- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (70 opinii)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (139 opinii)
- 3 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (109 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Nowe zatoki na styku dwóch miast (54 opinie)
GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy
- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.
- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.
Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"
Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.
- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Motorniczowie jako kierowcy autobusów?
Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.
Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108 i 118?
- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu
Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku
Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej . Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.
Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera
Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.
Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian
Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca
Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.
Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.
Opinie (332) ponad 10 zablokowanych
-
2018-07-02 17:39
niech przedstawią liczby ilu pracownikom w miesiącu tną premię za bzdety
propaganda,kłamstwa, półprawdy , kradzież premii pracowników do tego mobbing,mobbing ,mobbing !!! cała prawda super pracodawcy
- 31 2
-
2018-07-02 17:40
Znowu fikcyjna podwyżka.
Za duża czapa umysłowych nad kierowcami i motorniczymi.I to zżera pensje kierującym.
- 25 3
-
2018-07-02 17:51
Dodatki!!!!!!!!!!!!!!!!
Po co te wszystkie dodatki??????? Konkretna stawka i wiadomo na ile można liczyć.
- 26 2
-
2018-07-02 18:02
Lisicki (2)
Siadaj za fajere i zasuwaj za 2,5 na rękę , świątek, piątek, niedziela, noc.
Dam Ci też na wczasy pod gruszą 400 zł
Ciesz się.
Zawodowy kierowca wszędzie dostanie minimum 5 tys na łapę.
Propaganda knura przy korycie.- 36 4
-
2018-07-02 18:09
(1)
Czemu Kłamiesz.
- 1 10
-
2018-07-02 18:26
Kto kłamie??? Jak się czyta to włos na głowie się jezy. 27 zł, premie- jałmużny...i 3 tyś na rękę zapiep**ajac swiatek piątek, wstajac o 2giej w nocy, grając z wolnego gdzie kierowca powinien odpoczywać, odpowiedzialność za wóz i całej zgraji to rzeczywiście super zarobek!!@ Jak ten mądry wyliczył te 27zl? To może proste dac 27zl i kierowcy z reszty jałmużny zrezygnują typu premie, kolonie itp
- 7 1
-
2018-07-02 18:06
Lisicki - likwidator.
Co nie ruszy to ........
- 16 1
-
2018-07-02 18:07
Dodam tak od siebie że firma upadła tak nisko że żąda umundurowania nie dając ani grosza na nie ani na pranie ale karzą premia za brak koszuli i krawata
- 22 2
-
2018-07-02 18:08
(1)
Jest od 1 lipca. 18zl plus te premie i inne dodatki. Nie jest najgorzej. Inni mają gorzej.
- 5 23
-
2018-07-02 18:11
Porownaj zarobki w innych duzych a nawet mniejszych miastach.Bija o glowe zarobki w Gdansku.Ci ludzie sa odpowiedzialni za bezpieczenstwo pasazerow.
- 12 0
-
2018-07-02 18:10
A byl kiedys planetobus.Byla to w miare dobra firma.Autobusy moze mieli nie za nowe ale byly w miare punktualne do czasu remontu spacerowej.Teraz pewnie taka firma bylaby na reke dla GAiT.
- 7 1
-
2018-07-02 18:17
Hahahha
Pisałem ze na tym stanie! Nie dajcie się! Walczcie o więcej! Pozdrawiam
- 20 2
-
2018-07-02 18:19
Ciekawe kto będzie jeździł tymi nowo kupionymi autobusami i tramwajami.Znowu będą korekty i zmniejszanie ilości kursów.Ale za to będzie pokazane jak po Gdańsku jeżdżą najnowsze autobusy i tramwaje itd,itp.
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.