• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Jak (13)

    by w Trójmieście nie było już innych ważnych porblemów. Proponuje zburzyć też Hotel Heveliusz, Organikę i Zieleniaka.
    Jeden specjalista od transportu już ratuje lotniska. Strach pomyśleć gdzie celuje p. Maciej. Czyżby chciał zmienić ministra-modela N. ????

    • 417 21

    • wiadukt błędnik też do rozbiórki (1)

      zamiast tego proponuję semafory i rogatki, co by przestrzeni miejskiej rozgraniczać

      • 17 4

      • może twój golf ma podobnę drogę hamowania jak pociąg,

        ale jednak są pewne różnice.

        • 0 0

    • zieleniak zburzyć (1)

      to nie jest zły pomysł. Biura pod wynajem a nie ma parkingu, ktory byłby wystarczający. Standard biur przy prefabrykowanych ściankach - żaden. Na dole bank, który nawet nie ma toalety dla klientów.
      I uroda tego budynku wątpliwa wielce.

      • 7 5

      • Prorem podobnie.

        Takie wieżowce to się burzy w dawnych "murzyńskich" dzielnicach w USA, bo nikt tam nie chciałby mieszkać.

        • 2 0

    • Na ministra modela to celuje Michał T (6)

      Wybitny specjalista od kolei, lotnisk, betonowania miast i wszystkiego za co się nie weźmie. Dziwne tylko, że zapomniał załapać się na ciągnięcie samolotu OLT-a. Może był wtedy na kolejnej konferencji kolejowej w Chinach (na nasz koszt oczywiście).
      MichałT - niech żyje i wyrasta nadzieja POlskiej młodzieży

      • 11 3

      • Myślę, że jak będziesz miał wiedzę z dziedziny kolei taką jak Michał Tusk (5)

        to będziesz mógł się z niego nabijać.

        Inaczej wychodzisz na ignoranta, żeby nie powiedzieć idiotę.

        • 10 11

        • Wiedzę z dziedziny kolei?

          To znaczy jaką? Może jakieś konkrety, wielbicielu wątpliwego intelektu "Bączków".

          • 4 2

        • To dziwne (1)

          że mając taką wiedzę na temat kolei, marnował się pracując na lotnisku.

          • 8 1

          • a gdzie miał pracować?

            W muzeum kolejnictwa? Znasz jakieś?

            No gdzieś pracować musiał. Można sprawdzić, czy jego kwalifikacje były niewystarczające na stanowisko, które piastował.

            Mam wrażenie, że ludzie, którzy tak chętnie rzucają błotem w innych po prostu wszystko w życiu załatwiają po układach, stąd ich zawiść, jak ktoś ma lepiej.

            • 3 5

        • Przynajmniej nie jest "debilem" :) (1)

          • 5 7

          • hurra

            • 0 0

    • Pan Naskręt nie ma aż takich ambicji, on raczej celuje w ZDiZ do Mietka, tam go ciągnie :)

      • 23 0

    • Pójdźmy dalej

      Ja bym wyburzył wszystko i zamienił Gdańsk w olbrzymi park pełen altanek i ścieżek rowerowych i deptaków, oczek wodnych itp., mieszkańcy nocowali by na ławkach lub w altankach, nikt by się niczym nie martwił, nie było by ulic, bloków, sklepów, każdy by mógł sobie upolować gołąbka na śniadanie, pięknie by było..........

      • 48 4

  • nie wiem (4)

    o co ten krzyk. Przeciez ta estakada żadnego problemu nie rozwiązała i nie rozwiązuje. Isynieje tylko aby przenosic ruch z Wałów Jagiellońskich w POdwale Przedmiejskie. Z powrotem jedzie się normalnei przez skrzyżowanei w prawo na poziomie środkowym, który ma światła. Zatem w przypadku oddanai do użytku całej trasy suchrarskiego co nastąpi pod koniec roku i tunelu pod Martwa Wisłą co nastąpi za dwa lata Podwale Przedmiejskei straci zupełnie funkcje tranzytowe i będzie dla mieszkańców Głównego i Dolnego Miasta. Wówczas okaże się, że jest ona niepotrzebna, gdyż ruch tranzytowy odbywa się po obowdach, anie przez środek miasta. Koncepcje tras średnicowych to poza tym przestarzale koncepcje lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

    • 3 8

    • a co (1)

      z W-Zetką? Po co było budować Karczemki za grube miliony? Trzeba było W-Zetkę poprowadzić gdzieś w waginu a nie do centrum. I podobnie w Traktem Św. Wojciecha. Na cholerę jakieś połączenie z jakimś Pruszczem Gdańskim. Do Pruszcza można przecież jechać Obwodnicą lub przez Nowy Staw i Tczew ...

      • 1 0

      • powtarzam

        estakada istnieje tylko w jednym kierunku i to nie w kierunku wschód zachód. jadąc tranzytem od obwodnicy wpadasz na poziom środkowy, który ma multum świateł i z estakady nie korzytasz. Wz-tka ma poprowadzic ruch z górnego tarasu i z Kaszub do centrum. Ewentualnie można by rozważyć pociągniecie alternatywnej ulicy od Chełmu do węzła Lipce z obwodnica południowa, aby ułatwić mieszkańcom tych dzielic wylot na Warszawę. Poza tym z tym węzłem Okopowa gdzie jest estakada i tak nic nie da się rozsądnego zrobić . Aby rozbudować go do pełnej koniczyny lub turbiny należąłoby dokonać potężnych wyburzeń, także w zabytkach. Ps osotanio byłem w kordobie - miasto większe trochę od Gdyni i tam całe miasto z zewnątrz oplata sieć autostard , zas wewnątzr miasta jeździ się po średniowiecznych uliczkach, gdzie ulice starego miasta w Gdańsku sa jeszcze szerokie. Poza starym miastem są aleje , ale nigdzie nie ma żadnych estkad . Zaczynają się one dopiero po wjeździe na autostradę , czyli poza miastem.

        • 0 0

    • komu ukradniecie szmalec żeby takie inwestycje sfinansować?

      bo za darmo albo z kieszeni budynia tego nie zrobią

      • 1 0

    • Tak sobie tlumacz

      Pod swiatlymi rzadami budynia te terminy sa nie realne . Naipier trzeba skonczyc i odpowiednio umeblowac ecs . Jak zobacze oddane te drogi do ruchu ,bez zapadajacych sie jezdni itp itd to uwierze .

      • 2 1

  • nieprawda! (1)

    "Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu"

    Przecież przejazd os strony lotu w stronę Elbląskiej jest bezkolizyjny. Przejazd od Lotu w stronę Oruni jest bezkolizyjny.. Nagorsze jest natomiast oznakowanie. w zasadzie bardzo nieprecyzyjne na wysokości tunelu koło Lot-u. Powinno być strzałkami zaznaczone jaki pas wybrac aby pojechać na Stogi/Warszawę---Łódź/Orunię----Chełm/Szczecin/Obwodnicę/A1

    • 6 0

    • nie ma czegoś takiego jak bezkolizyjny węzeł.

      Kolizje zdarzają się także między samochodami - wtedy często pojawia się tak zwany karambol.

      • 0 2

  • to jakiś żart? (1)

    Likwidować tego typu obiekt inżynieryjny? przecież nie ma nic bezpieczniejszego niż wielopoziomowe skrzyżowania...
    Niech ci idioci powiedzą ile kosztowałoby zbudowanie takiego obiektu dzisiaj...
    Na Armii Krajowej na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką nie ma wiaduktu - przejedźcie się tam to zobaczycie jak wygląda ruch kiedy miejskim planistom nie chce się budować wiaduktów...
    Za ruszenie tego wiaduktu powinni wieszać... a już za argument "estetyczny" to od razu za jaja.

    • 9 2

    • wielopoziomowe skrzyżowania prowokują do szybkiej jazdy

      szybka jazda skutkuje w mieście wzrostem liczby wypadków

      • 1 1

  • Powinni zlikwidować drogi żeby ułatwić ruch pieszym (2)

    • 11 0

    • I przegonić pieszych z chodników, bo przeszkadzają rowerzystom. (1)

      • 2 1

      • jak samochody przestaną parkować na chodnikach, rowerzyści nie będą przeszkadzali pieszym

        ani odwrotnie. Po uspokojeniu ruchu, rowerzyści będą bezpiecznie korzystać z jezdni i miasto stanie się przyjazne dla wszystkich - również dla chcących (z umiarem) korzystać z samochodów.

        • 1 2

  • Prima Aprilis!!! (1)

    Na pewno ktoś sobie robi żarty. W końcu na cały świecie odchodzi się od przejść dla pieszych w centrach miast (najlepszy wzór - Londyn). No, ale z drugiej strony to my Polacy zawsze swój "rozum" mamy.

    • 9 1

    • nie pisz o Polakach tylko o raptusach na tym portalu.

      W realu potrafimy się porozumieć zupełnie dobrze: jak kierowcy stoją w korku, nie mam problemów z poruszaniem się w poprzek jezdni piechotą lub wzdłuż jezdni rowerem.

      • 0 1

  • (1)

    Usunięcie bezkolizyjnego skrzyżowania "uspokoi ruch"?! Niezła koncepcja. Ja proponowałbym żeby ten pomysł zrealizować. A autora postawić na środku tego skrzżowania, żeby każdy stojący w korku mógł mu podziękować kopniakiem.

    • 8 2

    • uspokojenie ruchu zwiększa przepustowość korytarzy i węzłów drogowych

      i zmniejsza korki - samochody jeżdżą z mniejszymi odstępami a ich kierowcy mają więcej czasu na reakcję w momencie pojawienia się innych użytkowników dróg (na przykład z ulic podporządkowanych) - to zmniejsza liczbę stłuczek i poprawia klimat akustyczny miasta.

      • 0 0

  • w samo południe

    na tym portalu jednak coś jest nie tak ...

    • 4 1

  • niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch

    Nie prościej ustawić zakazy wjazdu - też uspokoją ruch w śródmieściu :-)

    • 7 2

  • ESTAKADA

    Na Okopowej szpeci a na Słowackiego nie.
    Bo nowa? Czy nowy decydent?
    proponuję zburzyć wszystko co zostało z poprzednich lat, bez względu na to czy jest dobre czy nie. Tak jak fabryki, stocznie, PGRy itp.
    powodzenia w demontażu.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane