• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa razy droższa przebudowa skrzyżowania Podwala z Chmielną

Michał Brancewicz
12 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Tylko dwie firm zgłosiły się do przetargu na przebudowę skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska. Obie oferty - blisko 16 mln oraz 17,4 mln zł - okazały się ponad dwukrotnie wyższe niż zakładał budżet inwestycji.



To już kolejny w ostatnim czasie przetarg, gdzie oferty są znacznie wyższe niż zakładał inwestor. Tak było w przypadku remontu trasy tramwajowej na Stogi. Teraz podobne zaskoczenie towarzyszy otwarciu kopert na pierwszy etap przebudowy Podwala Przedmiejskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną.

Nie dość, że zainteresowanie tą inwestycją wyraziły tylko dwie firmy, to jeszcze ich oczekiwania finansowe okazały się o wiele wyższe niż zakładała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. MTM wycenił swoje usługi na 15,97 mln zł, a Budimex zażyczył sobie 17,41 mln zł. Z kolei miasto chciało nie wydać więcej niż 6,6 mln zł. Warto dodać, że przebudowa jest współfinansowana przez spółkę Granaria, która zabudowuje północną część Wyspy Spichrzów.

- Wynik jest zaskoczeniem, analizujemy co wpłynęło na tak wysoką cenę - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Gdyby oferty były o 20-30 proc. wyższe od założeń, to jeszcze moglibyśmy szukać dodatkowych środków, ale różnica wynosi ponad 100 proc.
Przypomnijmy, że oferty na przebudowę wszystkich pięciu skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego naraz okazały się za drogie, dlatego miasto zdecydowało się podzielić zamówienie na kilka etapów. Jednak, jak pokazało życie, ten zabieg na niewiele się zdał.

- Patrząc na poszczególne elementy tego zadania widać, że część dotycząca przebudowy sieci podziemnych została podobnie wyceniona przez nas i oferentów, remont ul. Chmielnej był już u nich nieco droższy, ale największa różnica jest w przypadku samego skrzyżowania - mówi Bartosiewicz.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września. Teraz ten termin może ulec wydłużeniu.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • Powinni zrezygnować. Gdańska nie stać na tak kosztowne inwestycje. (17)

    Przecież tak kosztowne inwestycje odbywałyby się kosztem innych, często ważniejszych projektów. Włodarze miasta na siłę próbują w tempie rozwoju dorównać Gdyni, to dobrze, ale nie za wszelką cenę. Gdańsk nie ma szans w starciu z nowoczesniejszą Gdynią, przecież Gdańsk to miasto historyczne, trzeba to uszanować.

    • 98 145

    • o co chodzi z tym rozwojem Gdyni? chyba dawno nie byłeś u nas w Gdyni. (9)

      • 31 5

      • Zgadza się, Gdynia się cofa w rozwoju, ma najgorsze i dziurawe drogi, same nietrafione inwestycje, generalnie syfioza do potęgi. (4)

        Przynajmniej władze miasta się starają, tylko im nie wychodzi. Nie robią jednej ogromnej inwestycji kosztem innych, tylko kilka mniejszych, czesto nietrafionych.

        • 17 6

        • Starają się i zawsze nie trafiają??? (3)

          Na jakiej podstawie twierdzisz, że szczur chce dobrze?

          • 3 4

          • Każdy chce dobrze, to wynika z natury człowieka. (2)

            Nie można zakładać że ktoś coś celowo robi źle, bo to już jest oskarżenie. Nawet jeśli jest to jest oskarżenie, to obowiązuje zasada domniemania niewinności. Jakie mamy dowody na to, że prezydent Gdyni celowo źle zarządza miastem?

            • 6 6

            • Z natury człowieka, że każdy chce dobrze... dla siebie

              • 7 3

            • dowodem jest stan w jakim znajduje się miasto. jedna wielka ruina, marazm i kolesiostwo,

              • 3 3

      • dla dojazdu do jednego mieszkania budynia, miasta czyli mieszkańcy poniosą ogromne koszty (3)

        Czy Fanaberie i próżność budynia to sposób na inwestycje miejskie?

        • 5 15

        • Wywalić pas dla rowerów z którego będzie korzystać (1)

          pies z kulawą nogą 3 razy w roku i będzie taniej.

          • 12 13

          • Dodam jeszcze, że autobus będzie zjeżdżał w zatoczkę przecinając DR.

            Nie jest to zbyt bezpieczne dla rowerzystów.

            • 4 1

        • Budyniowi kolejny przedwyborcza cyrk ucieka.

          A miało być tak pięknie. Wstążka przeciętna, gawiedź zachwycona i zdjęcia w zaprzyjaźnionej gazecie.

          • 6 6

    • :-) (1)

      No piękny troll z rana

      • 10 2

      • Szpilek vel Edzio

        vel Forum Radunia i żona, Maliniak Kaczyniak, Agata, Ewa, Kaszub, Facetka na rowerze itp. ;)

        • 4 2

    • Cz oby to nie ta sama osoba co w drugą stronę tak samo jeździ po Gdyni?

      • 3 1

    • przejedź trollu przez centrum Gdyni, ruina. Takich dziur zazdroszczą nam nawet w Rosji,

      • 6 2

    • co tam 6 czy 15 mln na doprowadzenie ścisłego centrum do jako takiego standardu miejskiego, grunt, że 900 mln pójdzie na nową wjazdówkę do miasta z obwodnicy tunelem to Oliwy!

      • 4 2

    • kierowcom - komu? czemu? -celownik liczby mnogiej (1)

      Kierowcą - kim? czym? - narzędnik liczby pojedyńczej.

      Nie utrudniajmy życia kierowcom!
      Jestem kierowcą.

      • 6 1

      • a ja jestem człowiekiem, kierowcą bywam wtedy, gdy jadę poza miasto

        w mieście najczęściej chodzę pieszo, korzystam z tramwaju i lubię jeździć na rowerze również do pracy.

        Zdarza mi się także korzystać z samochodu w roli kierowcy lub pasażera.

        • 2 0

  • Powinni zrealizować (1)

    • 44 86

    • nie dość że ceny z kosmosu, to jakość z XIXw

      • 9 3

  • Zostawcie tak jak jest, nie utrudniajcie życia kierowcą! (14)

    • 141 136

    • (2)

      No właśnie. I tak mają trudno z ortografią

      • 78 6

      • Na rowerze zaległości ze szkoły tym bardziej nie nadrobić.

        • 9 13

      • albo z gramatyką

        choć jak udowodnili amerykańscy uczeni, znajomość polskiej ortografii i gramatyki nie nie ma wpływu na bezpieczną jazdę

        • 2 0

    • Kierowcąąąąą, (1)

      to się jest, albo nie jest!

      • 18 3

      • kierowcą można też bywać od czasu do czasu

        niektórzy niestety status kierowcy uważają za przejaw i źródło prestiżu

        • 4 0

    • Raczej mieszkańcom wsi pod miastem (5)

      To racjonalne że miasto uspokaja ruch . Cisza to lepsza jakość życia przyciąga mieszkańców. Nie wiem czemu miasto ma budować autostrady dla mieszkańców okolicznych gmin

      • 29 12

      • TranY (2)

        • 0 3

        • Tranzyt uspokaja ruch matołki a nie ścieżka dla obcialogacich (1)

          • 12 11

          • tranzyt ma lepsze warunki przejazdu jeśli ruch jest uspokojony

            uspokojenie ruchu paradoksalnie zwiększa przepustowość korytarza ruchu drogowego.

            Nie musi być realizowane przy pomocy progów spowalniających - perswazja i egzekwowanie przepisów też pozwala na osiąganie sukcesów w procesie zmiany zachowań i mentalności

            • 1 0

      • gdybyś napisał:

        Raczej mieszkańcą wsi pod miastę...

        ...to może by zrozumiał

        • 9 2

      • Uspokaja ruch???? Niby jak?

        Pewnie chodzi o to, że teraz samochody będą stały w jeszcze większych korkach. No to faktycznie uspokojenie ruchu. Finał będzie taki, że większość mieszkańców będzie stała w korkach, a garstka będzie jeździła na rowerkach wąchając spaliny w jeszcze większym stopniu niż do tej pory.

        • 7 1

    • Bo jak wiadomo, pieszych w Gdańsku nie ma

      • 13 4

    • kierowcy sami sobie najbardziej utrudniają życie

      Jeśli część z nich przesiada się z samochodu na rower, od razu wszystkim robi się lżej, a miasto oszczędza koszty utrzymania infrastruktury.

      Budżet też ma lżej, bo oszczędza na wydatkach na leczenie chorób cywilizacyjnych: siedzącego trybu życia.

      • 5 3

    • Pisz ze słownikiem bo wstyd

      • 0 0

  • (2)

    Dobrze że ceny w końcu idą w górę. Ile można było jechać po granicy wypłacalności w imię najniższej ceny?

    • 76 16

    • To przełoży się na wyższe stawki dla podwykonawców i ich pracowników?

      • 8 0

    • Jak nie ściągniemy 0.5 miliona hindusow

      To sobie co najwyżej domek z legii w tym kraju zbudujemy.

      • 9 4

  • super ścieżki rowerowe. rowery to nasza przyszłość! (13)

    • 58 103

    • Może twoja... (4)

      Zabierasz dwójkę dzieci na bagażnik, siaty z zakupami na kierownicę i jazda przez śnieg i mróz.

      • 30 12

      • Można zrobić zakupy przez Internet

        • 8 18

      • sa przyczepki rowerowe a śnieg jest dwa tygodnie w roku. (1)

        • 14 18

        • A co jest na dzieci?

          • 5 2

      • wożenie dzieci samochodem do szkoły to zabieranie im dzieciństwa

        dzieci wożone na sankach mają dużą frajdę - same chcą się wspinać pod górę.

        Dzieci 10 letnie mają obowiązek jazdy jezdnią jeśli nie ma obok drogi dla rowerów.

        Mają prawo do tego, by czuć się tam bezpiecznie.

        Szkoda że są kierowcy, którzy nie rozumieją sensu tego przepisu i sami sekują każdego rowerzystę korzystającego z jezdni.

        • 2 4

    • (5)

      Pasy rowwrowr gamoniu. Sciezki masz w lesie

      • 12 2

      • Pasy rowerowe

        • 7 0

      • dekielku a drogi to pasy drogowe:))? (3)

        • 3 8

        • (2)

          Nie. Pasy rowerowe są w jezdni, a drogi rowerowe poza jezdnią. Jak bys prawko miał to byś wiedział. Wszystko w PORDzie jest napisane. O żadnych ścieżkach nie ma nawer słowa.

          • 12 1

          • To jest problem (1)

            Teraz nie trzeba mieć nawet karty rowerowej, więc cykliści xuja wiedzą o PoRD.

            • 5 9

            • dlaczego dajesz się prowokować udając antyprowokatora ?

              karma wraca.

              Największym wrogiem kierowców są samochody kierowane przez innych kierowców.

              Skąd się tacy biorą?

              • 4 0

    • Rowery na tory!

      • 5 5

    • zwłaszcza zimą

      • 3 1

  • Ta inwestycja jest bez sensu! (5)

    Po co poprawiać coś co działa dobrze i jeszcze pieniądze na to wyrzucać?
    Po przebudowie będzie gorzej niż było!

    • 168 72

    • po to by nasi mieli przerób i zarobek

      ale za szybko chcą się nachapac

      • 8 10

    • Po co? Bo budyń ma taki kaprys, lub interes. (2)

      By żyło się lepiej.

      • 12 11

      • Pewnie liczy na wzrost wartości jego mieszkań w okolicy (1)

        Bądź otrzymanie kolejnego za półdarmo.

        • 10 7

        • Aha, czyli po takiej zmianie ceny mieszkań idą w górę

          Oznacza to, że ludzie, którzy za swoje własne pieniądze decydują o kupnie mieszkania chętniej je kupią po zmianach. Stąd brednie o pogorszeniu jakości życia można włożyć między bajki.

          No chyba, że mówimy o mieszkańcach Elbląga. Ale o mieszkańców Elbląga niech dba ich miasto, a Gdańsk o swoich mieszkańców.

          Prosty test: jeśli po zmianie ceny mieszkań idą w górę, to należy taką zmianę zrobić.

          • 5 2

    • Działa dobrze? Chyba tylko w oczach kierowców co tranzytem centrum przejezdzaja

      • 18 8

  • Kretyński pomysł z tą przebudową Podwala. (6)

    Mimo tunelu i Obwodnicy Południowej w godzinach szczytu wciąż tworzą się tam ogromne korki. Będzie masakra. Tym bardziej, że np. z czymś takim jak zielona fala tutejszy GZDiZ sobie kompletnie nie radzi. A turyści i tak nie będą chodzić przez Podwale, bo nie ma po co.

    • 164 75

    • Skoro sa kroku to w czym problem ? Piesi przejda a kierowcy I tak stoja

      • 26 7

    • zielona fala to utopia

      nie da jej się w praktyce zrealizować

      • 20 2

    • Jednym słowem kasa na południową obwodnice poszła w błoto, a to prawie miliard (1)

      • 10 11

      • ponad miliard

        1,2 mld

        • 5 0

    • Deweloper kazał, trzeba przebudować...

      • 14 7

    • turyści chodzą tamtędy codziennie

      bo nowe osiedle na Chmielnej to jeden wielki apartamentowiec
      więcej mieszkań jest na wynajem niż zamieszkałych

      • 1 1

  • Ściema (8)

    Temu urzędnikowi co robił kosztorys należy pogratulować.... ewentualnie jest to zmowa wykonawców.

    • 84 16

    • (2)

      Albo urzednicy specjalnie zanizyli koszty aby pokazac ze cos chca robic ale nie da sie bo za drogo. I tym posobem adamowicz zadowoli tych którzy chca zmian i kierowcow.

      • 18 7

      • Normalnie sPiSek! (1)

        Gwałtu, rety!

        • 10 6

        • zaden spisek pisu tylko zwykle ugrywanie elektoratu z obu stron

          • 5 2

    • (1)

      W pewnym sensie na pewno jest to zmowa. Firmy gadają między sobą i obecnego kuriozum wszyscy mięli już dość. Stawki roboczogodzin wg ceników kosztorysowych są nieadekwatne do rzeczywistości

      • 13 1

      • trzeba zaktualizować te cenniki

        Inaczej wykonawcy nie podejmą zadań vide klopoty Robyga z terminami oddania mieszkań

        • 3 1

    • Urzędasy myślą że to nadal czasy PO (1)

      Że podwykonawca zrobi za każdą cenę, bo nie zapłaci ludziom o wymiesza asfalt z piaskiem żeby było tanio. Chcą mieć porządnie zrobione to niech płacą

      • 12 10

      • Albo infrastruktura albo ecsy i inne biura dla tw bolka

        • 8 6

    • a może to jakiś nowy i nie wiedział, że w małej sycylii trzeba wszystko razy dwa mnożyć z publicznej kasy

      Zrobił realne, rynkowe oszacowanie przetargu i teraz wszyscy zdziwieni że jak tak można

      • 11 4

  • Podwale to jakaś pomyłka... (18)

    Autostrada przecinająca miasto na pół...

    • 113 99

    • Na pół to przecina Grunwaldzka. (8)

      I jakoś nikt nie chce robić z niej deptaka.

      • 39 15

      • Ale we wrzeszczu I innych miejscach sa przejscia naziemne

        • 26 14

      • (3)

        Bo zamiast 3 pasów będą dwa to już deptak? Hehe. Ludzie to nie rosja

        • 21 16

        • żal mi was (2)

          Tam są i tak już zajeebiste korki weic starczy kombinowania , PANIE ADAMOWICZ zamiast wymyslac bzdury zbuduj wiadukt na chelmie przy cmentarzu to rozladuje cale miasto ;D

          • 18 16

          • Guano tam rozładuje, przesunie korek na dół przy stoku, a do góry koło Oszona.

            • 12 10

          • Dopóki WZ-ka nie zostanie dociągnięta do granic miasta zapomnij o wiadukcie w górę.

            Stanie zjazd na Jabłoniową (do czasu zbudowania Nowej Bulońskiej) i korek będzie od Karczemek do zjazdu na Kiełpinek. W drugą stronę wszystko by stało od 3 Maja do Chełmu.

            • 4 7

      • są znający doświadczenie z miast amerykańskich (1)

        w których takie śródmiejskie arterie przerabia się na tzw. kompletne ulice lub deptaki.

        Pisz za siebie.

        Grunwaldzka we Wrzeszczu jest przewymiarowana.

        • 4 10

        • Twój mózg jest

          niedowymiarowany...

          • 8 3

      • poczekaj, poczekaj :)

        • 1 0

    • (6)

      A widziałeś ile autostrad przecina Los Angeles i ile one mają pasów?

      • 20 9

      • (2)

        nom... i korki mają większe niż u nas. czyli nie tedy droga

        • 21 14

        • (1)

          A byłes czy koledzy opowiadali.

          • 10 9

          • wystarczy wygooglać

            Jeff Speck - walkability

            • 1 1

      • Los Angeles nie jest gotyckim miastem. (1)

        • 8 5

        • Gotyk

          i gotyckie myślenie nie obowiązuje.

          • 3 3

      • Los Angeles czyli dół listy rankingu jakości życia

        bardzo wysokie miejsce w zużyciu energii na mieszkańca

        wysoki wskaźnik nadwagi i otyłości

        95% dzieci wożonych co rano samochodami rodziców do szkół - z objawami cukrzycy w wieku 12 lat.

        Nie, dziękuję.

        • 7 4

    • (1)

      Rzeczypospolitej też dzieli miasto na pół, tyle, że obie połowy sa zamieszkałe a nie tak jak na Podwalu tylko z jednej strony.

      • 2 1

      • beznadziejny przykład.
        podwale przedmiejskie jest z jednej strony? od kiedy?

        • 2 1

  • Domalowanie pasów tyle kosztuje? (4)

    • 65 13

    • Obejrzyj jeszcze raz obrazek.

      • 10 1

    • Zgłoś się , domaluj wszystko zgodnie z projektem i weź proponowane 6 . Na bank wygrasz przetarg.

      • 7 1

    • oczywiście, że by wystarczyło plus jakieś kosmetyczne poprawki. Ale musi być miś z filmu Miś. (1)

      • 4 4

      • To zgłos się

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane