• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • hahha ale porazka :D (6)

    nie no co tu sie dzieje w gdansku. Bylem w tym roku w Ostravie - 300tys miasto 3cie co do wielkosci w czechach :) wyjazd z centrum miasta zajal 10minut wprost na autostrade. Widze ludzie w Gdansku, ktorzy podejmuja decyzje nie maja doswiadczenia ani wiedzy o infrastrukturze miasta.

    Co nalezy a co powinno sie zmienic usunac.... Widac dziadostwo sie szerzy :) A mieszkancy Gdanska zaplaca za te urojone pomysly ---> tu kolega zrobi projekt, tam drugi zaklepie, 3ci wygra przetarg a 4ta kolezanka podsumuje ;)

    PATOLOGIA :(

    • 51 6

    • super z ciebie gość, ja byłem w Antwerpii (1)

      miasto większe od Gdańska, o standardzie o jakim możemy pomarzyć w Gdańsku i o jakim marzą w Ostravie. I normalnie co ja pacze - główne skrzyżowanie w centrum, gdzie zawsze był tunel i estakada - zupełnie jak na Okopowej - NIE MA TUNELU, NIE MA ESTAKADY, za to jedna ulica to deptak a druga ma szerokie chodniki pełne ludzi. Ci ludzie chodzą, rozmawiają (tak, da się! - spróbuj przy Okopowej ;p) i robią interesy - i tak się kręci współczesna gospodarka miejska w cywilizowanych krajach

      • 5 6

      • jasne

        a pamiętacie ćwiczenia z napadem na NBP gdzie w piątek zostało sparaliżowane całe miasto? Tam wystarczy, że jedno auto się zepsuje i jest sajgon ...

        • 3 5

    • Autostrady są bardzo dobre i potrzebne (3)

      za miastem.

      W mieście powinny być aleje. To, że wjechałeś do miasta w 10minut to fajnie.

      A co z mieszkańcami?

      Czy im było wygodnie?
      Czy czuli się bezpiecznie?
      Czy chciałbyś mieszkać przy takiej autostradzie w mieście?

      • 5 4

      • 100 lat po wynalezieniu auta jeszcze są wstrząśnięci? (1)

        Na widok samolotu pewnie myślą: "Pterodaktyl, spitalamy!"

        Wygodnie jest, bezpiecznie jest (dzięki tunelom), cicho jest dzięki ekranom. Walić cofanie się w rozwoju.

        • 5 4

        • najbezpieczniej jest w kaftanie bezpieczeństwa

          i w kolczatce.

          • 3 1

      • Jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrze to nie ma to większego znaczenia. Ostrava i tak ma paskudne powietrze.

        • 0 2

  • A może trzeba zacząć się leczyć (2)

    Sądzę że taki pomysl mógł wpaść tylko ludziom którzy, rano leków nie wzięli. A skoro Pan o tym piszę to jak najszybciej trzeba dzwonić po panów z białymi kaftanami.
    Rozsądne byłoby przebudowanie tego kawałka ulicy, ale w kierunku schowania tramwajów pod ziemię i usprawnieniu ruchu poprzez dobudowanie estakady łączącej armii krajowej z podwalem. Samochody trzeba jak najszybciej wyciągnąć z centrum miasta, a nie spowalniać i uspokajać ruch.
    Dla mnie szybki i bezkolizyjny ruch to podstawa, a wszystkie przejścia dla pieszych powinny być bezkolizyjne z ruchem samochodowym, bo to gwarantuje bezpieczeństwo, a nie jakieś ograniczenia/spowalnianie ruchu.
    Więc zacznijcie myśleć, a nie tworzyć jakieś głupoty

    • 57 6

    • a gdzie jest centrum miasta ?

      • 3 0

    • owszem, obsesje motoryzacyjne należy leczyć

      "Aby obsłużyć miasto, w którym wszyscy poruszaliby się samochodami, na trasy, węzły, parkingi potrzeba ok 130% jego powierzchni"

      - to jedyny powód korków. im szybciej zmotoryzowani odpuszczą sobie swoją obsesję tym lepiej

      • 3 4

  • Niech mi autor łaskawie wytłumaczy

    ... na czym polega uspokajanie ruchu w korku. Chodzi o uspokojenie wkurzonych kierowców?

    • 52 3

  • juz ja nie jestem za komuną,ale wszystko psuć bo jest be? (1)

    gdyby Gierek nie popudował dwupasmówy,to po czym bysmy do Katowic jezdzili?estakada szpetna?Adamowicz też mega-szpetny,a musimy go tolerować!!lepiej będzie na światłach stac,zamiast estakadą myknąć?no cieszą się ci co od Pruszcza co dzien w korach stoja,tunelu nie będzie,za to z 2 pary świate dodatkowo...ręce ku(...)a opadają!

    • 39 3

    • akurat to jest do dopy

      ale nie dlatego, że komuna. Estakady i tunele to nie jest komunistyczny patent.

      • 1 1

  • to chyba zart.... (4)

    A od kiedy to przejscia naziemne są bezpieczniejsze o wygodniejsze pd przejść tunelami pod jezdnią ? Wystarczy zamontowac windy to i dla matek z wozkami oras osób niepełnosprawnych będą wygodne

    • 50 7

    • od zawsze (3)

      daj pieszym wybór w DOWOLNYM miejscu (pasy i tunel) to zobaczysz gdzie pójdą. To tyle na temat wygody. Co do bezpieczeństwa - niestety jest podobne. tylko musisz trochę wysilić wyobraźnię żeby to zrozumieć. bezpieczeństwo to nie tylko brak wypadków na pasach ale także brak wypadków z ludźmi nielegalnie skracającymi drogę górą, brak napadów w tunelach, brak subiektywnego poczucia zagrożenia w zdegradowanej i nieuczęszczanej przestrzeni, intensywne życie miejskie na przyjaznych, ŻYWYCH ulicach, i wiele wiele innych. Ta estakada to bzdura ale widać jak bardzo samochodzik jest bożkiem dla polaków. smutne

      • 4 10

      • wyprowadz sie natychmiast

        • 4 2

      • (1)

        No nie wiem, ja wybieram tunel. Mało to razy pijany albo zagapiony w ludzi na przejściu wjechał?

        • 3 2

        • no to jesteś wybitnie strachliwą jednostką

          proponuję nie wychodzić z domu, wszak 99% przejść dla pieszych w Gdańsku to pasy na jezdni

          masz jakiś problem z umysłem ale nie mi to diagnozować...

          • 0 1

  • PIS dojdzie do władzy........................... (3)

    Jak pisowcy dojdą do władzy to trzymajcie się ramy,drodzy po-wcy odpowiecie za takie bzdurne pomysły ,nie mówiąc już o dokonaniach ,dziwnych inwestycjach.

    • 30 13

    • jeszcze kilka takich pomysłów

      i tak będzie

      • 0 1

    • czy ja jestem jakis jasnowidz?

      wez no kolo daj liste bzdurnych pomyslow i dziwnych inwestycji bo nie kumam

      • 1 0

    • PIS?

      Szanowny włodarz naszego pięknego miasta z takimi wspaniałymi pomysłami jest chyba z PO...

      • 0 0

  • Bydlo u gory Bydlo u doly

    a dzielo niszczenie jest dalej wazne jak dzielo tworzenie w waszej waznej sprawie czyli likwidacji Polski i Narodu Polskiego

    • 11 6

  • wut? (4)

    "Likwidacja tunelów pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Nowa komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt."
    autor artykułu - Maciej Naskręt
    po co pisać o sobie w 3.os?

    • 45 0

    • by stworzyć wrażenie ważności pana N

      • 20 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • albo trojmiasto.pl nie chce odpowiadać za opinie jednego redaktora

      • 6 0

    • Chyba Ego tego Pana jest bardzo dużo..

      uważa ,że jest jakimś specjalistą od budownictwa i dróg.Na dywanik do dyrektora i oficjalne przeprosiny na stronie ;] A moze to manipulant i jego zadaniem było zrobić burzę ,aby czestotliwość użytkowników forum wzrosła.Frekwencja bije rekordy...

      • 2 0

  • a może pan redaktor (7)

    kupiłby sobie samochód? jak z rok pojeździ to przestanie wypisywać takie głodne kawałki

    • 50 9

    • a może ty byś sprzedał swój? (6)

      z rok nie pojeździsz, zaczniesz inaczej postrzegać miasto. na razie ty i tobie podobni doprowadziliście do permanentnego zakorkowania tego miasta. i pomimo wydania miliardów na nowe trasy, tristar itd - król jest nagi, korki będą się zwiększać. oni (BRG, ZDiZ, Naskręt, Lisicki) - już o tym wiedzą bo mają symulacje. A ty tkwisz w grotesce gierkowsko kapitalistycznej, modląc się do swojego samochodziku. Taki fajny i tani sposob na stanie w korku? Wow. Moje gratulacje ;)

      • 5 13

      • Gdyby zanudzanie na śmierć było przestępstwem... Moje marzenie. (5)

        Nie ma żadnych korków. Na dobrze zaprojektowanych drogach. A takie stanowią większość. Chyba, że dojdzie do remontu, albo innego incydentu. To drugie jest na ogół krótkotrwałe. Zaproponuj alternatywę. Musi mieć następujące cechy: Dowodzę rozkładem jazdy, lokalizacją przystanków, z kim jadę, sam ustalam regulamin pojazdu, sam decyduję o klimie i ogrzewaniu. Są inne niż samochód z takimi cechami? Póki co, komunikację dzielimy na samochodową i do d*py.

        • 5 2

        • proszę cię... jutro staje zbiorkom. i NIE JEDZIESZ, po prostu! (4)

          komunikacja zbiorowa to 45% przejazdów

          połowa tych ludzi ma samochody

          druga dzwoni po taxi

          NIE JEDZIESZ. NIGDZIE. NIKT NIE JEDZIE.

          zakład? tak wygląda każde miasto w czasie strajku komunikacji zbiorowej/metra/tramwajów itd

          twój samochód to w mieście skrajnie niewydolny zawalidroga, nigdy nie sprawdza się w wersji masowej

          • 2 4

          • są jeszcze nogi

            • 2 0

          • Słyszałem o ludziach, którzy mają za dużo forsy: Kupują po jachcie, aby nigdy nie zobaczył wody z akwenu. (2)

            Po prostu zbiera kurz na podwórku, jest myty i nie popływa, póki ktoś go nie odziedziczy. Głupie? Tak jak mieć samochód i nie jechać. Ale czy na jacht jest tyle haraczu?

            Jeśli mówisz prawdę, stanowię większość bezwzględne. Więc interesy samochodziarzy są bezwzględnie ważniejsze. Reszta niech nurza się w ascezie, skoro lubi. Gadasz tak jakbym kiedyś głosił delegalizację transportu zbiorowego. Tak naprawdę szanuję ich wybór. Byłbym dwulicowy, gdyby nie.

            Mój samochód jest mniejszy niż autobus...

            • 1 5

            • to, że bredziesz udowodnił już Tutus

              w Wyprawach na Wyspy Nonsensu. Powinieneś pamiętać z dzieciństwa. Skoro wszyscy mają samochody, nawet przy 5 poziomowych estakadach, nie jedzie nikt.

              Ludzie skaczą po dachach samochodów.

              • 3 0

            • Amsterdam

              miasto powszechnej ascezy

              • 1 0

  • Zgadzam sie z redaktorem - estakady sa paskudne (8)

    Tylko skąd pewnosc ze tunel pod martwa na tyle rozladuje ruch w centrum? Ja obstawiam ze ruch przy estakadzie w wiekszosci to ruch z wrzeszcza do pruszcza, chelmu, dolnego miasta. Czy redaktor dysponuje jakimis badaniami na ten temat czy to tylko domysly?

    • 44 2

    • to było badane przy jaraniu (1)

      • 11 2

      • badanie "na skręta"

        • 7 2

    • Wrzeszcz - Pruszcz nie używa estakady, chyba,. że ktoś chce jechać na obwodnicę południową. (1)

      Proszę mnie poprawić, ale przecież do Pruszcza wygodniej jechać traktem? A jeśli ktoś chce jechać na obwodnicę południową, to rozsądniej jest jechać Słowackiego na obwodnicę...

      Chełm też nie korzysta z tej estakady, bo ona może połączyć tylko dolne miasto -> główne miasto (dalej wrzeszcz, Zaspa, Oliwa)

      • 3 0

      • "przy" a nie "przez" estakade

        • 0 0

    • ruch, o którym piszesz, obsłuży Nowa Wałowa (3)

      • 1 1

      • Nowa Wałowa?

        A gdzie ta ulica?

        • 3 1

      • A budują juz tam coś bo jakos przeoczyłem ten droBny szczegół.

        • 5 1

      • Na razie jej nie ma i prędko nie będzie. A dopóki nie będzie, wszelkie zapewnienia, że przejmie ruch samochodowy, to tylko zwykły bełkot.

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane