• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • gaba

    Gdańsk nie kończy się na Morenie, Niedzwiedniku, czy Wiszących ogrodach. Dalej jest lotnisko i Osowa, która się szybko rozbudowuje i ze względu na odległość od centrum własnie kolej byłaby tu najlepsza, do tego nie stoi w korku.
    A uszczuplanie lasu jeśli nastąpi to w śladowych ilościach. Trasa ma być po starym nasypie, więc nie powinno być dodatkowych wycinek. To najlepsze rozwiązanie. Lepiej odbudować tą linię kolejową niż zbudować kilka dodatkowych dróg i poszerzyć istniejące. Jestem na za ochroną środowiska, ale uważam, że nie można i już się nie da zatrzymać rozwoju. A kolej jest o wiele czyściejsza ekologicznie niż transport samochodowy.

    • 0 0

  • gaba

    a autobusy to wg Ciebie co ile minut jezdzą? bo mi wychodzi co 20 - 30 minut, czasem rzadziej

    • 0 0

  • co prawda nie rozumiem, po co kolejna linia, skoro z dotychczasową i działającą nikt sobie nie radzi

    • 0 0

  • szukam pomocy

    kochani nie wiem gdzie szukac wszystkie informacje sa niezrozumiale pomozcie mi
    .przylatuje do polski 21,15.pociag mam 22,21 z dworca pkp gdansk glowny.jak dojechac z lotniska na dworzec?szukam i nic nie moge znalesc.moze ktos zna rozklad jazdy autobusow?bardzo bardzo prosze o pomoc
    iza

    • 0 0

  • Ludzie maja rację

    skoro dotychczasowa komunikacja w Gdańsku szwankuje, to po co rozbudowywać ja i tworzyć nowy chaos. Nie wierzę w polepszenie komunikacji po wybudowaniu nowej linii, skoro stan techniczny pojazdów budzi zastrzeżenia, a i rano po wyjeździe z remizy w wozach jest brudno.
    Tej budowy nie można izolować od innych dziedzin miasta, a tak to wygląda wg artykułu. Logistyka, logika, Panowie projektanci, ekologia, codzienne ludzkie potrzeby, rekreacja, światowe tendencje, ale nie dotyczące pseudometropolii.
    Ciekawe, co teraz spieprzą nasi ojcowie miasta. Schroniska dla psów nie udało się wybudować jak należy.

    • 0 0

  • Jedno mnie zastanawia. Po jaką cholerę tramwaj jeżdzący tą samą trasą co skm.

    • 0 0

  • ja tego nie chcę

    mieszkam w bloku 10-15 m od tego torowiska, obok inne bloki- dzieciaki, place zabaw,las....
    co z bezpieczeństwem dzieci, hałasem, smrodem, zniszczeniem lasu/ nie bedzie? piekna czyściutka kolej ekologiczna i ekrany to fikcja. Gdzie sie nie spojrzy w okolicach terenow kolejowych : bród, kiła i mogila, obszczymury, smieci, dlaczego miałoby tu być inaczej niz wszędzie? Dlatego nie chce syfu pod blokiem, mieszkam na Obłużu i prosze innych mieszkańcow o zabrznia glosu.!!!!!!

    • 0 0

  • czy nikt nie zwrócił uwagi na bez sens tej mapy?

    jeżeli ta linia ma najpierw mieć przystanek na matarnii a potem na lotnisku to gdzie będzie ten przystanek na matarnii, w klukowie? :| Przecież port lotniczy jadąc z matarnii jest w zupełnie innym kierunku niż Gdańsk...

    Po za tym zastanawia mnie jedno: jeżeli teraz skm z Gdańska do Gdyni jedzie 30 minut, to ile będzie jechać na tej mega dłuższej trasie, godzine? Bez sensowny wydaje m isię ten projekt, niby fajnie ale z drugiej strony kto tą kolejką będzie jeździł, jeżeli poprzez to dziwne wydłużanie trasy i prowadzenie jej naokoło podróż będzie zajmować tyle co podróż autobusem. Ponadto naprawdę nie wiem gdzie oni chcą ten przystanek na matarnii wybudować, żeby kolejka z niego jeździła na port lotniczy i potem do gdańska...

    • 0 0

  • sok

    Przyczepiłeś się do nazw. Przystanek faktycznie będzie pewnie bliżej Klukowa niż Matarni, ale to szczegół, a kolejka może dojechać w 30 minut, bo kluczowa jest tu ilość przystanków i czas postoju, a nie jazdy.

    • 0 0

  • .

    Własnie, że to wcale nie jest szczegół bo na matarnii mieszka bardzo dużo osób wliczając w to złotą karczmę a także samo centrum handlowe matarnia do którego pewnie z gdańska dojeżdżałoby sporo osób co wiąże się z argumentami mówiącymi za tym by kolejka powstała bo będzie miała cel po euro2012. Jeżeli przystanek będzie bliżej klukowa to tam generalnie za wiele oaób nie będzie jeździć ;P

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane