• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdańsku będzie zamknięty nawet przez 15 miesięcy

Katarzyna Moritz
16 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Koncepcja zakłada, że w holu dworca mają być odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna, historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałyby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.
  • Powstanie też nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring i ruchome schody.  W części gdzie jest McDonald, mają być zlikwidowane wtórne antresole, na zewnątrz odbudowane skośne dachy, których nie otworzono po zniszczeniach II wojny światowej, a cała elewacja ma zostać oczyszczona.
  • Gdy na przełomie 2012/13 roku wyburzano antresole, powstał dworzec w kontenerach na placu dworcowym. Gdy ruszy II etap remontu, dworzec w kontenerach będzie funkcjonował nawet 15 miesięcy.
  • Remont dworca ma rozpocząć się na początku 2016 roku.

Gdy w 2016 roku ruszy remont zabytkowego budynku Dworca Głównego w Gdańsku, będzie on zamknięty dla pasażerów nawet przez 15 miesięcy. Dzięki temu odzyska on jednak dawną świetność, dodatkowo powstanie nowy tunel prowadzący z dworca do City Forum.



Czy obawiasz się utrudnień w związku z remontem dworca w Gdańsku?

O planowanym kompleksowym remoncie budynku Dworca Głównego w Gdańsku informowaliśmy wielokrotnie.

Założenia pierwotnie nie zmieniły się. W ramach modernizacji budynku dworca i terenu wokół niego, w holu dworca zostaną odtworzone drewniane dębowe drzwi i okna a także historyczna kolorystyka. Na dawne miejsce wrócą kasy biletowe, które zyskają drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów. Powstanie nowe oświetlenie, system informacji pasażerskiej, monitoring. Na peron 1 i 2 poprowadzą ruchome schody. W części, gdzie mieści się bar McDonald, zlikwidowane zostaną wtórne antresole.

Obiekt zyska skośne dachy, których nie odtworzono po zniszczeniach II wojny światowej. Cała elewacja zostanie oczyszczona.

Przypomnijmy, że za nami jest już pierwszy, mocno ograniczony etap przebudowy dworca, który w 2013 r. pochłonął 0,5 mln zł. Starczyło to na wyburzenie antresoli, która szpeciła główny hol dworca.

Druga faza przebudowy, która pochłonie ok. 50 mln zł, rozpocznie się nie wcześniej niż na początku 2016 r.

Dlaczego musimy czekać jeszcze rok?

- Chcieliśmy zacząć wcześniej, ale proces projektowania i uzgadniania założeń do remontu okazał się bardziej czasochłonny, niż planowaliśmy - tłumaczy Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny ds. eksploatacji nieruchomości PKP SA. - Teren, na którym stoi dworzec, jest dość trudny. Kiedyś była tu fosa, budynek stoi na palach. Przy remoncie dworca nie chcemy popełnić żadnych błędów.

Plany PKP zakładają też, że przed dworcem powstanie nowy tunel. Połączy się on z tunelem miejskim na wysokości City Forum. Zaczynać się będzie mniej więcej przy wejściu głównym do dworca - tam, gdzie obecnie z boku można zejść schodami - i stamtąd będzie szedł na drugą stronę Podwala Grodzkiego. Będzie biegł równolegle do północnej nawy dworca.

Najpierw do końca tego roku musi powstać projekt budowlany, obecnie są gotowe jedynie jego koncepcje. Także w tym roku kolejarze planują wyłonić wykonawcę prac budowlanych.

Niedawno opisywaliśmy remont tunelu przy peronach dalekobieżnych, którymi zarządza PKP PLK. Spółka tam ma także w planach znacznie większy zakres prac, obejmujący m.in. podniesienie peronów dalekobieżnych do wysokości 76 cm, izolację tunelu, budowę schodów ruchomych i wind na perony.

Czy kolejarze z obu spółek będą koordynować działania inwestycyjne przy dworcu w Gdańsku?

- Nie jest najlepszym rozwiązaniem, by cały teren dworca wyglądał jak plac budowy. Tym bardziej, że z powodu naszego remontu gmach dworca będzie zamknięty na około 12 do 15 miesięcy. Nowy, tymczasowy dworzec powstanie w kontenerach na placu dworcowym. Jeżeli do tego nałożyłyby się prace na peronach to byłby problem. Koledzy z PLK pierwotnie zakładali, że te prace wykonają po naszym remoncie. Będziemy na ten temat jeszcze rozmawiać - zapowiada Piekarski.

Zmienić ma się też okolica dworca dzięki prywatnym inwestorom, którzy kupili od PKP budynki poczty i przychodni.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • Połączenie z tramwajem (1)

    Ciekawe czy ktoś pomyślał o dodaniu dodatkowych wejść z nowego tunelu na przystanki tramwajowe.

    • 8 0

    • najlepiej w poziomie ulicy

      Na ten temat był tekst w lokalnym wydaniu GW w drugą lub trzecią sobotę stycznia.

      • 1 0

  • Co to za budowla? (1)

    Czy ten czarny budynek w kompleksie dworcowym to przeniesiony teatr szekspirowski??? Pewnie będzie niezła szopka!

    • 6 4

    • brzydkie jak noc

      To czarne cos

      • 0 3

  • akurat sprzedane tereny gdyńskiego Miedzytorza (2)

    a kasa pójdzie na remon Dworca gdańskiego, a w Gdyni pozostaną zapyziałe perony - popsute poprzez unijny remont brak podjazdów i parkingu dla pasażerów syfiasty dworzec SKM Głowna i wszystkie inne gdyńskie przystanki SKM.

    Co się z Gdyni nie WYCIĄGNIE to niech POpada w ruine lub zniszczenie.

    Ot POlityka dla Gdyni ze strony PKP !!!.

    • 7 8

    • i tak ma być

      jest was coraz mniej.
      Glosujecie samobójczo na uśmiechniętego nieroba co wywalil 100 mln na lotnisko, wiec po co na was marnować fundusze.

      • 4 6

    • Czy Marych to nowe wcielenie tzw. Bezstronnego ? Retoryka b.podobna, głębia intelektualna też.

      • 3 3

  • 15 miesięcy będzie zamknięty, o matko , chyba będą go wykladac złotą folia (1)

    i beda malowac freski na sufitach .

    • 5 5

    • czas remontu

      To tylko chyba remont Wajdeloty (3 lata) byl dluzszy....;)

      • 1 2

  • A co z dworcem PKS? (2)

    Toż to wstyd na całą Europę.Podpalić to albo wysadzić to w powietrze i zbudować od nowa.

    • 7 3

    • Nie

      • 2 1

    • Dworzec to nic ale płyta gdzie autobusy jeżdzą to dopiero zabytek!

      • 0 1

  • Arcydzieło!

    Dworzec arcydzieło.

    • 1 1

  • Zlikwidujecie płatny parking przy głównym

    i zróbcie porządek z L-kami bo zrobiły tam sobie bazę L-ki z całego województwa na bezpłatnej części parkingu przy GŁównym PKP blokując go do reszty.!

    To są prywatne biznesy i niech sobie wykupią gdzieś place albo zmieniają kursantki w mniej newralgicznych miejscach.

    Dlaczego Gdańsk nie pobiera opłat od L z innych gmin ? masowo korkują miasto ze swoimi uczniami - robią biznes to niech płacą.

    • 5 1

  • Brawo.

    Dobra decyzja budowac i nie zwracac uwagi na cholernych narzekaczy im zawsze cos nie pasuje.

    • 3 2

  • A co z dworcem SKM w Gdyni? (3)

    Bo nie jest w Gdańsku,to go nie trzeba remontować?

    • 4 5

    • kto by się tam jakąś gdynią martwił. Chyba oczywiste że Gdańsk jest ważniejszy

      • 2 1

    • Skm nie należy do PKP (1)

      • 0 0

      • Jak nie należy?

        a nazwa SKM PKP to co to?

        • 0 0

  • a po remoncie menele go obsikają a graficiarze zrobią psełdo artystyczne malunki

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane