- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (51 opinii)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (506 opinii)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (499 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT
Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.
Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników
Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.
Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.
Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą
W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.
- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.
Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?
W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).
Miejsca
Opinie (288) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-25 08:48
grafika
Ze stawki godzinowej 18 zl brutto nijak nie wyjdzie podana pensja. Coś się w grafice nie zgadza
- 3 0
-
2019-11-23 03:26
konkubinat (1)
chyba to sie tak nazywa ,wlaśnie wstałem do pracy jechac ale nosi mnie trochę atmosfera w stosunkach pomiedzy zaleznosciami w firmie.Pierwszym kursem na 129 około 5.10 z moreny do wrzeszcza wsiadł przewodniczacy zwiazków zawodowych p.S i mówi ,ze od Danusi wyszedł ,skojarzylem z p.wiceprezes G bo o tym wiele osób mówilo...
Pan przewodniczacy okolo 10-c tys. na m-c dostaje
a i siostra i syn tez pracują i odpowiednie wyposazenie otrzymuja
uciekam .bo muszę adazyc na wyjazd- 22 0
-
2019-11-24 21:25
A zięć
Został motorniczym. W 322.
- 0 0
-
2019-11-22 15:58
Sami malkontenci (1)
Zarabiali 2200 to źle
Zarabiają 4000 to też źle.
Ja pracuje, robię nadgodziny i mi pasuje. A jak komuś nie pasuje to niech pójdzie do bp Tour czy cokolwiek- 7 25
-
2019-11-24 20:58
Gratulacje
Takich tu potrzeba...
Może kiedyś ogarniesz...
Sukcesow- 2 0
-
2019-11-24 17:42
kierowca autobusu staż 29 lat
naprawde jest to nie prawda bez wysługi ogulno krajowej 340 i premi bardzo zależnej czyli 700 czyli rachunek jest prosty 160 x18=2880 +340 wysługa ogulno krajowa + 700 premia jak jakis burak nie zadzwoni ze pusciłem bąka albo ze dzwoniłem z telefonu komorkowego niewiedzadz w jakiej sprawie dzwonie ale marudzic po bilet to potrawią tak jak na poczatku ktos napisal ze onet bierze informacje niewiadomo od kogo zenada
- 4 0
-
2019-11-22 12:04
(21)
4100 ale ale światek piątek niedziela jeździsz. Super !
- 141 17
-
2019-11-22 14:06
No bez jaj: za jedyne wymagane kwalifikacje w postaci prawa jazdy kat.D? (5)
Nie przesadzajmy: inni się kształcą latami,kończą dobre uczelnie,zdobywają lata doświadczenia i mają jakieś koło do łapy więcej (nawet niech będzie,że bez żadnych nadgodzin). Komuna bardziej ceniła robola,po zmianie systemu jak widać niewiele lepiej.
Wystarczy .- 6 27
-
2019-11-24 15:45
Nie TYLKO...
Do tego dochodzą psychotesty, psychotechnika, odnowa kwalifikacji co pięć lat (500zl plus nowe prawo jazdy 100zł).
Proponuję przesiąść się z wygodnego autka i chociaż przez jeden dzień spróbować poprowadzić autobus :) Zobaczymy, czy to TYLKO.- 2 0
-
2019-11-22 16:43
Nie wiem jaką edukacją miałeś ale trzeba było ukończyć . (3)
- 12 2
-
2019-11-23 09:37
To i ukończyłem kmiocie! (2)
Magisterskie na PG i to nie ekonomię ani fizykę czy matematykę.
- 2 3
-
2019-11-24 07:58
Ukonczone na wydziale gier i zabaw...
Zarządzanie.
- 0 0
-
2019-11-23 14:50
Ukonczyl, ale sloma w butach pozostała.
- 4 1
-
2019-11-22 12:12
Komunikacja ma nie jeździć w weekendy i święta? (12)
- 27 11
-
2019-11-22 12:51
(11)
Nie musi jeździć a nawet nie powinna. Zakłady pracy są zamknięte, sklepy nieczynne więc dokond ludzie mają jeździć? I tak już teraz komunikacja w niedziele wozi powietsze
- 9 48
-
2019-11-22 13:25
(3)
Do kościoła trzeba jechać.
- 3 4
-
2019-11-22 13:56
(1)
Nie trzeba jechać bo starczy pójść. Wszyscy mają samochoty a kościoły są co kawałek.
- 5 3
-
2019-11-23 01:18
Wystarczy. Starczy to może być wiek nieuku.
- 4 0
-
2019-11-22 13:46
do kościoła trza iść z pokora na kolanach okładając się batogiem ... jak na jasną górę pokutnicy
a nie upska wozić luksusowo jak oj.dyr.
- 11 7
-
2019-11-22 13:30
(2)
naucz się polskiego bo wstyd
- 4 5
-
2019-11-22 14:05
moja sąsiadka wierna wyznawczyni rydzykowa (1)
nie chodzi do tych żydowskich antypolskich kościołów w okolicy, a jeździ do tych prawdziwych sanktuarii w centrum
- 3 5
-
2019-11-22 16:38
Jej sprawa . Jest demokracja . Nikomu nie szkodzi .
- 5 0
-
2019-11-22 13:25
O matko! (1)
Ty mógłbyś/mogłabyś przejechać się po słownik i w wolną niedzielę skorzystać z niego
- 15 1
-
2019-11-22 13:56
przecież to troll...
- 8 0
-
2019-11-22 13:12
(1)
Gdyby nikt nie pracował w weekendy, to w poniedziałki nie miał byś do czego wracać.
- 29 2
-
2019-11-22 13:26
Było iść do pracy na pon - pt. :P
- 4 12
-
2019-11-22 14:14
Wczesniej w handlu wszyscy musieli wniedxziele robicc i cały cza patologia sie tego domaga
A nic więcej za niedziele nie dostawali!
- 4 5
-
2019-11-22 12:51
na zmiany
ratownicy mają mniej
- 5 0
-
2019-11-24 10:17
Gait
Swietna firma chwala sie na zdjeciu nie swoimi autobusami. Autor nie przygotowal sie do lekcji. reklamuje autobusy konkurecji.
- 4 0
-
2019-11-24 10:01
Kiedy biletomaty w autobusach?
zakaz sprzedaży biletów przez kierowców
- 7 0
-
2019-11-23 11:52
(3)
ZObaczymy w okresie świątecznym. Poszły grafiki na grudzień i połowa ludzi już planuje L4 żeby świąt w pracy nie spędzić
- 13 1
-
2019-11-23 15:03
(1)
To niech się zwolnia z pracy . I ida pracować na kase do Biedronki . To jest psi obowiązek kierowcy pracować w ten dzień co przypada mu zmiana bo ta firma pracuje 24 godziny
- 1 3
-
2019-11-24 08:19
Twój psi ,to czekać grzecznie na przystanku.
- 2 0
-
2019-11-23 11:57
to ta "połowa" jak kasta sędziów .. bo jakże można "planować" L4 ? Bo na pewno niezgodnie z prawem ...
Weź kredyt i zmień pracę- 1 6
-
2019-11-22 12:07
Zapomnieli się pochwalić, ile trzeba natrzaskać godzin żeby dostać te 4100 (5)
Śmiech na sali. A ciekawe ilu nowych kierowców się zaraz zwolni jak już zobaczą jak firma jest "zarządzana"...
- 145 10
-
2019-11-22 13:13
ciekawe czy to zmniejszenie wakatów nie jest związane ze zmniejszeniem wozokilometrów czy jak to liczą (2)
papier jest cierpliwy, wszystko przyjmie
- 11 0
-
2019-11-22 15:16
Nawet jeśli jest związane, to co? (1)
Kilka linii puszczono do innego przewoźnika,który nie ma problemów z kierowcami; GAiT dzięki temu też już nie ma problemów. Wszystko się spina,przeciekająca tama załatana.
- 6 0
-
2019-11-24 06:59
Tak puszczono innych...
Niech puszczają więcej za 5 lat okaże się że ten przewoźnik powie plajta a gait z urzędu będzie musiało ratować przewozy. Wrócimy do punktu wyjścia. W Gdyni linia Z obsługiwana jest przez spółkę zpoza miasta (wszystkie linie autobusami z nr 4...) tylko ostatnio standardem jest autobus (2... To chyba numer początkowy innego przewoźnika spółki miejskiej). Tak się kończy zabawa z innym podwykonawca. Spółki miejskie są droższe lecz działają na innych zasadach. Płacą kierowcy, nie ma tak jak w PKS, że kierowca nie ma gdzie dostać biletów a musi je mieć. Mycie aut, tankowanie odbywa się w normalnych warunkach... Zresztą zobaczymy 3 max 5lat...
- 2 0
-
2019-11-23 18:19
znam takiego, który nawet miesiąca nie wytrzymał :)
- 2 0
-
2019-11-22 16:53
To ile tych godzin trzaskają?
300, 200 czy ile
- 8 0
-
2019-11-22 12:06
4100 to nie jest tragedia. (9)
- 54 67
-
2019-11-22 12:22
Srednia! (7)
Kierownik dostaje 8tys. Prezes 15tys kierowca 2.5 tys mechanik 2.5 tys. to srednio mechanik i kierowca dostaje 7tysiecy polskich zlotych. to nie jest zle
- 43 6
-
2019-11-22 14:52
(3)
Ale o czym ty kolego piszesz, 5.7k brutto to srednie zarobki kierowcow, jest to wyraznie napisane w ostatnim akapicie, do tej statystyki ani prezes, ani kierownicy ani mechanicy nie wliczaja.
- 3 8
-
2019-11-22 18:46
(2)
Nowo zatrudnieni 18 zł brutto, czyli netto ok 13 zł x 168 (przy 40 h godzin w tygodniu) to daje ok. 2200 zł na rękę. Szał ku..a Wystarczy na wynajęcie mieszkania w GD, ubieranie się z kontenerów z używanymi ubraniami za free i jedzenie ze śmietników. Żyć nie umierać, nie wiem kto tam przyszedł do pracy, chyba jakiś desperat z zaburzeniami psychicznymi.
- 32 1
-
2019-11-23 11:00
(1)
dramat, pomyśl troche zanim napiszesz. Do tego co napisałeś dochodzi premia około 800 zł netto, wysługa lat maksymalnie 20 % do pensji i nie musisz pracować w GaiT tylko z innych firm też się liczy. Podwójna stawka za niedziele i święta, dodatkowe 6zł za godzinę pracy w godzinach od 23 do 5. Nadgodziny 50 % dodatkowo do stawki godzinowej.
- 6 2
-
2019-11-24 03:32
godziny
Który motorniczy robi. W tych godzinach to są ochlapy godzinowe
- 2 0
-
2019-11-22 13:33
(1)
Pytanie za co ten prezes dostaje 15 tysi? Za siedzenie za biurkiem? To jest ta współczesna "sprawiedliwość".
- 7 13
-
2019-11-22 14:26
Prezes za 15 tysi? To jakiś frajer że kiwa za pół darmo.
W Enerdze SA tyle ma zwykły specjalista.
- 13 2
-
2019-11-22 14:02
No nie tak do końca,bo prezes jest jeden,a kierowców ilu? 200?300?
- 12 3
-
2019-11-22 12:07
Ale wiesz że to nie za cały etat?
Napisali że to średnia pensja. Niech się pracownicy wypowiedzą ile muszą na to pracować
- 58 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.