• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ekstremalny powrót studentów ze Spitsbergenu

Aleksander Gosk, Dział Armatorski Akademii Morskiej w Gdyni
8 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 13:21 (8 października 2015)
Horyzont II, statek należący do Akademii Morskiej w Gdyni, wozi dziś polskich naukowców m.in. na Spitsbergen. Horyzont II, statek należący do Akademii Morskiej w Gdyni, wozi dziś polskich naukowców m.in. na Spitsbergen.

Sztorm, z jakim musiał zmierzyć się statek badawczy "Horyzont II" podczas podróży ze Spitsbergenu do Gdyni, był najcięższym w jego 15-letniej historii.



Czy chciałbyś zwiedzić Arktykę?

To była 36. podróż statku na Spitsbergen z zaopatrzeniem dla Polskiej Stacji Polarnej Hornsund. Po rejsie wzdłuż brzegów wyspy z uczestnikami międzynarodowych warsztatów naukowych, załadunku aparatury badawczej i zaokrętowaniu wracających do kraju polarników, statek ruszył w drogę powrotną.

Czytaj także: Polscy naukowcy na Spitsbergenie. Co tam robią?

Na Morzu Norweskim trafił na bardzo trudne warunki - huraganowy wiatr i fale sięgające 14-15 metrów. Maksymalna zanotowana prędkość wiatru - 93 węzły (ponad 172 km/h). Momentami jednostka kryła się wręcz pośród rozpędzonych gór wodnych. Przechyły boczne sięgały 40 stopni.

"Horyzont II" powstał na kadłubie planowanego żaglowca "Polarex", zaprojektowanego specjalnie do żeglugi na trudnych akwenach polarnych. Stąd wielka dzielność morska tej niewielkiej przecież jednostki (dług. 56 m).

Aktualny widok na Polską Stację Polarną na Spitsbergenie i fiord Hornsund. Zdjecie pochodzi z kamery on-line, dostępnej na stronie intermetowej stacji  hornsund.igf.edu.pl/kamery . Aktualny widok na Polską Stację Polarną na Spitsbergenie i fiord Hornsund. Zdjecie pochodzi z kamery on-line, dostępnej na stronie intermetowej stacji  hornsund.igf.edu.pl/kamery .
Walka z północnym sztormem oraz niekorzystne warunki, z silnym przeciwnym wiatrem już na Bałtyku, sprawiły, że podróż przedłużyła się o ponad dobę - zwykle taka podróż trwa ok. 7 dni. "Horyzont II" zawinął do Gdyni w środę, 7 października, późnym wieczorem, kończąc burzliwym akcentem tegoroczny sezon morskich praktyk, równocześnie 15. rok służby w barwach Akademii Morskiej w Gdyni.

Statek zwycięsko wyszedł z ciężkiej próby. Był to równocześnie niezwykle trudny morski egzamin dla 21 studentów Wydziału Elektrycznego Akademii Morskiej, którzy w rejsie na polarne wody Spitsbergenu odbywali marynarską praktykę. Wrócili bogatsi o zupełnie nowe, bezcenne doświadczenia, których nie dostarczyłby im najdoskonalszy symulator. Przeszli prawdziwy morski chrzest, pełnili wachty w ekstremalnych warunkach, mogli sprawdzić w realnych ciężkich warunkach swoje predyspozycje do marynarskiej służby. I egzamin ten zdali.

Tak wygląda statek badawczy Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie po powrocie z Arktyki



Wrócili także rekordziści z Barlovento II

Na Pomorze wrócili także członkowie arktycznej wyprawy, którzy jachtem Barlovento II osiągnęli rekordową pozycję 82°37'N, bijąc rekord Rosjanina Daniłowa Gawriłowowa, który ustalił go w 2012 r. Pisaliśmy o tym obszernie w sierpniu.

Niektórzy jednak zwracają uwagę, że inne jednostki dopłynęły jeszcze dalej na północ.

- Tak, ale my nie mamy budżetu pozwalającego na kilkumiesięczne zostawienie jednostki w krze i dryfowanie wraz z nią. Dopłynęliśmy najdalej bez wmarzania w lód, o co momentami było bardzo trudno. Gdy jednak spoglądałem za siebie i widziałem minięte kry, to nie miałem wątpliwości, że lepiej już płynąć przed siebie - śmieje się kapitan Maciej Sodkiewicz.
neo
Aleksander Gosk, Dział Armatorski Akademii Morskiej w Gdyni

Miejsca

Opinie (108) 4 zablokowane

  • (1)

    Warto zaznaczyć, że Inżynierowie którzy projektowali jednostkę zrobili to we właściwy sposób i że są cichymi współautorami sukcesu, który jest typowy dla założonych dla jednostki warunków działania.

    Powodzenia w kolejnych projektach badawczych !

    • 18 3

    • R/V "Polarex"

      Horyzont II został zbudowany na przerobionym kadłubie żaglowego statku badawczego "Polarex". Żaglowiec został zaprojektowany przez św.p. dr.inż . Dariusza Boguckiego. Za kadłub odpowiadał p. Antoni Kaczorowski. Firma budująca statek - POLAREKS S.A. zbankrutowała ( 1992 lub 1993 ) krótko po wodowaniu kadłuba w ówczesnej stoczni "Wisła". Kadłub statku stał przez kilka lat opuszczony w stoczni. WSM w Gdyni dostała go za przysłowiową złotówkę i cześć i chwała wszystkim osobom zaangażowanym w adaptację Polarexa do roli Horyzonta II.

      • 1 1

  • Nie zazdroszczę (4)

    bo Horyzont II naprawdę się buja i kiwa i kołysze i bardzo.

    • 6 4

    • (3)

      stąd popularny pseudonim Rzygacz II

      • 9 1

      • pamietam praktyki na Horyzont I (2)

        • 4 0

        • (1)

          wszystkie umywalki byly zapchane.....

          • 4 0

          • jakie umywalki??? wiadra stały pod kojami :D

            • 2 0

  • Dwa różne statki (2)

    Ku uwadze nieuważnych : film przedstawia "Oceanię" - statek żaglowo-motorowy Polskiej Akademii Nauk, nie "Horyzont II" z AM Gdynia.
    Trochę szkoda że nie ma filmiku z rejsu arktycznego Horyzontu II

    • 9 1

    • Słuszna uwaga. (1)

      Też nie rozumiem jaki cel miał Pan Gosk pisząc ciekawego newsa o powrocie Horyzonta II i pokazując film z powrotu Oceanii, który miał miejsce w sierpniu...

      • 1 0

      • Wyciągnąć konsekwencje!

        • 0 0

  • mamusie miały duże pranie bielizny po powrocie :-)

    • 13 1

  • W tekście podano, że "Oceania" zawinęła 7.10. do Gdyni, a na filmie widać Wisłoujście...
    Mamy dwie "Oceanie"? :-)

    • 5 0

  • Oceania nie w Sopocie

    Tylko w Nowym Porcie ( to Gdańsk ) przy nabrzeżu obok promu.

    • 4 0

  • Polski student wszystko zniesie

    i to jest najlepszy przykład :)

    • 6 3

  • Tak trzymać!

    • 2 3

  • Niezła jazda.

    Popłynąłbym w taki sztorm, choćbym miał rzygać jak kot.
    Niektórych przeżyć nie da się kupić za żadne pieniądze.

    • 6 5

  • Studenci przyszli bezrobotni :) (6)

    Akademia Morska kształci od kilku ładnych lat bezrobotnych :) Najważniejsze , że kasa za studentów wpada a stare leśne dziadki mają prace za wykładowców. Wielkie praktyki studenckie he he. Wiekszość wykładowców morza nie widziało na oczy :)

    • 2 22

    • pracują tam świetni naukowcy (1)

      Jeżeli chodzi o szkoły morskie, gdyńska jest uważana za trzecią najlepszą uczelnię na świecie.

      Zresztą wystarczy zorientować się, jak Ci oficerowie zarabiają. Dla większości obywateli są to sumy wręcz niewyobrażalne. To jednak o czymś świadczy

      • 13 1

      • :)

        Świetne zarobki chyba lata pomyliłeś :) he he

        • 0 3

    • bezrobotnych???? buahahahaaaa nie wiesz adaś o czym piszesz (2)

      wejdz sobie na portal morski to zobaczysz ile jest ofert pracy

      • 5 2

      • :) (1)

        Wiem o czym pisze :) Porozmawiaj sobie z chłopakami co kończą Akademie i jakie są perspektywy praktyk na statkach. Ludzie za miske ryżu chcą wypłynąć- a mimo to zdobycie praktyki graniczy z cudem. Portal morski nie bądź śmieszny- wiecznie te same ogłoszenia w celu zwiekszenia bazy cv w agencyjnych komputerach. Albo jesteś laikiem albo wprowadzasz ludzi celowo w błąd.

        • 1 1

        • sr*nie w banie...

          Sam skończyłem właśnie 3 rok i jakoś problemu ze znalezieniem praktyk większego nie miałem. Znam ludzi, którzy ze starszych roczników od roku lub dwóch "nie mogą znaleźć praktyk", ale to są ludzie, którym się po prostu nie chce porządnie za cokolwiek wziąć lub... mają tak roszczeniowe podejście, że najlepiej od razu chcieliby na "ofszory" i na proponowane oferty na masówkę lub pudełka nawet się nie spojrzą...

          • 1 1

    • jak sie idzie na logistyke albo inne gow...

      to co sie dziwic ze pozniej jest sie bezrobotnym...tak gwiazdojepy i mechanicy i elektrycy maja robote po studiach

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane