• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej

    jest KONIECZNA !!! tylko trzeba to zrobić z głową !!! najlepiej w "rynnie" z dużą ilością poprzecznych kładek dla pieszych, obsadzoną gęstą zielenią.

    • 2 3

  • "Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego"

    kolizyjnego, ta?

    • 2 0

  • (22)

    To chyba było oczywiste , że w jednym miejscu ruch zmaleje a w drugim będzie większe natężenie. Z roku na rok będą większe korki i ruch na ulicach miasta z prostej przyczyny .Coraz więcej ludzi ma samochody.Ale dla tłuków to abstrakcja aby taki banał zrozumieć.

    • 124 21

    • W jednym zmaleja w drugim wzrosna (17)

      Ale ogolnie to wzrosna?
      Cos nie spojna jest Twoja wypowiedz

      • 7 17

      • (8)

        Oczywiście ,że ruch na drogach wzrośnie ! Jeśli miasto się powiększa , w regionie rozwija się gospodarka , co roku jest więcej młodych kierowców to naturalnym zjawiskiem jest większy ruch na drogach oraz korki. Trzeba być wybitnym ćwokiem aby tego nie dostrzec. Zobaczymy jak za 5 lat się sprawdzi tristar...Banda tłuków nie ma wyobraźni!

        • 16 12

        • tak tak, gospodarka się rozwija, chyba tylko w sektorze budowlanym (1)

          słoiki na potęgę opuszczają swoje wiochy i prą na zachód

          • 7 2

          • dzieki temu sporo miejscowych ma prace jako stroze na tych budowach

            • 0 1

        • Jadwiga czy inny Janusz (5)

          Wyluzuj z obrażaniem innych! Chyba, że to twoje "naturalne zjawisko" umysłu.

          Nikt nie mówi, że nie będzie korków ani, że miasto się nie rozwija - gospodarczo, urbanistycznie itd. Normalnym jest też chęć ograniczenia ruchu w centrum. Robiąc takie istotne dla życia dzielnicy zmiany należy jednak zmodernizować istniejącą infrastrukturę (ot, choćby poszerzyć Czarny Dwór, wydłużyć prawoskręt, lepiej ustawić światła na skrzyżowaniach etc.)

          • 14 8

          • (2)

            Owszem nie neguje tego ,ale po co wmawiać ludziom ,że korków nie będzie ?

            • 8 3

            • To ludzi w Trójmieście przybywa? (1)

              Na pewno? Czy może jednak nie?

              • 5 1

              • przybywa nowych z samochodami

                • 3 0

          • Czyli walczac z nadwaga chcesz po porstu kupic szersze spodnie?

            A moze inwestowac w komunikacje publiczna? Mowie o rzeczywistej komunikacji mogacej konkurowac czasem przejazdu z samochodem w godzinach szczytu.

            Przy tym latwa w rozumieniu taryfa biletowa wspolna na miasto / aglomeracje.

            Nawet jak zbudujecie i 100 nowych drog, to jedyne co sie uda osiagnac to jeszcze wiecej samochodow i jeszcze wiecej korkow, bo ludzie nie beda chcieli zyc w miescie wsrod spalin i halasu, wiec zamieszkaja przy obwodnicy.

            • 12 3

          • Poszerzanie drog tylko zwieksza korki, halas i smrod, bo jeszcze wieksza ilosc kierowcow wjezdza na taka droge.

            • 10 7

      • wiele krajów w Europie wprowadza regulacje na rzecz hybrydowych i elektrycznych (7)

        Dość już 15, 20, 25 letnich trupów sprowadzanych z niemiec.

        nie róbcie smietnika z polski, nie trujcie ludzi i srodowiska!!!

        • 21 6

        • Jakie płace takie auta (6)

          Jak byłoby mnie stać to kupowałbym auto z salonu i jak każdy europejczyk wymieniał bym je co kilka lat na nowy model.Nie dość ,że nowe auta są drogie to jeszcze kredyty na nie lichwiarskie.

          • 26 10

          • (4)

            Zgadzam się z przedmówcą. Ktoś kiedyś w komentarzach napisał żeby podnieść cenę paliwa do 25 zł za litr i wtedy wszyscy się przesiądą do autobusów tylko nie wziął pewnie pod uwagę tego że bilety za przejazd też prawdopodobnie kosztowały by około 22 zł.

            • 19 3

            • (1)

              zrobić ulgę na paliwo dla transportu publicznego 80% i no problem

              • 3 2

              • kto zaplaci za ulge?

                Nie ma nic za darmo

                • 5 4

            • to się przesiądą czy nie? (1)

              W Gdańsku najwięcej przewozów jest i tak za pośrednictwem tramwajów i SKM

              • 3 0

              • Dokładnie, zwłaszcza że one dojeżdżają w każde miejsce w Gdańsku

                • 1 2

          • chyba Ty

            • 2 7

    • coraz więcej przyjezdnych słojów, dlatego są coraz większe korki (2)

      • 6 10

      • zalosny jestes z tymi slojami (1)

        od ilu lat w Gdansku? 8?

        Czy moze urodzony gdanszczanim - czytaj tata z Elblaga, mama z Leborka.

        A moze dziadek przywieziony w wagonie bydlecym z wioski na dziesiejszej Litwie?

        Kiedy zrozumiecie, ze w Gdansku praktycznie nie ma ludzi, ktorzy moga sie uwazac za mieszczan gdanskich z dziada-pradziada.

        • 10 6

        • z Elbląga? to by była porażka

          to już lepiej z Suwałk być

          • 1 0

    • Jak ja wam zazdroszczę tego tunelu

      • 11 6

  • Dzisiaj korek do tunelu zaczynał się od rynku przymorze poprzez kołobrzeską i czarnego dworu oraz wszystkie okoliczne (4)

    f

    • 4 0

    • Na przyszłość dzwońcie od razu do Koprowskiego niech przyjedzie rowerem i to opisze swoim mocodawcą

      we Fragu ktorzy sa przeciwni Drodze Zielonej i w tym roku zwężą Podwale ,,,,,

      • 0 2

    • o ktorej? ja nic takiego nie widziałem (2)

      • 1 1

      • O 17:35

        Głowiłam się jak zdążyć na egzamin z synem... Omijając korki na trasie Jagiellońska-Pilotów.
        Współczuję tym, którzy kwitli w korku w stronę Brzeźna(na Kołobrzeskiej, Obrońców Wybrzeża, Czarnym dworze)...
        Od Kołobrzeskiej do Meissnera też zakorkowane. Na Rzeczypospolitej jechaliśmy na 1-2 biegu...

        • 1 2

      • O 18.

        • 2 0

  • Panie Koprowski na Podwalu i tak sie stoi w korkach w szczycie

    Troche krutszych ale nie znikły jak Pan sugeruje, i powoli widać że rosną spowrotem , kierowcy juz zrozumieli że tunel bez Zielonej Drogi nie jest dobrym skrótem ale Drogi Zielonej NIE BĘDZIE bo FRAG NA JEJ BUDOWĘ NIE POZWOLI

    • 2 3

  • Odblokować Zaspę i Przymorze! (1)

    Coraz częściej mam wrażenie, że chorzy ludzie decydują o infrastrukturze naszego miasta. Jeżeli nie chorzy to znaczy, że robią to celowo! Osobiście wolałbym być uznanym za chorego niż za sabotażystę. Rozumiem, że wyborcy już nie zaufają i tego się naprawdę boją, ale ja kocham swoje miasto i chcę by z takim samym uczuciem do miasta moich przodków, podchodzili również decydenci (obecni i przyszli)
    Zielona droga poszerzona!
    Braci Lewoniewskich wyprostowana i poszerzona!
    Lewoskręt z Grunwaldzkiej, w kierunku Wrzeszcza, na Zaspę
    Odblokować Kołobrzeską!........
    Wyprostować perspektywę myślenia "ważnych".......

    • 3 5

    • jesteś chory

      • 1 3

  • obywatel gdanska (5)

    Odetkali jedno zatkało drugie! A kolejny etap drogi za ETC jest na liście rezerwowej teraz korki na Al. Jana Pawla i czarnym dworze wszystko skierowane w centrum zaspy - pięknie! Czyli jak zakorkowac dojazd do szpitala, osiedle gdzie mieszkają tysiące mieszkańców, gdzie są tereny zielone!parki!o tak zapraszamy tiramisu na zaspa! Absurd! Pieknie! Mieszkańcy Protestujcie! Konieczne jest dokończenie drogi za etc!

    • 9 6

    • (1)

      Właśnie poszerzają al. Jana Pawła II o 60 cm, więc każdy pas zyska 30 cm, tam gdzie są 3 - 20 cm więc przepustowość drogi powinna zwiększyć się o 10-20%.

      • 0 2

      • to będzie droga dla rowerów

        • 1 0

    • Zaspo ciesz się

      przypominam że mało brakowało aby w tym rejonie powstało Macro Cash & Carry

      • 2 0

    • Przy okazji otwarcia tunelu poszedł komunikat w media polskie że to ostatni etap przebudowy do Słowackiego (1)

      ?!

      • 0 1

      • Bo jest ostatni. Pominęli tylko przedostatni, ale nie czepiajmy się. ;)

        • 5 0

  • błąd pomiaru

    należało zmierzyć czas przejazdu autem przez centrum Gdańska przed otwarciem tunelu - to dopiero dałoby obraz korzyści. ;-)

    • 4 0

  • Nowa K ościuszkI,BUDUJCIE CO OBIECALIŚCIE! (2)

    Już teraz Aleja JPII to horror (5 świateł),a jeszcze chca dołozyć ogromne osiedle za wiaduktem,.Czy wladze nie mają wyobrażni tylko widza pieniądze. Konieczna Nowa Kościuszki .

    • 18 6

    • (1)

      I to jak najszybciej. Przecież na Hallera tam gdzie jest baza ZKM powstanie nowe kolejne ,,bycze" osiedle. Nowe domy na Chrobrego tez niedługo będą zasiedlone,czy tego nasze wladze nie biora pod uwagę, Nowa Kościuszki odciązyłaby korki z zielonej drogi.

      • 3 2

      • POPIERAM!

        • 1 2

  • odwalcie się od tych tuneli podziemnych (12)

    jako pieszy uważam, że milion razy lepiej przejść szybko przejściem podziemnym niż czekać parę minut na zmianę świateł

    • 41 11

    • Tu się zgadzam (5)

      Jak jeżdżę rowerem to właśnie najbardziej mnie rozwalają przejścia dla pieszych, na których człowiek może stracić kilka minut. Zamiast czekać wolę pojechać tunelem i mieć to z głowy.

      • 14 3

      • Mnie rozwalają światła na mało ruchliwej drodze dwupasmowej, a jeszcze bardziej jednokierunkowej z jednym pasem, którą przejść można w 2 sekundy a na światła trzeba czekać 1,5 minuty.

        • 2 0

      • (2)

        Po schodach tym rowerem jeździsz?

        • 2 7

        • Przecież można zrobić łagodny zjazd do tunelu (1)

          jak w Sopocie na przystanku Kamienny Potok

          • 6 2

          • przy wszechobecnym debilizmie, zrobili by dla rowerzystów windę
            i to taka jak na SKM Orłowo

            • 2 0

      • Pojechać tunelem po schodach :-)

        • 1 1

    • Maksymalny czas oczekiwania na zielone (2)

      to 1,5 minuty (może znajdziesz gdzieś przejście gdzie trzeba czekać 2 min, ale wątpie). Serio, spójrz na zegarek na przejściu, na których wydaje ci się, że czeka się najdłużej. Mając świadomość, że to to max 1,5 min. trochę łatwiej się czeka na zielone.
      Gorzej jest w przypadku kiedy przejście jest kilkuetapowe lub trzeba się przedostać przez skrzyżowanie "po przekątnej", wtedy faktycznie można stracić parę minut. W tym przypadku jednak przejście podziemne nie pomoże, bo i tak na ogół wykonywane są w ciągu jednej jezdni.

      • 2 8

      • polecam przejście dla pieszych przy placu zebrań ludowych

        a 1,5 minuty to bardzo bardzo długo

        • 0 0

      • 1,5 minuty to dosc dlugo.

        Najlepiej miec i tunel (ale taki z lagodnym zjazdem dla rowerzystow) i przejscie naziemne (dla wielu ludzi krzywe, sliskie schody to bariera nie do przejscia)

        • 3 1

    • Na przymorzu jest tunel przy rynku, obok przejście

      tym tunelem praktycznie nikt nie chodzi. Zresztą się nie opłaca. Zejście i wejście trwa praktycznie zawsze dłużej niż oczekiwanie na światłach.

      a z rowerem to już w ogóle lipa. Jak by je przystosowali pod rowery, to chociaż rowerzysta by służyły, a tak jest jak jest.

      • 2 2

    • Jak miałem skręconą nogę, to troszkę zmieniłem zdanie.

      • 7 3

    • Seba przecież ty nawet do kiosku po fajki jeździsz swoim Golfem 3

      • 8 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane