• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • grafika

    Ze stawki godzinowej 18 zl brutto nijak nie wyjdzie podana pensja. Coś się w grafice nie zgadza

    • 3 0

  • konkubinat (1)

    chyba to sie tak nazywa ,wlaśnie wstałem do pracy jechac ale nosi mnie trochę atmosfera w stosunkach pomiedzy zaleznosciami w firmie.Pierwszym kursem na 129 około 5.10 z moreny do wrzeszcza wsiadł przewodniczacy zwiazków zawodowych p.S i mówi ,ze od Danusi wyszedł ,skojarzylem z p.wiceprezes G bo o tym wiele osób mówilo...
    Pan przewodniczacy okolo 10-c tys. na m-c dostaje

    a i siostra i syn tez pracują i odpowiednie wyposazenie otrzymuja
    uciekam .bo muszę adazyc na wyjazd

    • 22 0

    • A zięć

      Został motorniczym. W 322.

      • 0 0

  • Sami malkontenci (1)

    Zarabiali 2200 to źle
    Zarabiają 4000 to też źle.
    Ja pracuje, robię nadgodziny i mi pasuje. A jak komuś nie pasuje to niech pójdzie do bp Tour czy cokolwiek

    • 7 25

    • Gratulacje

      Takich tu potrzeba...
      Może kiedyś ogarniesz...
      Sukcesow

      • 2 0

  • kierowca autobusu staż 29 lat

    naprawde jest to nie prawda bez wysługi ogulno krajowej 340 i premi bardzo zależnej czyli 700 czyli rachunek jest prosty 160 x18=2880 +340 wysługa ogulno krajowa + 700 premia jak jakis burak nie zadzwoni ze pusciłem bąka albo ze dzwoniłem z telefonu komorkowego niewiedzadz w jakiej sprawie dzwonie ale marudzic po bilet to potrawią tak jak na poczatku ktos napisal ze onet bierze informacje niewiadomo od kogo zenada

    • 4 0

  • (21)

    4100 ale ale światek piątek niedziela jeździsz. Super !

    • 141 17

    • No bez jaj: za jedyne wymagane kwalifikacje w postaci prawa jazdy kat.D? (5)

      Nie przesadzajmy: inni się kształcą latami,kończą dobre uczelnie,zdobywają lata doświadczenia i mają jakieś koło do łapy więcej (nawet niech będzie,że bez żadnych nadgodzin). Komuna bardziej ceniła robola,po zmianie systemu jak widać niewiele lepiej.
      Wystarczy .

      • 6 27

      • Nie TYLKO...

        Do tego dochodzą psychotesty, psychotechnika, odnowa kwalifikacji co pięć lat (500zl plus nowe prawo jazdy 100zł).
        Proponuję przesiąść się z wygodnego autka i chociaż przez jeden dzień spróbować poprowadzić autobus :) Zobaczymy, czy to TYLKO.

        • 2 0

      • Nie wiem jaką edukacją miałeś ale trzeba było ukończyć . (3)

        • 12 2

        • To i ukończyłem kmiocie! (2)

          Magisterskie na PG i to nie ekonomię ani fizykę czy matematykę.

          • 2 3

          • Ukonczone na wydziale gier i zabaw...

            Zarządzanie.

            • 0 0

          • Ukonczyl, ale sloma w butach pozostała.

            • 4 1

    • Komunikacja ma nie jeździć w weekendy i święta? (12)

      • 27 11

      • (11)

        Nie musi jeździć a nawet nie powinna. Zakłady pracy są zamknięte, sklepy nieczynne więc dokond ludzie mają jeździć? I tak już teraz komunikacja w niedziele wozi powietsze

        • 9 48

        • (3)

          Do kościoła trzeba jechać.

          • 3 4

          • (1)

            Nie trzeba jechać bo starczy pójść. Wszyscy mają samochoty a kościoły są co kawałek.

            • 5 3

            • Wystarczy. Starczy to może być wiek nieuku.

              • 4 0

          • do kościoła trza iść z pokora na kolanach okładając się batogiem ... jak na jasną górę pokutnicy

            a nie upska wozić luksusowo jak oj.dyr.

            • 11 7

        • (2)

          naucz się polskiego bo wstyd

          • 4 5

          • moja sąsiadka wierna wyznawczyni rydzykowa (1)

            nie chodzi do tych żydowskich antypolskich kościołów w okolicy, a jeździ do tych prawdziwych sanktuarii w centrum

            • 3 5

            • Jej sprawa . Jest demokracja . Nikomu nie szkodzi .

              • 5 0

        • O matko! (1)

          Ty mógłbyś/mogłabyś przejechać się po słownik i w wolną niedzielę skorzystać z niego

          • 15 1

          • przecież to troll...

            • 8 0

        • (1)

          Gdyby nikt nie pracował w weekendy, to w poniedziałki nie miał byś do czego wracać.

          • 29 2

          • Było iść do pracy na pon - pt. :P

            • 4 12

    • Wczesniej w handlu wszyscy musieli wniedxziele robicc i cały cza patologia sie tego domaga

      A nic więcej za niedziele nie dostawali!

      • 4 5

    • na zmiany

      ratownicy mają mniej

      • 5 0

  • Gait

    Swietna firma chwala sie na zdjeciu nie swoimi autobusami. Autor nie przygotowal sie do lekcji. reklamuje autobusy konkurecji.

    • 4 0

  • Kiedy biletomaty w autobusach?

    zakaz sprzedaży biletów przez kierowców

    • 7 0

  • (3)

    ZObaczymy w okresie świątecznym. Poszły grafiki na grudzień i połowa ludzi już planuje L4 żeby świąt w pracy nie spędzić

    • 13 1

    • (1)

      To niech się zwolnia z pracy . I ida pracować na kase do Biedronki . To jest psi obowiązek kierowcy pracować w ten dzień co przypada mu zmiana bo ta firma pracuje 24 godziny

      • 1 3

      • Twój psi ,to czekać grzecznie na przystanku.

        • 2 0

    • to ta "połowa" jak kasta sędziów .. bo jakże można "planować" L4 ? Bo na pewno niezgodnie z prawem ...
      Weź kredyt i zmień pracę

      • 1 6

  • Zapomnieli się pochwalić, ile trzeba natrzaskać godzin żeby dostać te 4100 (5)

    Śmiech na sali. A ciekawe ilu nowych kierowców się zaraz zwolni jak już zobaczą jak firma jest "zarządzana"...

    • 145 10

    • ciekawe czy to zmniejszenie wakatów nie jest związane ze zmniejszeniem wozokilometrów czy jak to liczą (2)

      papier jest cierpliwy, wszystko przyjmie

      • 11 0

      • Nawet jeśli jest związane, to co? (1)

        Kilka linii puszczono do innego przewoźnika,który nie ma problemów z kierowcami; GAiT dzięki temu też już nie ma problemów. Wszystko się spina,przeciekająca tama załatana.

        • 6 0

        • Tak puszczono innych...

          Niech puszczają więcej za 5 lat okaże się że ten przewoźnik powie plajta a gait z urzędu będzie musiało ratować przewozy. Wrócimy do punktu wyjścia. W Gdyni linia Z obsługiwana jest przez spółkę zpoza miasta (wszystkie linie autobusami z nr 4...) tylko ostatnio standardem jest autobus (2... To chyba numer początkowy innego przewoźnika spółki miejskiej). Tak się kończy zabawa z innym podwykonawca. Spółki miejskie są droższe lecz działają na innych zasadach. Płacą kierowcy, nie ma tak jak w PKS, że kierowca nie ma gdzie dostać biletów a musi je mieć. Mycie aut, tankowanie odbywa się w normalnych warunkach... Zresztą zobaczymy 3 max 5lat...

          • 2 0

    • znam takiego, który nawet miesiąca nie wytrzymał :)

      • 2 0

    • To ile tych godzin trzaskają?

      300, 200 czy ile

      • 8 0

  • 4100 to nie jest tragedia. (9)

    • 54 67

    • Srednia! (7)

      Kierownik dostaje 8tys. Prezes 15tys kierowca 2.5 tys mechanik 2.5 tys. to srednio mechanik i kierowca dostaje 7tysiecy polskich zlotych. to nie jest zle

      • 43 6

      • (3)

        Ale o czym ty kolego piszesz, 5.7k brutto to srednie zarobki kierowcow, jest to wyraznie napisane w ostatnim akapicie, do tej statystyki ani prezes, ani kierownicy ani mechanicy nie wliczaja.

        • 3 8

        • (2)

          Nowo zatrudnieni 18 zł brutto, czyli netto ok 13 zł x 168 (przy 40 h godzin w tygodniu) to daje ok. 2200 zł na rękę. Szał ku..a Wystarczy na wynajęcie mieszkania w GD, ubieranie się z kontenerów z używanymi ubraniami za free i jedzenie ze śmietników. Żyć nie umierać, nie wiem kto tam przyszedł do pracy, chyba jakiś desperat z zaburzeniami psychicznymi.

          • 32 1

          • (1)

            dramat, pomyśl troche zanim napiszesz. Do tego co napisałeś dochodzi premia około 800 zł netto, wysługa lat maksymalnie 20 % do pensji i nie musisz pracować w GaiT tylko z innych firm też się liczy. Podwójna stawka za niedziele i święta, dodatkowe 6zł za godzinę pracy w godzinach od 23 do 5. Nadgodziny 50 % dodatkowo do stawki godzinowej.

            • 6 2

            • godziny

              Który motorniczy robi. W tych godzinach to są ochlapy godzinowe

              • 2 0

      • (1)

        Pytanie za co ten prezes dostaje 15 tysi? Za siedzenie za biurkiem? To jest ta współczesna "sprawiedliwość".

        • 7 13

        • Prezes za 15 tysi? To jakiś frajer że kiwa za pół darmo.

          W Enerdze SA tyle ma zwykły specjalista.

          • 13 2

      • No nie tak do końca,bo prezes jest jeden,a kierowców ilu? 200?300?

        • 12 3

    • Ale wiesz że to nie za cały etat?

      Napisali że to średnia pensja. Niech się pracownicy wypowiedzą ile muszą na to pracować

      • 58 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane