• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa razy droższa przebudowa skrzyżowania Podwala z Chmielną

Michał Brancewicz
12 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Tylko dwie firm zgłosiły się do przetargu na przebudowę skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska. Obie oferty - blisko 16 mln oraz 17,4 mln zł - okazały się ponad dwukrotnie wyższe niż zakładał budżet inwestycji.



To już kolejny w ostatnim czasie przetarg, gdzie oferty są znacznie wyższe niż zakładał inwestor. Tak było w przypadku remontu trasy tramwajowej na Stogi. Teraz podobne zaskoczenie towarzyszy otwarciu kopert na pierwszy etap przebudowy Podwala Przedmiejskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Chmielną.

Nie dość, że zainteresowanie tą inwestycją wyraziły tylko dwie firmy, to jeszcze ich oczekiwania finansowe okazały się o wiele wyższe niż zakładała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. MTM wycenił swoje usługi na 15,97 mln zł, a Budimex zażyczył sobie 17,41 mln zł. Z kolei miasto chciało nie wydać więcej niż 6,6 mln zł. Warto dodać, że przebudowa jest współfinansowana przez spółkę Granaria, która zabudowuje północną część Wyspy Spichrzów.

- Wynik jest zaskoczeniem, analizujemy co wpłynęło na tak wysoką cenę - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG. - Gdyby oferty były o 20-30 proc. wyższe od założeń, to jeszcze moglibyśmy szukać dodatkowych środków, ale różnica wynosi ponad 100 proc.
Przypomnijmy, że oferty na przebudowę wszystkich pięciu skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego naraz okazały się za drogie, dlatego miasto zdecydowało się podzielić zamówienie na kilka etapów. Jednak, jak pokazało życie, ten zabieg na niewiele się zdał.

- Patrząc na poszczególne elementy tego zadania widać, że część dotycząca przebudowy sieci podziemnych została podobnie wyceniona przez nas i oferentów, remont ul. Chmielnej był już u nich nieco droższy, ale największa różnica jest w przypadku samego skrzyżowania - mówi Bartosiewicz.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września. Teraz ten termin może ulec wydłużeniu.

Opinie (243) 3 zablokowane

  • Inwestycje

    Super inwestycja, długo wyczekiwana. Nie mogę zrozumieć dlaczego każda w ostatnich czasach inwestycja jest tak niedoszacowana przez włodarzy ???

    • 6 17

  • Opornik kamienny wystarczy? Na naszych pseudo kierowcow moze nie wystarczyc

    • 7 5

  • Chcemy lepiej zarabiać musimy więcej płacić . Proste.

    • 7 3

  • trzeba więcej pisać (1)

    trzeba więcej pisać o wzroście cen w Gdańsku.Warszawa już wszystko zaczyna kupować.latem zobaczymy jak to wszystko będzie sprzedane.biedni jadą mieszkać w Warszawie ,a bogatych z Warszawy do Gdańska

    • 5 3

    • nie ma żadnej informacji

      nie ma żadnej informacji o tym co i gdzie i za ile

      • 1 0

  • uczą nas (2)

    na każdym kroku pseudonowoczesnego myślenia, choćby na siłę, przecież będą wielkie korki i chmura spalin. Za kilka lat życie pokaże, że mania przejść naziemnych to głupi eksperyment

    • 23 7

    • życie już pokazało, że budowa estakad i pseudobezkolizyjnych skrzyżowań to głupi eksperyment (1)

      Na zdrowie taka polityka ma dewastujący wpływ.

      • 3 1

      • Budowa estakad to głupi pomysł? Powiedz to mieszkańcom Gdyni - tam jest Estakada Kwiatkowskiego a bez niej ludzie z Obłuża pewnie jechaliby z godzinę dłużej do Centrum

        • 1 2

  • Zlikwidowac w końcu ta autostradę. (4)

    Czy ktoś widział na świecie żeby przez środek starego miasta przebiegała "autostrada"? Mam nadzieje, ze w końcu się uda i pomimo wysokich kosztów inwestycja ruszy. Dzięki temu wrócą do życia i rozwoju historyczne, odcięte od serca części miasta.

    • 17 27

    • (1)

      Ja widziałem, w Berlinie w Basel .

      • 5 2

      • widziałem w Brukseli rozbieraną autostradę w środku miasta

        Podobnie w Utrechcie - odsłonięto rzekę, poprzednio wpuszczoną w kanał - powstała atrakcyjna przestrzeń miejska.

        • 2 0

    • jakiego starego miasta??? i jaka autostrada?

      Stare Miasto w Gdańsku jest zupełnie w innym miejscu, a Podwale Przedmiejskie nie jest żadną autostradą synku

      • 2 0

    • tylko nie zapomnij zapewnić miejsc do parkowania. Przez to że był tam ograniczony wjazd ruch był niewielki. Teraz się zwiększy a Dolne Miasto będzie rozjeżdżane z każdej strony. Podwale Przedmiejskie po zmianach będzie notorycznie zakorkowane zaś tramwaje także postoją sobie na światłach.

      • 1 0

  • Kolejna inwestycja w stylu roku wyborczego (1)

    Multum inwestycji ,chcemy ale nie możemy .A co będzie jak Paweł zaprosi 10tyś. migrantow i państwo zwróci tylko 10-25% tak jak w Niemczech a resztę samorządy niech wykładają ? Wtedy dopiero zostaną okrojone inwestycje (oprócz budowlanych) .Na razie zwalamy wszystko na rząd a strona za ponad 300tyś. miesięcznie to jest lans. Kiedy ktoś rozliczy z rzeczywistych kosztów naszą "małą Sycylię"?

    • 12 8

    • A ty jakiś prorok? A czy nie widzisz jak kurdupel liże tyłek Izraelowi, bo jak zawsze coś zrobi a nie pomyśli co to skutkuje.

      • 2 0

  • .Cena za metr kwadratowy zależy (2)

    Ostrzegaliśmy cię.Cena za metr kwadratowy zależy od wynagrodzenia pracownika.Nam ukraińcy płacili mało.Zgodnie z nowym prawem mniej niż polakowi nie mają do tego prawo.Będą właściciela grzywnę.Ogromny.Nowa pensja nowy artykuł przepływu.Cena za metr kwadratowy wzrośnie od tysiąca do trzech.Plus ogromny popyt w Gdańsku ze strony Ukrainy,Warszawy,Skandynawii.Właściciel powiedział nam kupuj dziś, jeśli trzeba.Cena w Gdańsku będzie wda razy wyższa.Wkrótce.Trzeba ludzi edukować i pisać o tym więcej.

    • 5 1

    • eee

      już 9000 za metr norma

      • 1 0

    • informacje zamówienie na mieszkania dla amerykanów

      • 1 1

  • Zrezygnować, na co tilo komu

    • 6 5

  • przejscia naziemne (2)

    Beznadzieja. Piesi sa wazni,ale ruch w miescie nalezy usprawniac nie hamowac. Kazde zwalnianie,zatrzymywanie ruchu pojazdow to dodatkowe zanieczyszczenie powietrza i wiekszy halas.

    • 29 12

    • no i ruch się sprawni. większość zrezygnuje z auta i wszystkim będzie żyło się lepiej. proste

      • 4 4

    • ruch w mieście to nie tylko ruch pojazdów

      miasto dla ludzi nie jest miastem wyłącznie dla samochodów

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane