• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Maciej Naskręt
20 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • Propozycja - podaj 10 ulic (1)

    Proszę wymienienie 10 ulic bez zarzutu w Gdańsku. Ale uwaga! Ulice przy których mieszka Adamowicz i jego świta nie liczą się!
    Megaloman robi miliardowe projekty, a użytkownicy dróg płacą za to w wasztatach, bo na lokalne drogi nie ma pieniądzy. Spróbujcie wyjechcać z Gdańska w dowolnym kierunku. Nie musicie patrzyć na znaki. Wyjazd z Gdańska poznacie po braku kolein i dziur w drogach.

    • 7 1

    • Prawda jest taka, że poza nowymi odcinkami 2,3 pasmowych dróg

      pozostałe drogi są w ruinie i nadają się do kapitalnego remontu. Gdyby je prawidłowo i na czas naprawiać, to kosztowałoby to wiele mniej. Takie tymczasowe "naprawianie" powoduje, że w miejscu małego defektu pojawia się ogromna dziura. Po kilku latach łata na łacie i cała droga musi być wyremontowana, albo od nowa zbudowana. My za te zaniedbania zapłacimy.

      • 0 0

  • najfajniej

    jest za Dolną Bramą w obie strony i Równa, nie mówiąć już o Żuławskiej. A tam PORD niedaleko....L-ki sobie resory łamią....

    • 2 0

  • Szuberta, Szumana i Traugutta to SKANDAL!

    Stan ulic od ronda otwierajacego ul.Szuberta do Traugutta włącznie, to po prostu skandal. Jest to trasa przelotowa do Wrzeszcza, czyli "drugiego" śródmieścia naszej aglomeracji. Dla wielu mieszkańców szacownego Gdańska to jedyny dojazd do pracy. To co reprezentuje stan nawierzchni zagraża bezpieczeństwu pieszych i kierowców. Od kilku lat jeżdząc tamtą droga obserwuje coroczne naprawy awarii sieci cieplowniczych w dwóch (ciagle tych samych) miejscach po rozpoczęciu sezonu grzewczego. Stan sieci która jest pod jezdnią ewidentnie wymaga kapitalnego remontu. Po usunięciu awari nowo wylana nawierzchnia zapada się za każdym razem. Na skrzyżowaniu Sobieskiego z Jaworową powstało zapadlisko(ok.2-m-ce),które ciągle się powiększa. Wjechanie w nie grozi utratą koła lub innych części pojazdu. Ogólnie trasa ta wg standardów europejskich powinna zostać natychmiast wyłączona jako zagrażająca bezpieczeństwu ruchu drogowego. Kto za to odpowiada? Pytanie do ZDiZ.

    • 3 1

  • latem i tak jest gorzej !- zimą to chociaż śniegiem można podsypać udeptać i dziure załatać !...

    Mgr.-specjalista wysokiej klasy z gdyńskiego ZDiZ.

    • 1 0

  • Panowie drogowcy - ratujcie ulicę traugutta!!!

    Stan nawierzchni na ul.Traugutta błaga o pomste do nieba.Co roczne dorażne naprawy spowodowały iż jezdnia (a wsumie to jej brak) składa się tylko i wyłącznie z dorażnych napraw czyli łat , które w bardzo krótkim czasie szybko zamieniają się w wyrwy delikatnie nazywane dziurami.Tutaj oprócz wymiany nawieszchni na całej długości ul.Traugutta już nic nie pomoże.Obecny stan tej ulicy od al.Zwycięstwa do skrzyżowania z ul.Sobieskiego przypomina ser szwajcarski załatany krowimi,asfaltowymi plackami które w krótkim czasie zamieniają się w dziury.Warto podkreślić iż tą ulicą jeżdżą karetki do szpitala studenckiego jak i to że jest to niemal centrum wrzeszcza!Od 30 lat po za dorażnymi remontami nawierzchni i zamonowaniem czterech garbów (które z racji stanu nawierzchni są zbędne) nic się tu nie robi!!!Zresztą przejedzcie się sami i zobaczcie jak wygląda ul.Traugutta i jak tym samym reprezentuje miasto gdańsk!

    • 5 0

  • Tylko że panowie NIE WRACAJĄ WIOSNĄ!!!

    Wszystko fajnie tylko że mogę pokazać milion przypadków gdzie taki kleks zostaje na lata i nikt tego potem nie poprawia "po kilku tygodniach". A w następną zimę jest jeszcze gorzej niż bez kleksa, bo woda wchodzi w szpary i robi większą dziurę niż była.

    • 2 0

  • Świętokrzyska czeka na łatmistrzów.

    Na Elbląskiej jest dużo kolein i dziur. Takie łatanie to kpiny. Potrzebny sensowny remont. Brak ścieżki rowerowej: Świętokrzyska, Małomiejska, Świętokrzyska (tragedia), a na Elbląskiej brak ścieżki rowerowej.

    • 2 0

  • nowe technologie (1)

    Cóz za zdolny naród. Fachowcy z ZDiZ "posiadają wiedzę" jak łatać dziury!!! Może by tak opatentować? Pewno z tą innowacją będą miec siedzibę w parku technologicznym a rozsławiać ich będą w INFOBOX-ie.
    Ciekawe czy w Berlinie, Hambuirgu i Londynie, bo tam podobno takie są, o tym też informują. Brawo Gdynia z najleprzym prezydentem w Polsce.

    • 3 1

    • "leprzy" pisze się lepszy

      • 0 1

  • ..... jak jest zima, to musi być zimno Pani kierowniczko :-)

    • 2 0

  • Filmik z łataniem dziur to chyba nie koniec co?

    i co zostawili taką niedopełnioną dziurę? asfaltu zabrakło i fajrant.... ostatnio łatali u mnie na chełmie ul.Cieszyńskiego. ŻAL !!! największe dziury załatali a dosłownie metr obok mniejszą dziurkę zostawili... odcinek Ul.Cieszyńskiego od Pawilonów do garaży tragedia jednym słowem... cała do remontu

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane