• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Brak wyobraźni, ale grunt to idea (11)

    Można uspokajać ruch i kombinować, gdy jest jakaś alternatywa. Obecnie, mimo obwodnicy południowej niewiele się poprawiło, w piątek 3 tygodnie temu korek od Warszawy zaczynał się przy stadionie żużlowym. To samo od strony centrum, aby przebić się w stronę Traktu, korek na światłach przy Urzędzie Wojewódzkim. Nich wytłumaczy mi Pan Naskręt czy inny pomysłowy Dobromir, jak tę sytuację rozładować, a najlepiej niech rozładują, a później likwidują estakady i przejścia podziemne.

    • 27 5

    • ja ci wytlumacze: (6)

      jest JEDNA metoda na korki. sprawdzona na całym swiecie. inne NIE działają. TRZEBA ZWĘŻAĆ JEZDNIE, USUWAĆ ESTAKADY, ZMNIEJSZAĆ PRZEPUSTOWOŚĆ.

      Wtedy ludzie szukają alternatyw dla samochodu. To się nazywa zarządzanie poprzez podaż i uczą tego na 1 roku każdych przyzwoitych studiów z zakresu inżynierii miejskiej, urbanistyki itp. (niekoniecznie w Polsce, ale czy polskie studia bywają przyzwoite..?)

      • 4 10

      • Proponuję w ramach edukacji wyłączyć ci prąd. Zapewne znajdziesz inne sposoby: świeczki , czytanie zamiast telewizji, jedzenie w zimie na balkonie zamiast lodówki. To się nazywa zarządzanie przez podaż.

        • 0 0

      • Zachęcaj do tego ludzi. Nigdy nie zmuszaj. To niemoralne i totalitarne. (4)

        Jeżeli tak wielu nie chce dostosować się do tak niewielu, wtedy ci nieliczni mają obowiązek gonić się. Albo są socjopatami. Twoje "zarządzanie prze podaż" to zamordyzm w białych rękawiczkach. Miejsce takich rąk jest w kajdankach wraz z innymi socjopatami.

        • 9 3

        • (3)

          No to się goń. W końcu w przekroju całej UE to Ty jesteś tym marginesem. Rozbudowa dróg powyżej pewnego poziomu jest utopią - aby w pełni zaspokoić potrzeby komunikacyjno-parkingowe KAŻDEGO obywatela trzeba by zalać asfaltem... 130% powierzchni miasta ;)

          • 2 4

          • Normalność nie jest kwestią statystyki. Niemal w całej Unii Europejskiej dzieci uczy się w pierwszej klasie podstawówki (1)

            (albo ciut wcześniej) czym jest seks oralny. Więc kto tu jest nienormalny? Gdyby Polska była jedynym krajem bez tego, byłaby wyspą normalności w morzu świrów. Kto twierdzi inaczej, jest d*powłazem. Niby skąd wziąłeś te 130%? Miniprawd schodzi na psy. Myślisz, że chcemy dróg z punktu A do punktu B bez zakrętów dla każdego?

            Wyjedź tam, gdzie nie będziesz odszczepieńcem. Na razie spełniasz kryteria socjopaty.

            • 3 2

            • przegrzałeś się

              kierowco. Za długo siedziałeś w pierwszej klasie na zachodzie?

              • 0 0

          • jaka rozbudowa?

            Ktoś chce rozbudowy dróg? Drogi już są ...

            • 1 1

    • (2)

      a nie zastanawia Cię czemu mimo zbudowania obwodnicy nic się nie zmienia? Otóż każda nowa droga powoduje w konsekwencji wzrost ruchu samochodowego dlatego korki narastają, jedynym lekarstwem na zmniejszenie korków jest (w dużym uproszczeniu) zamykanie i nie budowanie nowych dróg. Doszli do tego już nawet amerykanie i zaczynają przebudowywać centra miast z prosamochodowych na propieszorowerowe - i od razu jest piękniej na mieście

      • 5 6

      • Ale w Gdańsku komunikacja miejska nie stanowi ŻADNEJ alternatywy. Jest niepunktualna, zatłoczona, awaryjna, z idiotycznie zprojektowanym układem linii. Zamiast zapewnić pasażerom wygodne, bezpośrednie dojazdy w kluczowe punkty miasta ze WSZYSTKICH dzielnic peryferyjnych, w Gdansku likwiduje się linie bezpośrednie, wydłużając czas jazdy. Węzły przesiadkowe to zwykła fikcja. Niektóre dzielnice są uprzywilejowane, inne kompletnie zapomniane. Tak wygląda "PROMOWANIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ" w gdańskim stylu.

        • 4 2

      • Czyli, gdyby zburzyć na przykład Obwodnicę Trójmiasta, nikt nie zauważyłby różnicy?

        Które to miasta, co? Liczby z kosmosu, nic konkretów, frazesy i d*powłastwo. Oto twój wkład w świat. Przestałeś się podpisywać "urbanista"...

        Piękniej na mieście? Kosztem strasznego bólu. Normalność nie jest kwestią statystyki.

        • 2 2

    • I co ?

      Zbudowano Węzeł Integracyjny Nowa Łódzka z pętlą tramwajową, drogami dojazdowymi, dojściami dla pieszych peronem autobusowotramwajowym w celu połączenia komunikacji autobusowej z tramwajową. A korki jak były tak dalej są.

      • 0 2

  • (1)

    te tematy wymyslaja ludzie ktorzy zazywaja ruchu na polu golfowym i kortach tenisowych wszedzie indziej poruszajac sie swoim wypasionym samochodem ciekawe ze propozycje takie padaja w kraju gdzie najwiecej w europie ludzi ginie na przejsciach dla pieszych

    • 5 1

    • alibabo , te propozycje padają w mieście

      w którym we wrześniu odbył się kongres mobilności aktywnej. Zajrzyj na jego stronę, myślę, że wiele sobie wyjaśnisz (pod warunkiem tzw. dobrej woli)

      • 1 4

  • expert (1)

    Autor artykułu to expert od wszystkiego.A kto jest od wszystkiego ten jest do niczego.Proponowane zmiany to szczyt głupoty!!!!

    • 27 6

    • dziękujemy za merytoryczną wypowiedź

      a teraz wracaj do lekcji

      • 0 2

  • zamknac tunele aby scalic i ulatwic poruszanie pieszych ??? (5)

    Porabalo go ?? :"likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między " Likwidowac tunele to znaczy scalanie i ullatwienie poruszania ???

    • 27 4

    • a ty to chyba do kiosku autem, co? (4)

      chyba oczywiste że mając do wyboru tunel i pasy, prawie każdy przejdzie pasami. zreszta takie sytuacje były cwiczone w dziesiatkach miast (cywilizowanego) świata, a ostatnio w warszawie. wynik dla ciebie zapewne "zdumiewajacy". no coz, jak sie jezdzi samochodem po gazety to sie nie kuma juz nic

      • 2 8

      • (1)

        to wcale nie jest oczywiste, przechodząc przez Wały Jagielońskie wolę przejść tunelem przy Wyżynnej, niż pasami. bo po co mam stać na przejściu dwuetapowym i czekać na światło (a raczej na kilka świateł)

        • 6 1

        • bo przejścia "dwuetapowe"

          to kolejny chybiony pomysł do likwidacji. Może zrobimy "przejazd dwuetapowy" dla aut jadących na wprost?

          • 0 0

      • Wybieram tunel. Bezpieczniej. (1)

        Jak dotąd wszystkie napady albo potencjalne napady spotkały mnie pod gołym niebem... Ale do rzeczy. Tuneli i pasów się nie majstruje blisko siebie. To szaleństwo. Pamiętasz jak krytykowano tunel koło czołgu pod Aleją Zwycięstwa? Teraz wygląda jak z bajki. Nowe tunele są obkamerowane jak Fort Knox. Nic cię tam nie rozjedzie, a kierowca ma mniejszy stres.

        no coz, jak sie wystawia na pożarcie żywiołom w drodze po gazety to sie nie kuma juz nic

        • 5 2

        • "tuneli i pasów nie robi się koło siebie"

          złota brama/hucisko, podobnie twój przykład na al. zwycięstwa i przejścia przy kolejnych przystankach w obie strony...

          • 0 0

  • Cały ruch samochodowy należałoby wpuścić pod ziemię (1)

    już na wysokości Pohulanki z wylotem tunelu dopiero na Elbląskiej. Wątpie czy w naszych realiach ma to szansę na realizację. Wtedy likwidacja przejść podziemnych, estakady etc. przyniosłaby skutek bez szkody dla bezpieczeństwa pieszych. Jako mieszkaniec Dolnego Miasta z gruntu popieram pomysły Pana Naskręta, ale wiem że bardzo trudno będzie na dzień dzisiejszy utrzymać w ryzach kierowców (do których sam się zaliczam), przyzwyczająnych do śmigania osiemdziesiątką (i lepiej) przez Podwale. Wypadki są gwarantowane, dopóki nie nauczymy się jeździć zgodnie z przepisami. Zgadzam się, żę tunel pod Martwą Wisłą jest ogromną szansą na pozytywne załatwienie sprawy, ale równolegle powinno się wybudować linię tramwajową w kierunku Przejazdowa i węzły przesiadkowe w obrębie Śródmieścia. Część stojących w korkach na pewno skorzysta.

    • 17 6

    • szacunek za konstruktywność

      dobro rzadkie w tym kraju

      • 1 0

  • Tak to jest (3)

    Tak to jest jak do Gdańska przyjeżdża jakiś urzędniczyna z Polski i się wpieprza w coś czego nie kuma...

    Gdańsk dla Gdańszczan...

    • 11 3

    • jak na razie wielu gdańszczan myśli o wyprowadzce poza miasto (2)

      bo warunki życia zatruwają im samochody niepotrzebnie prujące tranzytem przez miasto.

      • 0 3

      • Ty przenikliwy ....wiesz co bardziej zatruwa mieszkancow Gdanska? Powiem ci ..wysypisko. (1)

        Zakrycie Wysypiska..to byl genialny plan.Ilu nad nim myslalo?Wydobywajace sie trujace gazy otulaja caly prawie Gdansk.Wiec temu co to zrobil nalezy sie jakis medal czy podwyzka..Tak samo jak temu madremu od scalania tkanki miejskiej poprzez wybudowanie kolejnych skrzyzowan kosztem bezpiecznych dla pieszych tuneli czasu i peniedzy utraconych w korkach .

        • 3 2

        • nie wiem co bardziej zatruwa

          wystarczy mi wiedzieć, że ruch tranzytowy zatruwa, jego redukcja i wyprowadzenie poza miasto zmniejszy uciążliwości. Tak jak spowolnienie ruchu zmniejszy hałas, liczbę wypadków i poprawi przepustowość sieci drogowej. Żeby to zrozumieć, trzeba się trochę wysilić i postudiować literaturę, nie piszę tego by kogokolwiek obrazić.

          • 0 0

  • a może pan redaktor (7)

    kupiłby sobie samochód? jak z rok pojeździ to przestanie wypisywać takie głodne kawałki

    • 50 9

    • a może ty byś sprzedał swój? (6)

      z rok nie pojeździsz, zaczniesz inaczej postrzegać miasto. na razie ty i tobie podobni doprowadziliście do permanentnego zakorkowania tego miasta. i pomimo wydania miliardów na nowe trasy, tristar itd - król jest nagi, korki będą się zwiększać. oni (BRG, ZDiZ, Naskręt, Lisicki) - już o tym wiedzą bo mają symulacje. A ty tkwisz w grotesce gierkowsko kapitalistycznej, modląc się do swojego samochodziku. Taki fajny i tani sposob na stanie w korku? Wow. Moje gratulacje ;)

      • 5 13

      • Gdyby zanudzanie na śmierć było przestępstwem... Moje marzenie. (5)

        Nie ma żadnych korków. Na dobrze zaprojektowanych drogach. A takie stanowią większość. Chyba, że dojdzie do remontu, albo innego incydentu. To drugie jest na ogół krótkotrwałe. Zaproponuj alternatywę. Musi mieć następujące cechy: Dowodzę rozkładem jazdy, lokalizacją przystanków, z kim jadę, sam ustalam regulamin pojazdu, sam decyduję o klimie i ogrzewaniu. Są inne niż samochód z takimi cechami? Póki co, komunikację dzielimy na samochodową i do d*py.

        • 5 2

        • proszę cię... jutro staje zbiorkom. i NIE JEDZIESZ, po prostu! (4)

          komunikacja zbiorowa to 45% przejazdów

          połowa tych ludzi ma samochody

          druga dzwoni po taxi

          NIE JEDZIESZ. NIGDZIE. NIKT NIE JEDZIE.

          zakład? tak wygląda każde miasto w czasie strajku komunikacji zbiorowej/metra/tramwajów itd

          twój samochód to w mieście skrajnie niewydolny zawalidroga, nigdy nie sprawdza się w wersji masowej

          • 2 4

          • Słyszałem o ludziach, którzy mają za dużo forsy: Kupują po jachcie, aby nigdy nie zobaczył wody z akwenu. (2)

            Po prostu zbiera kurz na podwórku, jest myty i nie popływa, póki ktoś go nie odziedziczy. Głupie? Tak jak mieć samochód i nie jechać. Ale czy na jacht jest tyle haraczu?

            Jeśli mówisz prawdę, stanowię większość bezwzględne. Więc interesy samochodziarzy są bezwzględnie ważniejsze. Reszta niech nurza się w ascezie, skoro lubi. Gadasz tak jakbym kiedyś głosił delegalizację transportu zbiorowego. Tak naprawdę szanuję ich wybór. Byłbym dwulicowy, gdyby nie.

            Mój samochód jest mniejszy niż autobus...

            • 1 5

            • Amsterdam

              miasto powszechnej ascezy

              • 1 0

            • to, że bredziesz udowodnił już Tutus

              w Wyprawach na Wyspy Nonsensu. Powinieneś pamiętać z dzieciństwa. Skoro wszyscy mają samochody, nawet przy 5 poziomowych estakadach, nie jedzie nikt.

              Ludzie skaczą po dachach samochodów.

              • 3 0

          • są jeszcze nogi

            • 2 0

  • zlikwidujmy wszystkie ulice w Gdansku!!! (1)

    powróćmy do XVII wieku, pobudujmy trakty konne

    • 136 9

    • kopenhaga

      miasto XVII wieku

      • 0 0

  • (3)

    Macieju N. co ty wciągasz?, że piszesz takie głupoty,nie interesuje mnie co uważa Pan Maciej N. , artykuły tego Pana odzwierciedlaja jego prywatę i barak myślenia perspetywicznego

    • 24 3

    • właśnie myślenie perspektywiczne (2)

      sugeruje potrzebę poprawy komfortu ruchu pieszego w mieście, głównie przez uspokojenie ruchu i redukcję zbędnych przejazdów samochodami na krótkie odległości.

      • 0 2

      • sugerujesz (1)

        że ruch pieszy to myślenie perspektywiczne?

        • 1 0

        • dokładnie tak

          na małe odległości to oczywiste, na dalsze można znaleźć inne opcje

          • 0 1

  • Tak właśnie myśli się przyszłościowo. (7)

    Miasto, to nie samochody, a ludzie i przestrzeń powinna być dostosowana dla nich, centrum powinno być wykluczone z ruchu samochodów, na zachodzie Europy już dawno do tego modelu w myśleniu doszli i są z tego zadowoleni, miasta zaczęły żyć i się pozytywnie rozwijać. Dość ery szpetnych, karykaturalnych budowli zasłaniających, to co najważniejsze. Ładne i schludne miasto.

    • 8 25

    • Nie zawitałbym do centrum, do którego dojazd jest koszmarem. (3)

      Bo komunikację dzielimy na samochodową i bolesną. Zachód sfiksował.

      • 4 1

      • wyłącz silnik, włącz myślenie (2)

        Zachód potrafi liczyć, chodzenie pieszo, jazda rowerem i jazda dobrym taborem szynowym to źródło wielu pozytywnych przeżyć: lepsze niż stanie w korku na czteropasmowej autostradzie.

        • 0 4

        • Obrażanie jest przyznaniem racji. (1)

          Zachód to, Zachód tamto jest bezmyślnym d*powłastwem: Kopiować, nie patrzeć jakie jest. Ignorujesz fakt, że poszczególne kultury mają prawo mieć różne gusta. Zachodnie gusta są sprzeczne z naszymi. Cechujesz się szowinizmem skierowanym przeciwko własnemu kręgowi.

          Nie ma problemu korków, bezczelny kłamco. Drogi w Gdańsku są tak zaprojektowane, że są tylko w niewielu miejscach, o ile nie dojdzie do remuntu lub incydentu. Jak już 15 minut jest lepsze niż 15 sekund w pojeździe, w którym niczego nie kontroluje lub wystawia mnie na pastwę żywiołom.

          • 2 1

          • co było obrażającego w moim poście?

            jeżeli nie ma problemu korków, to nie ma problemu estakady

            • 0 0

    • Racja (2)

      ale jak dla kogoś ładna to jest choinka zapachowa wunderbaum bo wszędzie jeździ samochodem to nie skuma i tak...

      • 4 4

      • (1)

        Całkiem nieźle pomyślane.
        Facet pisze artykuł w którym cytuje sam siebie a potem pisze posty popierajace a na koniec pisze posty popierajace posty w którym sam sie poparł.
        Może lepsze takie siedzenie przed kompem i popieranie samego siebie niż łażenie po jakies galerii handlowej.

        • 6 2

        • Nie jestem Naskrętem

          i zazwyczaj się z nim nie zgadzam. Teraz jednak ma rację.

          • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane