• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Dlaczego węzły komunikacyjne do biurowców dopiero teraz powstają?

    dlaczego wydano pozwolenia na budowe i działanie biurowców kiedy totalny brak miejsc parkingowych?
    Dlaczego brak korelacji ZKM PKM. Skąd deregulacja zielonej fali?. Dlaczego rowery na drodze zamiast na równolegle przebiegających ścieżkach rowerowych?, Dlaczego brak nadzoru policyjnego nad łamiacych kodeks drogowy jednośladów? itd itp.

    PS: Dlaczego krochmalą się z tą spóźnioną przebudową zamiast wykonać to w trybie pilnym? W PRLu potrafili nawet sprawniej takie newralgiczne budowy realizować a tu proponuja przesiadkę na rowery?
    System tristar póki co to wywalone pieniądze, kerujących ruchem policjantów wielki już nei widziałem, a cykl świateł jest często absyrdalny. np czerwone dla wszystkich na skrzyżowaniu poomorska subisława z przejazdem dla tramwajów któych nie ma nawet w zasiegu widoczności.

    • 4 1

  • Zgodnie z teorią (3)

    poprawa przepustowości trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, po czym wszystko wraca do "normy", tzn do stanu sprzed istnienia tunelu. Im łatwiej się jeździ samochodem tym więcej ludzi wybiera samochód.
    Poczekajmy do końca wakacji na ocenę "efektu tunelu".

    • 13 2

    • Uważasz, ze w trójmiejskie jest nieskończona liczna samochodow? (1)

      A drugie tyle pewnie czycha na Kaszubach :)

      Likwidacja korków przez likwidacja dróg, urbanistyczny Nobel ci się należy :)

      • 2 8

      • jak sie nie znasz to po co sie wypowiadasz.

        w krajach cywilizowanych tak się własnie robi. stawia sie na transport publiczny i minimalnie obciążającą podatnika infrastrukture rowerową.
        W Moskwie masz po 9 pasów, a i tak stoją w gigantycznych korkach

        • 5 1

    • teraz wakacje to luz się zrobi do wrzesnia

      • 1 0

  • Te barany z FRAGu zaraz będą krzyczeli żeby zasypać tunel pod Wisłą

    Bo przecież mają na sztandarach walkę z tunelami.
    Co za imbecyle.

    • 5 4

  • hip hip hura..? (8)

    To co teraz dzieje się na Czarnym Dworze i skrzyżowaniach z tą ulicą to tragedia. Ale najważniejsze, że się Centrum odkorkowało, tyle że Centrum ma dostosowane trzypasmówki i przejścia dla pieszych a na Zaspie i Przymorzu dzieciaki w godzinch szczytu albo czekają 10 minut aż w końcu ktoś je przepuści przez pasy albo ćwiczą się w sprincie. Same korzyści...

    • 54 6

    • to co chcesz tunelów dla pieszych czy 6 pasów na drogach osiedlowych (7)

      • 4 6

      • (1)

        Ja chce na osiedlach 1-pasmowe drogi, wyniesione przejscia dla pieszych i calkowite pierwszenstwo pieszych przed samochodami.

        • 11 4

        • dokladnie

          A NIE Droge Zielona, ktora odgrodzi osiedla od Parku i spowoduje duzy halas i zanieczyszczenia...

          • 4 2

      • a co złego jest wunelach dla pieszych? (2)

        • 9 5

        • (1)

          Pomyślmy ? To ne boli!
          Starzejące się społeczeństwo ma problem z pokonaniem tunelu.
          Niepełnosprawni mają totalny problem...
          Tunele dla pieszych zachęcają kierowców do jazy 70km/h w mieście!

          Itp. Itd.

          • 3 5

          • Przecież i tak jeżdżą 70

            • 5 0

      • Chcę maksymalnie dwópasmówki i przejścia na poziomie ziemi z cyklem świateł promujących pieszych a nie kierowców aut!

        • 2 2

      • Ja chcę tunel, ale dla samochodów

        Tak jak to zrobiono w Sopocie. Pas nadmorski powinien być dla ludzi, a nie samochodów!

        • 13 1

  • Czyli na Podwalu się polepszyło....

    ....więc teraz można to spieprz@yć...taka jest konkluzja z tego artykułu.

    • 4 1

  • Takich ankiet jak redaktora Koprowskiego to by się nawet TVPis nie powstydził

    • 2 3

  • Ankiety (3)

    Wszystko fajnie tylko dla czego są (jak zwykle) tak stronnicze i ukierunkowane pod określoną przez autora K.K. ale nie powiedziana wprost tezę - że nadal wszędzie jest źle? Nie ma tu odpowiedzi które mogę zaznaczyć.

    • 40 9

    • Pan KK jest członkiem FRAGU (2)

      i zawsze będzie lał wode na ich młyn.
      Na dzien dzisiejszy na głowach staja aby na Podwale przebudować tzn : zlikwidować jeden pas ruchu i zbudować trzy nowe skrzyżowania naziemne ze światłami . a to że dalej sa korki to już ich nie interesuje , najważniejsze że słupki pokazały mniejsza ilość aut ...

      • 7 3

      • Nie tylko FRAG, ale kazdy czlowiek myslacy, chcacy mieszkac w miescie, a nie przy drodze przelotowej (1)

        jest zwolennikiem likwidacji podwala w formie, w jakiej dzis istnieje.

        Ta droga dawniej miala wazna funkcje, gdy nie bylo POG, A1, S6 ani Trasy Sucharskiego + Tunelu. Ta funkcja dzis juz nie jest potrzebna. Nalezy przywrocic tej drodze miejski charakter, zrobic z niej prawdziwa alaje.

        Bardzo popieram wszelkie dzialania majace na celu zmiane tej drogi z aksterytorialnej przelotowki (przez Srodmiescie!) w aleje miejska. O tym, ze to dobre rozwiazanie beda swiadczyc ceny mieszkan w tamtej okolicy. Za 10 lat beda 2x drozsze.

        • 3 6

        • wszystko zgoda

          Ale JEDNOCZESNIE chca zbudowac przelotowke w Pasie Nadmorskim przez Zaspe, Zabianke i Przymorze....

          • 3 1

  • zostawcie Podwale Przedmiejskie w spokoju (1)

    Po co zmiany na Podwalu Przedmiejskim? Żeby je znowu zakorkować? Ktoś myśli w tych urzędach? i brać się za drogę zieloną ...

    • 11 6

    • po to by dało się tam życ

      na drogę zieloną też bym nie liczył

      • 0 1

  • Ankieta jest tendencyjna

    Proszę ją zmienić

    • 7 2

  • Tajemnice majątku prezydenta Gdańska. "Zadanie Specjalne" już dziś o 21.30

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane