Fakty i opinie

Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo

Najnowszy artukuł na ten temat

Remont dworca SKM w Gdyni za 62 mln zł

Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie.
Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl

SKM otworzyła koperty w trzecim przetargu na modernizację Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna wraz z remontem peronu i stworzeniem centrum monitoringu. Oferty nadal są wyższe, niż zakłada budżet inwestycji, ale różnica zmalała z 14 do 3 mln zł. Czas realizacji został wydłużony do wiosny 2023 roku.



zakończona Łącznie głosów: 1011
Od 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłasza w kwietniu przetarg pod nazwą "Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Do tej pory oferty składała zawsze jedna firma T4B i za każdym razem były one za wysokie:

2018

  • budżet SKM 34,4 mln zł - oferta 59,3 mln zł - różnica 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM 59,3 mln zł - oferta 73,7 mln zł - różnica 14,4 mln zł

W trzecim postępowaniu oferty złożyły dwa konsorcja:

  • T4B i MAXTO Technology - 62,361 mln zł
  • Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł

Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł. To oznacza, że różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.

Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu.
Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu. materiały prasowe
Czy jest szansa, że tym razem jedna z propozycji zostanie wybrana?

- Jedna oferta jest rzeczywiście blisko zakładanego budżetu, ale jednak go przekracza. Obie będą teraz analizowane pod względem formalno-prawnym - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Warto dodać, że w toku prowadzonego postępowania wydłużony został termin realizacji inwestycji z 31 października 2022 na 31 marca 2023. Z tym że pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na prace projektowe.

Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni
Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (76) 8 zablokowanych

  • (4)

    Rok 2035, SKM udalo sie wylonic wykonawce na remont dworca w Gdyni oraz obiecuje, ze ostatnie 25 uzytkowanych skladow EN57 zostanie przekazanych do muzeum kolejnictwa.

    • 108 3

    • Mi tam się podoba i nic bym nie zmieniał, jak wchodzę na ten dworzec, to przypomina mi się początek lat 90 i przez chwilę czuję się jak nastolatek jadący do szkoły.

      • 14 0

    • nie ma szans

      kible przynajmniej do 2055 roku

      • 6 2

    • tymi EN57 jeszcze twoje wnuki będą jeżdzić (1)

      gdy te NoWoczesne już dawno będą wyzłomowane...
      - zapamiętaj moje słowa!

      • 5 4

      • No tak, w UK czy w Niemczech do dzisiaj jezdza parowozy. Powinnismy sie jeszcze przesiasc do Syrenek i Duzych Fiatow :D Ale dzieki, poprawiles mi humor w poniedzialkowe popoludnie.

        • 6 1

  • (5)

    Toż to żyła złota, ledwo był remont peronu SKM, wybudowano wiatę której nie było i znów to samo?

    • 45 11

    • (3)

      "wybudowano wiatę której nie było" Kiedy nie było wiaty? Chyba Ci sie perony pomyliły.

      • 5 9

      • (2)

        Waćpan spój na zdjęcie z tego artykułu: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Problemy-z-kolejka-do-Gdyni-n28140.html

        • 8 2

        • 12 lat (1)

          18 maja 2008 (artykuł sprzed 12 lat)

          • 3 2

          • Jaki morał? I co już coś tam zaczyna trybić?

            • 2 0

    • To wspaniała...

      bo nie chodzi o wiatę i peron jeno o halę kasową. myśleć,myśleć zanim sie zacznie stukać 2 palcami w klawiaturę...

      • 0 0

  • (2)

    Powiem wam tak. U nas nic się nie opłaca podobno.

    • 35 2

    • (1)

      Mnie nurtuje najbardziej, co sprawiło, że w ciągu jednego roku oferta podrożała o kilkanaście milionów. Inny zakres przetargu? Szkoda, że redakcja nie zadaje takich pytań...

      • 0 0

      • A zwiekszenie budzetu o 100% Cie nie zastanawia?

        • 0 0

  • Dawać przetarg jeszcze raz. (4)

    Zobaczymy kto pierwszy odpuści negocjacje cenowe. Budowlanka zwalnia, wyjątkowo obstawiam wygraną UM.

    • 15 21

    • no wiesz, jak ciągle czekają aż ktoś odpowiednio "posmaruje", bo pewnie ciągle jest za mało...

      • 2 3

    • na cenę oferty składają się koszty paliw, koszty prądu, koszty prac, koszty transportu, koszty (2)

      materiałów, koszty usług - mimo kryzysu te koszty ciągle rosną więc może zrezygnować z części prac? Bo inaczej nigdy nie dokończą tej budowy. No chyba że zatrudnią przekręta, który potem nie zapłaci podwykonawcom.

      • 4 1

      • (1)

        Czy aby na pewno rosną o tyle, o ile cena usługi wzrosła między 2018 a 2019?

        • 0 0

        • oczywiście. Weź pod uwagę, że to że zanim przykładowo jakiś element budowlany ląduje na budowie

          to przecież najpierw musi być wyprodukowany - a koszty pracy i materiału u producenta coraz wyższe (ZUSy też). Potem składowany (znowu koszty pracy, prądu i amortyzacji maszyn, a także ZUSów, podatków itp.). Potem musi być przywieziony (też wzrosty wszystkich kosztów itp) Jak to wszystko się zsumuje to właśnie gotowy materiał przywieziony na budowę jest znacznie droższy. A i ci co budują też mają wyższe koszty pracy, prądu, transportu, amortyzacji, narzędzi, maszyn itp. Zatem suma kosztów. Podobnie jak jabłka - tam też na każdym etapie od zasadzenia, do pielęgnacji, do zerwania, do magazynowania i tranpsortu, do dostarczenia do warzywniaka itp. - wszędzie po drodze rosną koszty i to wpływa sumarycznie na cenę jabłka, które wkładasz do sklepowego koszyka.

          • 0 0

  • To wygląda tak moi drodzy I kochani (2)

    jakbyś poszedł do salonu samochodowego i powiedział że uzbierałeś daną kwotę i chcesz kupić ten samochód nie patrząc na cenę samochodu i mająCi go sprzedać.. Kto w tych urzędach odpowiada za kalkulację kosztów ..

    • 31 5

    • kalkulację czego?

      • 2 6

    • Przeciez szacunek rozjezdza sie z cena remontu o smieszne 5%, skoncz chlac czlowieku :)

      • 0 0

  • Kochani. juz za 5 lat 100-lecie Gdyni, mam nadzieję, że Horała który wówczas będzie prezydnetem zorganizuje (5)

    jakieś super fantyastyczne obchody 100-lecia z fajerwerkami!

    • 22 74

    • Tego fantastę chcesz na prezydenta? hahahahah

      • 23 3

    • Gdynianie na zlosc mamie

      znów odmrożą sobie uszy i zagłosują na zaskorupiały układ.
      Nic się nie zmieni. Z wyjątkiem kolejnych remontów wyremontowanych remontów.

      • 5 15

    • Juz za trzy lata, Gdynia koziobrodemu powie stanowcze NIE .

      • 4 4

    • Horała nie tylko prezydentem zostanie; przy wydatnej pomocy sukienkowych, wróżę mu karierę zbawcy narodu.

      • 2 2

    • 100 lecie Gdyni

      Oby nigdy nie wygrał wyborów w Gdyni nijaki pan Horała ,to byłaby porażka

      • 4 0

  • (1)

    Kurka wodna, ponawiam swój udział w przetargu, zrobim ze szwagrem za połowę Ceny.

    Mietek

    • 34 2

    • Nie dla psa kiełbasa i tak wygra MTM.

      • 1 1

  • trzymamy kciuki, żeby w końcu coś ruszyło

    podmiejski na tle głównego w Gdyni wygląda słabieńko

    • 28 2

  • Paskuda wielokrotnie odnawiana (1)

    Nie wiem ile razy za mojego życia ten dworzec był malowany/remontowany - ale ani razu nie wyglądał po tym ani trochę lepiej. Taki zawsze trochę zamalowany brud.
    Ktoś liczy że tam coś będzie estetyczniejsze?

    • 34 9

    • Warto zerknąć do dokumentacji.

      Zmian będzie sporo. Zniknie lokal z kurczakami i Loveat. Kompleksowy remont. Szkoda tylko, że nie zlikwidują schodów przy wejściu od strony dworca głównego.

      • 0 0

  • Zburzyć i zrobić coś nowoczesnego. (1)

    Będzie taniej i piękniej.

    • 14 28

    • Będą kontenery

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.