• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1

Katarzyna Moritz
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo. Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo.

Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.

Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy zamierzasz korzystać z nowego odcinka A1?

Na terenie punktu Malankowo będzie też stacja paliw LOTOS-u, której uruchomienie planowane jest na koniec października. Ma tam też powstać w przyszłości bar McDonald.

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.

Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.

Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.

Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Parametry techniczne A1

Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.

Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. 

Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m 
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m 
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m 
Szerokość korony drogi 28.50 m 
Skrajnia pionowa 4.70 m 
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna


Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.

Opinie (284) 9 zablokowanych

  • złomiarze już zacierają ręce

    juz widzę tych lokalnych złomiarzy zacierających ręce na te stalowe liny :) to Polska w końcu.

    • 0 5

  • Do Krakowa w 4,5h...

    a w góry jakieś 5,5-6h. Czyli to, co zawsze było męką przy podróżach na południe Europy, jeżeli ktoś nie chciał grzać przez Niemcy, teraz przestanie być problemem. Super, oby cała A1 powstała jak najszybciej :-) A że będzie kosztować...Cóż, może wszystkie szroty - stare zdezelowane ciężarówki, dostawczaki, golfy I, kadety, calibry i cały ten poniemiecki złom nie będzie zawalidrogą. Na pewno będzie mniejszy ruch, a co za tym idzie będzie bezpieczniej...

    • 4 4

  • Co dalej do Lodzi

    szkoda, ze ta sama firma nie dostala koncesji na budowe A1 do Lodzi.Maja doswiadczenie, ludzi i sprzet. Polaczek zawalil nam dwa lata, bo juz w 2009 bysmy nia jechali.

    • 4 1

  • ..a ile aut po niej jezdzi???

    - a czy kogos zastanowilo ile aut jezdzi autostrada zbudowana w oparciu o panstwowa/nasza kase?- ile z tych aut to tiry?- a ile tych tirow nadal jezdzi i bedzie jezdzic po drogach krajowych, przez miasta i wsie, mimo, ze ta wspaniala autostrada jest juz oddana?wiec dla kogo wydalismy te pieniadze i kto na tym naprawde zyskal?to tylko pytania. odpowiedzi, moze niektorzy znaja.

    • 2 3

  • jasne juz widze jak firmy transportowe placa dodatkowe oplaty za autostrade gdy za darmo mozna zapchac jakas krajowke i zablokowac kilka miast. im to obojetne, bo jechac moga i tak tylko 90 km/h a za to nie podnosza kosztow dzialalnosci.Chciwe panstwo straci dwa razy...ale im tez nie zalezy-bo to nie ich kasa i chetnie doloza do strat koncesjonariuszy, ktorym wybudowali autostrady za nasza kase.

    • 1 0

  • Ale mam fart (1)

    Właśnie na dzisiaj planowałem wyjazd do Łodzi, ciesze się jak dziecko ,ze akurat dzisiaj to otwierają

    • 4 2

    • Ja też!

      Wracam za kilka minut z południa Polski do 3miasta i i też nie zamierzam ominąć nowego odcinka :))

      • 2 0

  • drodzy państwo

    jak to widze tak:nie może być tak że za 150 km trzeba płacić 30 zeta,droga,autostrada,powinna byc traktowana jak środek pierwszej potrzeby,co maja powiedzieć ludzie którzy chcieliby dojeżdżac nia do pracy ale zwyczajnie nie mogą bo koszty,a te rządowe barany jakby pomyślały to by na tym zarobiły wiecej,bo np.obniżając cene o połowę,jestem przekonany że dużo wiecej ludzi by z niej korzystało,ale nie oni chcą sie nahapać szybko,moze ktoś by pomyślał aby wprowadzić winiety w jakieś ludzkiej cenie np.120 zeta na rok i jeżdzisz do obrzygania i państwo i obywatele.autostrada to nie może być jakiś luksus jak to jest teraz,tylko dobro dostepne dla każdego.co o tym myślicie?

    • 6 1

  • Czas wymienić F126p na trochę szybszy

    samochodzić. Jakiegoś "Tatę" czy co inszego?

    • 3 0

  • A co to znaczy "prędkość projektowa 120 km/h"?

    I jak jadąc z maksymalną dozwoloną prędkością przejechać odcinek Gdańsk - Toruń w 65 min?

    • 0 0

  • Sprawdzilam w google maps - nowego odcinka autostrady wcale nie ma.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane