• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców. W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców.

- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.



Czy kierowcy GAiT powinni więcej zarabiać?

Porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi w piątek 29 czerwca zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin. Na początku roku ten sam pracownik dostawał za godzinę 13,50 zł.

- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.

Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"



Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.

- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych. Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych.

Motorniczowie jako kierowcy autobusów?



Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.

Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108118?

- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu

Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku



Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.

Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera

Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Nowe autobusy sprowadzone z Niemiec zastąpią m.in. tego Mercedesa z 1997 r., który trafił do Gdańska także z Niemiec - z Akwizgran (Aachen).

Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca



Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.

Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • prawda

    ludzie mysla ze kierowcy nie wiadomo jak zarabiaja w komunikacji.ostaqtnio slyszalem nawet ze zarabiaja 4 tys na reke.a to tylko 2700zl.jedni podchodza do Ciebie i plujaze jedziesz jak zolw,nastepny przyjdzie powie ze ludzie to nie kartofle.nikomu nie dogodzisz.ludzie mysla ze za bilety kasa idzie do kierowcy,natomiast prawda jest taka ze 4% ze sprzedazy biletow w miesiacu jest w wyplacie.jakies moze 70zl wychodzi.odpowiedzialnosc jaka??wlasnie a jeszcze ludzie pluja.mimo ze jest korek potrafia przyjsc pokazac na zegarek ze sie spoznilem bo w korku stalem.i sie spytaja jeszcze "dlaczego" .
    nie jest tak pieknie jak mowia a zrezygnowac szkoda bo...jak sie wydalo na prawo jazdy z przewozem osob 6400zl to szkoda to rzucic w kat.ale ludzie tego dalej nie rozumieja. co wiecej obcinane sa polaczenia bo nie to ze nie sa rentowne tylko ludzi nie ma do pracy to obcinaja.taka prawda

    • 6 0

  • ej to sa jakies jaja

    kasy nie ma dla kierowcow a na zlobki ma byc na +300 na bony dla rodzin itp to znaczy ze kandydsci na prexydentow klamią ze bedzie na to na tamto

    • 2 0

  • (2)

    Lisicki, dobrze znamy twoje zagrywki - sprzedać, rozgrabić i nachapać się :)

    • 238 19

    • Ciekawe ile jeszcze ten człowiek rozwali w tym mieście?

      • 3 0

    • kawał dziada z niego !!!

      • 24 4

  • zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin.

    Ludzie to jest kryminał. 18zł tylko wtedy gdy mamy 10h nadgodzin.
    Gdzie my żyjemy?

    • 11 0

  • komora lakiernicza jest już zbudowana na zajezdni wrzeszcz od 5 LAT (1)

    wszyscy pracownicy zajezdni wrzeszcz wiedzą, że komora lakiernicza bez pozwolenia została zbudowana i zmontowana już w 20113 ROKU.
    zlokalizowana jest obok "ekologicznej" myjni.
    z informacji jakie przekazuje gait wynika, że dopiero planują montaż :)

    • 9 0

    • statki się maluje bez komór lakierniczych i cały smród leci na miasto

      • 1 0

  • podstawa to 18 euro ! (3)

    tak jest w całej Europie !, nie dziwcie się potem Gamonie ,że polscy kierowcy wożą ludzi bo Londynie , Sztokholmie itd. Dziwie się ,że dyrekcje i prezesostwo o swoje ddupska potrafią dbać i wiedzą jakie sobie pensje przyznawać - no bo tak jest w Europie !... , czasy wyzysku i niewolnictwa odeszły już do Lamusa .

    • 13 3

    • a przyzwoita emerytura dająca żyć to 2000 euro

      za zadłużenie jakiego PIS narobił w dwa lata emerytur nie będzie

      • 0 2

    • Też bym tak chciał, ale zejdź na ziemię z tymi stawkami.

      • 2 0

    • Brawo

      Tak jest !

      • 1 0

  • Loża zjada pieniądze na podwyżki (2)

    • 150 2

    • Za co podwyżki ? Wykazujecie się ponad przeciętnie ? Czy może dalej komuna " Czy się stoi, czy się leży..." (1)

      • 4 15

      • Nie no za to pan Lisicki to się wykazał

        czego się nie dotknie to się ku.pę zamienia. Ale ta władzuchna chyba tak już ma.

        • 2 0

  • to nie podwyżka tylko zmiana dodatku regulacyjnego 400zł brutto na stawkę godzinową 18brutto

    Podwyżka to była od 01.06.2018 ażżżżż 1zł. brutto. To powiedźcie mi gdzie te podwyżki!!!

    • 10 0

  • (5)

    niech się pochwalą ile kosztuje ta słynna loża dla vipów

    • 227 11

    • Banda nieuków po zawodówce, chce zarabiać taką kase ? Ja się pytam za co ? Napewno nie za mój miesięczny. (1)

      • 2 17

      • Jaka kase? Ile wg ciebie to obecnie duza kasa? 1000euro na reke to powinna byc normalna wyplata

        • 2 0

    • A może w ramach oszczędności przenieśmy gdzieś jakąś zajezdnie? (1)

      Albo przemalujmy na inny kolor tramwaje? Albo zmieńmy logo? Nie! Wynajmijmy nową lożę! Hehehehehehe! Kończ waść wstydu oszczędź. Tu też się nie sprawdziłeś!

      • 25 3

      • A co Pan zrobił takiego, że jest Panu wstyd i mają zakończyć Pana męki?

        • 4 4

    • Pewnie tyle co Energii

      • 6 1

  • Co kierowcy to nie mają za wygodnie?

    Dodatki na wczasy, podwyżki, premie. Jak chcą mieć normalną, ludzką pracę to niech skończą szkoły, chociaż z tym pewnie byłby problem patrząc na zaawansowanie umysłowe niektórych. Kierowcy komunikacji miejskiej to najgorszy sort zaraz obok kurierów.
    Do pracy się wziąć leniwe De, a nie tylko strajkiem bo chce podwyżkę i się obraża jak dzieciak. Jakby oni chociaż uprzejmi byli i punktualni

    • 0 29

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane