• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 10 mln zł na rewitalizację ulic Głównego Miasta

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
10 mln zł w tegorocznym budżecie miasta ma zostać przeznaczone na rewaloryzację ulic Głównego Miasta w Gdańsku. 10 mln zł w tegorocznym budżecie miasta ma zostać przeznaczone na rewaloryzację ulic Głównego Miasta w Gdańsku.

10 mln zł chcą przeznaczyć gdańscy urzędnicy na rewitalizację ulic Głównego Miasta w 2019 r. Wśród zaplanowanych zadań znajduje się m.in. przebudowa Szerokiej i Ogarnej oraz remont chodników na kilkunastu innych ulicach. Przyjrzeliśmy się tym planom z bliska.



Chodniki i ulice na Głównym Mieście:

Niedawno informowaliśmy o planowanym remoncie Długiego Targu. Początek przebudowy był zaplanowany po wakacjach, ale prace stanęły pod znakiem zapytania po tym, jak nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów. Jego zdaniem byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".

Modernizacja fragmentu Traktu Królewskiego to niejedyne działania gdańskich urzędników. Na 2019 r. zaplanowano też rewitalizację innych ulic Głównego Miasta. Pierwotnie w tegorocznym budżecie na te działania przewidziano 15 mln zł, ale już wiadomo, że części planów nie uda się zrealizować i 5 mln zł zostało przesunięte na kolejne lata. Sprawdziliśmy, na co zostaną przeznaczone pozostałe środki.

W zadaniu "Rewitalizacja ulic Głównego Miasta w 2019 r." zostały ujęte następujące ulice:

  • ul. Czopowa - remont istniejących chodników o łącznej długości 140 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 110 m,
  • ul. Dylinki - remont istniejących chodników o łącznej długości 100 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 100 m,
  • ul. Elżbietańska - remont istniejących chodników o łącznej długości 230 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 140 m,
  • ul. Garncarska (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych) - remont istniejących chodników o łącznej długości 90 m,
  • ul. Targ Drzewny (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 40 m,
  • ul. Węglarska (chodnik po stronie południowej) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 60 m,
  • ul. Pańska (chodnik po stronie południowej) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 80 m,
  • ul. Szeroka - odcinek od Targu Drzewnego do ul. Grobla II - modernizacja istniejących chodników w połączeniu z modernizacją nawierzchni jezdni,
  • ul. Ogarna (odcinek od ul. Garbary do ul. Kotwiczników) - modernizacja chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni,
  • ul. Przędzalnicza - modernizacja istniejących chodników o łącznej długości 140 m w połączeniu z modernizacją nawierzchni jezdni o długości 70 m,
  • wjazd na Targ Węglowy - otoczenie Teatru Wybrzeże.


- Na tę chwilę została zrealizowana przebudowa ul. Złotników, w ramach tej inwestycji wykonano modernizację jezdni i chodników, a także remont kanalizacji deszczowej - informuje Joanna Bieganowska z Biura Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta.
  • Planowane remonty nawierzchni jezdni i chodników na Głównym Mieście.
  • Na tych ulicach przebudowane zostaną chodniki.

Jak informują gdańscy urzędnicy, najbliżej realizacji są inwestycje na ul. Czopowej, Dylinki, Węglarskiej i Pańskiej, dla których poszukiwani są wykonawcy dokumentacji projektowej.

Jak dodają, miasto przystąpi do realizacji powyższych inwestycji po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń oraz pozytywnych opinii Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Ogarna przyjazna niewidomym, Szeroka deptakiem



Nieco inaczej sytuacja wygląda z głównymi ulicami w Śródmieściu Gdańska. Na ul. Ogarnej konieczne są dodatkowe prace projektowe uwzględniające pasy rowerowe o szerokości 1,5 m oraz pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny. Komplet zaktualizowanej dokumentacji projektowej ma być gotowy dopiero w listopadzie.

Wciąż ważą się losy przebudowy ul. Szerokiej. Przypomnijmy, że remont tej ulicy był zaplanowany już na początek... 2018 r. Podobnie jak w przypadku Długiego Targu, przeszkodą okazały się decyzje konserwatora, który wniósł do projektu wiele zapytań i zastrzeżeń. Potrzebne były też konsultacje z mieszkańcami. Po 1,5 roku prac urzędnicy zastanawiają się nad przeprojektowaniem ul. Szerokiej w deptak tzw. shared space - przestrzeń współdzieloną. Prace miałyby zostać podzielone na dwa etapy: pierwszy od ul. Bosmańskiej do ul. Grobla I i drugi - od ul. Grobla I do Targu Drzewnego.

Zarówno plany wobec Ogarnej, jak i Szerokiej miałyby zostać zrealizowane w 2020 r.

  • Mandat za wycieraczką i naklejki na szybie przypominające kierowcy, że chodnik nie jest właściwym miejscem do parkowania to smutna codzienność na ul. Ogarnej.
  • Na ul. Szerokiej piesi także przegrywają z kierowcami parkującymi auta na chodnikach. Przebudowa ulicy ma to zmienić.

Zmieni się też ul. Garncarska. Pozyskana dokumentacja projektowa jest na etapie pozyskiwania uzgodnień niezbędnych do uruchomienia realizacji zadania.

Wkrótce ma też zostać ogłoszony przetarg na przebudowę ul. Przędzalniczej i Elżbietańskiej. W obu tych lokalizacjach prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • nic nie powinni robić - na Głównym Mieście nie ma mieszkańców (1)

    cała kasa na dzielnicę z mieszkańcami. Głównie miasto zostawić, niech szczęście.

    • 5 6

    • Chcesz powiedzieć że ja i moi sąsiedzi z Głównego Miasta nie istniejemy? Zgłoś to do Urzędu Skarbowego, przynajmniej podatków nie będę płacić :D

      • 3 0

  • niekompetencja (1)

    Czy na tematy dotyczące Gdańska nie powinien pisać ktoś kto zna to miasto. Informuję, że ulica Szeroka nie krzyżuje się z ulicą Garbary. Nie jest to niestety pierwszy tego typu błąd na waszej stronie. Może te tematy należy powierzyć mieszkańcom tu urodzonym.
    Pozdrawiam
    Mike

    • 11 0

    • I tak dobrze znaja

      Jak na przybyszy spod Braniewa

      • 2 2

  • Trzeba zamknąć miasto tak żeby wstęp mieli tylko mieszkający w nim emeryci i my- otwarci europejczycy

    żadnych samochodów, żadnych turystów, to my zbudowaliśmy ten ratusz i żurawia z prywatnych pieniędzy, nie będą nam tutaj jacyś Obcy się pałętali. Gastronomię zamknąć niech sobie jedzą w swoich oborach pod Kartuzami. Wycieczki niech sobie zwiedzają te swoje Krakowy i Wrocławie - od Naszego Gdańska - wara! Tylko nasze samochody mogą parkować w naszym mieście, mieszkańcy innych dzielnic powinni jeździć rowerami za specjalną przepustką dla nie-słoików. A ha no i tablice postawić "strefa wolna od PiS" na wjeździe do miasta zamiast tych dziwnych kaszubskich i legitymować patologię, każdy kto nie ma meldunku na "Starówce" w tył zwrot i niech sobie te swoje pieniędze wydaje w centrach handlowych przy obwodnicy albo w Gdyni. Porządek i Tolerancja musi być i na szczęście pani Prezydent o to już dba i wprowadza naziemne przejścia żeby zatrzymać napływ blachosmrodów do Naszego Gdańska, który jest Nasz.

    • 2 5

  • Mieszkańcy wypad z Głównego Miasta! (1)

    To jest miasto turystyczne, jak chcecie sobie rządzić to na obrzeżach typu Kowale, albo jeszcze dalej....nie powinniście również wjeżdżać samochodami na GM skoro inni nie będą mogli. Te parę metrów możecie przejść od dworca. Chyba, że wykupicie sobie miejsca parkingowe na własność. Wasze samochody powinny zostać wygonione z podwórek, które dzierżawicie od miasta za grosze i postawić tam wiaty śmietnikowe oraz ławki...Wykupili mieszkania za 5 % wartości 20 lat temu i się panoszą patafiany....

    • 1 11

    • No cóż, jest to opinia jak widać turysty.

      • 4 1

  • A infrastruktura podziemna?

    Przebudowa takich ulic powinna bezwzględnie obejmować wymianę infrastruktury podziemnej. Bez modernizacji uzbrojenia to jest tylko niepotrzebne wywalanie pieniędzy. Po remoncie przypomną sobie, że trzeba położyć np. kabel i od nowa prucie ulicy. Dołożyć ślepych przepustów w przypadku potrzeby przyszłościowego ułożenia uzbrojenia podziemnego. Wówczas ma to sens. Obecnie w ten spospob modernizowane są np. ulice w Krakowie.

    • 3 1

  • Glosno

    Fajnie zrobili tą Złotników, ale ławki to nietrafiony pomysł bo stały się one miejscem nocnego picia alkoholu i wydzierania się co utrudnia spokojny sen mieszkańcom. Za dnia alkohol zastępowany jest papierosami, z których dym wylatuje do mieszkań. Na te ulicy zawsze było głośno, szczególnie wieczorami, a teraz jest jeszcze głośniej. Natomiast sam wygląd ulicy, drzewka na plus.

    • 1 0

  • Co z nowa ul Swietokrzyska-tam jest horror Dulkiewicz obudz sie...?

    • 1 0

  • koło NOT na ul Rajskiej jest już po niemiecku

    • 2 4

  • Proponuje z Glownego Miasta najpierw usunac kierowcow

    Od razu bedzie piekniej, ciszej, spokojniej, lepiej.
    Glowne Maisto jest tak male ze nawet nie ma sie co zastanawiac. Tam jest za ciasno.

    • 5 3

  • Gdańsk przestaje mi się podobać , za dużo za gęsto za ciasno. Piękne domy ale nawciskali gdzie się dało. Gdańsk mnie męczy i przytłacza. Kamienny zabetonowany i nagrzany latem Gdańsk. Mało kreatywni, wydają kasę głównie pod deweloperkę

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane