• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT kupuje narkotesty. ZKM Gdynia ma je od zeszłego roku

Szymon Zięba
17 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy i motorniczowie testowani na narkotyki
Kierowcy GAiT mają być badani na obecność narkotyków. Zdjęcie ilustracyjne. Kierowcy GAiT mają być badani na obecność narkotyków. Zdjęcie ilustracyjne.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje będą wyrywkowo testować kierowców i motorniczych na obecność narkotyków w organizmie. Przewoźnik podjął właśnie decyzję o zakupie narkotestów. ZKM Gdynia zaopatrzył się w takie testy już w grudniu zeszłego roku.



Narkotesty wpłyną na większe bezpieczeństwo pasażerów komunikacji miejskiej?

Obecnie, zanim kierowca czy motorniczy rozpocznie pracę, sprawdzana jest jego trzeźwość. Badania wykonywane są w zajezdniach, za pomocą stacjonarnych alkomatów.

- Niezależnie kontrole przeprowadzone są także przez nasze służby na terenie miasta podczas postojów. Odnośnie badań pod kątem obecności narkotyków, jeżeli zachodziłoby jakiekolwiek podejrzenie, że pracownik może znajdować się pod wpływem narkotyków czy innych środków psychotropowych, niezwłocznie poddany zostałby badaniu na ich obecność - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Jak podkreśla, wykrycie obecności narkotyków wiązałoby się z niedopuszczeniem kierowcy do pracy i w efekcie rozwiązaniem umowy.

Narkotesty wyrywkowo i bez zapowiedzi



Tymczasem w związku z tragicznymi wydarzeniami w Warszawie, kiedy to autobus miejski spadł z wiaduktu, a media podały informację o tym, że jego kierowca znajdować się miał pod wpływem amfetaminy, spółka GAiT podjęła decyzję o zakupie narkotestów i przeprowadzaniu kontroli wśród kierowców i motorniczych na obecność narkotyków w organizmie.

- Obecnie opracowywana jest procedura ich przeprowadzania. Kontrole będą dokonywane wyrywkowo i bez zapowiedzi. Planowane jest także poszerzenie badań okresowych pracowników o badania pod kątem obecności narkotyków w organizmie - zapowiada Anna Dobrowolska.

Sprawdź ważność swojej karty miejskiej



Rzeczniczka GAiT podkreśla, że codzienna praca kierowców oraz motorniczych gdańskiego przewoźnika "poddawana jest uważnej ocenie, by ewentualne zagrożenia związane z ich zachowaniem w porę wychwycić i im zapobiec."

- Na etapie rekrutacji, szkoleń BHP oraz innych cyklicznie organizowanych szkoleń dla naszych kierowców i motorniczych, temat związany z bezwzględnym zakazem zażywania narkotyków czy innych substancji psychoaktywnych oraz skutkami ich zażywania jest zawsze bardzo wyraźnie eksponowany. Co ważne, bardzo dużą wagę przykładamy do procesu rekrutacji nowych pracowników - uczestniczy w nim psycholog kliniczny, specjalista z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Dobrowolska.

Narkotesty w Gdyni dostępne od zeszłego roku



W Gdyni możliwość przebadania kierowców na obecność narkotyków możliwa jest od grudnia 2019 roku.

- Kierowcy gdyńskiej komunikacji miejskiej są badani pod kątem obecności środków odurzających. Badanie przy pomocy testu musi być jednak potwierdzone przez policję, która w rezultacie pozytywnego testu, kieruje danego kierowcę na badanie krwi. Do tej pory nie wystąpił jednak taki przypadek - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
W Gdyni badanie przeprowadzane może być przy użyciu jednorazowych testów narkotykowych ze śliny i trwa ono około 15 minut. Zdjęcie ilustracyjne. W Gdyni badanie przeprowadzane może być przy użyciu jednorazowych testów narkotykowych ze śliny i trwa ono około 15 minut. Zdjęcie ilustracyjne.
Badanie przeprowadzane jest przy użyciu jednorazowych testów narkotykowych ze śliny i trwa około 15 minut - taki bowiem czas jest potrzebny do weryfikacji ewentualnej obecności wybranych substancji odurzających.

Stosowane przez ZKM testy pozwalają na zdiagnozowanie użycia:
  • morfiny,
  • heroiny,
  • amfetaminy,
  • marihuany,
  • haszyszu,
  • kokainy.

Kierowcy badani są na obecność narkotyków wyrywkowo.

Jak dowiedzieliśmy się w ZKM, służby nadzoru ruchu organizatora przewozów prowadzą stałe i systemowe kontrole jakości usług przewozowych od wielu lat. Inspektorzy Ruchu ZKM mają więc podczas tych kontroli bezpośredni kontakt z kierowcami.

Przy typowaniu kierowcy do badania na ewentualne użycie środków odurzających pod uwagę bierze się wygląd kierowcy, jego zachowanie, nadmierne pobudzenie, reakcje na polecenia, sposób prowadzenia rozmowy (mówienia) i ewentualne występowanie drgawek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



- W szczególności zwraca się uwagę na oczy i źrenice - czy są równe oraz przekrwione, załzawione, błyszczące lub rozbiegane. Niezależnie od powyższego, zwraca się też uwagę na sposób prowadzenia pojazdu, a także chód. Ponadto najczęściej każde badanie przy użyciu narkotestu poprzedza się badaniem trzeźwości - podkreśla Hubert Kołodziejski.

Kilka kontroli było wykonanych w lipcu



Testami na obecność narkotyków dysponują poszczególne firmy przewozowe, które we własnym zakresie prowadzą stałe kontrole pracowników pod tym kątem. Dzieje się tak m.in. ze względu na mechanizm kar umownych, które są nakładane na operatora, gdy to służby ZKM uniemożliwią wykonanie kursu kierowcy pod wpływem używek.

- Odnośnie liczby testów w tych firmach trudno nam się jednak wypowiadać. ZKM w Gdyni, jako organizator przewozów, zapewnia pracownikom swoich służb kontrolnych narkotesty na bieżąco. Po ich wykorzystaniu, nabywane są kolejne - aby ciągle były na wyposażeniu służb zajmujących się kontrolą kierowców. Kontrolę prowadzi się w uzasadnionych przypadkach. W pierwszej połowie lipca przeprowadzono kilka takich kontroli - podsumowuje Hubert Kołodziejski.

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

  • bardzo dobrze

    pasażerowie musza czuć sie bezpieczni.

    • 1 4

  • narkotesty

    Może warto zacząć od przetestowania Zarządu GAiT .

    • 6 1

  • Rybka

    Nic dziwnego, skoro Gdynia to miasto ryby

    • 0 3

  • co dobrze to juz z5 lat temu powinno być zakupione zawsze jak sie coś dzieje nigdy przed

    • 1 1

  • Jeżeli te testy będą tak dokładne jak glukometr w medycynie pracy to za chwilę zabraknie kierowców

    • 6 0

  • Bedziecie łazić z buta zobaczycie (1)

    Pracuje tu 15 lat i nadszedł czas się pożegnać . Nie mogę patrzeć na ludzi przysięgam bo są chorzy na głowę a po tylu latach przepraszam ale Wszystkich się tak samo traktuje, kierownictwo w firmie chore na Maxa ! Tylko czekają żeby uciąć coś z premii a ludziska dzwonią o byle co i zawsze dodają . ci co piszą i dobrze jak nie to niech zmienia pracę itd niech się zastanawią czasami czy jest drugi taki chory zawód jak ten co wykonuje , za wszystko nas karają : obojętnie kto nie złoży skarge to łysy za biurka i spółka już ręce zacierają bez weryfikacji i konfrontacji . za jedno przewinienie 2 razy potrafią karać a ludzie dzwonią i kłamią , ja sobie nie wyobrażam żeby dzwonić do czyjeś pracy i donosic ze ta pani w nosie dłubie albo ten muraż coś tam coś a tu non stop telefony . wszyscy jesteście chorzy razem z kierownictwem naszym itd . pić nie palić nie no nic nie wolno , i te prawo głupie u nas , bo zapale trawę dziś a za tydzień wykaże i co wtedy , w d...e mam ta pracę

    • 12 1

    • @Gruby a kto ci karze pracować idż na bezrobocie , z twojej wypowiedzi najlepiej tam się czujesz. Na bezroboci nikt ciebie niebedzie karał zanic. A ręke wyciągnij tylko do MOPS-u i do rządu bo na prawo i lewo rozdają kase za nic nierobienie

      • 0 7

  • NO to się zaczęła licytacja kto więcej kontroluje a na jakie narkotyki są te testy to już nikt słowem nie wspomni. Ludzie nie ma jednego testu na wszystkie narkotyki.

    • 3 0

  • Tak to ma być . (2)

    Każdy kierowca autobusu trolejbusu i tramwaju powinien przejść taki test na alkohol i narkotyki w organizmie przed rozpoczęciem pracy i po jej skończeniu . Ten kierowca autobusu w Warszawie , który spowodował katastrofę , zażywał narkotyki przed końcem pracy . Tylko wtedy te testy mają sens .

    • 0 4

    • A może lekarze ?

      • 1 0

    • Jak będzie takie prawo to tak można zrobić, póki co jest to nielegalny proceder.

      • 0 0

  • Będzie bezpieczniej jeśli badani będą pasażerowie.

    • 5 3

  • Czas pracy a kosk

    może by się ktoś zabrał za czas pracy a nie za narkotyki.

    Motorniczy czy kierowca dziennie pracuje 9 -10h z postojami wyrównawczymi z podróżą do i z pracy to jest ok 13h. Najdłuższa przerwa to jest 20 min choć takich jest mało. Od zakończenia do rozpoczęcia pracy musi być nie mniej niż 11h w tym 6h snu. Specyfika pracy to na nogi ok 2 w nocy powrót do domu z obiadem ok 15. Popołudniu ok 13 wyjście z domu powrót ok 2 w nocy.
    Skrócony czas pracy o godziny nadliczbowe nie zawsze to wychodzi ale na 4h przyjść na 4 rano lub na 14 nic nie ma z tego dnia. Z tego co się orientuję nowy system układa grafik z kosmosu, dzień pracy dzień wolny dzień pracy dzień wolny skrócony czas pracy dzień wolny. Wiemy ilość dni nie może przekraczać 6 dni pracy z rzędu.

    Zwykli ludzie chodzą do pracy 5 dni pracy po 8h, weekendy i święta wolne.
    Motorniczy czy kierowca tak nie ma i ani to się nie przekłada na pieniądze jakie zarabiają ani na stan ich prywatnego życia rodzinnego, o wyjazdach na weekend nie wspomnę. O problemach zdrowotnych, nerwice, stres, roztrojenie organizmu pory dnia i nocy, Problemy z kręgosłupem, odpowiedzialność i wiele innych czynników.

    Jest afera i oczywiście trzeba się za to zabrać ale dlaczego przy okazji nie sprawdzić pracowników w biurach, kierowników i wszystkich innych w kadrach ? Może oni nie stworzą zagrożenia zdrowia i życia ale mają ogromny wpływ na to co się dzieje we firmach i jak to wszyscy inni na niższych szczeblach odczuwają.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane