- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (350 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (116 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (20 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej
Budowa trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej wymusi wyburzenie od 27 do 34 nieruchomości w zależności od wybranego przebiegu. Brak zgody Politechniki Gdańskiej na poprowadzenie tramwaju ul. Siedlicką oznacza zrównanie z ziemią budynków wzdłuż ul. Do Studzienki.
Politechnika nie chce tramwaju, więc będą wyburzenia
Niezależnie od wybranego wariantu, do wyburzenia przeznaczono budynki wzdłuż ul. Do Studzienki po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej. To efekt braku zgody uczelni na poprowadzenie tramwaju przez ul. Siedlicką , który pozwoliłby uratować przed rozbiórką istniejącą zabudowę.
Czytaj też: Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
porównać
Dodatkowo, przy prowadzeniu torów przez ul. Do Studzienki aż do skrzyżowania z al. Grunwaldzką, do wyburzenia przeznaczone zostaną trzy kamienice między ul. Fiszera a aleją. W tym wariancie zaplanowano też poszerzenie jezdni, która otoczy torowisko na odcinku Pileckiego - Grunwaldzka.
W wariancie przebiegu tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie przewidziano wprawdzie tak dużej przestrzeni dla samochodów, ale pozostawione zostają rezerwy niezagospodarowanego terenu, które pozwolą w bliżej nieokreślonej przyszłości na poszerzenie ul. Do Studzienki.
Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?
Materiał archiwalny
Materiał archiwalny
Ograniczenie drgań
W obu wariantach, na odcinkach najbliżej al. Grunwaldzkiej, dla ograniczenia drgań zastosowana zostanie "najnowocześniejsza zintegrowana nawierzchnia torowo - drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych". Dodatkowo w wariancie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego postuluje się ograniczenie ruchu samochodowego tylko do pojazdów mieszkańców.
Możliwa budowa jezdni obok torów
Dalszy przebieg, oddalony od al. Grunwaldzkiej, nie posiada już wariantów. Tramwaj wprowadzony zostaje w tzw. rezerwę ul. Nowej Politechnicznej , choć jeszcze niedawno brano pod uwagę zbliżenie go do ul. Sobieskiego , wzdłuż której koncentruje się zabudowa w tej części Wrzeszcza.
Ułożenie szyn w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej ma pozwolić w przyszłości na "rozbudowę [rezerwy] o dodatkowe jezdnie". To oznacza, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom urzędników, nadal brane jest pod uwagę doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu.
Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz oraz Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?
Tunelem na Morenę
Na wysokości zbiornika retencyjnego Wileńska tramwaj będzie skręcał w kierunku ul. Wileńskiej i wjeżdżał na Morenę (Piecki-Migowo) tunelem, który jest niezbędny dla pokonania znacznych różnic wysokości, a przy okazji ograniczy hałas pojazdów.
Od ronda Pana Cogito do włączenia się w istniejącą sieć tramwajową wzdłuż ul. Rakoczego tory przewidziano w pasie rozdziału ul. Jaśkowa Dolina. Będzie to tzw. pas autobusowo-tramwajowy, a więc poruszać się po nim będą mogły również autobusy (na wzór pobliskiego rozwiązania wokół przystanku Warneńska).
Smoluchowskiego w obu kierunkach
W ramach realizacji nowego odcinka sieci tramwajowej, zgodnie z decyzją środowiskową, planowana jest także przebudowa ul. Smoluchowskiego . Na odcinku od ul. Sobieskiego przez tzw. ul. Nową Medyków do al. Zwycięstwa stanie się ona ulicą dwukierunkową. Wymusi to wyburzenie niewielkiego budynku przy al. Zwycięstwa 40 .
Łącznie na całym przebiegu do wyburzenia przewidziano 27 obiektów przy wariancie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i 34 obiekty w wariancie przez ul. Do Studzienki aż do al. Grunwaldzkiej.
Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, inwestycja ma być realizowana w ciągu najbliższych kilku lat z wykorzystaniem dofinansowania unijnego. Uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej jest jednym z kilku etapów przygotowań do projektu budowlanego i wreszcie uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcia prac w terenie.
Opinie (251) 6 zablokowanych
-
2016-11-23 18:51
Czy ludzie, którzy martwią się o wyburzane budynki widzieli je ostatnio? (1)
Czy ludzie, którzy martwią się o wyburzane budynki widzieli je ostatnio? W mojej opinii to budynki, o które nikt nie dba - ruiny i raczej nie zbyt wartościowe.
- 3 2
-
2016-11-23 20:51
Bo były w rezerwie przez dziesięciolecia!
Nie można było ich remontować!
- 4 0
-
2016-11-23 11:50
Oba warianty są złe (1)
Budowa tramwaju przez Jaśkową Dolinę to poroniony pomysł, chyba ktoś tutaj ma obsesję na punkcie budowania tuneli.
Jest rezerwa pod NP wzdłuż Schuberta i dalej pod wiaduktami, za sądem itd. Taki przebieg trasy wymagałby znacznie mniejszych nakładów. Do tego od lat infratsruktura i inne inwestycje są realizowane, mając na uwace przyszłe powstanie NP (wiadukty, sąd, GPNT itp.). Taki wariant byłby tańszy i rozsądniejszy.
Jeżeli miasto zrealizuje budowę w jednym z przedstawionych w artykule wariantów to ten tramwaj nie przniesie żadnego pozytywnego efektu komunikacyjnego. Miszkańcy południowych dzielnic nie będą chcieli kluczyć tramwajem po całej morenie (czas doajzdu porównywalny z autobusem). Mieszkańców osiedli w okolicach piekarniczej/schuberta/bethovena mają pogorszenie komuniakcji (bo na pewno ZTM potnie linie autobusowe).
Kolejna droga inwestycja w komunikację miejską w Gdańsku, która w żadnym stopniu nie poporawia życia mieszkańcom. Ten tunel to taki sam idiotyzm jak estakada tramwajowa przy PKM Brętowo. A na integrację biletową i zwiększenie częstotliwości kasy nie ma....- 30 0
-
2016-11-23 20:49
Bo tu nie chodzi o tramwaj i zbiorkom,
tylko o szeroką arterię dla blachosmrodów!
- 2 0
-
2016-11-23 10:13
Panie Koprowski! (1)
Napisał pan:
"doprowadzenie do zatłoczonego już Wrzeszcza szerokiej drogi, którą wjedzie więcej aut z górnego tarasu."
A nie pomyślał pan, że nastąpi także odprowadzenie aut z zatłoczonego Wrzeszcza w godzinach szczytu w kierunku górnego tarasu?- 4 9
-
2016-11-23 20:42
Ile przyjedzie, tyle odjedzie...
Tylko samochodów będzie więcej, zamiast mniej...
- 1 0
-
2016-11-23 02:10
czyli powstanie ulica po gdansku: (1)
1 wyburzymy budynki,
2 wytniemy wszystkie drzewa
3 zrobimy dwie arterie z pasem rozdziału o szerokosci pasa startowego,
4 koniecznie ekrany i płoty oraz milion słupów, osobno trakcyjne , osobno oswietleniowe,
5 tramwaj tradycyjnie bez priorytetu, za to z przystankami bez sensu,
6 likwidacja autobusów
i
po jakims czasie kolejne wyburzenia kamienic we Wrzeszczu na pietrowe parkingi, zeby kazdy z Kartuz, Koscierzyny i okolic mogl swoim golfem przyjechac na zakupy do Wrzeszcza.
A na torach po PKM będziemy urzadzac piesze pielgrzymki do Matemblewa, bo za pare lat juz tam zaden pociag jezdzic nie bedzie.
Gdanskowi gratulujemy planistów- 41 8
-
2016-11-23 20:34
Dosadnie i
niestety prawdziwie.
- 2 0
-
2016-11-22 23:23
(1)
Żal miasta. Architektoniczne dno, urbanistyczny syf. Mierni studenci, c.u.owe pomysły. Najlepiej wszystko wyburzyć. Pobudować autostrady, po których bedą jeździć z galerii do galerii idioci dla których sukcesem jest kupić croxy w przecenie. Za 20 lat Gdańsk będzie przykładem miasta - " jakich błędów nie popełniać przy planowaniu".
- 33 4
-
2016-11-23 20:15
Smutna prawda.
Przez następne 100 lat nie naprawimy błędów planowania z ostatnich 50.
- 2 0
-
2016-11-23 20:05
a do szpitala jak bylo tak bylo po gore i piechota
planisci 37 domow.... jak sie nazywaja te nowe budowle w szpitalu... jak tam dojechac? to sie nazywa lobby galerii bo ich plany sa takie zeby kazda cipcia miala 3 kroki od kupna ciuszka w pieknej galerii.
- 6 0
-
2016-11-23 19:55
A gdzie wizualizacja
końcowego odcinka Do Studzienki z tramwajem? Ktoś to przemyślał? Przecież to byłby koszmar, z tych bloków na skarpie już teraz trudno wyjechać, Matejki się kompletnie zakorkuje... A skrzyżowanie na dole jak by miało wyglądać?
- 4 2
-
2016-11-22 21:08
nudy , (2)
nowej bulońskiej nie zaczęli robić a nowa politechniczna jest w trzeciej kolejności
- 33 17
-
2016-11-23 19:50
Nowa Świętokrztska i Małomiejska czeka na realizację.
- 2 0
-
2016-11-23 08:38
na projekty i wizualizacje jest pula do wydania więc jeszcze z 15 koncepcji i wznawianie tematu nas czeka
- 5 1
-
2016-11-23 09:33
PG taka przyjazna... (3)
co to znaczy "brak zgody PG"? ja rozumiem, że to wielka historyczna uczelnia, ale niech nie blokuje rozwoju miasta!
- 11 11
-
2016-11-23 19:30
Czego nie rozumiesz.
Ledwo co skończył się remont, wybudowano nowy budynek z precyzyjnym sprzętem. W trakcie planowania tychże, nie było mowy o tramwaju. Poza tym, bezpieczeństwo w trakcie trwającej kilka lat budowy. To też trzeba brać pod uwagę.
Studenci mają bardzo blisko do tramwaju, nie musi on podjeżdżać wprost pod budynek wydziału. Jeśli w tej chwili jest im za daleko, to i tak nie skorzystają z tego środka transportu. Nie ma cudów.
Tramwaj by się przydał przy Akademii, tam piesi mają kawał drogi od tramwaju. Na PG tramwaj nie jest potrzebny, zostawcie też Boh. Getta w spokoju.- 2 0
-
2016-11-23 09:51
Chodzi o przyrządy pomiarowe, które są na PG (1)
Oni się burzą, że np. na wydziale nanotechnologii są bardzo wrażliwe na drgania urządzenia.
- 4 1
-
2016-11-23 10:48
ile w tym prawdy a ile wymówek?
- 2 2
-
2016-11-23 19:08
to publiczna uczelnia czy prywatny folwark?
wywłaszczyć leszczy i tyle. Z drugiej strony tramwaj tutaj to podobnie chora inwestycja jak estakada na Rakoczego. Na siłę bez względu na otoczenie. Nie potrafią odpuśćić. Autobus elektryczny byłby tu lepszy, ale za bardzo przypominałby Gdynię :)
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.