• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: 20 mln zł na koncepcję dla GDDKiA. Budowa od 2026 r.

Patryk Szczerba
17 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego Droga Czerwona ma odciążyć estakadę Kwiatkowskiego

Podpisaniem programu inwestycyjnego dla prac przygotowawczych rozpoczęto oficjalnie realizację Drogi Czerwonej w Gdyni. Z Centralnego Portu Komunikacyjnego do gdańskiego oddziału GDDKiA trafi 20 mln zł. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) inwestycji ma być gotowe pod koniec 2024 r. Sama droga ma powstać w latach 2026-2029.



Czy Droga Czerwona będzie istotna dla rządzących w przyszłych latach?

Dywagacje o tym, czy rządowi zależy na budowie Drogi Czerwonej w Gdyni, ma zakończyć czwartkowe podpisanie w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia programu inwestycyjnego dla prac wstępnych przy tej inwestycji.

Droga Czerwona w Gdyni: 20 mln zł na studium i koncepcję dla GDDKiA



W spotkaniu uczestniczyli wiceministrowie infrastruktury: Marcin Horała, Rafał WeberGrzegorz Witkowski.

- To jest droga życia dla gdyńskiego portu już teraz, gdy przeładunków jest sporo. Jeśli ma być ich jeszcze więcej, to jest praktycznie niemożliwe, żeby droga nie powstała. Inwestycja faktycznie realnie się rozpoczyna - opowiada Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
To właśnie z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. W październiku tego roku ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę studium. Dokument ma być gotowy w 2024 r.

Trzy odcinki Drogi Czerwonej, dwie jezdnie, blisko 9 km długości



- Inwestycja będzie skomplikowana. Jesteśmy w zabudowie miejskiej, więc będziemy musieli bardzo dokładnie przebadać, jak organizacyjnie to rozwiązać, by mieszkańcom ułatwić przejazd podczas budowy Drogi Czerwonej - wyjaśnia Anita Oleksiak, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona. Podpisane porozumienie ma być realnym początkiem inwestycji pod nazwą Droga Czerwona.
Budowa Drogi Czerwonej zostanie podzielona na trzy odcinki o łącznej długości 8,8 km. Będzie trasą dwujezdniową z pięcioma węzłami. Jej koszt jest szacowany obecnie na 2,7 mld zł. W całości ma być sfinansowana z budżetu państwa.

- Podpisanie umowy z wykonawcą budowy Drogi Czerwonej planujemy w 2026 r. Zakładamy, że prace mogą potrwać do 2029 r. Wiele będzie zależało od tego, jak dobierzemy technologię, konieczna będzie też współpraca z PKP. Dlatego tak istotne jest stworzenie odpowiedniej koncepcji - dodaje Oleksiak.

Droga Czerwona: pieniądze z CPK, dokumentacja od GDDKiA



Przypomnijmy, że Droga Czerwona została włączona do inwestycji w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2020 r. Poinformował o tym premier Mateusz Morawiecki podczas ubiegłorocznego pobytu w Gdyni.

W listopadzie 2021 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia i władze miasta przedstawiły koncepcję przebiegu drogi. Tłumaczono wówczas: to był maksymalny krok, jaki samorząd mógł zrobić w sprawie budowy nowej trasy do portu.

Pod koniec zeszłego roku okazało się jednak, że dokumentację projektową dla Drogi Czerwonej opracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta przedstawiona przez port i miasto nie spełniała wymogów, jeśli chodzi o przygotowanie inwestycji drogowej w zakresie dróg krajowych.

W styczniu senat przyjął, ale sejm odrzucił, poprawki gdyńskiego senatora Sławomira Rybickiego, dotyczące przeznaczenia środków na sfinansowanie projektu Drogi Czerwonej w wysokości 22 mln zł.

Zapanowała konsternacja dotycząca dalszych losów projektu. Podpisanie dokumentów i przekazanie 20 mln zł na prace przygotowawcze z CPK do GDDKiA mają ją zakończyć.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • CPK nie powstanie to i Droga Czerwona nie powstanie

    A co z OPAT panie Horała ? Łopaty dalej wbite ?

    • 14 5

  • Hutnicza

    Brakuje węzła z ulicą Hutniczą

    • 11 1

  • I w TVP teraz Horała okazał się ekspertem od wojny na Ukrainie

    On jest extra uniwersalny - fachman od wszystkiego.
    Droga czerwona, szczepionki, budownictwo, sądownictwo, kolejnictwo, szprychy, marychy, etc...
    kiedy ona ma czas tym CPK się zajmować?

    • 13 9

  • skończy się jak ze stępką

    albo milion samochodów elektrycznych. Jeden wielki marketing i okłamywanie ludzi pozornymi działaniami. Takie jest państwo PiS

    • 11 9

  • premier morawiecki, droga czerwona! a to dobre! macie to jak w banku! macie to jak prom w szczecinie!! juz na przeglad gwarancyjny do remontowj parnica wchodzi!!

    • 6 9

  • Od koncepcji to jestem tutaj ja! Rozumiesz?!

    • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    I co to da (8)

    Ilość nowych mieszkań w północnych częściach Gdyni ciągle wzrasta co za tym idzie więcej aut. To nie ciężarówki głównie stoją w korkach na estakadzie a osobówki czy autobusy. Zamiast na tą śmieszną drogę wydali by kasę na komunikację SKM o której się mówi już latami w te rejony czy na inną alternatywną drogę . Nie wiem może tunel pod kanałem czy coś

    • 18 50

    • ten problem nie ma jednego rozwiązania (3)

      Albo inaczej, jest jedno rozwiązanie - kasa.
      Na drogi, na przejazdy, na tunele i wiadukty, na tory i pociągi...
      Dwustutysięczne miasto nie jest w stanie na to zarobić.
      Tym bardziej że, nawet nie próbuje.

      • 13 0

      • Nie ma już na czym zarabiać. (2)

        Co tak konkretnie miasto jeszcze może sprzedać?

        • 6 0

        • a tylko sprzedaza mozna zarabiac?! (1)

          To ulubiony poglad wpajamy przez "liberalow", sprzedawac za tyle, za ile ktos chce kupic. Sprzedawac, chocby dobra rzadkie, ktorych nie da sie odtworzyc... Sprzedawac do cna... bo przeciez "to nie nasze", a nasze za plotem zyska...
          No mamy, to co mamy, jak zony alkoholika.

          • 8 3

          • To ciekawe. Zawsze można oddać, albo przekazać za 1% wartość by kościół mógł sprzedać już to w normalnej cenie. Sprzedaje się zawsze za tyle ile ktoś da nigdy nie odwrotnie... Jak nie da to nie sprzedaż i tyle.

            • 5 2

    • Zgadza się z tymi korkami.... ale

      Tak, osobówki tworzą głównie korki na estakadzie, a ta droga ma dać alternatywę ciężarówkom jadącym do portu, taką aby mogły ominąć te korki. Widze tutaj natomiast inne wąskie gardło. Janka Wiśniewskiego też jest zakorkowana, a tam już innej drogi do portu nie ma.

      • 2 0

    • A co to ma coś wspólnego z drogami miejskimi - to inwestycja krajowa w dostęp do portu....

      • 6 0

    • taaak, obiecanki cacanki , tyle lat rzadza a nie potrafia drogi zrobic, a gdzie jest kolej?

      • 6 0

    • I co to da

      Jeden rakietka w jedną podporę estakady i możesz zapomnieć o ewakuacji

      • 0 0

  • (1)

    A obwodnica Witomina to kiedy?

    • 9 0

    • jak Witomino

      wybierze Horałę...

      Albo kogokolwiek innego, bardziej obeznanego z tą dzielnicą niż z widokiem zza firanek służbowej limuzyny.

      • 4 0

  • OPAT+obwodnica Witomina+PKM do Oksywia+tunel pod Pucką

    I będzie dobrze

    • 11 1

  • PiS wybudował w Warszawie najdłuższy tunel w Polsce to wybuduje też drogę czerwona. (1)

    Budując tak ważny odcinek mogą liczyć na sporo głosów, bo kto normalny zagłosowałby na polityków platformy z Trójmiasta którzy od lat tylko pierdzą w stołki.

    • 13 6

    • tylko normalni inaczej twirdza ze od wegla nie odejdzemy i tradycyjne zarowki 150wat wkrecaja,sprzedaja dobro pomorza oligarchom ze wschodu!!! wprowadzaja polski lad a to lata na lacie i late pogania,buduja jakis port lotniczy ,nawe za 15 lat nikt z niego nie odleci.zamiast te pieniadze na elektrownie jadrowa wydac

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane