• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Zanim ruszą tramwaje na Morenę" - pisano 35 lat temu

Katarzyna Moritz
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
35 lat temu rozpoczęły się prace przy budowie linii tramwajowej na Morenę. Fakt ten upamiętnia dawny artykuł w "Dzienniku Bałtyckim", który zamieściła w swojej kronice Spółdzielnia Mieszkaniowa Morena. 35 lat temu rozpoczęły się prace przy budowie linii tramwajowej na Morenę. Fakt ten upamiętnia dawny artykuł w "Dzienniku Bałtyckim", który zamieściła w swojej kronice Spółdzielnia Mieszkaniowa Morena.

"Zanim ruszą tramwaje na Morenę", "Tramwaj na Morenę coraz bliżej". Co różni te dwa tytuły prasowe? Jeden z nich pochodzi sprzed kilku tygodni, drugi - sprzed 35 lat.



Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku, z prawej obecny. Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku, z prawej obecny.
Oto jak dziennikarze zapowiadali budowę trasy na Morenę.

Przykład pierwszy: "W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce, która nie była remontowana, wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej".

Czy należało tak długo czekać z linią tramwajową na Morenę?

Przykład drugi: "Dużo pieniędzy i wysiłku pochłonie np. estakada nad trasą politechniczną. Obecnie trwają prace wstępne na ul. Kartuskiej i na skrzyżowaniu tejże z ul. Nowolipie. Jeszcze w tym roku powstaną rozjazdy tramwajowe na pętli, które będą wyprowadzały nową trasę. Skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Nowolipie będzie dwu, a właściwie trzypoziomowe. Tramwaj będzie przejeżdżał tunelem, pod ziemią wykonany zostanie - równolegle do linii tramwajowej - jeden ciąg pieszy. Rozwiązanie takie powstało ze względu na dzieci. Otóż w pobliżu skrzyżowania znajduje się szkoła".

Gdy te dwa akapity czyta osoba, która nic nie wie na temat budowy tramwaju na Morenę, może uznać że pochodzą z jednego artykułu prasowego. Nic bardziej mylnego. Pierwszy pochodzi z naszego artykułu: "Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku". Drugi akapit opublikowano w Dzienniku Bałtyckim w 1978 roku w artykule: "Zanim ruszą tramwaje na Morenę i Chełm".

Trudno nie doznać déjà vu. Dlaczego obecne informacje brzmią niemal identycznie jak te sprzed 35 lat?

- Plany szerokich pasów w ulicy Rakoczego, Nowolipie i Bulońskiej, i puszczenia nimi linii tramwajowej, powstały już w latach 70. To była podobna sytuacja jak z tramwajem na Chełm. Jednak wtedy nie było takiego taboru, który byłby w stanie poruszać się po spadkach powyżej 5 proc. - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.

O tym problemie wspomina też autor artykułu w Dzienniku Bałtyckim sprzed 35 lat: "Różnice poziomu predestynują bowiem teren raczej do zakładania na nim kolejek zębatych, a nie tradycyjnych tramwajów: konieczne jest więc przemieszczenie ogromnych mas ziemi."

- Pomysły na tę linię tramwajową były najróżniejsze. Jeden z wariantów był taki, żeby tramwaj w kierunku Siedlec jechał poziom wyżej, ale ten pomysł upadł. Drugi był taki, żeby ruch z Nowolipia na Łostowicką przerzucić górą nad Kartuską, i żeby tramwaj wjeżdżał pod tę estakadę. One upadły głównie z przyczyn finansowych i konieczności zajęcia terenu - wspomina Kosiedowski.

Gdańsk zakładał, że w 1979 roku wyda na inwestycję 68 mln zł, w 1980 - 92 mln zł. Tramwaj na Morenę miał ruszyć w 1981 roku.

Obecnie koszt budowy nowej linii tramwajowej szacuje się na ponad 250 mln zł. W związku z tym, że trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, inwestycja otrzyma co najmniej 59 proc. dofinansowania unijnego. Tramwaj ma ruszyć w 2015 roku.

- Choć plany powstały blisko 40 lat temu, nie różnią się istotnie od tych, które realizujemy teraz. Największym novum, które wywalczyli sobie mieszkańcy, jest przystanek "Warneńska", gdzie autobusy będą wjeżdżały na przystanki tramwajowe. Dzięki temu będzie się można łatwo przesiąść z autobusów jadących od strony ul. Bulońskiej w kierunku Jaśkowej Doliny do tramwaju - wyjaśnia Kosiedowski.

Projekt linii na Morenę jest już gotowy, obecnie trwa procedura załatwiania pozwolenia na budowę, które firma Gdańskie Inwestycje Komunalne, jako inwestor zastępczy miasta, otrzyma prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia. Do obsługi tej linii Gdańsk planuje kupić do końca roku pięć nowych tramwajów. Pojazdy mają być niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc.

Opinie (165) 10 zablokowanych

  • 35 lat (12)

    A za kolejne 35 lat tytuł artykułu będzie brzmiał "Udało się rozstrzygnąć przetarg na budowę tramwaju na morenę!"

    • 406 63

    • Tak by było gdyby w 2004 roku (2)

      ziściło się hasło PISu NIE WCHODZIĆ DO UNI !!!!!

      • 11 8

      • historyk prorok? (1)

        pojedź dzo Szwajcarii, Norwegii może albo do Islandii. A w ogóle to dokształć sie ekonomicznie i porachuj trochę.

        • 3 7

        • gdzie Rzym gdzie Krym

          DEBILU

          • 0 0

    • Genialne spostrzeżenie !!! Gratuluję humoru, ale również optymizmu - dożycie jeszcze 35 lat

      przy obecnej polityce NFZ to doprawdy EKSTRA optymizm. No, ale niektórzy są bardzo sprytni, i może im się to udać, ku zgryzocie i zgrzytaniu zębów w ZUS !!

      • 3 1

    • to nie pacz (2)

      jw.

      • 1 2

      • (1)

        co to znaczy "pacz"?

        • 3 0

        • ja ci paczę, a ty śpisz...

          a to takie memy były kiedyś, wiesz kolko?

          • 2 0

    • A czy...

      za 35 lat będziesz potrafił czytać? Totalni malkontenci. Przecież na Orunię już się jeździ, to i na Morenę przyjdzie czas...

      • 7 2

    • 37 lat

      podwykonawcy oszukani - pieniędzy nie będzie.

      • 12 5

    • smutasów nie sieją, sami się rodzą (1)

      • 30 16

      • uśmiechnij się ...i do roboty

        • 19 2

    • 2013 rok

      obyśmy dożyli do następnego

      • 15 1

  • (11)

    Linie tramwajowe z Moreny proponuję dwa:
    - do Nowego Portu
    - na Stogi

    • 64 39

    • wiocha w pierwszym pokoleniu (4)

      te tramwaje z moreny to niech jezdza do wioch w okolicy Elblaga , Nowego dworu i innych zadupi z kąd pochodza mieszkancy tej dzielnicy szalikowcow

      • 6 29

      • "krt", obawiam się, że (3)

        ludzie z takich "wioch" jak Elbląg mogliby cię dużo nauczyć. No chyba, że jesteś wybitnie toporny, co mogą potwierdzać twoje wypociny...

        • 19 5

        • (2)

          sugeruje powrót w rodzinne strony i znalezienie tam pracy

          • 14 2

          • (1)

            No to jedź!

            • 4 2

            • Nbr, ndz, nli

              wieśniaki:)

              • 1 0

    • plus

      łostowice i wrzeszcz

      • 2 0

    • - do Nowego Portu "dziesiątka"
      - na Stogi "jedynka"

      • 3 0

    • I na Wyspę Sobieszewską (3)

      przez Wejherowo

      • 55 6

      • dlaczego nie ? (1)

        Wyspie Sobieszewskiej przydałby się tramwaj gdyby był most.Ale zanim się pomyśli trzeba napisać propozycję do Urzędu Miasta aby nie było zaskoczenia że będzie to most szeroki. Ale to raczej nierealne przy infrastrukturze drogowej prowadzącej na Warszawę.

        • 9 1

        • Jest kret to i w późniejszym terminie ten tramwaj pod ziemią - moim zdaniem tunel tramwajowy między Górkami Wschodnimi a Zachodnimi. Ta Wyspa mogłaby być perełką budowlaną, turystyczną, handlową, wypoczynkowo-sportową gdyby był dojazd i nowoczesna komunikacja miejska szynowa.

          • 12 2

      • to ja już wolę przez Berlin

        • 23 3

  • MORENA ? Nie ma takiej dzielnicy /osiedla w Gdańsku ;-) (1)

    Jak widać 35 lat temu jak i dzisiaj tramwaj nie jeździ ponieważ jak można dojechać do spółdzielni mieszkaniowej. A tak na serio, to mam nadzieje, że tramwaj może w końcu pojedzie na Piecki-Migowo.

    • 4 3

    • POMYLIŁEŚ SIĘ...CHCIAŁEŚ POWIEDZIEĆ MORENA TAK?

      Takiej dzielnicy jak PIECKI - MIGOWO to niema i nikt nawet nie wie gdzie to jest...coś musiałeś przekręcić i pomyliło się tobie.Zapewne chciałeś napisać MORENA..ale w końcu rozumiem..każdy popełnia błędy a taka literówka może się chyba zdarzyć każdemu!

      • 0 0

  • cymbałom dano mozliwosc

    Tak wiec do roboty także o tramwaj na suchanino prosze

    • 0 0

  • Masakra

    Czym sie różni czy różnią te artykuły niczym po prostu to blokowisko miało pecha do tramwaju i stąd tyle czasu a powody były najróżniejsze

    • 1 0

  • SZKODA ZE GIEREK NIE DOKONCZYL BUDOWY BOMBY ATOMOWEJ ! Bysmy mogli dzis dyktowac warunki :) (12)

    A Niemieccy robotnicy by nam wszystko za pol darmo budowali !!!!!! Ech Edwardzie !

    • 71 24

    • jak najdalej mi od komuchów ale uważam, że bombę atomową to powinniśmy miec;p (3)

      choćby jako straszak. a tak to nie wiadomo czy za 100 lat bratni naród rosyjski nie zechce wpaść do nas z "przyjacielską" wizytą.

      • 5 3

      • I co ci ten straszak da jak nie maż rakiet balistycznych, by go dostarczyć? (1)

        Inna sprawa, że pewnie parę zagubionych radzieckich głowic gdzieś tam mamy w magazynach, czy to zgubionych u nas czy kupionych od Ukraińców w latach 90-tych, bo wtedy trochę swoich posprzedawali.

        • 2 0

        • oczywiscie rakiety tez potzrebujemy:d

          • 1 0

      • Ha!

        Szybciej może nas "odwiedzić" Korea Północna. Oni mają już :straszaka".

        • 4 0

    • Szkoda ze gierek zadluzyl kraj tak ze dopiero co splacilismy te jego miliardy (7)

      • 8 15

      • (1)

        gierka długi zostały spłacone gierkowymi inwestycjami, które i tak poszły za półdarmo po '89. a ciekawe czym polska spłaci długi tuska z partii oszustów. będzie trzeba wysprzedawać ziemię germańcom. nie wzieli nas militarnie wezmą ekonomicznie.

        • 14 7

        • troche histori

          jak to nie wzieli militarnie? W 39 Blitzkrieg i bylo po Polsce.A pozniej was ruskie zajeli na pare ladnych lat.

          • 2 0

      • Tusk zadłuzył już kraj kilkukrotnie więcej jak Gierek

        Za Gierka przynajmniej inwestowano pożyczone pieniądze w przemysł, budowano kolej (za Tuska zlikwidowano kilkanaście tysięcy km linii kolejowych - mamy już ich mniej niż za zaborów, budowano drogi które się nie rozsypywały nim je ukończono, budowano setki statków dla polskiej floty handlowej (pływało chyba pięć setek statków pod polską banderą, teraz ani jeden; za to Czesi mają kilkanaście swoich własnych statków). Gratulacje dla wyborców.

        • 4 2

      • (2)

        hahaha się uśmiałem. Gdyby nie te zadłużenie to nic by nie było jak po wojnie. Przecież za Gierka tyle osiedli sie pobudowało, ludzie poczuli trochę smak zachodu. A tak bylibyśmy jak Rumunia albo ruscy w stronę Syberii

        • 14 0

        • (1)

          dokladnie. Nie bronię Gierka i komuny, ale przed nim to tylko syfiaste kamienice były, autobusy i tramwaje w centrum, Przymorze, Zaspa, Żabianka to były pola (Przymorze nazywało się Polanki). Na prawdę wszędzie było jak w starym dolnym Wrzeszczu albo na Łąkowej.

          • 10 3

          • Pytanie

            a ile miałeś wtedy lat? czy już sam zmieniałeś sobie pieluchy?

            • 3 5

      • a dzisiejsze dlugi to za ile lat bedziemy mieli splacone?
        w porownaniu to byly grosze

        • 19 4

  • III RP trzeci swiat (1)

    Coś takiego jak metro to kosmos dla gdańszczanina, cieszy sie on z krótkiej linii tramwajowej która w jednym miejscu jest budowana a w drugim tramwaje wypadają z szyn. Wszystko to podlane propaganda sukcesu jak w prlu w którym pokazywano jaka to jesteśmy potegą np w produkcji rzepaku. To wszystko przy najwyższych podatkach na świecie.

    • 1 2

    • odpowiedzialbym Ci jednym slowem

      ale moderator by pewnie skasowal moja odpowiedz.
      Wiec tylko poradze Ci wyjechac kraju, tam gdzie sa najnizsze podatki, a tory tramwajowe pozwijane sa w spirale zeby wiecej sie ich zmiescilo w przeliczeniu na metr kwadratowy (nie wiem tylko czy taka topologia torow nie bedzie sprzyjac 'wypadaniu tramwajow z torow'). Typowe "homo-sovieticusowe" biadolenie.

      • 0 1

  • CZAS naiwyższy CZAS rozliczyć odpowiedzialnych za przepłacone i przekombinowane inwestycje!!!!!

    • 1 1

  • a może tak ? (9)

    Szczurek najpierw buduje ,potem się chwali !
    Budyń najpierw się chwali a potem i tak nie wybuduje !
    już dawno w naszym mieście nie miało być 105 tek -jeżdżą do dziś pomimo zapewnień BUDYNIOWATEGO !?

    • 84 76

    • Pod względem gadania i szeroko rozumianego PR to Gdynia i Szczurek biją wszystkich konkurentów

      • 3 1

    • Co za bzdura

      W Gdańsku w ostatnich latach zrealizowano tyle inwestycji, że momentami nawet mieszkańcy gubią się w rejonach, gdzie przez jakiś czas nie zaglądali. Niezależnie od swoich sympatii i antypatii trzeba się pogodzić z faktami.

      • 3 3

    • A co Ci 105-tki przeszkadzają

      moim zdaniem powinny jeszcze długo jeździć. oczywiście te które były modernizowane. Potrzebne będą takie tramwaje na nizinnych trasach, jako uzupełnienie, jako wozy zastępcze w przypadkach awarii etc.

      • 6 1

    • Taaa

      Infobox jest na to najlepszym dowodem. Nawet budyń nie buduje specjalnego budynku za kilka baniek tylko po ot by chwalić się inwestycjami, które dopiero będą albo i nie, ale mają za to ładne makiety.

      • 4 0

    • Mam wrażenie nieco inne

      Budyń najpierw się chwali a potem nie wybuduje a szczurek najpierw nie wybuduje a potem się chwali. ;)

      • 5 0

    • Szczurek najpierw buduje a potem się chwali??nienormalny jesteś najwyraźniej (2)

      przecież on chwali się jeszcze przed budową, w trakcie, po i długo po.

      • 38 4

      • "tata jak mowi ze czegos nie zrobi to nie robi, a jak mowi ze cos zrobi to mowi"

        • 12 2

      • A czasem zamiast

        • 25 1

    • a kiedy tak zapewniał?

      Znajdź mi w sieci jego słowa, że wycofają wszystkie 105-tki.. To media raczej to dodały..

      No, a w latach 70/80 Budynia jeszcze nie było, za to obecnie masa dużych inwestycji trwa

      • 18 3

  • tramwaje (3)

    co za bajki w miasteczku Liberec ongiś - bo teraz już nie jeżdżą - tramwaje poruszały się po ulicach o dużym spadku , kto był tam to potwierdzi.Po prostu nie było ( w Gdansku ) kasy na linie tramwajową na Morene i tyle.Jestem za tym by jak najszybciej zbudować torowiska i uruchomic linie tramwajową do tego dużego przecie osiedla w Gdansku. Warto by kontynuowac prace nad projektem lini trawajowej w kierunku Gdanska Południe ( Zakoniczyn , Szadółki, Otomin etc,). A może pokusić sie o budowę lini metra z centrum Gdanska do osiedli południowych ?

    • 16 5

    • na Hradczany

      Na Hradczany w czeskiej Pagze jest bardziej stromo a tramwaje jeździły tam od lat 50-tych

      • 3 0

    • kasy jak kasy

      konstal nie robił takich pojazdów, a prototypy to nie była ich specjalność

      • 2 1

    • i lotnisko!

      Gdańsk-ujeścisko international

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane