• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • zlikwidujmy wszystkie ulice w Gdansku!!! (1)

    powróćmy do XVII wieku, pobudujmy trakty konne

    • 136 9

    • kopenhaga

      miasto XVII wieku

      • 0 0

  • hmm a może zlikwidujmy całe Podwale Przedmiejskie, i przywrócmy stan sprzed 1959 roku. Czyli ruch na ul. Długiej, Długim Targu, a do tego linie tramwajowe na Długiej i Starym Przedmieściu (Żabi Kruk-Toruńska). Panie Naskręt zajmij się pan lepiej tym co robią teraz na Trasie Sucharskiego że są takie korki.

    • 116 6

  • naskręt nadajesz się na ministra infrastruktury w rządzie tuska

    • 81 16

  • Powinni przez całe (5)

    Podwale Przedmiejskie zrobić tunel... ale dla aut.

    • 105 2

    • Tak ! (2)

      Jest tylko jeden problem. Czy w Republice Kolesi jest ktoś, kto potrafi wybudować w Gdańsku (i Trójmieście :-)!) zagłębieni w ziemi, które za kilka dni nie będzie zalane ! Wpuszczenie ruchu pod poziom ziemi ma same zalety i wiedzą już o tym w wielu miastach na świecie.

      • 17 0

      • ma też jeden minus (1)

        Olbrzymie koszty.

        Nie wiem, czy wypowiadający się ludzie mają świadomość tego, ile i jak kosztownych inwestycji jest wykonywanych aktualnie w mieście? A ile kolejnych ważnych czeka na realizację?

        Pomysł dobry. Jak wiele pomysłów. Jednak chodzi o koszt.

        • 4 1

        • To może zamiast ECS i

          Szekspirowskiego i kładki przez Motławę zrobić taki tunel?

          • 2 0

    • Cóż,

      są tam dwa w miarę duże cieki wodne. Oznaczałoby to, że tunel musiałby być na tyle głęboki, żeby pod nimi przejść. A na to na pewno nie znajdzie się pieniędzy. Może lepiej byłoby wybudować długą estakadę? Nie blokowała by ruchu pod spodem, piesi mogliby przejść w dowolnym miejscu, a bezkolizyjność drogi i (może przede wszystkim?) tramwaju zostałaby zachowana.

      • 1 4

    • jeden już de facto zrobili,

      nazywa się Obwodnica Południowa.

      • 0 0

  • takich estakad powinno byc wiecej

    tylko nie ma pieniedzy. Jak zlikwiduja to od lotu beda takie same korki jak na podwalu. Oni mysla ze tylko tiry tamtedy jezdza?? obwodnice poludniowa otworzyli a korki jak byly na podwalu tak sa i beda

    • 98 12

  • Likwidacja-ale tego stanowiska pracy,

    a co najmniej natychmiastowa zmiana tego pomysłowego Pana. BEZNADZIEJNY POMYSŁ, PO PROSTU BEZNADZIEJNY! Ludzie nie zaryzykują przejazdu przez to skrzyżowanie? To już nadszedł czas kiedy oficjalnie robimy ludziom pod górę? Proponuję protest pod urzędem!

    • 122 8

  • Żart? (1)

    Dziś pierwszy kwietnia czy co? Ale zabalowałem, a myślałem, że sesja zimowa się zbliża , a tu już wiosenna.

    • 102 6

    • letnia osle :D

      oj żak..

      • 0 0

  • Durny pomysł

    • 87 7

  • Nie wiem co bierzesz Naskręt, ale napisz namiary na dilera.

    • 134 6

  • Nic nowego (3)

    Panie redaktorze nie podaje pan nic nowego. Jakieś 3 może 4 lata temu byłem na prezentacji BRG i tam padła informacja, że estakada będzie wyburzona ale po to aby w tym miejscu wybudować nową bardziej funkcjonalną.

    • 58 8

    • Dokładnie

      Pamiętam jak czytałem, że ma powstać wyższa estakada, z której... będzie można podziwiać panoramę Gdańska.

      :)

      • 5 2

    • (1)

      ha będą mamili, że chcą wybudować lepszą estakade i dlatego burzą stara a jak juz wyburzą, to powiedza ze sorry ale na nową nie ma kasy :D

      • 8 0

      • fajnie by było,

        ale BRG to beton z myślą z lat 60-70.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane