• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: wniosek o rozszerzenie prac projektowych

Patryk Szczerba
12 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (224)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Rozszerzenie zakresu projektowego pozwoliłoby na szybszą realizację Drogi Czerwonej. Rozszerzenie zakresu projektowego pozwoliłoby na szybszą realizację Drogi Czerwonej.

Gdyński port zawnioskował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przygotowanie koncepcji programowej nie tylko dla pierwszego, ale także dla pozostałych dwóch odcinków Drogi Czerwonej. To pozwoliłoby przyspieszyć realizację inwestycji. Obecnie jej powstanie planowane jest na rok 2029.



Czy Droga Czerwona powstanie do 2029 r.?

Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o długości 9 km



  1. węzeł Morska (Gdynia Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Firma Mosty Katowice za 8 mln zł opracowuje dokumentację na zlecenie GDDKiA. Dla pierwszego odcinka trwa przygotowanie koncepcji programowej, a dla dwóch pozostałych studium komunikacyjnego. To dużo mniej szczegółowy dokument, który nie pozwala od razu na ogłoszenie przetargu na budowę całości.

I tutaj zaczyna się problem. Władze Gdyni nie ukrywają, że zarówno w interesie portu, jak i miasta jest doprowadzenie do budowy nowego połączenia w jak najszerszym zakresie - tak, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości związane z organizacją ruchu do portowych terminali w najbliższej przyszłości.

Zaproponowana konfiguracja, zdaniem przedstawicieli portu i miasta, nie gwarantuje szybkiej realizacji inwestycji.

Spotkanie w Warszawie w sprawie poszerzenia projektu



W ostatnich dniach odbyło się w tej sprawie spotkanie w stołecznej siedzibie GDDKiA, w którym udział wzięli też przedstawiciele miasta, portu i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Powodem był wniosek złożony przez zarząd portu, który dotyczy przygotowania koncepcji programowej i aplikowania o wydanie decyzji środowiskowej już nie tylko dla pierwszego odcinka łączącego bezpośrednio zakończenie trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni z istniejącą estakadą, ale dla wszystkich trzech planowanych fragmentów Drogi Czerwonej.

- Główna różnica polega na tym, że na podstawie tzw. koncepcji programowej można ogłosić postępowanie przetargowe w formule "zaprojektuj i wybuduj". W momencie, kiedy mamy tylko studium komunikacyjne, czegoś takiego nie można zrobić, ponieważ to dokument, który jest zbyt mało szczegółowy, stąd wniosek portu w tej sprawie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, który uczestniczył w spotkaniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.


Gdyńscy urzędnicy poinformowali, że jest wstępne poparcie dla tej inicjatywy ze strony CPK. Wiadomo, że potrzebne byłyby dodatkowe środki na realizację postulatu.

Podpisanie dokumentów przed rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej w październiku 2022 r. Podpisanie dokumentów przed rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej w październiku 2022 r.

Gdynia razem z portem ws. Drogi Czerwonej



- Jako miasto oczywiście wspieramy port w tych staraniach i podczas spotkania poparliśmy ten wniosek - dodaje Marek Łucyk.
Według początkowych założeń z 2022 r. dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r. Po weryfikacji i zatwierdzeniu przez GDDKiA miało nastąpić przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada



Droga Czerwona: budowa do 2029 r.



Dopiero po jej uzyskaniu miały rozpocząć się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę, który ma być również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być realizowana w formule "Projektuj i buduj" i powstać do 2029 r.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (224)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane