• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany przy moście Stągiewnym

DŁ/KFP.PL
25 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:13 (26 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Most wciąż bez operatora, ale zwodzenie działa
Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony. Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony.

W drugiej połowie 2022 roku most Stągiewny łączący Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami powróci do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym. Po południowej stronie obiektu nad Motławą powstanie nowa marina mogąca pomieścić ok. 60 jachtów. Budowa przystani południowej rozpocznie się po tegorocznym sezonie letnim.



Aktualizacja, 26 maja

Zmiana organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego



W czwartek, 27 maja, wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego.

Zmiany dotyczyć będą zarówno samego mostu, jak i sąsiadującego z nim skrzyżowania ulic Długie Ogrody - Szopy - Szafarnia. Prace realizowane będą etapami. Zakres prac w tym etapie obejmuje przebudowę istniejących sieci: ciepłowniczej, gazowej, elektroenergetycznej i teletechnicznych w rejonie mostu.

Od 27 maja w I etapie prac zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Szafarnia przylegający do mostu Stągiewnego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami św. Barbary oraz Angielska Grobla. Ponadto jezdnia mostu Stągiewnego zostanie zawężona, a ruch pieszych będzie odbywać się po jednej stronie mostu.

W II etapie robót odcinek ul. Szafarnia przy moście Stągiewnym zostanie otwarty dla ruchu, jednak jezdnia będzie w tym miejscu zawężona. Ciąg pieszy przeniesiony zostanie na drugą stronę mostu.

Planowane zakończenie obu etapów prac to 23 lipca.

W październiku realizowany będzie kolejny etap przebudowy mostu Stągiewnego, polegający na demontażu istniejącego obiektu i wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych.




Czy w Gdańsku potrzeba więcej mostów?

W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie rozbiórka istniejącego mostu, by jednostki pływające, których zadaniem będzie pogłębienie akwenu pod budowę mariny, mogły tutaj wpłynąć. Obie inwestycje wpisują się w program działań rewitalizacyjnych prowadzonych od kilku lat na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez polsko-belgijskie konsorcjum Immobel & Multibud (liderem jest spółka Granaria Development Gdańsk) i gminę miasto Gdańsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przygotowania do modernizacji mostu Stągiewnego rozpoczęły się w styczniu br. Prace wiążą się z koniecznością przebudowy sieci i instalacji teletechnicznych towarzyszących przeprawie wkraczają właśnie w najbardziej spektakularną fazę.

Pod przęsłem mostu rzekę przecina ciepłociąg, równolegle do niego przebiegają gazociąg, linia energetyczna średniego napięcia oraz instalacje teletechniczne.

Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe. Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe.
- Aby most Stągiewny mógł być obiektem zwodzonym, wszystkie sieci na tym odcinku muszą mieć wyznaczone nowe trasy. Rurociągi i linia energetyczna pójdą pod dnem rzeki, po północnej stronie obiektu - wyjaśnia nam Sławomir Kamiński, kierownik budowy reprezentujący wykonawcę - gdańską firmę BmB Santech. Pieczę nad inwestycją sprawuje Korporacja Budowlana Doraco.
Mieszkańcy Gdańska przywykli już do widoku koparki linowej chwytakowej i szalandy zaangażowanych w prace czerpalne przy moście. Budowa wykopu w dnie rzeki zajęła wykonawcy kilka tygodni. W ostatnich dniach największe zainteresowanie obserwatorów wzbudzały rosnące na moście konstrukcje rurowe.

W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie. W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie.
Operacja "wodowania" trzech kilkudziesięciometrowych odcinków ciepłociągu (zasilanie, powrót i rezerwa) w kształcie rozciągniętej litery U rozpoczęła się w poniedziałkowe przedpołudnie. Każdy z nich zostanie zagłębiony na ok. 1,5 metra (licząc od górnej powierzchni ciepłociągu) poniżej dna rzeki. Na całej szerokości toru wodnego sieć pokryją betonowe płyty zabezpieczające ją przed ewentualnym uszkodzeniem przez jednostki pływające.

Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r. Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r.
Nowo układane odcinki rur preizolowanych zostały dodatkowo obciążone rurami osłonowymi z betonową wkładką. W kolejnych tygodniach na obu brzegach Motławy powstaną komory ciepłownicze umożliwiające w sytuacjach awaryjnych przełączenie przebudowywanego odcinka sieci na sekcję rezerwową. We wtorek mają rozpocząć się prace przy gazociągu, a w kolejnych dniach pod wodą układane będą sieci energetyczne i teletechniczne.
DŁ/KFP.PL

Opinie (163) 4 zablokowane

  • Nie macie na co pieniedzy wydawac???

    Grube miliony wyrzucowno tylko po to aby paru bogatych amatorow zeglowania moglo sobie zacunowac kilka metrow dalej ! I to w czasie gdy brakuje na drogi,przedszkola,wywoz smieci.Na sama rewitalizacje zasyfionych podworek potrzebna jest masa forsy...a tu widze,ze jak zwykle jakies koterie cwaniakow wydatkuja kase na to im sie akurat oplaci-a nie ogolowi mieszkancow miasta.

    • 1 4

  • A Grodza Kamienna się rozsypuje, skandal i głupota (2)

    Grodza Kmienna i opływ Motławy - bez nich nie byłoby Gdańska. Ale władze mają to w d*****.

    • 5 3

    • Dokładnie to Wody Polskie spółka państwowa (1)

      • 2 0

      • której kasa w dużym stopniu

        została zredukowana i środki przesunięte na socjal, czyli 500+. Kamienna grodza się rozsypuje, rzeki nie są odmulane i zwiększa się z roku na rok niebezpieczeństwo powodziowe, itd., itp. Taka to polityka, która się chwali, że na socjal znalazła i cały czas znajduje kasę.

        • 0 0

  • (1)

    A co z mostem przy Szopy? Podobno miał być odbudowywany. Jaki jest aktualny status sprawy?

    • 3 0

    • aż się prosi żeby zrobić tam kładkę dla pieszych i rowerzystów

      • 0 0

  • uwaga uwaga (1)

    Mój jacht będzie na stałe zacumowany w polu 116, zapraszam w przyszłym roku lub za dwa żeby popodziwiać mój 4 letni 43 metrowy yacht :)

    • 1 1

    • Bajki

      43-metrowy jacht ma takie zanurzenie że nie wejdzie do mariny, co najwyżej do Baszty Łabędź i tam będzie miał problem, a jeśli chodzi o długość to i tak nie ma szans wejść dalej na Motławę tam gdzie jest marina.

      • 0 0

  • Rozumiem, że miasto jest w stanie pokazać ile wyda na tę inwestycje, ile planuje na niej zarobić. Bo zakładam, że władze naszego kochanego miasta nie wywaliłyby milionów dla bogatych inwestorów i turystów, jednocześnie utrudniając życie mieszkającym tam gdańszczanom. Zwłaszcza gdy w mieście wciąż jest wiele miejsc, które pilniej wymagają remontu i mogłyby służyć mieszkańcom.

    • 1 1

  • Dobrze

    dla operatora mariny, fatalnie dla mieszkańców Długich Ogrodów, którzy nie wiadomo jak mają się teraz dostawać na Główne Miasto. Chyba że miasto uruchomi darmową przeprawę promową???

    • 3 1

  • Most zwodzony (1)

    był też przy Zielonej Bramie. Może i ten most przywrócić do jego pierwotnej wersji.

    • 2 0

    • Na zakończenie inwestycji Granaria mają przywrócić most zwodzony

      Dobrze, by projekt przewidywał przywrócenie wyglądu tego mostu sprzed 1928 roku.

      • 0 0

  • Dlaczego Archeologia

    Skoro kopia tak głęboko w dnie rzeki w pod tak wiekowym mostem trzeba koniecznie sprawdzić pod względem historycznym . Może będą osuszać kawałek Motławy by wylać beton

    • 0 0

  • Szopy- most

    A zapowiadana odbudowa mosty na ul. Szopy?

    • 0 0

  • Szanowna Policjo

    Z samego artykułu można podejrzewać ,że osoba z futerkiem przy kapturze i różowa maseczka na twarzy ..samo mówi za siebie,że to kobieta a nie mężczyzna ...poważnie policja niewydedukowala tego haha..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane