• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne znaki na obwodnicy najszybciej za półtora roku

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad. Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad.

Znaki, które mają zachęcić kierowców do zachowania odstępów na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni zdaniem ministerialnych urzędników będą mogły zostać wymalowane najszybciej za półtora roku. Jednak nawet jeśli się pojawią, będą i tak drogowym eksperymentem.



Co lub kto odpowiada za wypadki na obwodnicy?

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji wymalowania prostopadłych pasów, które miałyby kierowców zachęcać do zachowania odstępów między pojazdami. Znaki poziome powinny się pojawić w miejscach newralgicznych - na zjazdach i tam, gdzie często dochodzi do wypadków.

Poprzeczne pasy miałyby się pojawić co ok. 70 m. Dlaczego? Jadąc z prędkością 120 km/h (tyle można jechać maksymalnie na obwodnicy) w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać w odległości co najmniej dwa razy większej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogami ekspresowymi, nie może wprowadzić dodatkowych pasów. Dlaczego? Nie przewidują ich przepisy. Wymagana jest zatem ich nowelizacja. Zapytaliśmy o to ministerialnych urzędników.

Ministerstwo: jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku

Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad wydaniem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Harmonogram przewiduje, że prace nad projektem zakończą się z końcem przyszłego roku - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie. - W ramach prac nad nowym rozporządzeniem rozważane będzie także włączenie niektórych znaków określanych jako oznakowanie eksperymentalne.
Ostateczny wygląd pasów, które miałyby pomóc kierowcom ocenić dystans, jaki mają do poprzedzającego auta, nie jest jeszcze przesądzony.

- W nowych przepisach zostanie uwzględnione jedynie oznakowanie eksperymentalne z badań prowadzonych na sieci dróg krajowych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli oczywiście zostanie pozytywnie ocenione i rekomendowane na podstawie tych badań - dodaje Huptyś.
Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech. Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech.
Głosy czytelników za i przeciw

W ankiecie przy poprzednim artykule 27 proc. czytelników Trojmiasto.pl bardzo dobrze oceniło pomysł wymalowania dodatkowych pasów na obwodnicy. Prawie tyle samo było temu przeciwnych. 30 proc. ankietowanych uznało, że kierowcy i tak nie będą się stosować do nowych znaków. Pozostali stwierdzili, że pomysł jest dobry, ale sprawdzi się wtedy, gdy policjanci będą wlepiać mandaty za brak odstępu.

Temat dodatkowych pasów prostopadłych wywołał burzę w komentarzach. Wśród czytelników pojawiły się głosy krytyczne - propozycja wymalowania dodatkowych pasów w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa, a może jedynie jeszcze bardziej zakorkować obwodnicę.



Inni zwracali uwagę na fakt, że pasy są jak najbardziej potrzebne, bo to sprawdzony w wielu krajach trend. Na przykład w Hiszpanii zastosowano znaki poziome, tzw. strzałki, dzięki którym łatwiej ocenić odległość do auta poprzedzającego.

Masz inne pomysły na poprawę bezpieczeństwa na Obwodnicy Trójmiasta? Opisz swój pomysł i prześlij nam go na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Za półtora roku to ta trasa będzie zakorkowana na całej długości przez większość czasu.

    • 3 0

  • Modernizacja oznakowan

    Urzednik rzecz swieta. Nic i nikt nie zmieni mentalnosci urzedniczej, kazda decyzja to odpowiedzialna sprawa wiec wymaga odpowiedniego czasu.

    • 1 0

  • Polak potrafi

    Dodatkowe pytanie na testach nauki jazdy dojdzie a dla niektórych będzie pokazywać kierunek jazdy

    • 2 0

  • Policzcie może najpierw ile aut jest jednocześnie na obwodnicy w godzinach szczytu.

    Nagle okaże się, że gdyby ustawiać je co 70 metrów, to nie wystarczy obwodnicy przy obecnym natężeniu ruchu i 2 pasach.

    • 3 0

  • Wymalowanie znaków nic nie zmieni. W trakcie prac będą olbrzymie korki, co tylko spotęguje flustrację kierowców

    • 2 0

  • dla mnie to wyglada jak znak stop. mysle ze kierowcy zamiast jechac to by sie zatrzymywali co 70 metrow. (1)

    Lepiej rozbudowac sciezki rowerow. Ja uwielbim ostatnio pedalowac

    • 3 2

    • Janusz przecież ty ostatni raz na STOPie zatrzymałeś się 8 lat temu jak ci przez przypadek samochód zgasł

      • 0 0

  • lekarstwo

    najlepszym lekarstwem jest odcinkowy pomiar prędkości pomiędzy każdym zjazdem, a nie malowanie linii

    • 3 0

  • Lepiej by odmalowali zwykle pasy w mieście bo teraz ciemno i mokro i nie widać co jest pasem a co ściętą nawierzchnią.

    • 1 1

  • mistrz rejestracji?

    Niestety jestem zmuszony glosowac za ograniczeniem predkosci, bo myslacym inaczej odbija, po drugie natychmiast zainstalowac bramki mierzace predkosc, a co teraz wam wyda sie dziwolongiem i tak zainstalowac bramki mierzace odleglosci miedzy pojazdami stosowane w Europie. I po klopocie. Z GDA i GWE I GKS a szczegolnie z GA, A ktos moze opublikujke kto jest mistrzem na obwodnicy po rejestracjach z dzwonami?

    • 2 1

  • Radary

    Tylko odcinków pomiar prędkości

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane