Fakty i opinie

stat

Plan dla zajezdni Hallera czeka na uchwalenie

W czwartek radni Gdańska podejmą decyzję ws. planu zagospodarowania dla zajezdni autobusowej przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz okolicznych terenów. Nowa zabudowa będzie mogła liczyć maksymalnie ok. 11 pięter (40 metrów). Nieuchwalenie planu nie wstrzyma zabudowy, która wówczas mogłaby być zbliżona wysokością do bloków na Zaspie.



Czy radni powinni zagłosować za przyjęciem planu?

tak, ponieważ jego brak doprowadzi do chaosu w nowej zabudowie

39%

tak, ale trzeba wstrzymać się ze sprzedażą zajezdni

9%

nie, proponowana zabudowa jest zbyt wysoka i gęsta

44%

nie, teren nie wymaga żadnego planu zagospodarowania

8%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 656
Uchwała o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania została podjęta w maju 2015 r. Była ona ściśle związana z zamiarem sprzedaży terenów zajezdni autobusowej przy al. Hallera, co ma umożliwić budowę nowej bazy na gdańskim Południu (bliżej osiedli obsługiwanych przede wszystkim autobusami).

Po ponad dwóch latach projekt planu trafi w czwartek na sesję Rady Miasta Gdańska. Nie różni się on znacznie od pierwotnej wersji dokumentu przedstawionej w kwietniu 2016 r.

Po pierwszym wyłożeniu planu do publicznego wglądu uwzględniono wnioski Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny dotyczące zakazu budowy naziemnych wielopoziomowych parkingów (dopuszcza się przy tym oczywiście parkingi podziemne) oraz magazynów wielopoziomowych. Ograniczono również obsługę komunikacyjną nowej zabudowy od strony ul. Dźwigowej zobacz na mapie Gdańska.

Zgodzono się również, by zaznaczyć, że podczas wojny działał tu niemiecki obóz pracy. Pojawi się więc stosowna tablica, a jeżeli podczas badań archeologicznych uda się odnaleźć relikty dawnej zabudowy o "znaczących wartościach dziedzictwa kulturowego", będą one musiały zostać zachowane.

Więcej na temat niemieckich obozów pracy przeczytasz w naszym artykule z 2009 r.

Uwagi uwzględnione po pierwszym wyłożeniu planu.
Uwagi uwzględnione po pierwszym wyłożeniu planu. mat. BRG
Ponadto uwzględniono wnioski firmy deweloperskiej Robyg oraz właścicieli stacji benzynowej zobacz na mapie Gdańska w zakresie zmiany naziemnych zbiorników LPG na podziemne, co zmniejszy restrykcje wobec nowej zabudowy i jednocześnie pozwoli na dalszą działalność stacji benzynowej w tym miejscu.

Bez planu mogą powstać bloki jak na Zaspie

Mimo zgłaszanych wielokrotnie wniosków przy pierwszym i drugim wyłożeniu o znaczne ograniczenie parametrów zabudowy, nie zdecydowano się zrezygnować z dominant ani proponowanej gęstości zabudowy. Jednocześnie brak planu mógłby doprowadzić do jeszcze intensywniejszej zabudowy.

- W obecnej sytuacji, czyli bez obowiązującego planu, teren mógłby być w całości zabudowany na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Przy wydawaniu powyższych decyzji analizowane jest sąsiedztwo w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość frontu działki i nie mniejszej niż 50 metrów (...). Przy prowadzeniu tego typu analiz w rejonie ul. Chrobrego, Grudziądzkiej i Hallera byłaby brana również pod uwagę 12-kondygnacyjna zabudowa Zaspy i w konsekwencji możliwe byłoby zabudowanie całego terenu budynkami o wysokości ok. 36 metrów bez jakiejkolwiek kompozycji urbanistycznej czy zasady stopniowania wysokości zabudowy - argumentują urzędnicy w rozpatrzeniu uwag złożonych przez mieszkańców.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Wizualizacja kolejnego etapu osiedla Robyg, które powstaje w oparciu o warunki zabudowy.
Wizualizacja kolejnego etapu osiedla Robyg, które powstaje w oparciu o warunki zabudowy. mat. inwestora
Najlepszym dowodem na scenariusz powielenia parametrów z Zaspy na tym terenie może być kolejny etap osiedla realizowanego przez firmę Robyg. Już teraz w jej ofercie są dwa budynki 12-kondygnacyjne, które oddane do użytku mają być w przyszłym roku.

Ich lokalizacja pokrywa się z przewidzianymi w projekcie planu dominantami, czyli przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska. Kolejne podobne wysokością budynki (do 40 metrów) przewidziano u zbiegu al. Hallera i Chrobrego zobacz na mapie Gdańska. Pomiędzy nimi środkiem terenu poprowadzony będzie ogólnodostępny deptak, wzdłuż którego koncentrować się będzie zabudowa ze sklepami w parterach.

Stopniowanie wysokości zabudowy

Na większości terenu zabudowa będzie niższa i wyniesie 20-26 metrów, a najbliżej ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska zostanie obniżona do 13 metrów. Podczas procedowania projektu planu nie zgodzono się na odsunięcie nowej zabudowy od tzw. domków fińskich o 10-15 metrów, ale wprowadzono między starą a nową zabudową obligatoryjny szpaler drzew.

Sprzedaż terenu zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu.
Sprzedaż terenu zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
3,5 tys. nowych mieszkań

Z wyliczeń Biura Rozwoju Gdańska wynika, że przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów zabudowy dla całego obszaru, może na nim powstać nawet ok. 3,5 tys. nowych mieszkań.

Analizy ruchu wykonane na potrzeby sporządzenia planu wykazały, że obecny układ drogowy nie będzie wymagał większych zmian. Ponadto zakłada się, że nowi mieszkańcy będą korzystali ze znajdującej się tuż obok trasy tramwajowej, kilku linii autobusowych oraz dobrze rozwiniętej w tej części miasta infrastruktury rowerowej.

Z projektem planu, który trafi pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska, a także z wnioskami mieszkańców zapoznać się można na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (179)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.