- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (75 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (147 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł
Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej i przyszłego Węzła Ku Ujściu . Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.
O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.
Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.
- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.
Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę
Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera . Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.
Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.
Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.
1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
Miejsca
Opinie (199) 7 zablokowanych
-
2011-04-27 13:56
No i znowu podwyżki czynszu :(
Ciekawe jak "wysupłają" w budżecie...., przepraszam....w naszych portfelach te parę....set milionów. Może czynsze? Dlaczego mamy płacić "TYLKO" po 10/m2 ?CZYNSZE W GÓRĘ - śmiało Panowie!!!Bądźmy lepsi od Warszawy i Krakowa!!! A, co!!!
- 2 3
-
2011-04-27 13:50
(1)
375/510=0,735 - mamy więc najtańszą opcję, która jest o 73,5% droższa niż miejskie przewidywania. Do tej pory miasto chwaliło się oszczędnościami nie podając na co je wyda - teraz już wiemy. Różnice pomiędzy założeniami, a aktualnymi ofertami miasto tłumaczyło różnicami z okresu gwałtownego wzrostu i obecnych niższych cen "kryzysowych". Ciekawe jak wytłumaczyć ogromną różnicę w drugą stronę. Ja myślę, że wyjaśnienie jest takie samo jak dla odcinka Słowackiego, który wykonawca zobowiązał się wykonać dwa razy szybciej niż planowano - miejscy planiści nie mają pojęcia o swojej robocie.
W tym przypadku jednak najbardziej szokujące jest dla mnie co innego - dlaczego nikt nie zadał pytania ile wobec tak drogiej opcji z tunelem kosztowałby most.- 1 7
-
2011-04-27 13:54
Juz tu wyjaśniano dlaczego most to zła opcja
Jak długie musiałyby być najazdy na most takiej wysokości jak potrzebna?
Trudno było cokolwiek oszacować bo nie robiono takich tuneli w niedalekiej przeszłości plus cena "wiertła" zależna od bardzo zmiennych czynników.- 3 0
-
2011-04-27 13:36
trasa sucharskiego (2)
jeśli chodzi o tunel to nie chodzi o trasę słowackiego tylko sucharskiego
- 1 1
-
2011-04-27 13:51
mylisz się
już dawno tunel włączono do Trasy Słowackiego, Najlepszy dowód na filmie w tym artykule
- 0 0
-
2011-04-27 13:49
Mylisz się
- 1 0
-
2011-04-27 13:22
Może nie jestem w temacie. A odcinek od ronda Legionów/Rzeczpospolitej/Słowackiego do ronda Hallera/Uczniowska (3)
- 6 4
-
2011-04-27 13:24
o tym też pisali (2)
tego odcinak na razie nie będzie. poszukaj sobie w artykułach pod tym
- 1 1
-
2011-04-27 13:37
oj tam, czepiacie się.... (1)
tego nawet nikt nie zauważ, ze kawałeczka zabraknie ;)
- 1 1
-
2011-04-27 13:49
A może nie stac nas na ten odcinek?
To co nie budować wtedy pozostałych, bo akurat tego nie będzie?
- 1 1
-
2011-04-27 13:28
Platformy wiertnicze (1)
które wchodzą do Remontowej maja często powyżej 100m wysokości...
- 4 0
-
2011-04-27 13:46
.. platformy pójda do Nauty, tam robią lepiej i taniej
xxx
- 0 1
-
2011-04-27 13:29
Jeśli już, to pod dnem Leniwki, a nie Martwej Wisły. (1)
Martwa Wisła to tłumaczenie z niemieckiego. To odnoga polskiej rzeki i wcześniej nazywała się właśnie Leniwka. Trzymajmy się polskiej nazwy.
- 2 11
-
2011-04-27 13:37
Martwa Wisła i Leniwka to nie to samo
Leniwka zaczyna się od Nogatu, Martwa Wisła od śluzy w Przegalinie
- 5 0
-
2011-04-27 13:10
lata chude nadchodzą (2)
Sucharskiego, Słowackiego, ECS stadion i koniec. Następne lata to będzie wielkie spłacanie długów, rozczulanie się nad każdą złotówką i ekwilibrystyka nad 60-cio procentowym progiem zadłużenia. Dziury będą zasypywać piaskiem a do przedszkoli będzie się dymać przez całe miasto.
Kto marzy o następnych inwestycjach niech sobie znajdzie inne zajęcie na 5-8 lat- 13 9
-
2011-04-27 13:25
co za maruda ... (1)
chłopie - weź wyjedź z kraju jak ci się coś nie podoba a nie ciągle marudzisz !
- 7 4
-
2011-04-27 13:32
Ja tylko piszę o tym, co mało ludzi sobie uzmysławia - zaciągnęło się krechę na pomniki w stylu PGE Arena czy ECS to trzeba je będzie spłacić. Jeżeli dla kogoś jest to warte 5-ciu lat późniejszej stagnacji to OK... ale założę się że po iluś remontach zawieszenia w końcu jednak żyłka pęknie...
- 5 6
-
2011-04-27 13:24
Można duuuużo taniej...
Zamiast drążenia, użyć łopat i bezrobotnych :)
Pozostanie koszt obudowy i wykończenia.
A co? Może się nie da?
30km tuneli w MRU wykopano 80 lat temu bez TBM-ów :)- 8 3
-
2011-04-27 13:12
.. za przejazd tunelem adamowicz z tuskiem beda pobierać po 200zł!!!
i wtedypójdziecie do kościoła, gdzie na tace mozna dac nawet 1grosik
- 4 9
-
2011-04-27 13:05
(3)
czemu nie wygrał HOCHTIEF POLSKA S.A. ? (4 miesięcy)
przecież byśmy mieli tunel już na euro 2012 !- 8 4
-
2011-04-27 13:08
to błąd autora... zadanie nie wykonalne w 4 miesiące :) (1)
- 4 0
-
2011-04-27 13:12
Hochtief - 42 m-ce
- 5 0
-
2011-04-27 13:07
A jakby nie zdążyli to
odpowiednio wysokie kary... i w rzeczywistości byłoby szybciej i taniej
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.