• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: 20 mln zł na koncepcję dla GDDKiA. Budowa od 2026 r.

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego

Podpisaniem programu inwestycyjnego dla prac przygotowawczych rozpoczęto oficjalnie realizację Drogi Czerwonej w Gdyni. Z Centralnego Portu Komunikacyjnego do gdańskiego oddziału GDDKiA trafi 20 mln zł. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) inwestycji ma być gotowe pod koniec 2024 r. Sama droga ma powstać w latach 2026-2029.



Czy Droga Czerwona będzie istotna dla rządzących w przyszłych latach?

Dywagacje o tym, czy rządowi zależy na budowie Drogi Czerwonej w Gdyni, ma zakończyć czwartkowe podpisanie w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia programu inwestycyjnego dla prac wstępnych przy tej inwestycji.

Droga Czerwona w Gdyni: 20 mln zł na studium i koncepcję dla GDDKiA



W spotkaniu uczestniczyli wiceministrowie infrastruktury: Marcin Horała, Rafał WeberGrzegorz Witkowski.

- To jest droga życia dla gdyńskiego portu już teraz, gdy przeładunków jest sporo. Jeśli ma być ich jeszcze więcej, to jest praktycznie niemożliwe, żeby droga nie powstała. Inwestycja faktycznie realnie się rozpoczyna - opowiada Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
To właśnie z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. W październiku tego roku ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę studium. Dokument ma być gotowy w 2024 r.

Trzy odcinki Drogi Czerwonej, dwie jezdnie, blisko 9 km długości



- Inwestycja będzie skomplikowana. Jesteśmy w zabudowie miejskiej, więc będziemy musieli bardzo dokładnie przebadać, jak organizacyjnie to rozwiązać, by mieszkańcom ułatwić przejazd podczas budowy Drogi Czerwonej - wyjaśnia Anita Oleksiak, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona. Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona.
Budowa Drogi Czerwonej zostanie podzielona na trzy odcinki o łącznej długości 8,8 km. Będzie trasą dwujezdniową z pięcioma węzłami. Jej koszt jest szacowany obecnie na 2,7 mld zł. W całości ma być sfinansowana z budżetu państwa.

- Podpisanie umowy z wykonawcą budowy Drogi Czerwonej planujemy w 2026 r. Zakładamy, że prace mogą potrwać do 2029 r. Wiele będzie zależało od tego, jak dobierzemy technologię, konieczna będzie też współpraca z PKP. Dlatego tak istotne jest stworzenie odpowiedniej koncepcji - dodaje Oleksiak.

Droga Czerwona: pieniądze z CPK, dokumentacja od GDDKiA



Przypomnijmy, że Droga Czerwona została włączona do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2020 r. Poinformował o tym premier Mateusz Morawiecki podczas ubiegłorocznego pobytu w Gdyni.

W listopadzie 2021 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i władze miasta przedstawiły koncepcję przebiegu drogi. Tłumaczono wówczas: to był maksymalny krok, jaki samorząd mógł zrobić w sprawie budowy nowej trasy do portu.

Pod koniec zeszłego roku okazało się jednak, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta przedstawiona przez port i miasto nie spełniała wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

W styczniu senat przyjął, ale sejm odrzucił, poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego, dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej w wysokości 22 mln zł.

Zapanowała konsternacja dotycząca dalszych losów projektu. Podpisanie dokumentów i przekazanie 20 mln zł na prace przygotowawcze z CPK do GDDKiA mają ją zakończyć.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • Stan dróg w Gdyni (2)

    nadaje się do prokuratury.Urzędnicy miasta powinni za to odpowiedzieć.Wieloletnie zaniedbania urzędników i brak kasy na ich naprawy doprowadził nasze drogi do ruiny.Kto za to odpowie?

    • 11 1

    • Mało gdzie są tak beznadziejne drogi jak w Gdyni. WSTYD

      • 1 1

    • Pan odpowie

      Pani tez...

      • 1 0

  • Kiedy tunel pod portem Oksywie-Centrum? (1)

    Szczur buduj!

    • 4 6

    • Po co droga na Oksywie?

      Tam sama patologia mieszka.

      • 0 0

  • Czerwona i OPAT to priorytet

    Jestem na TAK

    • 11 1

  • Pisowski rząd gnębi Gdynię jak może.... (1)

    Ta droga jest absolutnie niezbędna dla funkcjonowania Portu w Gdyni.
    Tylko dlatego pis ją zacznie budować.
    W innym wypadku na pewno bby tego jie zrobili.
    Budują obwodnice wokół róznych pipidówek a w naszej Gdyni dotychczas nic nie zainwestowali.
    Horała mści sie za te 12 procent głosów jakie dostał od gdynian w wyborach.

    • 10 7

    • Postaeic wage

      Na obwodnicy to szybko rusza z lopatami .

      • 3 0

  • Czy będzie przedłużenie Czerwonej Drogi na Hel

    przez zatokę byłoby bliżej w lecie
    tak prosto z estakady Kwiatkowskiego - Horała mógłby pomóc

    • 1 4

  • Takie polskie miasto a do polskości im bardzo daleko

    AGKS

    • 3 3

  • Brawo

    Brawo W końcu jakas zmiana która miała już powstać 20 lat temu. Ma być dobra zmiana to będzie. Brawo nowe siły w polityce. Dacie radę. Panie Tusk Kaczyński na emeryturę.

    • 3 5

  • 8,8 km za 7 lat! (3)

    Już raz taki rekord mieliśmy. Z budową Estakady. Tak Gdynię lubią rządzący. Wszyscy. Kasę z Portu ciągną. Ale zainwestować to już problem. Wiem, że Droga na przebiegać przez miasto. Ale w większości przez terenu przemysłowe. Naprawdę trzeba aż 3 lat aby taka budowa rozpocząć a potem kilka lat budować? Niezależnie 9 kilometrów! Paranoja

    • 24 1

    • A kto lubi szczura?

      Tylko głuchy i niewidomy nie dostrzeganie bajzlu jakiego narobił.

      • 4 1

    • moze to i tereny przemyslowe

      Ale nie jest to teren na ktory mozna wprost wpuscic spychacze. Praktycznie jest tam bardzo ciasno i kazdy metr tej trasy to jakas budowla inzynieryjna.
      Miasto prowadzi juz dzialania obstrukcyjne, oglaszajac zabudowe mieszkaniowa na terenie dawnych Zakladow Miesnych. To moze byc gwozdz do trumny calego przedsiewziecia...

      • 2 1

    • To tak jak z budowa plotu na granicy .

      Pytam sie byl przetarg ?

      Na Litwie buduja 3 razy taniej i szybciej .

      Dlaczego nie moga budowac u nas ?

      • 0 0

  • W końcu rząd (3)

    Musiał się wziąć za drogi i dzięki Bogu,w końcu ktoś kompetentny a nie cwaniaki z UM.

    • 6 5

    • No i dobrze (1)

      Port nie jest miejski. Skoro rząd ciągnie stąd kasę niech buli

      • 2 4

      • jest miejski

        w niewielkim stopniu, ale jest.
        Był w znacznie większym ze wskazaniem na partnerstwo, ale "wybrańcy" woleli szybkie deal'e na gruntach.
        W Skandynawii to działa i miasta są właścicielami portów.

        • 3 2

    • jak o bogu mowa to do przera z datkiem smigaj, ale on tylko za Jana III sie modli!!

      • 0 1

  • 20mln zl za koncepcję? (1)

    Nie ma lepszego sposobu na dojenie kraju lub na pranie kasy jak usługi

    • 8 1

    • To ile będzie kosztował projekt?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane