• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji

Katarzyna Moritz
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.



Czy podoba ci się zaprezentowana koncepcja Drogi Królewskiej?

O potrzebie przebudowy tego miejsca mówi się od wielu lat, a Droga Królewska z roku na rok, szczególnie jej nawierzchnia, wygląda coraz gorzej.

W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.

Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty



Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).

Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?



Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.

- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.

Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu. Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.

- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.

- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.

Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.

Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane. Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.

Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.

"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.

Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?



To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.

Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.

Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem. Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.

60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu



Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.

- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.

Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami. Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami.

Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:


Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis

Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.

Opinie (409) ponad 20 zablokowanych

  • Co to są płyty balastowe? (2)

    Może bazaltowe?

    • 6 4

    • b jak balast (1)

      google nie boli

      • 2 1

      • i tak szczęście że balastem nie były np gwoździe

        • 1 0

  • W Kielcach na miescie maja ulozony piekny czarny marmur...nas stac na kostke brukowa....Wielkie Hanzeatyckie Miasto...Szok (6)

    60 milionow.?Znowu bedzie sie czym dzielic a gdzie drzewa i zielen?

    • 28 8

    • (3)

      Kostka będzie granitowa, a więc trwała i odporna, w przeciwieństwie do miękkiego i łatwo rysującego się marmuru. W Kielcach nie mają tylu turystów, więc mogą sobie pozwolić na ekstrawagancję. W Gdańsku po jednym sezonie trzeba byłoby taką nawierzchnię naprawiać...

      • 4 3

      • Tam tez chodza tysiace ludzi i jakos nie jest zniszczona.. (2)

        Tylko oni maja piekny porzadny Wloski marmur a nie lastryko.

        • 6 4

        • (1)

          Tam chodzą tysiące, a w Gdańsku miliony. Włoski czy hiszpański, ma maksymalny stopień twardości 3,5 - gdy granit 7 (w skali Mohsa). Jest nieodporny na działanie kwaśnych związków chemicznych, nie zaleca się używania go na zewnątrz bez odpowiedniej impregnacji.
          I wiesz co? Użycie marmuru, nawet z pobliskiego kamieniołomu, byłoby tak niegospodarne, że aż sprawdziłam, co takiego mają w Kielcach. Mają płyty granitowe :D

          • 3 4

          • marmur jest w Splicie
            ciut krzywy od ludzkich stóp
            ale gładziuteńki, bieluteńki, przyjemnie się chodzi boso
            zwł po ciepłym deszczu

            tylko boso nie było ślisko

            • 1 0

    • Kamieniołom

      W Kielcach mają kamień miejscowy.

      • 3 0

    • Marmur po deszczu jest bardzo Śliski

      • 5 2

  • Projektowana nawierzchnia będzie powyżej wejsć więc jedna burza i wszyscy są zalani wodą

    Jak dobrze popatrzy się na zdjęcie to widać, że zaprojektowana nawierzchnia jest albo równo z progiem albo powyżej progu do wejść w obecnych posesjach. Jadna ulewa jak 17 maja 2019 roku o godz. 17 w Gdańsku i wszyscy właściciele pływają kajakiem na parterach swoich posesji. Pochwalono się dyletanctwem w projektowaniu chociaż z tytułami.

    • 2 0

  • stare jest lepsze (2)

    Można wszystko wymienić, ale stracić klimat starówki. Cóż po wymianie bruku, skoro własnie ten stary mówi nam o historii???? Zrobi się równiutko, ale bez klimatu, które mają wszystkie stare miasta. Na południu Europy, posadzki mają po 800 lat albo i więcej, są wytarte z zagłębieniami i aż błyszczące i wyżłobione przez pokolenia ludzi, którzy tam żyli . Pomysł do bani. I te ławeczki - oszpecą piękny stary Gdańsk.

    • 5 0

    • Ten jak piszesz stary bruk nic nam o historii nie mówi.

      Sam bowiem dobrze pamiętam czasy kiedy go na Długiej kładziono, a wcale taki stary jeszcze nie jestem.

      • 0 0

    • Cała nawierzchnia została wymieniona / na gorszą / już dwukrotnie po wojnie. Raz chyba przed wizytą prezydenta Francji, potem zlikwidowano porządne, wielkie betonowe płyty zastępując je pękającymi płytami chodnikowymi i kamiennymi m.in z ul. Łąkowej. O historii mogła by mówić kostka. krawężniki i tory ułożone w jezdni. Zresztą jaka historia jak tu prawie wszystko to rekonstrukcja od piwnic. Jaka to starówka?

      • 1 0

  • Prawie nikt z przechodniów nie zorientuje się,

    że te stare płyty przy budynkach to są zarysy dawnych przedproży. W efekcie dalej będzie to miało charakter prowizorycznie załatanego bruku. To już może lepiej przynajmniej część przedproży odbudować?

    • 3 0

  • Drogi

    Kasę dajcie na zalane drogi, a nie na Trakt Królewski. Dulkiewicz opamietaj się.

    • 0 1

  • deszcz!

    To dopiero bedzie basen jak deszczy spadnie!!

    • 1 0

  • (20)

    Pięknie,tylko błagam weźcie porządnych kamjeniarzy i bruk z wysokiej półki.

    • 225 16

    • to niemożliwe

      • 1 0

    • Chiński bruk tez jest dobry

      • 0 3

    • Nie, nie wygląda to pięknie.

      Ta koncepcja z odtwarzaniem zarysów przedproży to strasznie słaba jest i wygląda na łataninę. Zostawcie duże płyty. W takich miejscach nie kombinujcie na siłę. Najważniejsze nie szkodzić. Jak już gdzieś chcecie pokazywać zarysy starych budowli to zetnijcie te przeskalowane szkarady na Wyspie Spichrzów do przedwojennych 9czy wcześniejszych) wysokości.

      To jakiś dramat co się wyprawia w Gdańsku. Co projekt dla strefy "0" to zero smaku, a po wykonaniu schodzimy jeszcze niżej.

      • 10 4

    • to wygląda jak polbruk spod castoramy ;) (2)

      • 13 1

      • (1)

        Niemcom sie podoba

        • 4 3

        • niemcom się podobają krasnale ogrodowe ... to co, zaraz cały trakt ob##ać krasnalami?

          • 7 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (2)

        pewnie i tak pojadą po taniości

        • 20 2

        • Kopacz obojętnie jakimi kamieniami będzie rzucała w Dinozaury (1)

          • 23 4

          • Aż się ziemia zwinie i przetnie wszystkich na pół !

            • 1 1

    • (1)

      jak spoiny miedzy brukiem beda mialy znowu po 1 - 1,5 cm szerokosci to nie ma bata aby to nie wypadalo

      • 13 1

      • Zrobić same spoiny ,bez kamieni !!

        • 9 1

    • Ten to się zna na wszystkim

      Erudyta naszych czasów

      • 4 1

    • Nie takich, jak u ciebie w redzie co ?

      Spadaj na arke ruro a nie się tu w wielkie miasto pchasz

      • 5 0

    • Bruk z wysokiej półki? (1)

      ...to trzeba wybrać wysokich kamieniarzy.

      • 5 0

      • najlepej takich DragQueen w kabaretkach i na wysokich szpilkach :)))

        • 5 0

    • Porządnych kam J eniarzy u nas tylu ilu analfabetów .Ale dobże nieh brug bendzie z wysokiej pułki.

      • 5 4

    • porządni kamieniarze polegli (1)

      na froncie wschodnim

      • 18 2

      • A to kamieniarze byli?

        A nie grali w orkiestrze ?

        • 4 3

    • z wyższej półki nie sięgną

      musieliby jeden na drugim se na ramionach stawać, a to nie są dwa czy trzy kamienie to całe tony do sięgnięcia i ściągnięcia, a w urzędzie same takie cherlaczki

      • 6 0

  • bruk

    dobra kostka brukowa zawsze ładnie wygląda :) może trójmiasto dogada się z drogbruk, myślę, że finansowo dobrze by na tym wyszło :)

    • 1 0

  • Pojedzcie do Krakowa (3)

    I innych miast z historycznym starą zabydową. Zobaczcie najpierw jakie są możliwości technologiczne, co zachowuje dłużej trwałość. Zróbcie z tego dokumentację foto-techniczną całości i szczegółów. Dopiero wtwdy na bazie zebranych doswiadczen najlepiej swoich i innych z eksploatacji zrobcie koncepcję. Na koniec najgorsze czyli przetarg. Tu naprawdę trzeba powołać zespół ekspertów aby dobrać odpowiednie kryteria wyboru. I błagam nie mówcie ze cena będzie najważniejsza bo dobrze nigdy nie może być tanio.

    • 40 2

    • (1)

      W Krakowie na rynku mają ułożoną... granitową kostkę :) Więc może autorzy koncepcji jednak tam już byli?

      • 1 0

      • w mojej dzielnicy kretyn-architekt kazał zastąpić asfalty kocimi łbami

        więc nie tylko rowerzyści, ale nawet motocykliści jeżdżą po chodnikach, bo inaczej boli zadek, a mamy dzieci noszą, bo chodniki tak krzywe, że wózki grzęzną, zresztą zaparkowane równie chamsko, jak wszędzie w PL

        deptaki w równe płyty marmuru ze Splitu, przyjemne do chodzenia boso wieczorem pamiętam ze Splitu najprzyjemniej, a nie dzwonnicę, a nie pałac Diokleta, a nie stadion i pamiętny mecz

        • 0 1

    • Oby ktoś z tego jakże licznego ( może aż zbyt licznego) grona ekspertów raczył skorzystać z tych mądrych rad!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane