• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuski koncern chce budować w Gdyni korwety i okręty podwodne

Robert Kiewlicz
25 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Francuzi rezygnują ze Stoczni Marynarki Wojennej
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni wyjdzie na prostą dzięki Francuzom? Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni wyjdzie na prostą dzięki Francuzom?

Francuski koncern zbrojeniowy DCNS stara się o przejęcie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jego przedstawiciele odwiedzili właśnie stocznię i spotkali się z lokalnymi władzami. Dla pozostającego w stanie upadłości zakładu może być to ostatnia szansa na przetrwanie.



Korweta typu Gowind. Korweta typu Gowind.
Atomowy okręt podwodny SSBN. Atomowy okręt podwodny SSBN.
DCNS (Direction des Constructions Navales Services), jeden z największych producentów okrętów wojennych i uzbrojenia na świecie, interesuje się gdyńską stocznią od dłuższego czasu.

W tym tygodniu wiceprezes DCNS Alain Fougeron i attache obrony ds. morskich przy ambasadzie Francji w Warszawie Marc Cheyroux, spotkali się z wojewodą pomorskim Romanem Zaborowski. - Przedstawili możliwości firmy oraz plany dotyczące rozwoju Stoczni Marynarki Wojennej - relacjonuje wojewoda. - W gdyńskiej stoczni chcieliby produkować okręty podwodne i korwety typu Gowind.

W zamyśle Francuzów gdyńska stocznia, atrakcyjna z powodu niższych kosztów pracy, miałaby być włączona w sieć zakładów współpracujących przy budowie takich korwet, sprzedawanych na eksport.

Według wojewody Zaborowskiego Francuzi zapowiedzieli, że nie zwalnialiby pracowników stoczni. Chcieliby natomiast dokapitalizować zakład i wprowadzać w nim nowsze technologie. Zapowiadają kooperację z innymi firmami pomorskimi.

- Z moich informacji wynika, że Francuzi są skłonni budować u nas podzespoły i bardziej zależy im na przejęciu zamówień od wojska. Nam zależy na inwestorze, który będzie miał własne kontrakty i po prostu da ludziom pracę - mówi z kolei Tadeusz Mirkiewicz, przewodniczący NSZZ Pracowników Wojska w SMW.

Co w zamian? Przedstawiciele DCNS rzeczywiście liczą na zamówienia z polskiej Marynarki Wojennej. O to nie będzie jednak łatwo. - Każdy chciałby mieć zapewnione państwowe kontrakty - komentuje Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowe. - Trzeba sobie jednak zadać pytanie, czy w obecnym okresie jest to wykonalne.

Kontraktów rządowych jest coraz mniej. Przykładem może być los zamówień na korwety typu Gawron. Budowa pierwszej rwała 8 lat, a w tym czasie powstał tylko kadłub. Okręt będzie gotowy za 2 lata. Państwo zrezygnowało z budowy kolejnych sześciu.

Stocznia, której 99,38 proc. udziałów należy do Agencji Rozwoju Przemysłu, a reszta do Ministerstwa Obrony Narodowej, została wystawiona na sprzedaż na początku 2009 r. Inwestorzy mogą kupić 160 mln akcji zwykłych imiennych o wartości nominalnej 50 groszy każda.

ARP odmówiła nam informacji o rozmowach z DCNS. Szczegółów nie znają też pracownicy stoczni. - Jak na razie nikt w tej sprawie się z nami nie kontaktował, ani ze strony DCNS , ani ze strony ARP - twierdzi Andrzej Suworow, wiceprzewodniczący NSZZ Solidarność w SMW.

W grudniu 2009 roku Sąd Rejonowy w Gdańsku zadecydował o tzw. upadłości układowej oraz o pozostawieniu na zajmowanych stanowiskach dotychczasowego zarządu stoczni. Obecnie stocznia ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Rozpoczęły się także zwolnienia grupowe. Pracę straciło ok. 300 osób z 1,2 tys. załogi.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.


Więcej informacji na temat pomorskiej gospodarki

Oglądaj w ostatnim przed wakacjami tygodniku gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu: Salon czy poczekalnia - opinie o potrzebach polskiej gospodarki morskiej uczestników imprezy Międzynarodowych Targów Gdańskich " Salon morski" ; Jubileusz szkolnictwa morskiego ; Atrakcje familijnej żeglugi. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.35 i sobotę o 17.00. Program powróci na antenę gdańskiej Trójki we wrześniu.

Miejsca

Opinie (72) ponad 20 zablokowanych

  • .

    szansa na przetrwanie naszych stoczni jest odsuniecie od wladzy ziomali walesy, millera, tuska i tym podobnych. jestesmy jedynym krajem na swiecie ktory sprzedal swoje strategiczne dobra obcemu kapitalowi.

    • 5 4

  • jeneraly z bozej laski

    widzialem Pana Kanskiego w wypasionej bryce jak byl, widzialem mizerie tych niby targow, widzialem te lymuzyny jeneralow z kierowcami ile za to placimy a bylo ich kilkanascie.i g..jak bylismy zasciankiem tak zostanmy, bez tych lymuzyn i siatek z prezentami jak wynosili a co robia sluzby? toz to kazdy widzi.

    • 6 0

  • Niech biora bede mial gdzie po Technikum pracowac.

    • 2 5

  • Moment

    Czyli glownie chodzi o to zeby za darmo przejac stocznie otrzymywac stale kontrakty od Panstwa Polskiego na budowe okretow itp plus robic dla siebie a to za cene utrzymania pracownikow stoczni??????

    • 10 2

  • Atomowa łódź podwodna SSBN (1)

    widać, że ktoś ma pojecie o czym pisze...

    żałoba

    • 5 2

    • aaa już zmienili na okręt. Ale coż-to za SSBN?

      Nosiciel międzykontynentalnych rakiet balistycznych typu Le Triomphant??

      • 1 0

  • we Francji studiuj się praktyczne konstruowanie statków, w Polsce są "zamawiane" biotechnologie i inne wirtualnenauki!

    Pewnie dlatego Polacy to Naród z dyplomem lecz nie posiadający praktycznych umiejętności produkcji.
    Do tego doliczmy "wrogość" urzędników i paskudny system fiskalny, okradające banki i wszechobecny lobbing prozachodni i mamy upadek gospodarki Polski.

    • 13 0

  • Niech Francuzi lepiej wylicytują u komornika luksusowe BMW europosła Kurskiego

    Na pewno lepszy interes na tym zrobią

    • 27 8

  • najpierw wypierdzielić na pysk za bramę darmozjadów i cały klan ZZ

    • 48 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane