15

    • Wtedy, kiedy właściciel linii pkp plk się na to zdecyduje. (4)

      Linia nie jest własnością miasta. Tyle już było o tym atrykułów, a ciągle zgłaszają się niedoinformowani.

      • 20 20

      • (1)

        Od Wojciecha Najlepszego nic nie zależy. Poza możliwością trwonienia pieniędzy Gdynian na idiotyzmy.

        • 10 6

        • od Jarozbawa zależy jeszcze mniej

          • 2 4

      • jest na schemacie info 2025 ale tylko pogorze i obluze

        • 1 0

      • miasto moze dofinasować tabor, lepsze to niz kolejne pomniki.

        • 24 2

  • Tymczasem Gryzoń lansuje się w Trójce

    Nic Ci to sierściuchu nie da. Twoje dni są policzone

    • 8 3

  • W nocy można puszczać towarowe ścieżkami trójmiejskiego parku krajobrazowego, leśne trakty dobrze wygłuszą hałas, odrodzi się partyzantka, znowu będzie dziki zachód, lucky luke i bracia dalton.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane