- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (108 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (63 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (156 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (232 opinie)
Duży poślizg Placu Nadwodnego. Projekt wypadł z programu rewitalizacji
Brak porozumienia z konserwatorem zabytków wydłużył etap projektowania Placu Nadwodnego, który ma się stać nową wizytówką Nowego Portu. Umowę z projektantami trzeba było aneksować, a trwające uzgodnienia sprawiły, że inwestycja wypadła realizacji w ramach projektu unijnego w perspektywie 2014-2020.
To rozległy, betonowy i nierówny teren, z którego na co dzień korzystają kierowcy ciężarówek. Piękny na razie jest tylko widok - na odnowioną Twierdzę Wisłoujście i przepływające Martwą Wisłą statki.
Nieco więcej dzieje się tuż obok, na zlokalizowanym po sąsiedzku Szańcu Zachodnim. Od prawie 1,5 roku trwa tu wymiana skażonego gruntu pod planowany w tym miejscu nowy, miejski park.
Za kilka miesięcy zmieni się też oblicze ul. Starowiślnej, gdzie oprócz samej wymiany nawierzchni i chodników, planowana jest także budowa kolektora deszczowego oraz przebudowa fragmentu sieci wodociągowej. Zadanie jest wspólnie koordynowane przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska i spółkę GIWK. Wykonawcą prac jest spółka WPRD Gravel. Koszt inwestycji to ponad 846 tys. zł. Koniec robót przewidziano w sierpniu, a odbiorów we wrześniu.
Aneks do umowy na projekt Placu Nadwodnego
Niestety dłużej poczekamy na sam Plac Nadwodny. Architekci z biura Diogenes nad przygotowanie projektu zagospodarowania placu pracowali od wiosny 2021 roku. Za swoją pracę otrzymali 366 tys. zł i zobowiązali się, że dokumentacja będzie gotowa w ciągu 12 miesięcy.
Terminu - z różnych względów - nie udało się utrzymać i umowa została aneksowana do połowy zeszłego roku.
Gminny Program Rewitalizacji - konsultacje społeczne
- Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej była aneksowana ze względu na długotrwałą procedurę uzgodnień z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Brak uzgodnień z PWKZ spowodowało opóźnienie w wydawaniu odpowiednich decyzji od Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Dodatkowo przedłużały się procedury uzgodnień z Morskim Portem Gdańsk SA oraz zarządem rodzinnego ogrodu działkowego.
Konserwator oczekiwał m.in. odtworzenia historycznego układu ścieżek w tym miejscu oraz wykorzystania historycznych materiałów przy budowie nawierzchni.
Plac wypadł z programu rewitalizacji
Wydłużenie procedury ma też inne konsekwencje. Brak możliwości opracowania dokumentacji w pierwotnym terminie poskutkował wyłączeniem zadania z realizacji w ramach projektu unijnego w perspektywie 2014-2020.
Czy to oznacza, że plac nigdy nie zostanie zagospodarowany? Na szczęście jest jeszcze światełko w tunelu.
- Zadanie jest określone jako priorytetowe do realizacji w kolejnym etapie rewitalizacji tego obszaru - podkreśla Aneta Niezgoda.
Mieszkania "z duszą" wciąż w cenie
Jak zmieni się przestrzeń wokół dawnej przystani promu Wisłoujście?
Zgodnie z wizją projektantów, na betonowym dziś placu ma zostać urządzona zieleń, pojawią ławki, oświetlenie uliczne wraz z iluminacjami, stojaki rowerowe oraz elementy małej architektury. Powstaną też chodniki i miejsca parkingowe.
- Stworzyliśmy plac miejski, czyli reprezentacyjną przestrzeń z utwardzoną nawierzchnią i fontanną, którą w razie potrzeby będzie można wyłączyć. W miejscu po dawnej przeprawie promowej, którą zagospodarowaliśmy w formie amfiteatru z dużą ilością drewnianych deków, będzie można zejść nad samą wodę. Kolejna strefa jest czysto rekreacyjna również nad wodą, ale z dużą ilością zieleni, meblami miejskimi i leżakami przypominającymi drewno wyrzucone na brzeg. Pozostawiliśmy też miejsce na łąkę z trawą, gdzie można zrobić piknik z widokiem na twierdzę Wisłoujście - opowiadała o projekcie Zofia Zuchowicz, współautorka zwycięskiej pracy, na podstawie której powstał ostateczny projekt Placu Nadwodnego.
Miejsca
Opinie (93) 1 zablokowana
-
2024-01-14 22:18
K
Wierze ze jednak uda sie ogarnac ten projekt i fundusze gdyz ten plac jest bardzo potrzebny aby ozywic Nowy Port. Trzymam kciuki
- 2 0
-
2024-01-10 19:59
Czy ktoś się dziwi najlepiej śmieciuchy zwalić (2)
na konserwatora a to po prostu mniej niż dostatecznie!! Zarządzane miasto.
- 11 4
-
2024-01-11 20:37
Które pokolenie z NP doczeka jakiegoś parku w Nowym Porcie.?Powietrze coraz bardziej zanieczyszczone,a władze bez pośpiechu udają,że działają w interesie drogocennych mieszkańców.
- 0 0
-
2024-01-11 09:56
ten konserwator co mieszka we Francji i kazal skuc 100-letnie kafle na dworcu w Oliwie?
ten gosc ma Gdansk dokladnie gdzies, nawet tu nie mieszka
- 0 3
-
2024-01-11 19:19
Tam pcha się deweloper jak coś...
- 0 1
-
2024-01-11 13:54
(1)
port takiego terenu przy nabrzerzu nie da zmarnowac - bedzie skladowany wingiel
- 1 1
-
2024-01-11 19:05
Odnowiony przystanek tramwaju wodnego przy Zbożowcach czarny ,brudny.
Wątpię,promenada wyremontowana,tylko tramwajów wodnych nie ma.
- 0 0
-
2024-01-11 09:24
Niestety (1)
Powstanie coś, ale za 5-8 lat.
- 1 1
-
2024-01-11 19:02
dodaj jedno zero,jak mówimy o Nowym Porcie,czyli 50 lat.
- 0 0
-
2024-01-11 07:36
Fajny plac, tylko nic z tej koncepcji nie będzie zrealizowane. Finalny projekt po decyzji PWKZ wygląda zupełnie inaczej. (1)
- 21 1
-
2024-01-11 19:01
Może to jest studencki projekt z konkursów?
- 0 0
-
2024-01-10 20:31
na wisualizacji fajnie to wyglada , ale w rzeczywistosci obok pieknej twierdzy wisloujscie jest ruciciel siarkopol (2)
- 9 2
-
2024-01-10 21:56
Nie tylko (1)
Również Port Service niedługo w likwidacji,Port Gdański z trującymi i tlącymi się hałdami węgla itd
- 2 1
-
2024-01-11 19:00
Co port zrobił z tymi ulicami?Czarne,obsypane weglem.-----ul.Handlowa i Snieżna!
Tam osobówką nie przejedziesz,wszystko w tumanach miału węglowego.
- 0 0
-
2024-01-10 19:40
Dzisiaj próbowałem przejść na drugę stronę tory na Dworcowej na Oruni (6)
15 minut czekałem na szlabanach. Naprawdę 15 minut. Przeszedłem, nim minęło 2 minuty, już zaczęło piszczeć, że kolejny przejazd! To są priorytety, post-solidaruchy z UM!
- 7 5
-
2024-01-11 18:55
i co w związku z tym?Tu jest NP.
- 0 0
-
2024-01-11 07:22
Miej pretensje
do PKP.
- 2 0
-
2024-01-11 06:59
Orunia trochę daleko od Nowego Portu.Wylewaj swoje żale pod właściwy adres.
- 2 0
-
2024-01-11 05:42
Ale za tereny kolei odpowiada rządowa spółka PKP, przez ostatnie 8 lat dojona przez rządy PiS. Miasto w tym przypadku nie ma nic do gadania. A próby dialogu miasta z PKP były już wielokrotnie podejmowane, niestety ówczesny rząd je blokował.
- 4 2
-
2024-01-10 20:03
(1)
Przestań ściemniać. Tam są przejścia podziemne od lat
- 1 4
-
2024-01-10 20:06
Nie ma przejść podziemnych, jest jedno na perony, spory kawałek od szlabanów
jak stoisz na światłach, nie wiesz, ile będziesz czekał i czy warto iść naokoło, by potem znów się cofać. Problem szlabanów dotyczy także aut i ciężarówek.
- 2 2
-
2024-01-10 19:05
(3)
A kogo to dziwi ? POmyśleć ż Polacy PO raz etny dali się nabrać że w tym kraju coś dobrego może powstać
- 16 11
-
2024-01-11 10:01
powstałoby, gdyby nie podlegający pisowskiemu nawiedzonemu wojewodzie konserwator zabytków, który (1)
jak czytamy, chce żeby jakaś nieistotna ścieżka biegła tak samo jak 100 lat temu, bo to przecie najważniejsze, takie patriotyczne. i cegły koniecznie te same i kostka brukowa, bo jak to. trzeba pamiętać o historii. ale plebs i tak nic nie ogarnia i zwala winę na wszystko, co niepisowskie. i tym razem nabrać na prostacką propagandę dało się "tylko" 8 mln polskich ćwierćinteligentów
- 1 3
-
2024-01-11 18:53
bredzisz,radni dzielnicowi mają inne zdanie na ten temat
- 0 0
-
2024-01-11 09:51
a co dobrego zostalo po pis? bo laweczki patriotyczne juz sie rozpadly
- 2 2
-
2024-01-10 18:21
(1)
Strzok powinien trafić tam gdzie przestępcy W. i K.
- 13 19
-
2024-01-11 18:52
a co on ma do tego?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.