• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • znacznie bogatsze państwa i miasta budują metro a u nas będą podziemne autostrady. należymy do najbiedniejszych krajów Unii a mimo tego mamy najwięcej samochodów na1000 mieszkańców w aglomeracjach. ciekawe ile by kosztowała podziemna autostrada z Gdańska do Gdyni.

    • 0 0

  • Co wy tak macie cały czas z tymi tramwajami ? Znacznie lepiej by było gdyby zamiast torów tramwajowych były bus pasy. Raz zmniejszyłyby się korki związku z przeniesieniem ruchu komunikacyjnego na bus pasy. Dwa w momencie jakiejkolwiek awarii pojazdu ruch odbywałby się płynniej związku z możliwością manewrowania autobusami (tramwaje nie mają takiej możliwości) . Trzy: w razie jakiegokolwiek wypadku pojazdy uprzywilejowane miałyby lepszy i szybszy dostęp do miejsca zdarzenia (bus pasy - mały ruch - możliwość płynnego przemieszczania się bez tworzenia zagrożenia ze strony kierujących pojazdami

    • 0 0

  • Tory tramwajowe wpuścić do podziemnego tunelu! (3)

    • 6 2

    • tramwaje nie emituja spalin - o ile prostsza wentylacja!

      • 0 0

    • To nie tramwaje robia zator a samochody bo jest ich wiecej. (1)

      To nie tramwaje a samochody winny zejsc do podziemi.

      • 0 2

      • Artykuł jest o zatorach powodowanych przez tramwaje. Że się nie mieszczą, że się tłoczą,, że nie zdążają na czas, że za dużo ludzi na przystankach nie ma jak się pomieścić. Bo za mało torów.

        • 1 0

  • (1)

    Przecież pod jezdnią Radunia płynie.

    Gdzie ten miłośnik kretów chce ją zakopać?

    Wode w dół, a potem do góry? Windą?

    • 10 1

    • lewar lub syfon poszukaj w google

      • 0 0

  • FRAG

    Niech ta samozwańcza "instytucja" robi rewolucje za swoje pieniądze. Dziwne, że władze miasta z nimi rozmawiają.

    • 0 0

  • Praktyczne pytanie (3)

    Jak tramwajem dojechać z okolic Marynarki Polskiej (Aber Expo) do Oliwy w okolice OBC?
    Teoretycznie są torowiska tramwajowe.

    Ale mi wyszło, albo 3 przesiadki (Kliniczna, Hallera, Strzyża),, albo szybsza, jedna przesiadka przy dworcu PKP.

    • 3 3

    • (2)

      Autobus 158

      • 1 2

      • (1)

        Najpierw trzeba do niego dojść, a później dojść od niego do tramwaju. Widzisz sens?

        • 4 2

        • Ja PITOLE!!!!!

          Ku....wa ludzie to jest komunikacja miejska, ona ma umożliwiać przemieszczanie się po aglomeracji a nie wozić najlepiej bezpośrednią linią z punktu A do punktu B. Jeśli masz problem z tym ze tramwaj, autobus czy SKMka nie zatrzymuje Ci się pod klatką czy tam czymś innym to zamów sobie TAXI i po sprawie, aaaaaaaa teraz będziesz pitolił że TAXI jest droga. Nie dogodzisz człowiekom nie dogodzisz.

          • 0 0

  • A wszystko kończy się na pomysłach. (4)

    • 43 4

    • zamiast zajmować się takimi problemami

      władze wolały wybudować schron ECS ...

      • 0 0

    • hi

      Nie na pomysłach tylko na ekspertyzach! Teraz małe zleconko. Z niego wyniknie coś oczywistego mniej lub bardziej. Ekspertyza do archiwum, przelew na konto.Pozdrowienia dla maszynek glosujących

      • 3 1

    • Może w Gdyni. W Gdańsku inwestycja za inwestycją (1)

      • 9 7

      • Przestań ćpać,bo ci ryje nieźle banię.

        • 2 5

  • (2)

    A wybudować nad torami kolejowymi estakadę od Oruni po Gdynię i puścić ruch tranzytowy górą. Zjazdy i wjazdy w newralgicznych punktach.

    • 1 0

    • dobry pomysł , ale drogi. taki plan był za Gierka , obok torów kolejowych , równolegle .stąd te duże tereny PKP przy torowiskach przez całe Trójmiasto

      • 0 0

    • i sfinansować mieszkania dla ludzi, którzy będą klnąć na samochody poruszające się na poziomie okien ich domów.

      • 0 0

  • ruch samochodowy Stare Miasto

    Uważam ,że należy bezwzględnie zakazać wjazdu TIR om i wszelkim dużym samochodom. Przenieść ruch bardziej po ulicach równoległych np. na rondzie przy placu zgromadzeń równolegle 3 Maja i dalej w prawo na Chełm do obwodnicy . Tak samo z ruchem z Oliwy co już jest czynione ale zbyt mało przez tunel do Pruszcza i dalej. Potrzeba tu wysiłku Policji drogowej i Inspekcji Ruchu Drogowego Sprawa jest do przeprowadzenia i ulżenia Centrum .Po prostu musimy zdyscyplinować kierowców i już . Mamy już bardzo dużo zjazdów z obwodnicy . Korzystajmy z tego i dróg wewnętrznych , mało uczęszczanych. Pozdrawiam
    wiem o czym mówię , byłem Inspektorem gospodarki samochodowej .

    • 0 0

  • Wbiją łopaty....

    Znajdą potłuczone garnki i jakieś szczątki i zostanie dziura na środku miasta. Może wiadukt?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane