• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Maciej Korolczuk
14 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.

Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. RzeczypospolitejMapka na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.



Jak oceniasz wizję nowych kładek na Zaspie?

Trwające od półtora roku prace projektowe związane z przygotowaniem do rozbiórki istniejącej, wysłużonej kładki na skrzyżowaniu al. Rzeczpospolitej i Jana Pawła II miały zakończyć się z końcem 2021 roku.

Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?

- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.

Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"



O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.

- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu. Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.

Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej



- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona. Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona.

Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa



Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.

Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.

Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.

Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze



W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.

Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.

- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.

Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.

Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa. Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (14)

    Projekt niby futurystyczny, ale koncepcja kładek jak najbardziej z minionej epoki.

    • 28 16

    • Zgoda

      Tu i tak jest założenie, że nie będzie się wchodziło po schodach, więc nie jest źle. Większość urbanistów szczególnie w mniejszych gminach nie bierze w ogóle pieszego pod uwagę w planowaniu. Auto ma mieć wygodnie a pieszych nie ma, a jeśli są to mają się usunąć :)
      Ale zgoda, że ten "węzeł" to strata miejsca w środku miasta i to w takim miejscu.

      • 12 5

    • majster (11)

      Dobudować najazdy do istniejącej i gitara, a nie następne niebezpieczne przejścia spowalniające ruch.

      • 8 18

      • (10)

        "Niebezpieczne przejścia spowalniające ruch" :D No właśnie o to chodzi, że spowolnią ruch i dzięki temu będzie bezpieczniej :D Masakra jak większość ludzi ma kiełbie we łbie.

        • 16 5

        • Krzyżując potoki ruchu pieszego i samochodowego, zawsze podnosisz ryzyko wystąpienia wypadku. (9)

          Ruch pieszy od samochodowego powinien być w miarę możliwości rozdzielany tam gdzie jest to możliwe, a nie krzyżowany.

          • 7 15

          • Ryzyko wypadku jest zawsze i wszędzie (1)

            A najwięcej wypadków jest w domach.

            • 4 7

            • kto nie ryzykuje nie pije szampana

              • 3 2

          • nie, nie zawsze (6)

            w miastach, w których mieszkańcy rozumieją sens uspokajania ruchu, krzyżowanie się potoków ruchu różnych pojazdów nie obniża poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa socjalnego (ryzyko bycia ofiarą napadu). Warto myśleć holistycznie, a nie tak jak straszni mieszczanie, którzy wszystko widzą oddzielnie.

            • 1 8

            • Troszkę parafrazując: (5)

              Gdzie jest większa szansa na porażenie elektryczne - tam gdzie masz wystający ze ściany i niezaizolowany kabel, czy tam gdzie nie masz prądu w ogóle?

              • 3 1

              • analogia nie jest dowodem (2)

                samochodozę się leczy

                • 0 3

              • Na motofobię jeszcze lekarstwa nie znaleźli. (1)

                Chociaż trwają badania - podobno zrobienie prawa jazdy pomaga.

                • 1 0

              • Ty serio myślisz, że ktokolwiek nie ma prawa jazdy? :D

                A może wydaje Ci się, że wszyscy, tak jak Ty, podpisali mentalny cyrograf na jeżdżenie tylko jednym środkiem transportu?

                Czy może po kupieniu samochodu, już Cię nie stać na miesięczny, albo rower? :D

                • 0 2

              • Jeszcze nikt nie umarł w zderzeniu pieszych. (1)

                A więc niezaizolowanym kablem jest jezdnia dla samochodów i to ją trzeba ograniczać.

                • 0 3

              • Brawo! Wreszcie dotarło.

                Tak jak mówisz - ją trzeba odizolować od pieszych.
                Jednak mózg się jeszcze nie poddaje, mimo tutaj pompowanej przez ciebie propagandy antysamochodowej.

                • 2 0

    • "futyrystyczna" bezkolizyjna kładka byłą by prowadzona pod wiaduktem - tam jest miejsce

      • 2 9

  • Przejścia naziemne to jest to czego tam najbardziej potrzeba. (5)

    Wreszcie będzie można normalnie dojść do przystanku komunikacji. Brawo tak trzymać. Pewnie kierowczyki będą niezadowoleni ale cóż to jest miasto.

    • 55 66

    • kierowczyki maja wyrabane, na tej trasie tak jest masa swiatel, gdyby nie to ze obwodnica sie blokuje z byle powodu to nikt by tymi trasami nie jezdzil

      • 3 1

    • Kierofczyki, a nie kierowczyki.

      • 2 2

    • (1)

      Ten znowu o tych kierofczykach!! To jakaś choroba!! Trzeba się leczyć o ile nie jest zapóźno!!!!!!!!!

      • 5 0

      • Niestety medycyna jest bezradna.

        • 3 0

    • kierofczyki

      kierofczyki będą jeździć jak im znaki postawią, ale jeden na tysiąc się zagapi i potrąci pieszego, będzie tragedia i sami sobie teraz projektujemy i za to zapłacimy kolejny niebezpieczny punkt z przejściem dla pieszych.

      • 1 1

  • :/ (3)

    Przejścia naziemne w rozwijającej się części miasta to prawdziwe futuristico! Prawdziwy geniusz!

    • 40 35

    • To w rowijającej się części miasta nie mieszkają ludzie ? Nie przechodzą przez jezdnię np. na przystanek

      • 12 6

    • No tak, bo futurystyczne miasto to jest wizja samochodowych ekspresówek przez środek miasta wprost z lat 60.

      • 8 4

    • Spokojnie, to i tak nie powstanie. Gdańsk to miasto projektowania, koncepcji i zaniżania kosztorysów...

      • 0 1

  • (4)

    nie mozna by zrobic z jednym przejsciem i jednymi swiatlami na srodku przez al.rzeczypospolite!

    • 12 20

    • (1)

      A zauważyłeś że JPII przebiega w wykopie i ma dojazdy w wykopach do Rzeczypospolitej? To jak inaczej wybudować przejścia?

      • 8 2

      • pisze o rzeczypospolitej!!,o przejsciu przez jezdnie z tramwajem! nie J.P.!

        • 4 4

    • co za różnica? (1)

      jeżeli oba przejścia będą mieć światła w twardej synchronizacji, to w tej odległości będą odczuwalne jako jedno

      • 3 2

      • po nocnym wylaczeniu,rano bedzie balagan!!zielona fale widziales?

        • 1 1

  • (4)

    Wszystko lepsze od obecnej kładki. Grunt żeby tylko nowoprojektowana była bezpieczna i miała windy dla tych, którym szwankuja nogi, albo żeby targajacym pijanego kolegę było łatwiej przetransportować go na drugą stronę.

    • 7 38

    • WINDY?

      Przeczytaj jeszcze raz artykuł człowieku.

      • 15 1

    • A gdzie ta winda..?

      Skoro, jak piszą w artykule, wszystko będzie na poziomie ziemi, i same kladki tylko nad drogowymi rozjazdami..

      • 8 0

    • a do piwnicy po co chcesz jezdzic?,chyba ze szalety osiedlowe tam zrobisz!!

      • 1 0

    • tak czytasz newsa.... nie bedzie windy

      • 0 0

  • dziwnym trafem po tych naziemnych kładkach prawie nikt nie chodzi (3)

    j.w.

    • 25 19

    • Po tych nadziemnych nikt nie korzysta tak samo jak będą na poziomie gruntu to nic nie zmieni.

      • 6 10

    • A to co wszyscy przelatują?

      • 12 2

    • chodza Ci co musza, a to ze ruch pieszy tam jest niewielki to inna sprawa.

      • 4 1

  • Kolejne przejścia naziemne (12)

    I będą coraz większe korki

    • 54 40

    • (11)

      I dobrze, może ci się w koncu znudzi w nich stać

      • 8 11

      • Tak (5)

        Przeniosę się pod twoje okno

        • 5 1

        • samochodozę się leczy (4)

          jeszcze o tym nie wiesz?

          • 1 7

          • Niestety motofobia jest nieuleczalna

            Nawet haloperidol nie pomoże.

            • 4 1

          • Niestety motofobia jest nieuleczalna. (2)

            • 2 1

            • zmień płytę (1)

              • 0 3

              • ty też

                • 0 0

      • (4)

        Lubisz spaliny, prawda? Wtedy dopiero oddychasz!

        • 2 1

        • uspokojenie ruchu zmniejsza emisję spalin (3)

          teza oparta o badania prowadzonego w ramach brytyjskiego programu Twenty is plenty (prędkość 20 mil na godzinę wystarczy).

          • 1 3

          • najniżej emisyjna jest jazda na jedynce przy 18 km/h, taka prawda...

            • 2 0

          • yhm, pod warunkiem stałej, niezakłóconej jazdy z taką prędkością. (1)

            przy 30 na godzinę spalanie mam w granicach 7-8 litórw wg komputera, przy 50 jest to już 4,5 - 5.5 Rozumiem, że większe zużycie przy niższej prędkości powoduje, że produkuję mniej spalin? To jakieś novum. Odkrywasz nową fizykę.

            • 1 0

            • Jeżeli tak jest, to znaczy, że masz zbyt duży silnik.

              • 0 2

  • Nowe kładki? Ale po co? (3)

    Przecież można zrobić 5 przejsc naziemnych, na ulicy Rzeczypospolitej zrobić zwężenie do jednego pasa, a drugi zamalować, zeby ludzią żyło sie lepiej!!!
    Brak słów jeśli chodzi o podejscie do infrastruktury w tym mieście, a zwłaszcza tej drogowej ;(

    • 46 41

    • Dobrze, że samochodami nie jeżdżą ludzie (1)

      Samochodom nie musi się żyć lepiej.

      • 6 4

      • Samochodami jeżdżą krwiożerczy przybysze z kosmosu, taka prawda...

        • 1 1

    • masz rację. ludziom żyłoby się lepiej. tym którzy wszędzie potrafią dostać się bez samochodu.

      • 3 6

  • Czy ja dobrze widzę? (15)

    Kolejne przejścia dla pieszych że światłami?

    • 64 14

    • Stojąc na światłach będziesz miał więcej czasu na rozmyślanie (13)

      nad zmianą stylu życia w mieście.

      • 23 16

      • Co za i**otyczny komentarz (12)

        To jest miasto. Tu się żyje szybko, a nie wolno. Gdybym chciał godzinami rozmyślać nad sensem życia to bym się wyprowadził na wieś.

        • 18 10

        • (6)

          a ja będę żył wolno w mieście :)

          • 7 5

          • Żyj i daj żyć innym, ale bez narzucania swojego widzimisie. (5)

            • 5 5

            • a ty co niby robisz? (4)

              ja chce chodzić piechotą na poziomie gruntu a ty mi każesz chodzić po schodach bo tak ci wygodniej?

              • 5 5

              • Połazisz po schodach

                Będziesz zdrowszy

                • 2 2

              • (2)

                No to sobie chodź i nie wpierniczaj się na grunt, po którym ja chcę jeździć samochodem :)

                • 1 2

              • ciekawe, jak się poruszasz jak wysiądziesz z samochodu. (1)

                wjeżdżasz nim do sypialni i toalety?

                • 0 1

              • wsiadam na wózek inwalidzki.

                Jeszcze jakieś pytania? :)

                • 0 0

        • przeciętna prędkość samochodu w mieście zwykle nie przekracza 18 km/h (4)

          w Warszawie, mimo wielu arterii typu 2x2 pasy przeciętna prędkość wynosi 14 km/h. W Londynie 11 km/h, dlatego zaczęto tam radykalnie rozbudowywać sieć dróg dla rowerów. (prędkość rowerzysty w Kopenhadze wynosi około 18 km/h, na ulicach z tzw. "zieloną falą" dla rowerów wynosi więcej (20-25 km/h).

          • 1 3

          • Rower jest niewygodny

            Ciśnie w tyłek siodełko, dzieci ani zakupów nie zabierzesz

            • 1 0

          • Średnia prędkość rowerzysty. W mieście. 20-25 km/h. (2)

            Tiaaa. i komu chcesz te bajki wciskać?

            Już widzę jak pani Grażynka jadąca po bułki na swoim miejskim rumaku do sąsiedniej dzielnicy popyla ze ŚREdNIĄ 20-25km/h.

            Chwilowo - jak najbardziej, ale nie średnią.

            • 0 0

            • Jak masz zieloną falę, chwilowa = średnia. (1)

              • 0 1

              • XDD od kiedy prędkość chwilowa = prędkość średnia?!

                Człowieku, skończ już się kompromitować. Piszesz o średniej rowerzystów w mieście. I to całego zbioru. Tak pań Grażynek, które zaniżają prędkości, jak i obcisłogacich "kolarzy", którzy tę średnią prędkość mogą nieco zawyżać.

                Prędkość średnia to prędkość przejazdu z punktu A-B na całej trasie a nie w danym momencie. Ja na moim starym 20-letnim góralu z górki rozpędziłem się do 70km/h (Marszewska góra). Czy to oznacza, że taką też prędkość miałem na trasie pomiędzy Przywidzem z którego wracałem a moim mieszkaniem w Gdańsku?

                Litości.

                • 0 0

    • No tak a o co chodzi?

      • 2 2

  • Genialny pomysł jak zakorkować kolejną część Gdańska... (26)

    Macie rację w latach 90-tych kupiłem tu mieszkanie, zameldowałem się i tak uważam się za słoika ale takiego co zostawia pieniądze, patrząc na tą gdańską patologię od 2019 pierwszą decyzją było odcięcie od mojego PIT bo nie zamierzam sponsorować tego typu inwestycji, drugą podjęła za mnie firma bo się przeniosła poza Gdańsk i do siedziby jest dużo łatwiej dojechać i wiecie co? Takimi działaniami coraz więcej zwykłych mieszkańców wyprowadza się z Gdańska. dojazd, dojazd i jeszcze dojazd to od trzech lat w Gdańsku udręka. Najpierw pandemia i rezygnacja z komunikacji, a potem nie przywrócono autobusów i tramwai, a nachalnie gnębi się kierowców że mają przesiąść sie do komunikacji miejskie... Tylko do czego skoro nie przywrócono rozkładów z 2019 roku tylko zrobiono dziadostwo...

    • 59 56

    • (13)

      Zapraszam wypi...

      • 14 14

      • Zacznij od siebie. (12)

        Ja żyję od urodzenia w GD i coraz bardziej dojrzewam do decyzji, żeby się stąd ewakuować. Trójmiastem zarządzają idioci.

        • 18 10

        • (6)

          Również od urodzenia i coraz bardziej podobają mi się zmiany. Świetne argumenty podajemy prawda?

          • 11 11

          • Które zmiany ci się podobają? (5)

            • 4 1

            • Żadne

              • 8 1

            • wszelkie, które prowadzą do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów (3)

              przy okazji one prowadzą także do poprawy bezpieczeństwa wszystkich.

              • 4 10

              • (2)

                Od kiedy przejścia kolizyjne, na jednym poziomie poprawiają bezpieczeństwo??? Mało ci wczorajsza śmiertelna ofiara?

                • 7 2

              • przejścia sterowane sygnalizacją świetlną są bezpieczne (1)

                uspokajanie ruchu także pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo i przyczynia się do zmian zachowań komunikacyjnych: rezygnowanie z samochodu na rzecz innych, bardziej bezpiecznych sposobów poruszania się po mieście. Twój wpis ma pewien sens jedynie jeśli wykluczasz prawdziwość tezy: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

                • 2 4

              • Od myślenia życzeniowego jeszcze nikt nie umarł,

                Przez nieuwagę na naziemnych przejściach przez jezdnie - bardzo wielu.

                • 1 1

        • Prawda

          • 1 3

        • ktoś cię na siłę tu trzyma? (1)

          • 1 1

          • Niestety tak.

            • 2 1

        • Wyprowadź się na wieś gdzie nie będzie asfaltowej drogi (1)

          • 1 2

          • Bardzo chętnie. Byle dalej od gdańskiego syfu.

            • 1 1

    • Gdańska patologia ? (9)

      Wracja do siebie pod Mławę kury macać z kolegami inteligentami spod GS-u.

      • 10 14

      • (1)

        Tym komentarzem najlepiej pokazujesz jak tolerancyjni są wyborcy Dulkiewicz. Serdeczności!

        • 13 6

        • Jestem wyborcą pieszych a nie kierowców. Jak dzieje się dobrze dla zwykłego człowieka niezamkniętego w okowach blach i plastiku, to dla mnie świetnie!

          • 8 9

      • (6)

        A z czego będziesz żył jak ci którzy sponsorują twoje zasiłki ze swoich podatków się wyprowadzą? Kiedyś o was - bezrobotnej patologii ktoś mówił, że jesteście cwani, a wy jesteście zwyczajnie tępi.

        • 10 6

        • (3)

          Tak, nagle wszyscy się wyprowadzą. Powodzenia z takim myśleniem, gdy z roku na rok w aglomeracji trójmiejskiej jest więcej ludzi.

          • 5 4

          • (1)

            Nie dyskutujemy z patologią . Najpierw sprowadzi cie do swojego pozomu a potem zniszczy.

            • 4 1

            • Musisz mieć bardzo smutne życie, jeżeli każdego, kto ma odmienne zdanie od twojego,

              uważasz za patologię.

              • 0 3

          • A niech się sprowadzają.

            Pomieszkają tu trochę, a po chwilowym zachłystnięciu się "wielkim miastem", zobaczą jacy dyletanci zarządzają tym grajdołem i uciekną. Na ich miejsce przyjadą następni. Wróć do początku komentarza.

            • 6 1

        • miasta dbające o dobre warunki ruchu pieszych i rowerzystów (1)

          zwykle przyciągają inwestorów i powstają w nich nowe miejsca pracy i życia.

          • 1 7

          • śmieszą mnie te "dislajki"

            przyspawanie mentalne do fotela samochodu da się przezwyciężyć.

            • 0 3

    • Wracaj tam skąd przyjechałeś

      • 1 1

    • Ja w Trójmieście mieszkam od urodzenia

      I nigdy nie byłem sloikiem. A myślę tak samo jak ty.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane