- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (403 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (276 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (53 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (111 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze
Kolejarze - oprócz kompleksowego remontu stacji Gdańsk Główny - przymierzają się do modernizacji dworców we Wrzeszczu i Oliwie . We Wrzeszczu powstać miałby nowy pawilon, zaś w Oliwie rozważane są różne warianty wykorzystania wnętrz istniejącego gmachu.
O przebudowie dworca we Wrzeszczu pisaliśmy już kilka tygodni temu. Istniejący budynek planuje się rozebrać. Nowy gmach ma być wprawdzie jeszcze mniejszy pod względem powierzchni kondygnacji, ale zyska dodatkowe podziemne piętro, połączone z istniejącym przejściem pod torami kolejowymi.
Oprócz kas, automatów biletowych, toalet i niewielkiej poczekalni, przewiduje się miejsce pod działalność kilku punktów handlowych. Zdaniem kolejarzy okoliczne sklepy, w tym znajdujące się w pobliskich dwóch galeriach, już teraz w pełni zaspokajają potrzeby pasażerów.
Architektura nowego obiektu we Wrzeszczu nie jest jeszcze znana. Ma to być obiekt tani w utrzymaniu, kompaktowy i nieskomplikowany w budowie. Jako przykład podobnych rozwiązań podaje się np. nowy dworzec systemowy w Ciechanowie.
W Oliwie istniejący dworzec będzie w pełni zachowany i odrestaurowany. Kolejarze poszukują natomiast pomysłów na wykorzystanie jego wnętrz. Kilka miesięcy temu brano pod uwagę przeniesieniu tutaj przychodni z Sopotu, ale okazało się to niemożliwe ze względu na zbyt bliskie sąsiedztwo torów i związany z tym hałas oraz drgania.
- To budynek z 1870 r., czyli praktycznie z tego samego okresu, co linia kolejowa. Jest pod ochroną konserwatorską. Jego powierzchnia użytkowa, na którą składają się parter, poddasze oraz częściowe podpiwniczenie, wynosi aż 950 m kw. - mówi Paweł Wróblewski, moderator warsztatów z mieszkańcami z PKP SA, zorganizowanych we wtorek w siedzibie Rady Dzielnicy Oliwa .
Mieszkańcy Oliwy do tematu podeszli bardzo kreatywnie. Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią. Ponadto ze względu na duży ruch turystyczny zaproponowano otwarcie lokalnego punktu informacji turystycznej.
Z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego wskazywano potrzebę montażu elektronicznych tablic dynamicznej informacji dotyczących ruchu pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej z pobliskich przystanków, postawienia samoobsługowych skrytek bagażowych oraz zdecydowanie lepszego oznakowania dróg dojścia do przystanków autobusowych, tramwajowych i atrakcji turystycznych.
Zgodnie ze wstępną wizją kolejarzy, poczekalnia i kasy miałyby być przeniesione w skrzydło dworca najbliżej przejścia pod torami . To rozwiązanie nie zyskało jednak pełnego poparcia.
- Musimy spojrzeć całościowo na obiekt. Jeżeli jest portal, wejście ze schodami w centralnej części, to tam powinna pozostać funkcja obsługi pasażerskiej. To właśnie tym wejściem odruchowo będą chcieli dostać się na dworzec pasażerowie, a nie jakimiś małymi drzwiami z boku budynku - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa. - Ponadto pasażer po zakupie biletów będzie szedł wzdłuż budynku i być może zajrzy do lokali handlowych, które tutaj powstaną.
Pod względem lokali handlowych, problemem jest utworzenie wejścia do nich z zewnątrz. Konserwator zabytków raczej nie wyda zgody na wykonanie otworów drzwiowych oraz schodów od strony placu przed dworcem. Natomiast od strony torów kolejowych, gdzie istnieje kilka wejść do budynku, ruch pieszy jest zdecydowanie mniej intensywny, co stawia pod znakiem zapytania rentowność prowadzonej działalności gospodarczej.
Mieszkańcy postulują także poprawę estetyki pawilonów handlowych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ponadto pobliski skwer powinien zyskać lepsze oświetlenie, stać się miejscem organizacji wystaw i wydarzeń plenerowych oraz być wyposażony w plac zabaw oraz wybieg dla psów.
W zakresie układu drogowego nie przewiduje się większych zmian. Zbudowany ma być niewielki parking w południowej części terenu kolejowego m.in. z myślą o podwiezieniu na dworzec pasażerów z większym bagażem - na wzór podobnych rozwiązań przy lotniskach.
Miejsca
Opinie (172) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-13 07:13
Dworzec we Wrzeszczu
Okropna propozycja.Wrzeszcz zasługuje na nowoczesny dworzec a nie taki kontener.
- 66 2
-
2017-11-13 07:24
obecna wrzeszczańska buda w ogóle nie przystaje do określenia budynek dworca
- 32 3
-
2017-11-13 07:25
Plany dla Wrzeszcza to kolejna porazka
Powinien powstać dworzec autobusowo - kolejowy jako jeden kompleks dla pasażerów. Po co nowy budynek dworca, jak przed nim będzie nie zadaszony i bez zaplecza plac z przystankami autobusów miejskich. Bez sensu. Urzędasy, zacznijcie coś robić kompleksowo.
- 62 1
-
2017-11-13 07:34
A kiedy ktoś zainteresuje się tunelem pomiędzy dworcem (1)
kolejowym w Gdańsku,a dworcem PKS ????? Ten tunel jest straszny,nieprzyjemnie się tamtędy przechodzi
- 22 3
-
2017-11-13 09:26
Developer zburzy dworzec PKS to wtedy mu miasto wyremontuie. Tak to dziala.
- 6 0
-
2017-11-13 07:42
"Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią." (1)
że co pogięło ich całkiem w takim hałasie teatr?
- 39 5
-
2017-11-13 07:52
Kiedyś byłem na takim spektaklu na dworcu kolejowym Gdynia Główna Osobowa, w wydzielonym pomieszczeniu na pierwszym piętrze i nic nie słyszałem, żadnych pisków stalowych kół ;)
Ciekawa inicjatywa.- 6 3
-
2017-11-13 08:03
Jeżeli dworzec we Wrzeszczu można połaczyć z zawszoną galerią handlową (2)
To jaki problem stanowi połączenie z dworcem autobusowym komunikacji miejskiej?
- 35 0
-
2017-11-13 09:42
Ano taki (1)
Że galeria handlowa to biznes prywatny i za podarowanie mieszkania lub koperty można wszystko, a dworzec komunikacji miejskiej w połączeniu z dworcem kolejowym nie przyniesie nikomu indywidualnej korzyści, czyli nie ma szans powodzenia.
- 5 2
-
2017-11-13 11:53
Ale to musieliby podarować mieszkanie komuś z organów centralnych Państwa, bo teren należy do PKP. A dworzec autobusowy to teren miasta.
- 0 4
-
2017-11-13 08:03
Ktoś znów nietrafnie stworzył ankietę, bo wynika z niej, że oba dworce
należy rozbudować, a przecież cała połowa artykułu poświęcona jest dworcowi w Oliwie, z którym od lat są problemy, bo jest zbyt duży jak na obecne potrzeby.
A pomysł pana Struga stworzenia lokali handlowych jest kompletnie chybiony. Istniejące już budki przy dworcu cieszą się małym zainteresowaniem, część jest zamknięta, co oznacza, że zwyczajnie nie są tam one potrzebne. Zresztą to samo pokazał przykład z drugiej strony torów. Tak zwane przesiadkowe centrum handlowe, które otwarto na krótko przed upadkiem sieci sklepów Alma, która była najemcą największej powierzchni handlowej tam, dziś świeci pustkami. Nikt nie chce zająć lokalu po Almie.- 20 2
-
2017-11-13 08:04
Poziom podziemny we Wrzeszczu? O.O
Przepraszam, ale czy my mówimy o tym samym dworcu, gdzie jakiekolwiek porządne opady albo śniegowe roztopy zalewają wszystko, co jest poniżej poziomu gruntu? I jeśli dodać do tego niedawną modernizację to czemu ona służyła (oprócz utrudnień i komplikacji), skoro planowano budowę nowego dworca od podstaw? Może trzeba było te pieniądze wykorzystać i dzięki zwiększeniu funduszy o tę kwotę przyspieszyć owa inwestycję.
- 27 1
-
2017-11-13 08:09
Zniszczyć niemieckie dworce i postawić nasze ale koniecznie ze swastykami! A co tam! (3)
A później Towarzysz minister Antek Wariatkiewicz niech wypowie wojnę jakiemuś mocarstwu np Związkowi Sowieckiemu......urrrrrrraaaaaaa
- 8 15
-
2017-11-13 08:54
Juz wstał i się zaczyna (1)
- 4 2
-
2017-11-13 08:55
A Sreberko się odzywa!
- 2 3
-
2017-11-13 10:14
znowu mu kaftan poluzowali i odrazu poleciał do komputera :)
takie spychole powinny byc utrzymywane i leczone ze skladek PO
- 3 0
-
2017-11-13 08:17
Stara Oliwa (1)
A w Oliwie był kiedyś WARS a w nim świetne sałatki jarzynowe.I piwo ciemne.To były czasy !
- 30 0
-
2017-11-14 11:45
a mleczny?
nooo i jeszcze bar mleczny, kto pamięta : ) ?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.