- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (133 opinie)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (233 opinie)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (166 opinii)
- 6 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (271 opinii)
Francuski koncern chce budować w Gdyni korwety i okręty podwodne
Francuski koncern zbrojeniowy DCNS stara się o przejęcie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jego przedstawiciele odwiedzili właśnie stocznię i spotkali się z lokalnymi władzami. Dla pozostającego w stanie upadłości zakładu może być to ostatnia szansa na przetrwanie.
W tym tygodniu wiceprezes DCNS Alain Fougeron i attache obrony ds. morskich przy ambasadzie Francji w Warszawie Marc Cheyroux, spotkali się z wojewodą pomorskim Romanem Zaborowski. - Przedstawili możliwości firmy oraz plany dotyczące rozwoju Stoczni Marynarki Wojennej - relacjonuje wojewoda. - W gdyńskiej stoczni chcieliby produkować okręty podwodne i korwety typu Gowind.
W zamyśle Francuzów gdyńska stocznia, atrakcyjna z powodu niższych kosztów pracy, miałaby być włączona w sieć zakładów współpracujących przy budowie takich korwet, sprzedawanych na eksport.
Według wojewody Zaborowskiego Francuzi zapowiedzieli, że nie zwalnialiby pracowników stoczni. Chcieliby natomiast dokapitalizować zakład i wprowadzać w nim nowsze technologie. Zapowiadają kooperację z innymi firmami pomorskimi.
- Z moich informacji wynika, że Francuzi są skłonni budować u nas podzespoły i bardziej zależy im na przejęciu zamówień od wojska. Nam zależy na inwestorze, który będzie miał własne kontrakty i po prostu da ludziom pracę - mówi z kolei Tadeusz Mirkiewicz, przewodniczący NSZZ Pracowników Wojska w SMW.
Co w zamian? Przedstawiciele DCNS rzeczywiście liczą na zamówienia z polskiej Marynarki Wojennej. O to nie będzie jednak łatwo. - Każdy chciałby mieć zapewnione państwowe kontrakty - komentuje Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowe. - Trzeba sobie jednak zadać pytanie, czy w obecnym okresie jest to wykonalne.
Kontraktów rządowych jest coraz mniej. Przykładem może być los zamówień na korwety typu Gawron. Budowa pierwszej rwała 8 lat, a w tym czasie powstał tylko kadłub. Okręt będzie gotowy za 2 lata. Państwo zrezygnowało z budowy kolejnych sześciu.
Stocznia, której 99,38 proc. udziałów należy do Agencji Rozwoju Przemysłu, a reszta do Ministerstwa Obrony Narodowej, została wystawiona na sprzedaż na początku 2009 r. Inwestorzy mogą kupić 160 mln akcji zwykłych imiennych o wartości nominalnej 50 groszy każda.
ARP odmówiła nam informacji o rozmowach z DCNS. Szczegółów nie znają też pracownicy stoczni. - Jak na razie nikt w tej sprawie się z nami nie kontaktował, ani ze strony DCNS , ani ze strony ARP - twierdzi Andrzej Suworow, wiceprzewodniczący NSZZ Solidarność w SMW.
W grudniu 2009 roku Sąd Rejonowy w Gdańsku zadecydował o tzw. upadłości układowej oraz o pozostawieniu na zajmowanych stanowiskach dotychczasowego zarządu stoczni. Obecnie stocznia ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Rozpoczęły się także zwolnienia grupowe. Pracę straciło ok. 300 osób z 1,2 tys. załogi.
Oglądaj w ostatnim przed wakacjami tygodniku gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu: Salon czy poczekalnia - opinie o potrzebach polskiej gospodarki morskiej uczestników imprezy Międzynarodowych Targów Gdańskich " Salon morski" ; Jubileusz szkolnictwa morskiego ; Atrakcje familijnej żeglugi. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.35 i sobotę o 17.00. Program powróci na antenę gdańskiej Trójki we wrześniu.
Miejsca
Opinie (72) ponad 20 zablokowanych
-
2010-06-25 21:52
.
szansa na przetrwanie naszych stoczni jest odsuniecie od wladzy ziomali walesy, millera, tuska i tym podobnych. jestesmy jedynym krajem na swiecie ktory sprzedal swoje strategiczne dobra obcemu kapitalowi.
- 5 4
-
2010-06-25 21:48
jeneraly z bozej laski
widzialem Pana Kanskiego w wypasionej bryce jak byl, widzialem mizerie tych niby targow, widzialem te lymuzyny jeneralow z kierowcami ile za to placimy a bylo ich kilkanascie.i g..jak bylismy zasciankiem tak zostanmy, bez tych lymuzyn i siatek z prezentami jak wynosili a co robia sluzby? toz to kazdy widzi.
- 6 0
-
2010-06-25 21:22
Niech biora bede mial gdzie po Technikum pracowac.
- 2 5
-
2010-06-25 19:52
Moment
Czyli glownie chodzi o to zeby za darmo przejac stocznie otrzymywac stale kontrakty od Panstwa Polskiego na budowe okretow itp plus robic dla siebie a to za cene utrzymania pracownikow stoczni??????
- 10 2
-
2010-06-25 17:48
Atomowa łódź podwodna SSBN (1)
widać, że ktoś ma pojecie o czym pisze...
żałoba- 5 2
-
2010-06-25 18:37
aaa już zmienili na okręt. Ale coż-to za SSBN?
Nosiciel międzykontynentalnych rakiet balistycznych typu Le Triomphant??
- 1 0
-
2010-06-25 17:47
we Francji studiuj się praktyczne konstruowanie statków, w Polsce są "zamawiane" biotechnologie i inne wirtualnenauki!
Pewnie dlatego Polacy to Naród z dyplomem lecz nie posiadający praktycznych umiejętności produkcji.
Do tego doliczmy "wrogość" urzędników i paskudny system fiskalny, okradające banki i wszechobecny lobbing prozachodni i mamy upadek gospodarki Polski.- 13 0
-
2010-06-25 17:21
Niech Francuzi lepiej wylicytują u komornika luksusowe BMW europosła Kurskiego
Na pewno lepszy interes na tym zrobią
- 27 8
-
2010-06-25 17:14
najpierw wypierdzielić na pysk za bramę darmozjadów i cały klan ZZ
- 48 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.