• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie mariny w Gdyni. Zapowiedziane inwestycje czekają na realizację

Patryk Szczerba
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze. Budowa mariny na 120 jachtów to inwestycja zapowiadana na najbliższe miesiące na terenach po Dalmorze.

W ciągu pięciu lat warunki dla żeglarzy w Gdyni mają zmienić się na plus. Po jednej - północnej - stronie Mola Południowego powstanie nowa marina z bosmanatem, zaś z drugiej - południowej - nowoczesne zaplecze dla istniejącej mariny - o ile dojdzie do porozumienia działających tam klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim.



O zabudowie terenów zajmowanych przez przedsiębiorstwo Dalmor wiadomo oficjalnie od jesieni. W pierwszym etapie inwestycji realizowanej przez Polski Holding Nieruchomości oraz firmę mLocum powstanie sześć budynków mieszkalnych, z powierzchnią użytkową 11,7 tys. m kw. obliczoną na ok. 170 mieszkań. Będą miały cztery kondygnacje z funkcją usługową na parterze. Także wtedy ogłoszono, że równocześnie z budynkami będzie powstawała marina zobacz na mapie Gdyni. Do jej powstania obliguje inwestora plan zagospodarowania dla tego terenu. PHN zamierza ją zbudować swoimi nakładami finansowymi.

Całość razem z bosmanatem i zapleczem socjalnym będzie prezentowana jako zachęta do kupna mieszkania w nowym śródmieściu Gdyni. Powstaną trzy nowe pomosty, przy których zacumuje 120 jachtów. Miejsca mają być wynajmowane przede wszystkim stałym rezydentom.

Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu. Miejsca dla jachtów mają pojawiać się razem z zabudową pierwszego etapu.
- Liczymy, że będzie dodatkowym magnesem dla tych, którzy będą chcieli kupić mieszkania i zostawić tutaj swój jacht. By powstały pomosty, konieczne będą wyburzenia budynków i od tego zaczniemy inwestycję. Planujemy oddanie jej do eksploatacji na przełomie 2016 i 2017 roku, przed zakończeniem inwestycji mieszkaniowej - mówił w październiku Krzysztof Rychlicki, prezes zarządu Dalmor, wchodzącego w skład grupy PHN.

Około 25 miejsc pozostanie do dyspozycji przypływających gości. Obecna przystań jachtowa "Marina Gdynia" posiada 260 miejsc cumowniczych z dostępem do wody i prądu, więc Gdynia razem będzie miała blisko 300 miejsc.

Czy budowa zaplecza i miejsc dla żeglarzy to dobra inwestycja?

Tyle, jeśli chodzi o przestrzeń na wodzie. O ile spełnią się zapowiedzi, po drugiej stronie pirsu Mola Południowego zobacz na mapie Gdyni zmieni się w najbliższych latach wiele, ale w głównej mierze w zakresie infrastruktury. Koszt budowy zaplecza o powierzchni 19 tys. m kw. szacuje się na 100 mln zł. Na razie zaprezentowane zostały wizualizacje i koncepcje, zaakceptowane przez miasto, ale projekt wciąż czeka na realizację.

Głównym inwestorem jest Polski Związek Żeglarstwa, będący równocześnie właścicielem prawa do wieczystego użytkowania gruntów, na których stanie inwestycja, która ma łączyć elementy komercyjne z działalnością wychowawczą. Jeszcze niedawno jako termin odbioru inwestycji figurował 2017 rok. Dotrzymanie tej daty jest praktycznie niemożliwe. Powodem jest brak podpisanej umowy PZŻ z funkcjonującymi przy nabrzeżu klubami żeglarskimi.

Jacht Klub Morski Gryf, Yacht Klub Polski Gdynia i Yacht Klub Stal oraz Centrum Wychowania Morskiego wciąż z PZŻ stosownej umowy nie podpisały. Z ust przedstawicieli klubów można usłyszeć tylko, że negocjacje trwają, ale o konkretach, podobnie jak pół roku temu, nikt mówić nie chce.


Przełom może, choć nie musi nastąpić w drugiej dekadzie lutego.

- Wtedy w Warszawie dojdzie do spotkania zainteresowanych stron. Powinien pojawić się udoskonalony projekt porozumienia dotyczący budowy. Na razie nie ma wciąż harmonogramu, więc o jakimkolwiek harmonogramie, a więc i datach, trudno na razie cokolwiek mówić - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

W marcu 2014 roku też bowiem wydawało się, że do konsensusu jest blisko, jednak PZŻ wycofał się w ostatniej chwili z porozumienia. Wśród powodów pojawiły się rozbieżności co do udziału klubów w spółce celowej oraz brak ostatecznej decyzji, dotyczącej sposobu finansowania przedsięwzięcia.

Kością niezgody wciąż mają pozostawać proporcje w zakresie przeznaczenia powierzchni planowanego obiektu dla klubów. Oprócz pomieszczeń niezbędnych do funkcjonowania podmiotów, mają znaleźć się 200-pokojowy apart hotel, restauracje, punkty handlowe oraz odnowy biologicznej.

Gdyby udało się do połowy roku dojść ostatecznie do porozumienia, wyburzanie obecnych budynków mariny mogłoby się rozpocząć w czwartym kwartale tego roku, czyli z rocznym opóźnieniem w stosunku do zeszłorocznych zapowiedzi.

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • 2 mariny w centrum i krzywe chodniki na cisowej , obluzu i chyloni i innych ościennych dzielnicach

    • 30 6

  • Ten widok, to zdjęcie to jakby jaki Manhattan.

    • 19 7

  • Drogi autorze

    Nie ma Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego - jest Pomorski Związek Żeglarski.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane