• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec SKM w Gdyni odzyska wygląd sprzed 60 lat

Patryk Szczerba
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont dworca Podmiejskiego w Gdyni ma potrwać dwa lata. Remont dworca Podmiejskiego w Gdyni ma potrwać dwa lata.

62 mln zł wyda SKM na przebudowę Dworca Podmiejskiego w GdyniMapka, montaż monitoringu i informacji pasażerskiej na odcinku Rumia Janowo - Gdańsk Główny oraz remont peronów i torowiska w Gdyni Głównej. Cenę poznaliśmy jesienią, ale umowa - przez odwołania - została podpisana dopiero w zeszłym tygodniu.



Jak oceniasz użyteczność dworców kolejowych w Trójmieście?

Przypomnijmy:

  1. W kwietniu 2018 r. SKM ogłosiła pierwszy przetarg na inwestycję.
  2. Później był on ponawiany w kwietniu 2019 r.2020 r., ale oferty wciąż były za wysokie.
  3. W trzecim pojawiły się dwie oferty, jedna T4B i MAXTO Technology znów wyższa od możliwości SKM.
  4. Budżet inwestycji został jednak podniesiony i oferta firm opiewająca na nieco ponad 62 mln zł została we wrześniu 2020 r. przyjęta.


Rozkład SKM Trójmiasto



Sęk w tym, że umowa pozwalająca na rozpoczęcie prac projektowych nie została podpisana. Podpisanie kontraktu opóźniły odwołania. Procedura odwoławcza trwała kilka tygodni, przez co umowa została podpisana dopiero kilka dni temu.

Monitoring, informacja pasażerska oraz prace na Gdyni Głównej



Głównym przedmiotem zamówienia jest rozbudowa i zintegrowanie systemów monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską na całej linii nr 250, czyli linii SKM. Na peronach pomiędzy Gdańskiem Głównym i Rumią Janowo zostaną wymienione lub zamontowane kamery monitoringu oraz tablice informujące o nadjeżdżających pociągach.

Dodatkowo zaplanowano modernizację peronów i infrastruktury torowej na stacji Gdynia Główna. Na peronie zostaną wymienione płyty krawędziowe oraz nawierzchnia, a także część poszycia wiaty. Teren ma być przystosowany dla osób niepełnosprawnych.

Powrót do wyglądu z 1959 roku



Najważniejszą informacją dla pasażerów jest zaplanowany w ramach inwestycji remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

Najważniejsze zobowiązania wykonawcy remontu dworca Podmiejskiego:

  • Zachowanie oryginalnej, drewnianej stolarki drzwiowej i okiennej - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachowanie dworcowego zewnętrznego zegara w okulusie na kwadratowym tle i konserwacja.
  • Likwidacja dwóch lokali usługowo-handlowych - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowego pawilonu z kurczakami z rożna.
  • Odtworzenie trzecich drzwi wejściowych z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawienie napisu "Dworzec Podmiejski", który ma być podświetlony.
  • Zachowanie najcenniejszych elementów wystroju hallu kasowego.
  • Modernizacja pomieszczenia kas.
  • Montaż szklanych automatycznych drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymiana nawierzchni na placu przed dworcem.


  • Planowane zmiany przy dworcu Podmiejskim SKM w Gdyni.
  • Planowane zmiany przy dworcu Podmiejskim SKM w Gdyni.
  • Planowane zmiany przy dworcu Podmiejskim SKM w Gdyni.
Nie obędzie się bez utrudnień. Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM.

Prace do marca 2023 roku



Podpisanie umowy oznacza na razie rozpoczęcie prac projektowych, bo zamówienie jest realizowane w formule "zaprojektuj i wybuduj". Opóźnienie związane z procedurami odwoławczymi ma pozostać bez wpływu na anonsowany wcześniej termin zakończenia remontu. Wykonawca będzie musiał nadrobić stracony przez odwołania czas.

- Inwestycja powinna zostać zakończona do końca marca 2023 roku - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
10:26 17 LUTEGO 21

Tymczasowy dworzec SKM w kontenerze zamiast w lokalach dworca PKP (8 opinii)

Po latach zmagań SKM Trójmiasto wybrało projektanta remontu i wykonawcę samego remontu Dworca Podmiejskiego.  I tu ciekawostka - pod dworcem powstanie kontenerowy dworzec na czas prac, choć obok są puste od 3-4 lat lokale pod arkadami.

Jak się okazuje, jedna spółka PKP zarządzająca dworcem dalekobieżnym, nie dogadała się z inną spółką PKP - SKM Trójmiasto, by ta druga na czas remontu swojego dworca, mogła korzystać z jej nieużytkowanej infrastruktury, zapewne płacąc za to.  Jak informuje sama SKM "Był rozważany taki pomysł (skorzystania z lokali pod arkadami). Nie wiemy, dlaczego nie został zrealizowany."
Zobacz więcej
Po latach zmagań SKM Trójmiasto wybrało projektanta remontu i wykonawcę samego remontu Dworca Podmiejskiego.  I tu ciekawostka - pod dworcem powstanie kontenerowy dworzec na czas prac, choć obok są puste od 3-4 lat lokale pod arkadami.

Jak się okazuje, jedna spółka PKP zarządzająca dworcem dalekobieżnym, nie dogadała się z inną spółką PKP - SKM Trójmiasto, by ta druga na czas remontu swojego dworca, mogła korzystać z jej nieużytkowanej infrastruktury, zapewne płacąc za to.  Jak informuje sama SKM "Był rozważany taki pomysł (skorzystania z lokali pod arkadami). Nie wiemy, dlaczego nie został zrealizowany."
Zobacz więcej

Opinie (160) 2 zablokowane

  • (3)

    Według mnie to paranoja ładować tak duże pieniądze aby dworzec odzyskał wygląd z przed lat.
    Jestem zdania że powinno się je tak przebudować aby były nowoczesne i tanie w utrzymaniu.
    A kto jak kto ale SKM mogłaby te pieniądze np. w tabor zainwestować bo to on jest reliktem przeszłości

    • 51 64

    • Dworzec SKM jest dobrze zaprojektowany i wykonany z niezłych materiałów (ile lat wytrzymał bez porządnego remontu...). Strach pomyśleć, jakiego gniota zaproponowaliby współcześni "architekci".

      • 14 1

    • tabor ma 50 lat (1)

      i jest już zabytkiem. Nie do ruszenia.

      • 12 1

      • żebyś tego nie wypowiedział w złą godzinę

        bo PiSowski KOŃserwator zabytków uznał bruk długiego targu z lat 50tych za zabytkowy ;)))
        to i wagony SKM tez może uznać.... kto wie?

        • 3 5

  • oryginał oczywiście ciekawszy od obecnego stanu, ale...

    gdy odnawiano dworzec (PKP), to oczywiście spieprzyli okna, które teraz są toporne

    polecam sprawdzenie zdjęć teraz i sprzed lat, to niestety bije po oczach

    • 11 1

  • Rozpoczynając "remont" należy koniecznie zamknąć parking dla samochodów, tzn. te kilka miejsc i zrobić parking dla rowerów,

    cargorowerów i ryksz. niech naród w końcu doceni genialne i wizjonerskie decyzje sokołów urbanistyki z magistratu!

    • 17 2

  • Wyburzyc dopoki mozna. Po co koleji miejskiej dworzec? Ktos czeka tam 3h na przesiadke?

    • 9 7

  • Jak już będą go ponownie remontować, niech koniecznie nie zapomną o kostce zamiast równego chodnika

    ta nierówna, stylizowana kostka bardzo ułatwia pchanie lub ciągnięcie toreb i walizek na kółkach. Mamy prawdziwych projektantow - geniuszy .....

    • 24 2

  • Ciekawe czy kubki miejskie bedzie mozna tam gdzies zdać

    • 10 1

  • A kiedy remont przystanku Gdynia Stocznia????

    Przejeżdżam koło przystanku codziennie jadąc ulicą Janka Wiśniewskiego i ten peron wygląda jak kadr ze smutnych lat 70tych. Wstyd, wstyd, wstyd!!!!

    • 21 0

  • Orłowo

    A może chociaż raz wyremontować peron SKM Orłowo.

    • 20 1

  • A Orłowo Stocznia jedna druga remontow sie nie doczekaja

    Szkoda bo tam dalej jak w 1959

    • 19 0

  • za 62 miliony

    to pewnie zamontowane będą klamki oraz drzwi ze szczerego złota z ornamentami z bursztynu

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane