• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1

Katarzyna Moritz
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo. Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo.

Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.

Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy zamierzasz korzystać z nowego odcinka A1?

Na terenie punktu Malankowo będzie też stacja paliw LOTOS-u, której uruchomienie planowane jest na koniec października. Ma tam też powstać w przyszłości bar McDonald.

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.

Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.

Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.

Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Parametry techniczne A1

Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.

Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. 

Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m 
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m 
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m 
Szerokość korony drogi 28.50 m 
Skrajnia pionowa 4.70 m 
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna


Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.

Opinie (284) 9 zablokowanych

  • szkoda, ze juz zimno z rekordem bede nusial poczekac do wiosny

    pruszcz - nowe marzy moją hajabuska 17 min 43 sek:)

    • 0 5

  • W Niemczech jest 13 tys. km autostrad! Bezpłatnych!!! 3-pasmowych... (3)

    z czym do ludzi!?...

    • 7 3

    • zachwycony pobudzony zaplacony?

      to wyp do waterlandu

      • 1 2

    • No ale w Niemczech nie ma KRUSu, dofinansowania górnictwa, 35-letnich emerytów...

      • 1 0

    • Jakich k... trzypasmowych ??? Byłeś w ogóle w Niemczech ?

      Trzypasmowych jest jakieś 10 %. Tylko w miejscach o bardzo dużym natężeniu ruchu. Bo nie potrzeba więcej, dwupasmowe do normalnego ruchu wystarczają.

      • 1 0

  • Jeśli ktoś myka raz w roku na wakacje, to zapłaci.Gorzej mają ci, co na co dzień mykają.

    • 2 1

  • Na zdjęciu jedzie autko

    czyli taką próbę przeprowadzali, czy się nie zawali,jo?

    • 0 0

  • Już jechałem

    Baaaajecznie ! Zatankowałem w Gdańsku po południu i po 3h 10 min byłem w Czerniewicach. Zeszło mi 14.4 litra, bo to prawie 200 km i mimo, że jechałem zgodnie z przepisami. Bez szaleństw. Dolałem i dla porownania wróciłem autostradą. Też jechałem 90 km/h, by mieć porównanie. Po godzinie 40 byłem w Rusocinie. Półtorej godziny do przodu. No i spaliłęm - poniżej 5 km/h ! całe 6 litrów oszczędności. Będę jednak płacił nawet 30. Chociaż czas zarobię. Jakbym jechał 150, tak jak wszyscy, to paliwo byłoby to samo, czasu oszczdzonego ze dwie godziny, ale trzeba by za niego zapłacić. ale było równiótko,wow ! Dziękuję !

    • 2 0

  • Dziękuję, nie skorzystam. (1)

    Wolę darmowe, boczne drogi.

    • 1 7

    • nie ma się czym chwalić...

      • 0 0

  • wszystko fajnie...ale

    65 minut to przesadzony czas. Jadąc z prędkościami 200-250 jesteś w 30-35 minut minut.

    • 2 2

  • 4h z Warszawy??? jak to robicie??? (3)

    latam na tej trasie 2razy na tydzien, robie 150tys km rocznie, mam 37lat....dzis wracalem z Warszawy 5.15h, nikt mnie nie wyprzedzil, momentami jechalem 160kmh, zjadlem zurek z małdytach w barze TO-TU, w nocy moze sie da ale po poludniu sam wyjazd z centum potem korek na swiatlach kolo MC Donka i budowa mostu polnocnego i juz dobrej godziny nie ma....

    • 0 2

    • A teraz pojedziesz A 1 do Torunia ,potem krajową 10 do Płońska ( ok. 140 paru km ) i z Płońska już masz 2 pasmówkę i myślę ,że w 3,5 h się zmieścisz lub szybciej .

      • 3 0

    • Czasem się udaje

      Moje najlepsze czasy do Warszawy drogą 7: - 3:45 od granicy Gdańska aż na Żoliborz (okolice Alei Wojska Polskiego)w Warszawie, zrobione to było starym ponad 20 letnim Oplem Asconą (1.6D bez turbo), w jakąś sobotę za dnia wiosną 4 lata temu.-3:20 spod Okęcia do granicy Gdańska - niedziela (wyjazd coś przed 7 rano) zimą, mroźno (około -10 stopni), ale sucho, jakieś 3 lata temu - Vectra B 2.0DI. Tak luźno na drodze to nigdy nie miałem, pierwszy spotkany TIR jadący w tą samą stronę był dopiero na obwodnicy Ostródy.Uprzedzam, że na terenie zabudowanym nie przekraczałem 70 km/h.

      • 0 0

    • KOLEGO,

      może nie uwierzyć, ale z gdańska do warszawy dojechałem w 2 godziny 50 minut - siódemką(!).Przyznaję, że przesadziłem, bo jechałem na granicy. 200 było non stop, a migacze przy wyprzedzaniu dla mnie nie istniały.Wiem, że mnie zminusujecie, ale poważnie mówię.

      • 0 1

  • tylko w polsce jest to mozliwe

    placiłem od kilkunastu lat podatek drogowy,nieroby z sejmu dostają dotacje z unii na drogi i jeszcze kasują za przejazd autostrada zbudowana za NASZE pieniądze!wlasnie dlatego mieszkam w manchester,place podatek i latam po autostradach za free.

    • 1 1

  • I oby..

    .. nikt nie musiał "sprawdzać" sprawności tego linowego systemu rozdzielenia jezdni. Szerokości wszystki życzę

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane