• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drożeją bilety na pociągi dalekobieżne

Szymon Zięba
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (177)
Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy. Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy.

Od 11 stycznia podrożeją bilety jednorazowe na dalekobieżne pociągi PKP Intercity. Planowane podwyżki - w zależności od kategorii pociągów - wyniosą od 11,8 proc. do 17,8 proc. Dziś - w najtańszej opcji - za podróż pendolino z Gdańska do Warszawy zapłacić trzeba ok. 49 zł.



Przekonują cię argumenty za wzrostem cen biletów?

Po zapowiedzianych podwyżkach cen biletów w ramach systemu Fala, pasażerów czekają, i to już za kilka dni, podwyżki na kolei. Przedstawiciele PKP Intercity poinformowali o aktualizacji cennika biletów w związku z "dostosowaniem do sytuacji na rynku".

Kolejarze wymieniają rosnące koszty działalności, związane z wyższymi cenami energii elektrycznej, ale też dopasowanie stawek, jakie mają płacić podróżni, do cen konkurencji.

- Zmieniony cennik zacznie obowiązywać od 11 stycznia 2023 r. Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 r. jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki. W porównaniu do stycznia 2022 r. cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 proc. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 r. opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją - na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity - podkreślają kolejarze.

Rozkłady jazdy pociągów PKP



Na wyższe koszty funkcjonowania przewoźnika wpływa także inflacja oraz rekordowe stopy procentowe.

- Obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100 proc. w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej - dowiadujemy się w PKP Intercity.
Jak więc zmienią się ceny biletów? W tym miejscu należy zaznaczyć, że koszt przejazdu na tej samej trasie może być różny, w zależności m.in. od tego, czy bilet kupiony był z wyprzedzeniem, został objęty ceną promocyjną i w końcu - zależy od rodzaju pociągu, jaki wybrał podróżny.

Z tego powodu przewoźnik podaje uśredniony wzrost procentowy cen bazowych dla poszczególnych kategorii pociągów.

Ceny wzrosną o:

  • 17,8 proc. dla pociągów kategorii EIP (pendolino);
  • 17,4 proc. dla kategorii EIC;
  • 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

Cenę przejazdu można obniżyć, korzystając z ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika.

Opinie (177) 10 zablokowanych

  • Jak za Gomulki: lokomotywy tanieja a przejazdy koleja drozeja.

    • 5 0

  • Jadę 2 raz pociągiem od lat nigdy więcej opóźnienie tu to normalne i nie wygodnie za ta cenę lepiej bla bla carem albo swoim

    • 0 0

  • Mamy patologię w PKP i Rządzie...

    • 0 0

  • Czy bilety kupione przed podwyżkami są nadal ważne ?

    • 0 0

  • Rekordowy rok 2022 na kolei przekłada się na ceny biletów w 2023.

    Narodowy przewoźnik PKP IC przewiózł 59 mln pasażerów co jest najwyższym wynikiem w historii spółki.

    Jeśli więc popyt na usługi przewoźnika jest taki spory to wobec braków kadrowych oraz taborowych zapadła decyzja o podwyżce cen biletów.

    Nie ma w tym nic nadzwyczajnego i wynika to z trywialnej zasady ekonomiki transportu..

    Gdy popyt na dane dobro rośnie to jego cena również rośnie.
    Firmy przewozowe robią takie zbiegi przy stałej lub nawet malejącej podaży.

    Wiem, że trudno to zrozumieć zwykłemu Kowalskiemu.
    Trzeba uwierzyć, że jest to inflacja.

    A inflacja to inaczej skok na kasę obywateli przez prominentnych polityków.
    Nadzorują to przy tym najbogatsi ludzie na świecie.

    Zadłużenie Państw w przypadku inflacji się dewaluuje.
    Ludzie biedni i klasa średnia sponsorują taką zmianę.
    A bogaci poradzą sobie na każdym etapie cyklu gospodarczego.

    • 0 1

  • Zbierają kasę na wybory...

    • 3 1

  • Ale Pis 500+ dajo + 15 emerytura dajo

    Jest klawo

    • 2 1

  • co poniektórzy

    jezdzili za darmo to teraz my za to zapłacimy

    • 2 0

  • On

    Po prostu dalej tak będzie że tory dalej zarosną pociągi będą stać i koniec bo po nich nie będzie jeździł niestety bo jak tak będzie wszystko drożało a zarobki te same będą to są ludzie będą brać na Pociągi będą stały i kto będzie jeździł nikt.wszystko, no nie wiem wydaje mi się że lepiej wpisać sobie na kartkach 50 złotych 100 złotych może będziemy w Wtedy dla wszystkich okej bo jak tak dalej będzie to za co będą ludzie po prostu żyć jak tak dalej pójdzie to dalej będą pociągi stały wszystko za rośnie to raz a rosną pociągi pozdrawiają bo ludzie będą jeździć, jak tak będzie wszystko drogą nikt nie będzie jeździł prawda.Brak słów po prostu na wszystko brak słów.

    • 0 0

  • On

    Jedynie chyba w tym kraju będzie się opłacać rowerem jeździć kto ma najbliżej gdziekolwiek.A po resztą kto będzie na to będzie kogoś na to stać to będzie jeździł nie będzie na to stać nikogo to nie będzie nie będą jeździć dole taka jest prawda niestety jak tak będzie dalej wszystko będzie drogi a szczególnie bilety na rower chyba jest najbardziej rozwiązaniem prawdopodobnie kto ma najbliżej nie kto chce pozwiedzać w ogóle dobrą fajną przyrodę chyba oto się będzie lepiej opłacać hhehe Może tak będzie że ktoś inny wykupi będzie do niej ale wątpię w to?A jak nie jak powiedziałem wzrosną tory pordzewiałą pociągi dalej będzie to kiedyś było.Chyba do tego jedzenia.Bo ceny są mosak liczne.Zarobki te same.Najprostsze rozwiązanie rower kto ma najbliżej pojeździć pozwiedzać.To zdrowia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane