• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany przy moście Stągiewnym

DŁ/KFP.PL
25 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:13 (26 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Most wciąż bez operatora, ale zwodzenie działa
Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony. Po przebudowie most Stągiewny znów będzie zwodzony.

W drugiej połowie 2022 roku most Stągiewny łączący Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami powróci do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym. Po południowej stronie obiektu nad Motławą powstanie nowa marina mogąca pomieścić ok. 60 jachtów. Budowa przystani południowej rozpocznie się po tegorocznym sezonie letnim.



Aktualizacja, 26 maja

Zmiana organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego



W czwartek, 27 maja, wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w związku z przebudową mostu Stągiewnego.

Zmiany dotyczyć będą zarówno samego mostu, jak i sąsiadującego z nim skrzyżowania ulic Długie Ogrody - Szopy - Szafarnia. Prace realizowane będą etapami. Zakres prac w tym etapie obejmuje przebudowę istniejących sieci: ciepłowniczej, gazowej, elektroenergetycznej i teletechnicznych w rejonie mostu.

Od 27 maja w I etapie prac zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Szafarnia przylegający do mostu Stągiewnego. Objazd poprowadzony zostanie ulicami św. Barbary oraz Angielska Grobla. Ponadto jezdnia mostu Stągiewnego zostanie zawężona, a ruch pieszych będzie odbywać się po jednej stronie mostu.

W II etapie robót odcinek ul. Szafarnia przy moście Stągiewnym zostanie otwarty dla ruchu, jednak jezdnia będzie w tym miejscu zawężona. Ciąg pieszy przeniesiony zostanie na drugą stronę mostu.

Planowane zakończenie obu etapów prac to 23 lipca.

W październiku realizowany będzie kolejny etap przebudowy mostu Stągiewnego, polegający na demontażu istniejącego obiektu i wybudowaniu tymczasowej kładki dla pieszych.




Czy w Gdańsku potrzeba więcej mostów?

W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie rozbiórka istniejącego mostu, by jednostki pływające, których zadaniem będzie pogłębienie akwenu pod budowę mariny, mogły tutaj wpłynąć. Obie inwestycje wpisują się w program działań rewitalizacyjnych prowadzonych od kilku lat na północnym cyplu Wyspy Spichrzów przez polsko-belgijskie konsorcjum Immobel & Multibud (liderem jest spółka Granaria Development Gdańsk) i gminę miasto Gdańsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Przygotowania do modernizacji mostu Stągiewnego rozpoczęły się w styczniu br. Prace wiążą się z koniecznością przebudowy sieci i instalacji teletechnicznych towarzyszących przeprawie wkraczają właśnie w najbardziej spektakularną fazę.

Pod przęsłem mostu rzekę przecina ciepłociąg, równolegle do niego przebiegają gazociąg, linia energetyczna średniego napięcia oraz instalacje teletechniczne.

Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe. Przy przebudowywanym moście pojawiły się pierwsze konstrukcje rurowe.
- Aby most Stągiewny mógł być obiektem zwodzonym, wszystkie sieci na tym odcinku muszą mieć wyznaczone nowe trasy. Rurociągi i linia energetyczna pójdą pod dnem rzeki, po północnej stronie obiektu - wyjaśnia nam Sławomir Kamiński, kierownik budowy reprezentujący wykonawcę - gdańską firmę BmB Santech. Pieczę nad inwestycją sprawuje Korporacja Budowlana Doraco.
Mieszkańcy Gdańska przywykli już do widoku koparki linowej chwytakowej i szalandy zaangażowanych w prace czerpalne przy moście. Budowa wykopu w dnie rzeki zajęła wykonawcy kilka tygodni. W ostatnich dniach największe zainteresowanie obserwatorów wzbudzały rosnące na moście konstrukcje rurowe.

W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie. W pracach podwodnych uczestniczą też nurkowie.
Operacja "wodowania" trzech kilkudziesięciometrowych odcinków ciepłociągu (zasilanie, powrót i rezerwa) w kształcie rozciągniętej litery U rozpoczęła się w poniedziałkowe przedpołudnie. Każdy z nich zostanie zagłębiony na ok. 1,5 metra (licząc od górnej powierzchni ciepłociągu) poniżej dna rzeki. Na całej szerokości toru wodnego sieć pokryją betonowe płyty zabezpieczające ją przed ewentualnym uszkodzeniem przez jednostki pływające.

Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r. Do swojej historycznej formy z przęsłem zwodzonym Most Stągiewny powróci w drugiej połowie 2022 r.
Nowo układane odcinki rur preizolowanych zostały dodatkowo obciążone rurami osłonowymi z betonową wkładką. W kolejnych tygodniach na obu brzegach Motławy powstaną komory ciepłownicze umożliwiające w sytuacjach awaryjnych przełączenie przebudowywanego odcinka sieci na sekcję rezerwową. We wtorek mają rozpocząć się prace przy gazociągu, a w kolejnych dniach pod wodą układane będą sieci energetyczne i teletechniczne.
DŁ/KFP.PL

Opinie (163) 4 zablokowane

  • (2)

    A może wybudować obok drugi most , jeden będzie podnoszony dla uciechy a drugi ten obok będzie służył zwykłym mieszkańcom którzy gdzieś spieszą .

    • 17 9

    • (1)

      Wystarczy odbudować znajdujący się 200m.dalej!

      • 2 1

      • a może zwodzony gdzieś za miastem żeby nie utrudniał życia mieszkańcom

        • 5 3

  • A co z odbudową Mostu Szopy? (1)

    Dwa lata temu przy zapowiedziach dotyczących Mostu Stągiewnego miasto mówiło o odbudowie znajdującego się obok Mostu Szopy. Odpuszczono ten pomysł inwestorowi? Nie wracamy do tego?

    • 18 0

    • Nie bo w ten sposob wejdzie wiecej jachtow

      • 0 0

  • Przydałyby się duże zmiany troszkę od Mostu. Mam na myśli Długie Ogrody!

    • 4 0

  • Artykul pisany na kolanie. (1)

    Autor w ogole nie wspomina jak bedzie wygladala organizacja ruchu pieszego i rowerowego, tymczasowo i docelowo.

    • 26 1

    • Po prostu jej nie będzie. Po zakończeniu prac także. Będziesz chodził na około podwalem.
      Taka jest polityka przyjazna pieszym i rowerzystom.

      • 5 1

  • tunele są dla miasta dokuczliwym kosztem (1)

    a most zwodzony pożądaną atrakcją.

    60 yachtsmenów sfinansuje koszty utrzymania?

    • 16 5

    • a dla mieszkańców zmorą

      • 6 3

  • Zdjęcie numer 2

    Pan na barce bez kapoka.
    BHP się kłania . Poprosimy kontrolę

    • 6 13

  • dp

    Durny pomysl z tym zwodzeniem... kolejne ograniczenie dla ruchu pieszego

    • 24 17

  • Gdyby nie fakt, że w ostatnich latach wyremontowano wiele kilometrów nabrzeża Motławy i Martwej Wisły gdzie co parę metrów jest pachołek do cumowania jednostek i można ich tam przycumować setki a równie dobrze przycumować pomosty dla mniejszych jachtów to bym sądził, że naprawdę w Gdańsku nie ma już miejsca dla żadnego jachtu. Ale tu chodzi o bajer, jachty w centrum, najlepiej na Długiej. Na bajer pójdą kolejne miliony miejsko-prywatne. Turyści będą zachwyceni, mieszkańcy "za wodą" czasami wkawieni. Ale co oni tam maja do gadania - płacić i płakać.

    • 22 7

  • Ah no trzeba zrobić moscik dla dewelopera co na okazyjne ceny na apartament

    • 17 8

  • (1)

    Tyle zachodu przy 10 m mostu i miliony w muł. Opyla się ?

    • 14 27

    • Tak

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane