- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (51 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (42 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (282 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (111 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (284 opinie)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
Dwie PKM-ki, a jaka różnica. Jest się na kim wzorować
Kolej na Pomorzu nie ma już monopolu na skrót PKM - "plagiat" popełniły wielkopolskie samorządy, tworząc "Poznańską Kolej Metropolitalną". Jednocześnie, pokazują one samorządom z Pomorza, jak powinna wyglądać kolej aglomeracyjna, w której za funkcjonowanie transportu kolejowego solidarnie odpowiadają (finansowo) wszystkie gminy i powiaty, nie tylko władze województwa. Czas wziąć z nich przykład - pisze Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu
Wielkopolska PKM-ka funkcjonuje od połowy 2018 r. Ideą projektu jest zwiększanie liczby pociągów na liniach wychodzących z węzła poznańskiego tak, żeby osiągnąć częstotliwość kursowania co 30 min w godzinach szczytu. Od czasu rozpoczęcia projektu PKM Poznań zwiększono liczbę pociągów w pięciu kierunkach (do Nowego Tomyśla, Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina i Swarzędza).
Od grudnia br., wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, do projektu włącza się nowy odcinek (do Rogoźna Wielkopolskiego), a relacje pociągów PKM do Swarzędza zostaną wydłużone do Wrześni. Docelowo projekt ma objąć wszystkie dziewięć linii wychodzących z węzła poznańskiego (jego rozwój wstrzymują przede wszystkim toczące się prace inwestycyjne, które ograniczają przepustowość części tras i uniemożliwiają na razie zwiększenie liczby pociągów).
Gminy i powiaty Wielkopolski wspierają marszałka
Najważniejsze jest jednak to, że poznańska PKM to wspólny projekt samorządu wojewódzkiego i samorządów lokalnych. Wszystkie (!) gminy i powiaty położone wzdłuż linii zawierających się w projekcie PKM Poznań zrzuciły się na poprawę oferty połączeń kolejowych - odciążając finansowo samorząd wojewódzki i wpływając na zwiększenie liczby połączeń.
W tym roku miasto Poznań dołożyło do projektu 1,8 mln zł, powiat poznański - ponad 700 tys., a mniejsze gminy i powiaty - przeciętnie od 100 do 240 tys. zł, w zależności od liczby połączeń na ich terenie. Idea projektu PKM jest taka, żeby gminy i powiaty wzięły na siebie ok. 15-20 proc. kosztów.
Dodajmy, że układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej jest zupełnie inny niż w Trójmieście. Dziewięć linii wychodzących z węzła poznańskiego tworzy znakomity potencjał do rozwoju przewozów podmiejskich (dla porównania: z aglomeracji trójmiejskiej wychodzi pięć linii - wliczając trasę z Redy do Helu i licząc osobno połączenia do Kartuz i Kościerzyny).
Jednak na terenie samego Poznania udział kolei w obsłudze przewozów jest znacznie mniejszy niż w Trójmieście, które posiada zdecydowanie największy w skali kraju potencjał do rozwoju przewozów aglomeracyjnych. Nigdzie indziej w Polsce nie ma aż 50 km torów całkowicie wydzielonych do ruchu aglomeracyjnego (licząc łącznie PKM i "starą" linię SKM). W aglomeracji poznańskiej nie ma ich wcale.
Pomorze najbardziej kolejowe
W Wielkopolsce pociągami (nie licząc PKP Intercity) jeździ prawie 30 mln osób rocznie. Na Pomorzu - prawie 50 mln - i jest to drugi najlepszy wynik w Polsce, choć województwo pomorskie jest dopiero siódmym województwem w Polsce, jeśli chodzi o liczbę mieszkańców (województwo wielkopolskie - trzecim).
Jeszcze lepiej Pomorze wypada, gdy popatrzymy na statystyki przejazdów pociągiem w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Z wynikiem 24,8 (dane z 2018 r.) dystansuje wszystkich - na drugim Mazowszu wynik to 18,2, na trzecim Dolnym Śląsku - 9,4, średnio w całej Polsce - 7,9, w Wielkopolsce - 8,4.
Świetne wyniki kolei na Pomorzu to przed wszystkim zasługa przejazdów pociągami wewnątrz Trójmiasta i aglomeracji - przejazdy w obrębie trójmiejskiej metropolii to blisko 90 proc. wszystkich podróży pociągiem na Pomorzu. To w naturalny sposób prowadzi do wniosku, że również w trójmiejskiej metropolii, wzorem poznańskiej, samorządy lokalne powinny włączyć się do finansowania połączeń kolejowych. Nie tylko tych umownie określanych mianem "PKM".
Jeśli przyjąć, że na terenie samej aglomeracji trójmiejskiej z pociągów korzysta ok. 50 mln osób rocznie, to w porównaniu z liczbą pasażerów komunikacji miejskiej (ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo to w sumie ok. 270 mln) jest to liczba imponująca. Zwłaszcza jeśli np. zestawić to z aglomeracją warszawską, gdzie rocznie z pociągów korzysta wprawdzie ok. 90 mln osób, ale łączna liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Warszawie wynosi prawie... 1,2 mld rocznie.
Znaczenie kolei w Trójmieście jest zdecydowanie największe w skali kraju. W aglomeracji trójmiejskiej mniej więcej co szósty przejazd transportem publicznym to przejazd pociągiem. W aglomeracji stołecznej - mniej więcej co czternasty.
Czas na wspólną odpowiedzialność pomorskich samorządów
A mimo to samorządy lokalne na razie nie dokładają do kolei ani grosza. Mowa tutaj oczywiście o samym wsparciu finansowym uruchamiania pociągów, a nie np. o udziale w finansowaniu "biletu metropolitalnego", do czego gminy z terenu aglomeracji dokładają się. Ale np. Poznań też dokłada się do projektu "Bus-Tramwaj-Kolej", czyli wspólnego biletu na pociąg w aglomeracji i komunikację miejską. Zresztą przy okazji uruchomienia poznańskiej PKM zwiększono zakres jego obowiązywania. Teraz mogą z niego korzystać podróżni mieszkający w promieniu ok. 50 km od Poznania.
Argumentów przeciwko finansowaniu kolei przez gminy i powiaty można znaleźć wiele. Budżety nie są z gumy, ogromne środki wydatkowane są na finansowanie komunikacji miejskiej/gminnej, dodatkowo od przyszłego roku samorządy będą miały gigantyczne problemy z dopięciem budżetów w wyniku obniżki podatków (i przez to zmniejszonych wpływów do budżetu z tytułu PIT).
Do tego gminy i powiaty nie mają obowiązku prawnego finansować kolei. Jest to tylko ich dobra wola, bo zgodnie z Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym za organizowanie i finansowanie przewozów na danej linii komunikacyjnej odpowiada ten samorząd, na terenie którego znajduje się ta linia - a przygniatająca część linii kolejowych w Polsce leży na terenie co najmniej dwóch powiatów, więc ta odpowiedzialność spada na województwa.
Ale mimo wszystko w budżetach wielkopolskich samorządów znajdują się środki na kolej. Czas, by pomorskie samorządy wzięły z nich przykład.
O autorze
Paweł Rydzyński
prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, współautor wielu ekspertyz transportowych, pomysłodawca nazwy „Pomorska Kolej Metropolitalna”
Miejsca
Opinie (300) 3 zablokowane
-
2019-10-26 09:11
Brawo Pyry! (4)
Tam przynajmniej nie ma zatłoczonych pkm jak u nas..
- 80 11
-
2019-10-28 08:41
Mają zatłoczone
Miałem okazję przez 4 miesiące w zeszłym roku mieszkać w Poznaniu i mogę powiedzieć, że też mają tłok, zwłaszcza na trasach na Gniezno (taka sypialnia Poznania można powiedzieć).
Dobrym pomysłem było rozbudowanie przystanków w małych miejscowościach, przez co nie trzeba tylu przestrzeni park and ride.
Drugi plus to PKM porusza się po tych samych torach co PR i inni przewoźnicy, więc PKM w naturalny sposób uzupełniła połączenia międzymiastowe przy czym zatrzymują się na wszystkich stacjach - co z kolei skutkuje odciążeniem dróg w godzinach szczytu.
Większość ich składów jest nowa albo zmodernizowana (w przypadku PKM i SKM w Trójmieście porusza się po torach 35 letni gruz, który w godzinach szczytu jest zapkowany jak sardynki w puszkę).
Nie jestem pewien jak wygląda sprawa zarządów w PKM (Poznań) a Trójmiejskich przewoźnikach, bo może problemem jest jak zwykle wypłata dywidend i premii.
Biorąc pod uwagę Trójmiejskie warunki i tłok, polecałbym rozważenie piętrowych składów ta sama długość dwa razy taka pojemność.- 0 0
-
2019-10-26 12:09
Byles?widziales?jezdziles? (1)
czy tylko tak ci sie wydaje?
- 4 4
-
2019-10-26 16:13
Właśnie byłem i jechałem, więc przestan szczekac.
- 3 5
-
2019-10-26 13:49
O swoich mieszkańców w Gdańsku nie zadbali - patrz podły dojazd z Poludnia
To o inne gminy maja dbać?
- 5 3
-
2019-10-27 23:58
W strone Tczewa/Malborka Polregio barany wysyłają w godzinach szczytu jedną jednostkę.
Większość składów to złom.
Oj Marszałek zaniedbał tą kolej w tym wojewodztwie- 3 0
-
2019-10-26 10:39
Gdańsk jest nie tylko zasciankiem europy ale i Polski,powinni brac przykłady z innych regionów Polski by sie to w koncu zmieniło (5)
Ale by były zmiany musza się zmienić władze a unas od 30lat zadnych zmian władzy która nic nie zmienia.
- 18 7
-
2019-10-26 11:04
To spadaj za Bug durny słoiku - do swoich (4)
- 1 4
-
2019-10-26 12:06
(2)
Podzielam powyższą opinię. Nie wiem jak autor, ale ja za Bug się nie wybieram, bo to nie moje tereny. Ani moich rodziców, dziadków czy pradziadków. Na akcie urodzenia mojego pra-pradziadka urodzonego w 1886 widnieje miejsce urodzenia Gluckau, Kreis Danziger Höhe, a USC - Mattern. Wszyscy pradziadkowie stąd. Z Prus Zachodnich (Westpreußen). Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości - wszyscy dziadkowie urodzeni w przedwojennym województwie pomorskim, w Polsce. Większość, przed wojną w Gdyni. Zabugoli szukaj w swoim drzewie, dzbanie.
- 2 0
-
2019-10-27 21:24
Brawo.
- 0 0
-
2019-10-26 16:27
Ty mnie od dzbanow nie wyzywaj, szwabski garnku!!!
- 2 2
-
2019-10-26 11:39
Ależ mój drogi, prawda w oczy kole?
Znasz inny przypadek, aby finansowani przez jednego marszałka przewoźnicy nie honorowali swoich biletów?
Nigdzie indziej takiej bzdury się nie pielęgnuje.- 5 1
-
2019-10-27 20:28
Od 45 r odpalili PKM
A zaorali wiele torowisk. Taki to nowoczesny rozwój
- 3 1
-
2019-10-26 09:21
Naszym samorzadowcom (1)
chyba dalej lepiej wychodzi ciagniecie samolotow niz rozwoj transportu lokalnego ...
- 68 34
-
2019-10-27 14:52
Ach jo ty trolu
Lepiej ciagnac samoloty , niz miliardy z vatu przez NIK .
- 0 2
-
2019-10-27 13:37
Hej Targowiczanie z Amberexpo !
Przydałoby się więcej kolejowych połączeń relacji: Gdynia-Toruń-Budgoszcz-Poznąń
- 2 0
-
2019-10-26 14:17
Zobaczymy jaki z Rydzynskiego ekspert jak przeczytamy koncepcje kolei kokoszkowskiej (1)
Oby to nie była wydmuszka
- 11 0
-
2019-10-27 12:50
Obstawiam, że red. Rydzyński to cyngiel Urzędu Marszałkowskiego.
Artykuł jest tendencyjny, wali w samorządy gminne jak w bęben, zaś samorząd wojewódzki wg niego jest cacy.
- 2 0
-
2019-10-27 11:36
Z trochę innej mańki
Od kiedy "Kolej na Pomorzu nie ma już monopolu na skrót PKM"? Nigdy nie miała. Wcześniej już skrót ten należał do innego operatora komunikacyjnego.
- 1 0
-
2019-10-26 09:02
(21)
No samorządy,bierzta sprawy w swoje ręce i do działania.Wszak po to wyborcy Was wybrali.I za to w nast.wyborach Was rozliczymy kochaniency.
- 113 13
-
2019-10-26 11:08
Na dzień dobry. pis dzielcy niech przymkną gębę (8)
bo to oni zastopowali ustawę metropolitalną, która by problem rozwiązała.
- 10 13
-
2019-10-26 12:39
i bardzo dobrze (4)
bo to jedynie nowe stołki, nowej administracji.
A zadania można realizować, tylko trzeba chceć i umieć.
A nie zastanawiać się, kto na tym ma zarobić...- 5 2
-
2019-10-26 13:38
bzdura (3)
Nowa struktura łamałaby oczywiste partykularyzmy. Dziś Gdańska nie interesuje to, co się dzieje w Baninie, Sopot nic z koleją nie musi, bo nikt mu pociągów nie zabierze, podobnie Pszczółki, blokujące od 10 lat członkostwo Tczewa w MZKZG.
- 2 3
-
2019-10-26 13:58
a dlaczego "gdańska" to nie interesuje? (2)
w wyższej strukturze będzie?
Widać nie wiesz jak działa administracja... Mamy samorząd województwa. I co? Odpowiedź do rymu.
Jest jeden przypadek, gdzie marszałek wyłamał się z partyjnych układów - to właśnie PKM. Potem wyłamał się Adamowicz, bo kumple nie chcieli go kryć i za wysoko sięgał.
W "metropolii" będzie to samo czyli walka koterii i frakcji... Za to nowe stołki i nowe budżety.
Jest oczywiste pytanie o motywacje i kompetencje.
Że nikt, nic nie musi poza swoimi opłotkami, przez co oczywiście wszyscy tracą.
Dlaczego w Skandynawii Rada Nadzorcza portu może składać się z trzech osób, miasta, państwa i dominującego podmiotu?- 7 0
-
2019-10-26 14:44
przykład górnośląski pokazuje (1)
że struktura metropolitarna ma sens. Nagle "trzeba było" zrobić niedajacą się do tej pory integrację kzk gop z Tychami i Tarnowskimi Górami.
- 3 1
-
2019-10-27 10:13
nagle się pojawił podmiot z takimi kompetencjami
że urzędnicze kundle musiały przestać na siebie ujadać a zająć się swoją pracą.
Oczywiści, to jest ,metoda, jak za Wilhelma czy cara-batuszki. Tylko krótko przy ryju...
Na prawdę?- 1 0
-
2019-10-26 11:32
(2)
Za te pelowcy solidarnie głosowali za ACTA 2)
- 8 8
-
2019-10-26 12:20
a pegasusa od Izaraelitów to kto kupił? :D
- 6 2
-
2019-10-26 11:41
a d**ile wpiszą się wszędzie
tylko po co? Tu o kolei ma być dyskusja.
- 9 5
-
2019-10-27 09:08
W pomorskim nie da się. Tak ciągle mówią ci z PoKo. Chociaż największy lanser poszedł do senatu...
- 3 1
-
2019-10-26 14:28
PKM / SKM ma wielki sens, tramwaje rzadnego lub b. ograniczony
w Gdańsku sieć tramwajowa w większości - łącznie z taborem - to pomyłka i humbug
- 6 3
-
2019-10-26 09:30
Sven i ryby głosu nie mają. (8)
Ty co najwyżej możesz lekcje odrobić na poniedziałek.
- 13 8
-
2019-10-26 13:43
i kredki spakować do piórnika..
Plastuś jesen ;)
- 4 0
-
2019-10-26 09:38
(1)
Tak,lekcje z wnukami zgadza się kochanienki.
- 7 11
-
2019-10-26 11:47
***
aby odrabiać lekcje z wnukami - trzeba było samemu skończyć przynajmniej podstawówkę ;)))) ... samo przyuczenie do zawodu tu nie wystarczy
- 5 5
-
2019-10-26 09:40
A co z Konstytucją? (3)
- 5 5
-
2019-10-26 10:45
Co na to Olena Dulkiewic?
- 9 3
-
2019-10-26 10:10
(1)
Spytaj OTUA
- 12 3
-
2019-10-26 10:35
Czy sądy są wolne czy już przyspieszyły?
- 11 2
-
2019-10-26 10:36
Ja jechałem LG BT we Francji , nie polecam
- 7 5
-
2019-10-26 12:48
Taka prawda
strasznie mnie kręcisz Svenus....
- 1 2
-
2019-10-27 02:21
Pruszcz, Kartuzy, Kosciezyna, Banino musza dorzucac się do PKM! A jak nie to wyslac tam Milicje z Ormo i pałować, pałowac, pałować!
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.