• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś kierowcy mogą podróżować komunikacją za darmo

Maciej Naskręt, kk
22 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 12:42 (22 września 2016)

Dzień Bez Samochodu to dobra okazja, by spróbować zmienić przyzwyczajenia i przesiąść się do komunikacji miejskiej, która w ten dzień dla kierowców jest bezpłatna.

W Trójmieście pod koniec 2015 r. było zarejestrowanych 416,3 tys. samochodów. Ponad połowa mieszkańców ma samochód. Z tego powodu otaczają nas spaliny, dlatego też Europejski Dzień Bez Samochodu jest okazją, by negatywnemu zjawisku choć trochę zapobiec. Do pracy lub szkoły możemy pojechać dzisiaj za darmo na podstawie dowodu rejestracyjnego.



Czym zazwyczaj poruszasz się po Trójmieście?

Europejski Dzień Bez Samochodu jest symbolicznym przejawem dążenia do zrównoważenia rozwoju transportu w miastach i aglomeracjach poprzez wskazywanie niebezpieczeństw, wynikających z niekontrolowanego rozwoju motoryzacji indywidualnej. Wzrost liczby przejazdów, realizowanych samochodami osobowymi negatywnie oddziałuje na jakość i bezpieczeństwo życia w mieście.

Potwierdzają to dane Urzędu Statystycznego w Gdańsku. Samochodów jest coraz więcej, a taboru komunikacji miejskiej ubywa. Pocieszający jest za to rozwój szlaków rowerowych.

Setki tysięcy pojazdów na ulicach Trójmiasta

W samym tylko Trójmieście pod koniec 2015 r. zarejestrowanych było 416,3 tys. samochodów. Najwięcej oczywiście było ich w Gdańsku - 255,2 tys. W Gdyni natomiast było ich ok. 134,2 tys., a w Sopocie 26,9 tys. Sopot bije natomiast inny rekord - na 1 tys. osób przypada tam ok. 750 samochodów. To najwyższy wskaźnik w Polsce, gdzie średnia wynosi 539 aut na 1 tys. osób.

Wzrost liczby aut na przestrzeni lat jest bardzo duży. W 2005 r. na pomorskich drogach było ok. 330 samochodów na 1 tys. osób. Teraz tych pojazdów jest już 536. Odmiennie wygląda statystyka jeśli chodzi o tabor komunikacji miejskiej - tu liczby maleją.

Liczba zarejestrowanych pojazdów w województwie pomorskim z podziałem na powiaty. Liczba zarejestrowanych pojazdów w województwie pomorskim z podziałem na powiaty.
Kurczy się komunikacja miejska

W samym tylko Gdańsku jeszcze w 2005 r. po torach jeździło aż 214 tramwajów, które gwarantowały 27,6 tys. miejsc jednocześnie. Dzisiaj jest ich 171 i zapewniają 24,9 tys. miejsc. Nadmieńmy, że w ostatnich latach znacząco rozwinęła się sieć tras tramwajowych - ze 116 do 162 km.

W Gdyni przez 10 lat również rozwinęła się sieć linii trolejbusowych, ale nieco zmieniła się liczba trolejbusów - z 78 do 86. Niestety, liczba miejsc dla pasażerów spadła o 100.

Komunikacja miejska na Pomorzu w 2005 i w 2010 r. przewoziła w granicach 3 mld pasażerów rocznie. Teraz trudno osiągnąć taki wynik.

Bujny rozkwit komunikacji rowerowej

Cieszyć może, szczególnie rowerzystów, rozwój sieci rowerowej w ostatnich latach. W minionym pięcioleciu podwojono liczbę dróg rowerowych nie tylko w Gdańsku - z ok. 80 km do 167,1 km - ale także w całym województwie - z 495 km do 1051 km.

Gdańsk jednak nie może się wciąż poszczycić wysokim przelicznikiem tras rowerowych na 10 tys. mieszkańców - wynosi on 2,8 km. Dla przykładu, ponad 10 km dróg na 10 tys. mieszkańców znajduje się w powiecie puckim, chojnickim i sztumskim. Białymi plamami na mapie Pomorza są Gdynia i powiat kartuski.

Ścieżki rowerowe w województwie pomorskim. Ścieżki rowerowe w województwie pomorskim.
Od kryzysu naftowego po Dzień bez Samochodu

Pierwsze pomysły organizacji Dnia bez Samochodu narodziły się w związku z kryzysem naftowym lat 70. W tym okresie następowały również zmiany w postrzeganiu rozwoju i funkcjonowania miast. Zaczęto odchodzić od kreowania przestrzeni wyłącznie pod potrzeby kierowców, wracając do (od)budowy sieci tramwajowych (często likwidowanych po wojnie) oraz doceniając rolę roweru jako alternatywy dla innych środków transportu w aglomeracjach.

Formalnie Europejski Dzień bez Samochodu został ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej dopiero w 2000 roku, ale jeszcze w latach 90. organizowano podobne wydarzenia w niektórych miastach Wielkiej Brytanii oraz Francji.

Obecnie jednodniowe akcje promujące ograniczenie używania samochodu organizowane są w ponad 1500 miastach Europy, a także w Japonii, Chinach oraz Stanach Zjednoczonych.

Czytaj też: Jak uniknąć błędów USA i nie zakorkować miast?

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
Darmowe przejazdy komunikacją miejską w Trójmieście

W Trójmieście 22 września, czyli w Europejskim Dniu bez Samochodu, będącym zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu na podstawie dowodu rejestracyjnego uprawiony jest do darmowych przejazdów komunikacją miejską - tramwajami, autobusami, trolejbusami oraz pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej (w tym po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).

Darmowe przejazdy nie dotyczą motocyklistów i właścicieli skuterów. Także osoby niebędące właścicielami i współwłaścicielami samochodów, tego dnia nadal muszą posiadać ważne bilety na podróż komunikacją miejską.

Zobacz także

Opinie (362) 4 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Światowy dzień bez samochodu

    Na drzewo z takimi pomysłami (1)

    Była kiedyś na wsi taka akcja: segregujmy odpady, po czym przyjeżdzała śmieciara i wrzucała wszystko razem. Jak się nie opłaca, to ludzie nie jeżdżą komunikacją. Niech przykład płynie z góry i urzędnicy miejscy i wojewódzcy pojeżdżą komunikacją na codzień. "Wszystkie zwierzęta są równe, ale świnie równiejsze.."

    • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Światowy dzień bez samochodu

      tera jeżdzą 2 śmieciary

      jedna bierze wszystko
      a druga wszystko co nie weszło do tej pierwszej

      • 2 0

  • chciałem...

    ale mam samochod w leasingu i d u * a

    • 4 0

  • Za drogo... (3)

    Bilet 30 dniowy na ZTM plus PKM normalny to koszt 240zł. Mam trzy osobową rodzine. Ja oraz moja żonka to koszt przejazdu równy 480zł plus ulgowy syna to dodatkowe 120zł. To jest razem 600z!!! i do tego wszystko zgrane tak że trzy razy trzeba się przesiadać autobusy stare i niewygodne a w godzinach szczytu zatłoczone.... a w aucie koszt paliwa podobny skórka pod pupą skrzypi muzyczka gra, zimą grzeje zawsze, latem klima chodzi zawsze.. Niech mi ktoś poda powód racjonalny żeby z rodzina przesiadł sie na komunikacje zbiorową...

    • 22 0

    • (2)

      Skóra nie jest wygodna. W zimie zimno, ale w lecie ciepło. Do tego na skórze tylek co chwilę jeździ. Skórę trzeba konserwowac żeby nie popekala

      • 0 3

      • (1)

        Tak słyszałeś?

        • 3 0

        • Skóra mu mówił

          w jednej celi garowali

          • 0 0

  • Dzien bez samochodu ,promuje jazde samochodem!!Bo nagrodą jest bezpłatny bilet!! (4)

    Cały rok jeździsz autem i jeszcze 2 razy w roku dostajesz bezpłatny bilet na komunikacje miejską!!A ludzie co zdecydowali sie jeździć rowerem dostali jedno jabłko!!A ci co komunikacją miejską w nagrodę dostali podwyżki biletów !!
    Czy warto sie przesiąść na komunikację miejska obecnie tylko z powodów ideowych!!By mniej zatruwać powietrze!!Ten dzień na pewno nie zachęca do zmiany.Jak podają dane jest mniej tramwajów.A autobusy stoją w korkach jak auta!!
    1)I co najważniejsze Autem jest sporo taniej niż komunikacją miejską!!
    2) Jest wygodniej i bardziej komfortowo!!
    3)I jest szybciej niż komunikacją miejską!!
    4) i 1czy 2 razy w roku dają bezpłatny bilet na komunikacje miejską!!
    Ludzie sami się przesiada na komunikacje miejską jeśli te wszystkie punkty zostaną odwrócone!! Na zachodzie szybciej niż autem jest metrem!!
    Komunikacja jest tańsza niż jazda autem!!
    Jest więcej połączeń i nie trzeba czekać po 20 minut na transport,wszędzie są bus pasy i drogi rowerowe.Parkingi rowerowe sa nawet piętrowe tak wielu ludzi codziennie do pracy i do szkoły jeździ cały rok. Tam nawet na drogach rowerowych rano i w godzinach powrotu ze szkoły tworzą się korki tak wielu rowerzystów jest..

    • 14 0

    • Gdzie jest moje darmowe jabłko ? (2)

      Jeżdżę do pracy rowerem a jabłka nie dostałem.

      • 0 0

      • ci co rozdawali zjedli i poszli do domu :)

        • 1 0

      • ja dostałam :)

        • 1 0

    • W ostatnim zdaniu zapomniałeś dać dwa wykrzykniki !!

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Światowy dzień bez samochodu

    Dziś szybko wróciłem z pracy.

    Wsiadłem w samochód i pojechałem z Przymorza do Wrzeszcza załatwić jedną sprawę. Po niecałej godzinie byłem w domu. Jadąc komunikacją godzinę jechałbym w jedną stronę ( liczę dojście do przystanku i potem z przystanku do celu). Dopiero teraz pewnie wchodziłbym do domu, a tak już jestem po obiedzie.

    • 5 0

  • Komunikacja jest w ponad 50% dotowana i to z moich podatków. Jeżdżę samochodem (6)

    i nie korzystam z komunikacji na którą płacę z podatków. Dzisiaj socjaliści dają mi łaskawie za moje podatki jeden dzień przejechać się komunikacją miejska za darmo. To jest kpina.

    • 17 3

    • przygłu22pie wszystkie drogi są dotowane ze wszystkichg podatków

      na drogi panstwo wydaje najwiecej wiec przymknij sie cym@bale

      • 0 0

    • Proponuję aby dotacje na komunikacje miejską pochodziły tylko z podatków osób z niej korzystających, a konsekwentnie dotacje na całą infrastrukturę drogową (powiedzmy w wysokości 95%, taki jest na oko stosunek samochodów prywatnych do wszystkich pojazdów na drogach) tylko z podatków osób poruszających się po drogach samochodami. Jako osoba korzystająca z komunikacji miejskiej jestem za.

      • 0 1

    • jedziesz po drodze która powstała też z moich podatków wiec socjalisto nie płacz

      • 0 2

    • Chyba grubo ponad 50%

      biorąc pod uwagę ulgi i prawo do przejazdów darmowych
      a biorąc pod uwagę dotacje na budowę nowych linii
      to przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej chyba w 10% tylko są finansowane z biletów xD
      za to wszystko płacą frajerzy tacy jak my tankując na stacji i kupując fajki czy cokolwiek i przy każdej wypłacie

      • 0 0

    • Może więc posiadacz auta powinien mieć zniżke 50% na bilet?

      • 0 1

    • A mi nawet tego nie dali

      Bo samochód nie jest na mnie. Tak jak ktoś słusznie zauważył, to nie kierowcy jeżdżą za darmo, ale właściciele aut.

      • 4 0

  • (1)

    Nie mam samochodu i nie będę miał. Nie mam zamiaru przyczyniać się do zatruwania środowiska naturalnego.
    Reakcja ludzi na fakt, że nie mam prawa jazdy i auta: naprawdę ? serio ? to gdzieś Ty się uchował ? boisz się samochodów ?

    • 1 5

    • Elektryczny sobie kup ;) A tak serio to jesteś pewny, że w żaden sposób nie przyczyniasz się do zatruwania środowiska?

      • 3 1

  • (2)

    Ja uzytkuje samochod ktory jest meza i ma jego dane. On nie ma prawa jazdy. I co mi z takiej promocji? Maz ma i tak miesieczny...

    • 6 0

    • zmień męża (1)

      nie ma prawka a auto jest na niego? jakiś tyran!

      • 0 1

      • Może mu zabrali?

        • 0 0

  • sprawniejsza, punktualniejsza komunikacja - więcej pasażerów, mniej aut

    Z chęcią przesiądę się na komunikację miejską pod warunkiem że będzie jeździła częściej, sprawniej i powrócą autobusy na stare trasy. Krótsze trasy często się sprawdzają ponieważ rzadziej występują na nich opóźnienia.

    • 2 1

  • Tylko dla właścicieli a co z dziećmi właścicieli?

    Chciałabym skorzystać z darmowego przejazdu ale zawsze wożę ze sobą 2 dzieci. Dla nich byłaby to frajda ale jak mam się tarabanić do centrum 2 autobusami w 1 stronę i jeszcze płacić za 2 dzieci to cała akcja traci sens.
    Proponuję aby darmowy przejazd dotyczył właściciela samochodu oraz pasażerów - tylu na ile jest zarejestrowany samochód. Jeśli ja zwykle jeżdżę z 2 dzieci i babcią to w ten dzień wszyscy powinnismy móc przejechać się bez opłat. To byłaby zachęta.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane