• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada rowerowa w Gdyni jak komedia omyłek

Patryk Szczerba
29 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe. Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe.

Mijają tygodnie, a estakada rowerowa, nazwana największą inwestycją dla cyklistów w Gdyni, wciąż jest zamknięta. Okazuje się, że trzeba poprawiać kolejne błędy, powstałe na etapie projektowania, a które ujawniły się podczas wykonywania prac. Co więcej, trzeba to robić natychmiast.



Czy czekasz na estakadę rowerową?

O problemach z nową drogą piszemy od ponad roku. Od zarania inwestycji wątpliwości wobec niej mieli sami rowerzyści. Ich zdaniem nowa droga, której koszt budowy wyniesie ostatecznie 10 mln zł, jest niepotrzebna. Istniejące chodniki o szerokości dwóch metrów, według cyklistów wystarczały. Nie pomogło ani spotkanie z prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem, ani alarmowanie o błędach projektowych. Część z nich, m.in. zbyt ostre łuki zjazdów, które mogłyby być niebezpieczne dla rowerzystów z mniejszymi umiejętnościami, zostaną poprawione i ich promień zwiększy się z sześciu do ośmiu metrów. Stanie się to jednak... dopiero po zakończeniu i oddaniu do użytku inwestycji.

Tymczasem ujawniają się kolejne błędy, które będą korygowane w najbliższym czasie. Okazuje się, że zastosowany w projekcie przygotowanym przez pracownię schemat łożyskowania jest nieprawidłowy. Potrzebne są zmiany i ponowne usadowienie konstrukcji kładki na łożyskach. Błędy zostały wykryte przez nadzór inwestorski podczas zleconych przez miasto ekspertyz.

Przedstawiciele pracowni Euro-Alians nie przyznają się do zaniechań.

- Naszym zdaniem był on wykonany prawidłowo i nie zawierał żadnych błędów. Nie mamy sobie w tej sprawie nic do zarzucenia - Marcin Dudek z firmy Euro-Alians.

Miasto, nie czekając długo, postanowiło sfinansować dodatkowe prace z budżetu gminy. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowało wykonanie łożyskowania.

- Ekspertyza dała nam wystarczająco dużo wiedzy na temat błędów, dlatego niepotrzebny był dodatkowy projekt zastępczy. Na pewno jednak będziemy chcieli dochodzić swoich praw w sądzie i żądać od firmy Euro-Alians odszkodowania - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Taka sytuacja bulwersuje przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Jesteśmy zaniepokojeni, że są problemy z łożyskowaniem i w związku z tym potrzeba zmian. Dziwne jest jednak to, że można je przeprowadzić w czasie trwania inwestycji. Wcześniej, przedstawiciele miasta twierdzili coś innego, blokując nasze propozycje, jak chociażby połączenie z terminalem, na symbolicznym odcinku czy złagodzenie zakrętu przy zjeździe pod jezdnię. Nawet projektant nie widział przeszkód, żeby to poprawić zawczasu - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, które organizuje w piątek, 31 sierpnia o godz. 18 kolejną Masę Krytyczną. W jej trakcie zostaną poruszone problemy rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.

Co na to miasto? - Uważamy, że cały projekt estakady rowerowej jest dobry, a wymiana dotyczy tylko jednego drobnego elementu. Tymczasem, z tego, co wiem, propozycje Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia najpierw dotyczyły tego, żeby w ogóle nie budować tej drogi, a teraz wymagałaby zmian w projekcie, na które nie możemy sobie na tym etapie pozwolić - odpowiada Horiszna.

Wymiana łożysk ma się zakończyć w listopadzie. Cała estakada rowerowa, jak zapowiadają urzędnicy, będzie dostępna dla rowerzystów na początku 2013 roku.

Estakada rowerowa będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Zdecydowanie najbardziej efektowna będzie na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstanie 367-metrowa estakada, bo tam nie da się poprowadzić bezkolizyjnego ruchu i droga rowerowa musiałaby przecinać kilka ulic, uczęszczanych m.in. przez ciężarówki. Dzięki temu rozwijające się wciąż tereny okołoportowe zostaną całkowicie ominięte.

Miejsca

Opinie (222) 9 zablokowanych

  • komedia?
    POrtal jak zawsze na wysokosci zadania
    ta "komedia" to dramat z naszych podatków które przymusowo się nam zabiera
    faktycznie zabawne

    gunt że urzednicy i różne bąki mają się dobrze

    • 6 2

  • Wielki przewał

    dla mnie to wielki przewał, ktoś kasę wziął i na siłę, przepchnęli projekt a że zrobili to po taniości wychodzą jakieś błędy. Brawo dla nadzoru, że działa niezależnie i wytyka błędy. Totalna pała dla wydających zgodę na budowę niepotrzebnej estakady. Jechałem w tej okolicy wystarczyło wziąć puszkę farby i oddzielić pas rowerowy z istniejącego chodnika. Miejsca starczyłoby dla każdego i byłoby taniej.

    • 11 2

  • Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni

    • 12 2

  • to jest jakis dramat

    nie dość że buduja to w ślimaczym tempie, za ciężkie pieniądze, to jeszcze z bublami. to miasto zeszło na psy.

    • 5 2

  • Bezsens na skalę światową (14)

    Taka kasa na taką bzdurę! Oznakowanie, że chodnikiem, będącym częścią estakady mogą jeździć cykliści kosztowałoby promile w stosunku do tego, co zrobiono i to jak widać źle zrobiono w ramach inżyniersko - budowlanego bubla. Ręce opadją. Mam nadzieję, że Społeczestwo Gdyni w trakcie kolejnych wyborów skwituje takie działania.75%a nkietowanych wypowiada się negatywnie o tym projekcie. To o czymś świadczy!

    • 19 7

    • (12)

      a z jakiej racji rowerzyści mają jeździć chodnikiem ? Bo tak chcą ? A ile kosztowałoby leczenie ludzi potrąconych przez rowerzystów, i to nie tylko pieniędzy

      • 4 7

      • A ilu ludzi tamtędy chodzi? (11)

        z Obłuża do Janka Wiśniewskiego. Naprawdę jest tam aż tak porażający ruch pieszy?

        • 10 4

        • (10)

          ruch pieszy nie musi być porażający ! Chodnik to chodnik i już !

          • 3 8

          • Po tym chodniku rowerzysci mają prawo jeździć (9)

            Po tym chodniku rowerzyści mają prawo jeździć bez żadnego dodatkowego oznakowania, bo na Estakadzie jest zakaz jazdy rowerów-tyle w temacie przepisów.

            • 6 2

            • Niestety mylisz się. (8)

              Zakaz jazdy rowerem ulicą nie daje automatycznie prawa do jeżdżenia po chodniku. Ograniczenie 70km/h jest na samej Estakadzie, a nie na łącznikach, wzdłuż których biegnie chodnik - na łącznikach jest 50km/h, więc nie można tu skorzystać z Art. 33 p. 5.2. PORD.

              • 4 2

              • Nie zapominaj o zakazie jazdy dla rowerów (7)

                Nie zapominaj o zakazie jazdy dla rowerów. Cytujesz przepis dla odcinków na których nie ma zakazu jazdy dla rowerów, tu taki zakaz obowiązuje, a chodnik ma ponad 2m szerokości - więc jazda wolna, tylko, że pieszy ma pierwszeństwo , tyle, że dodatkowo pieszych tam akurat malutko.

                Nie zauważamy jednego. Urzędniczy i dziennikarski bełkot, dla zatuszowania własnej głupoty, napuszczają na siebie wzajemnie wszystkich uczestników ruchu. Nie tędy droga. Nie zauważamy jednego. Urzędniczy i dziennikarski bełkot, dla zatuszowania własnej głupoty, napuszczają na siebie wzajemnie wszystkich uczestników ruchu. Nie tędy droga. Drodzy Rowerzyści, Kierowcy! Patrzmy wszyscy urzędnikom na ręce, na ich pomysły - bo potem, za ich fuszerki my płacimy z drowiem i życiem, o pieniądzach pupblicznych z naszej kieszeni nie wspomnę.

                • 3 1

              • (5)

                jak na razie to mam ochotę 'patrzeć na ręce' rowerzystom, bo irytuje mnie pakiet udogodnień dla rowerzystów w Kodeksie Drogowym przeforsowany przez lobby rowerowe. Kierowca zawsze winien ... nawet jak ścieżkę rowerową zasłaniają krzaki to kierowca musi przepuścić pędzących rowerzystów, chociaż nic nie widzi, to musi przepuścić, a rowerzysta ma tylko jedną odpowiedź: jak nie widzisz, to znaczy, że nie nadajesz się na kierowcę. Mam dosyć tych przemądrzałych rowerzystów i ich pomysłów.

                • 2 3

              • należy wystąpić do Sądu Najwyższego

                aby ograniczyć jazdę rowerem, bo jak już stowarzyszenie rowerowe chce sobie szkodzić i nawołuje innych do nieprzestrzegania porządku drogowego.

                • 2 4

              • rowerzysta ryzykuje życiem (3)

                kierowca zadrapaniem lakieru. Nie wypisuj treli moreli na temat uprzywilejowania cyklistów - prawo powinno stać po stronie niechronionych uczestników ruchu.

                • 2 2

              • (2)

                prawo powinno być rozsądne, obecne zapisy dyskryminują kierowców, którzy w razie kolizji z rowerzystą narażeni są na duże nieprzyjemności, chociaż nie są niczemu winni

                • 1 1

              • kierowcy bywają rowerzystami (1)

                rowerzyści bywają kierowcami. Potencjalna szkoda rowerzysty większa niż szkoda kierowcy - on ma nieprzyjemności, rowerzysta czasami ma złamane kości. Obecne przepisy są takie jak w innych krajach europejskich - kierowcy po prostu mają tak jeździć, by krzywdy nie czynić ani pieszym ani cyklistom.

                • 0 0

              • Obecne przepisy NIE SĄ takie jak w innych krajach europejskich. Tam rowerzysta nie może jechać po tym samym pasie co samochód i wyprzedzać go z prawej strony i do tego jeszcze kierowca ma przepuścić takiego rowerzystę jak skręca w prawo. W Europie zachodniej nie ma takiego przepisu. Drogi rowerowe też mamy inne niż w Europie zachodniej. Tam droga rowerowa to pas na jezdni i łatwo zauważyć rowerzystów jadących tą drogą gdy skręcamy w prawo. U nas droga rowerowa jest niezależna od ulicy i nie widać rowerzystów jadących po drodze rowerowej. Ten pakiet udogodnień przeforsowanych przez lobbystów rowerowych wyrządza dużo szkody głównie rowerzystom, bo jak zauważyłeś szkoda rowerzysty jest większa niż szkoda kierowcy. Przepisy, które bezmyślnie narażają rowerzystów na wypadki są zdecydowanie ZŁE.

                • 0 0

              • W takim razie nie znam przepisu, o którym mówisz

                - czy możesz podać mi jego numer w PORD? Chętnie się doedukuję.

                • 1 0

    • hm

      Z tego 63% jest przeciwko budowie dróg rowerowych i w ogóle przeciwko rowerzystom?

      • 0 1

  • Euro - Alians

    He he, tak to jest jak projekt robi najgorsza firma projektowa w Trójmieście. 0 pokory, 0 odpowiedzialności za własne błędy.

    • 9 4

  • Przestańcie krytykować urzędników bo wam nic nie wybudują!

    Cieszcie się z tego co macie, inni mają jeszcze gorzej...
    Będzie pan zadowolony.

    • 2 9

  • Srebrne Usta dla Pana Łukasza B. ze stowarzyszenia RG: (1)

    "Jesteśmy zaniepokojeni, że są problemy z łożyskowaniem i w związku z tym potrzeba zmian"

    • 9 5

    • to nominacja czy już nagroda ?

      dzięki błędom w miejskich projektach sporo się można nowego nauczyć, również o łożyskowaniu :)

      • 4 1

  • fajna estakada z wjazdem w krzaki

    hehe

    • 8 1

  • a estakada dla rodziców z dziećmi w wózkach?

    ... kolejną inwestycją będzie alternatywna estakada od strony BTC - dla pasażerów Stena Line z dziećmi w wózkach ;)

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane