• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście SKM do remontu Dworca Podmiejskiego

rb
19 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wyremontowane mają być m.in. wnętrza dworca podmiejskiego. Wyremontowane mają być m.in. wnętrza dworca podmiejskiego.

SKM wraca do planów remontu Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni. Poprzedni przetarg został unieważniony, więc kolejowa spółka będzie musiała przeznaczyć na inwestycję więcej pieniędzy. Według szacunków może to być nawet 48,3 mln zł.



Jak często korzystasz z dworca SKM w Gdyni Głównej?

Zamówienie w formule "projektuj i buduj" obejmuje wykonanie systemu monitorowania bezpieczeństwa linii kolejowej 250, modernizację budynku dworca podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna.

Do poprzedniego przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - T4B z Warszawy. Zaproponowana cena wyniosła jednak 48 mln zł, a to było aż o 20 mln zł więcej, niż chciała zapłacić SKM. Przetarg został unieważniony, ale wszystko wskazuje na to, że kolejowa spółka nie doszacowała kosztów i będzie musiała zapłacić więcej, niż pierwotnie planowała, jeśli chce znaleźć wykonawcę.

W nowym postępowaniu jest już podana prawdopodobna wartość inwestycji, ktorą SKM oszacowała na 48,3 mln zł.

Termin składania wniosków mija 22 maja. O wyborze zadecyduje głównie cena (90 proc.), a oprócz tego okres gwarancji (5 proc.) oraz czas zamknięć torowych całodobowych (5 proc.). Dokumentacja projektowa ma powstać w ciągu 1,5 roku od zawarcia umowy, a prace mają się zakończyć na koniec sierpnia 2022 roku.

  • Plany przebudowy dworca SKM.
  • Plany przebudowy dworca SKM.
  • Plany przebudowy dworca SKM.
Budynek Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna został wybudowany w roku 1959, cztery lata po powstaniu gmachu dworca PKP. Przez dekady funkcjonowania obiekt przechodził jedynie doraźne remonty. O tym, że wpisany do rejestru zabytków dworzec przejdzie gruntowną modernizację, pisaliśmy już w 2015 roku.

Wśród wytycznych dotyczących remontu budynku dworca można znaleźć szereg zaleceń, które świadczą o tym, że prace muszą zostać wykonane z dbałością i starannością, jak przystało na obiekt znajdujący się pod ochroną konserwatorską.

Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego,
  • zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym,
  • zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym (chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe "Skup i lombard" oraz "Loveat", a także wolno stojący, tymczasowy pawilon gastronomiczny,
  • odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego,
  • pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter,
  • zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć,
  • zmodernizować pomieszczenia kas,
  • wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca,
  • usunąć wszystkie nośniki reklamowe przesłaniające elementy wystroju historycznego,
  • zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM,
  • wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową,
  • zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione zostaną płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach zostaną zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.
rb

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Zburzyć i wybudować nowy nowoczesny dworzec

    • 3 4

  • Opinia wyróżniona

    Ja bym z tego dworca zrobił tylko dogodne dojscie do centrum i pozostawił informacje i kasy (1)

    a pozostałe funkcje przeniusł obok poczty budując do tego duży budynek SKM/PKS. Przecież gdynia dostaje subwencję oświatową. Każdy rozsądnie myślący samorządowiec , a za takiego mam p.Szczurka, jak chce, żeby do jego szkół średnich i zawodowych przyszli uczniowie, musi zorganizować transport publiczny. Gdyński M.T. działa swietnie, ale pozostaje przyległych powiatów i gmin. Ostatni widzidziałem dworzec PKS w Toruniu w rozmowach z mieszkańcami często słyszałem, że nie było czym dojechać do pracy, biblioteki, do miasta powiatowego wiec wybudowali choć obecnie okazuje się za mały. Gdynia powinna przejąć udziały w spółce PKS, należącej do państwa i wpołączeniu z SKM wybudować cos na miareę XXI wieku. W Gdyni system PKS-owy nadal jest niewydolny nie ma zróżnicowanych autobusów. Autobusy często są stare, ceny biletów - niegodziwe.
    Gdynia nie może tkwić w maraźmie: "bo się nie da" , "bo to przecież nie ma sensu" itp.... i pacykować ciągle starocie. Oczywiscie należy odremontować Podmiejski Dworzec jak najlepiej, ale dodając mu nowe funkcje i dystynacje turystyczne natomiast na zapleczy postawić cos godnego Gdyni. Bo inaczej będzie to ciagle i strasznie wschodnie.... typowo polskie, gdzie to co powinno byc normalne uznaje sie za wariactwo, a to wariactwo, szczegolnie u centralnej wladzy politycznej, przedstawia sie jako normalne. Gdynia to nie dziki kraj dzis np. wpływają naszpikowane technologią okręty NATO i co widzą w miescie ????

    • 4 9

    • Widza pazdzierz.

      • 0 0

  • rb

    Autor chyba zapomniał, że w słowniku języka polskiego występuje słowo "hol", ale oczywiście wstawianie wszędzie angielskich zapożyczeń podnosi 'prestige' artykułu.

    • 7 0

  • zburzyć i postawić coś normalnego. (3)

    Mamy XXI wiek. z czym do ludzi?

    • 5 7

    • Normalnego = taki jak w Sopocie? (1)

      • 4 0

      • No tam wreszcie uporządkowali te baraki.

        fajnie tam teraz. zazdroszczę sopocianom.

        • 0 0

    • s

      brawo takich opini powinnowiecej rozwalic nowyjak nowy nowy i jeszcze raz pobudowac nowy

      • 0 0

  • To chyba najładniejszy dworzec skm w trójmieście, socrealizm ale trochę modernistyczny. Powinien zostać pieczołowicie odrestaurowany i pozbawiony szpetnych reklam. Loveat i te punkty z kawą mogą zostać pod warunkiem że dostosują wizualnie lokale do nowego wyglądu dworca. A kurczaki przenieść do jednego z pustych lokali w pasażu z dobrą wentylacją.

    • 8 1

  • I to jest dobra wiadomosc

    • 4 3

  • Zajmijcie się menelami, bezdomnymi i żulami na dworcu PKP i w okolicach dworca, to co się tam wyrabia wieczorami to żart z państwa prawa, obywateli i podróżnych. Tymczasem Ochrona sie z nimi obchodzi jak z jajkiem A policji prawie w ogóle nie widać

    • 11 2

  • Zagorzały wyborca Pis (1)

    O czym wy mowicie, my z PiSu nie damy wam więcej kasy na coroczne remonty ! Nauczcie się szanować mienie...

    • 0 4

    • s

      zamiast pisac głupoty idz do kosciola

      • 0 0

  • Schody i Loveat (2)

    Mam nadzieję, że będzie możliwe przebicie się przez schody od strony pasażu, bo zgodnie z opracowaniem od Arch Deco z 2016 roku (można je pobrać w sekcji "Ogłoszenia o przetargach" na stronie SKM, przetarg z 17-04-2019, link "PFU"), te schody pozostaną w niezmienionym kształcie. Obecnie niepotrzebnie trzeba się wspinać te 7 schodów, żeby za chwilę 7 schodów zejść. Oczywiście po likwidacji dobudowanej budy z kurczakami oraz punktu Loveat będzie łatwiej dojść do wejść od strony kładki pieszo-rowerowej, ale mimo wszystko wolałbym wejście od strony dworca głównego w jednym poziomie. Pewnie wymogi konserwatorskie to uniemożliwią, a szkoda.

    No i mam nadzieję, że Loveat zamiast się zwijać, przeniesie się np. do pasażu między dworcami, tam, gdzie była jakaś apteka i gdzie jest kiosk.

    • 4 0

    • Nie, nie. Tylko nie likwidować kurczaków, żywię się tam od lat

      • 1 0

    • W pasażu wielki czynsz po 1000,- za M kw liczą sobie, to nie dziwota,że puste lokale stoja

      • 2 0

  • Dworzec jak i najbliższa okolica to jeden wielki syf.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane