• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziury na ulicach, drogowcy w działaniu

Maciej Naskręt
20 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Tak likwidowano w piątek rano dziury w ciągu ul. Beethovena.


Ruszyła akcja łatania dziur na drogach Trójmiasta. Sprawdziliśmy jak likwidowane są ubytki w nawierzchni i ile brygad w każdym z miast zajmowało się tym w miniony piątek.



Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów. Tak w zeszłym tygodniu łatano dziurę w Sobieszewie. Drogowcy wylali asfalt w kałuże i błoto by doraźnie zabezpieczyć kierowców przed uszkodzeniem pojazdów.
Za oknem zima i mróz. To nie sprzyja naszym trójmiejskim drogom. Woda, która w czasie roztopów przeniknęła w głąb nawierzchni jezdni teraz, w mrozie, ją rozsadza, przez co tworzą się dziury. W bój ruszyły więc brygady drogowców, których zadaniem jest likwidowanie ubytków. Jak to się odbywa w Trójmieście?

Funkcjonują tu dwie technologie łatania dziur w niskich temperaturach - na zimno i na ciepło. Pierwsza polega na układaniu asfaltu wymieszanego z polimerami w miejscu ubytku. By substancja lepiej wypełniła ubytek drogowcy ubijają ją tłuczkiem. - Wiele osób na widok tak właśnie układanej nawierzchni wyciąga telefony i filmuje nas, są zdziwieni, a przecież tak to ma wyglądać - mówi nam drogowiec, którego spotkaliśmy w piątek na ul. Beethovena zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku podczas pracy.

Jak oceniasz stan dróg w Trójmieście?

Asfalt i polimery wiążą, tworząc stałą strukturę, która zabezpiecza kierowców przed uszkodzeniami pojazdu. Problem w tym, że choć jest to prosta w wykonaniu technologia łatania, w temperaturach ujemnych zabezpiecza drogę tylko na kilka tygodni. - Tam drogowcy będą musieli wrócić wiosną. Niestety jest to bardzo drogi sposób łatania dziur, ale pozwala zmniejszyć liczbę uszkodzeń samochodów - mówi Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Drugi sposób likwidowania ubytków w mrozach to lanie asfaltu na ciepło. Masę asfaltobetonu podgrzewa się do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w kotle na specjalnie przygotowanej do tego celu przyczepie. Struktura tej masy jest zdecydowanie rzadsza niż asfaltobetonu układanego z użyciem rozściełacza drogowego. Nie musi po niej jeździć m.in. walec, by ją rozprowadzić. Do jej ułożenia wystarczy łopatka.

Masę bitumiczną wlewa się do otworu w jezdni, gdzie stygnie ona przez kilkadziesiąt minut. Wtedy układana jest kolejna warstwa, a na nią wysypywany jest piach. Mija kilka godzin zanim pojadą po niej pierwsze pojazdy. Wiele dziur zlikwidowanych właśnie w ten sposób wytrzymuje dłużej. Drogowcy nie muszą wiosną wykonywać poprawek. Stąd też ta technologia jest stosowana w Trójmieście chętniej przez drogowców.

Wielu kierowców dziwi się jednak, że asfalt wlewany jest często w kałuże, błoto lub nawet śnieg. Specjaliści twierdzą jednak, że tak właśnie ma być. Dlaczego? - Likwidując w ten sposób ubytki, zabezpieczamy kierowców przed poważnymi konsekwencjami wjechania w dziurę kołem samochodu. Jest to tymczasowe działanie, które ma zabezpieczyć jezdnie przynajmniej do wiosny. Wtedy to przeprowadzane są właściwe wzmocnienia nawierzchni - mówi Stanisław Małachowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W miniony piątek w Trójmieście na drogi wyjechało łącznie dziewięć brygad trudniących się usuwaniem dziur - po cztery w Gdańsku i w Gdyni. - Na drogach Sopotu pojawiła się jedna brygada, która układała asfalt na zimno - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Idealne warunki do łatania dziur w jezdni to przynajmniej temperatura plus pięciu stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza powinna wynosić ok. 65 proc. Koszt załatania dziury o powierzchni metra kwadratowego i głębokości pięciu centymetrów wynosi od 800 do 1 tys. zł.

Gdzie można zgłosić dziury powstałe w jezdni?

Ulice Gdańska - Dyżurny Inżynier Miasta - tel. (58) 52 44 500 - email.
Ulice Sopotu - Straż Miejska - tel. (58) 521-37-50 - email.
Ulice Gdyni - Straż Miejska - (58) 660-11-73 - email.
Drogi krajowe w regionie - GDDKiA o. Gdańsk (58) 511 24 00 - email.

Miejsca

Opinie (196) 6 zablokowanych

  • zamiast budować jakieś muzea i inne niepotrzebne rzeczy typu ecs, wzięliby się za drogi lokalne (1)

    ale nie za łatanie dziur tylko za naprawe całych odcinków. bo jak narazie jedyne co miasto robi to stawia radary i wydaje pieniądze na samochody z radarami żeby trzepać kase na ludziach. z****na polska, nie dość że pracując nie da się wyżyć od 1 do 1 to jeszcze państwo okrada obywateli na każdym kroku. a jak jakiś bambus dostanie w zęby albo złamie noge to powołują komisje śledcze. co za z****ny kraj. ci co za polske walczyli i oddawali życie teraz się wgrobach przewracają jak widzą z góry co tu się dzieje.

    • 20 0

    • nie przejmuj sie rzeczami na ktore nie masz wplywu

      • 3 1

  • Zastanawia tez fakt '' KTO JEST PREZESEM TYCH FIRM "" Skoro pozwala na taka tandete ! (1)

    Nadzor , prezesi , zarzady czy tzw. kierownicy tych robot to dzis typowi tandeciarze z bozej łaski. Przeciez nawet idi@ta wie doskonale ze glut smoly czy asfaltu kladziony w kaluzy za chwile odpadnie . Czy fachowcy nie potrafia porzadnie wstawic idealnego rownego kawalka '' asfaltu '' w miejsce dziur ? czy glut zawsze musi wystawac sporo ponad jezdnie i czy to musi byc robione w blocie czy kaluzy ? Otoz nie ! Ale mamy idiot@w ktorym nie zalezy na niczym bo tak ich wychowano . Maja syf w domu , syf w zyciu , Prezesi to tluste swinskie mordki z zatluszczonym mozgiem w spoconych gaciach !!! wiec czego my chcemy od takich wypranych mozgow ! To przeciez klocki umyslowe ktore ida do roboty od 7 do 15 i robia to co im drugi klocek kaze i jak klocek jest bezmyslny to i robota jest byle jaka . W domu piwko , TV i dalej sie syf zyciowy kreci przy parowce . Nic nie osiagniecie w zyciu bo wasze mozgi to taki sam towar jak te parowki w hipermarkecie czyli kicha w plastiku .

    • 12 3

    • Ważne że kasa na to jest

      Jak ktoś napisał: MTM - Mordo Ty Moja

      • 5 0

  • Czemu nie robi się dróg betonowych? (4)

    Tak jak jest w cywilizowanym świecie!

    Polska to dziwny kraj!

    • 15 4

    • Taki kraj wybraliscie ludziska:)
      Beton to jest,ale rzadzacy...

      • 12 0

    • Takie warunki klimatyczne (2)

      Zwykle drogi posypujemy solą, bo to jest najtańsze rozmrażanie. Beton posypany sola koroduje (łuszczy się). Można to zauważyć na płytkach chodnikowych posypywanych solą.
      Asfaltobeton nie musi być jednak mniej trwały od betonu cementowego. Kwestia dobrania odpowiedniego, kruszywa, lepiszcza i właściwego wykonania.

      • 5 1

      • No właśnie o to właściwe wykonanie chodzi. (1)

        Nawet zwykłą dziurę można przed zalaniem osuszyć. Są do tego sprężarki i palniki. A może taka technologia jest zbyt skomplikowana.

        • 3 0

        • Powód jest prozaiczny - koszt takiego osuszania. Niech to będzie i kilka złotych. Ale tu dziura, tam dziura i na trzynastkę się uzbiera.

          • 1 0

  • Tymczasowa reperacja, he he

    sęk w tym, że one nie są tymczasowe. Rzadko kiedy ekipa wraca by zrobić trwałą naprawę, po prostu jak się rozleci to robią kolejne "tymczasowe"

    • 11 0

  • NIE NO SWIRY !!!! Niech napisza jaki fachowiec poleca lac asfalt na bloto i kaluze ???

    POWAZNIE !!! Niech jakis specjalista udowodni ze nalezy klasc asfalt w syfie , na bloto i w kaluzy w czasie sniegu i deszczu i to ma byc polatane byle jak i nierowno !!!!!!!!!!! Pokazcie tego fachowca bo rece opadaja jak sie dzis tlumacza ze swojej glupoty umyslowej. Brak wam jaj bo nie potraficie sie przyznac ze GO,,,O potraficie ! . Zawsze Francja i Niemcy beda mocarstwem jezeli takich cymbalskich uzasadnien bedziemy sluchac.

    • 13 0

  • zapraszam na Piecewską na Morenie

    Najlepsze miejsce żeby dostać odszkodowanie za urwane koło

    • 8 1

  • Dlaczego ludzie z innych miast (1)

    nie moga się nadziwic katastrofalnemu stanowi naszych dróg? Port, kurort itp, a na ulicach łaty, zamiast normalnych, gładkich dróg.

    • 5 1

    • a w jakim mieście jest lepiej?

      W Gdyni to jeszcze wyglada przyzwoicie jak na Polskie warunki

      • 2 0

  • dziura na dziurze

    na ulicy Modrej od szkoły podstawowej nr59 na Olszynce w kierunku ulicy Na Osiedlu lub jak kto woli do mostu na ul Zawodników i pytam się kiedy coś się zmieni bo nawierzchnia wygląda jak ser szwajcarski nie sposób ominąć jednej dziury nie wpadając w drugą :(

    • 6 0

  • 800-1000 zł za metr kwadratowy?? (1)

    koszta gigantyczne, czy jest przeprowadzany przetarg??

    • 9 2

    • najpierw trzeba opłacić kilku dyrektorów, menagerów, rzecznika itp.

      potem dopiero ludzi o czarnej roboty oraz materiały i narzędzia - stąd te koszty. Wiadomo, że podają cenę za łatę przez pryzmat działalności całej firmy. To tak jak ze śmieciami, urzędnicy mają się tym zająć i przewidywany jest wzrost kosztów średnio dwa razy

      • 6 1

  • nie ma lepszej technologii niż wycięcie, wycyzszczenie i ułożenie łaty na równo

    wszelkie teksty o tymczasowych rozwiązaniach, wrzucaniu szuflą mieszanki w kałużę świadczą o tym, że albo utrzymaniem dróg zajmują się ludzie którzy tego nie powinni robić (stołki po znajomości ?) albo samo istnienie takiego przedsiębiorstwa jest ważniejsze niż cele jakie ma realizować.
    Czy jak pójdziecie do dentysty to zgodzicie się na tymczasowe łatanie plasteliną bez czyszczenia i przygotowania zęba?

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane